Αφιερώματα

Τελευταία συνέντευξη με τον πρωθιερέα Δημήτριο Στανιλοάε

images

Η πύλη «Bogoslov.Ru» προσφέρει στους αναγνώστες την μετάφραση της τελευταίας συνεντεύξης με τον διακεκριμένο Ρουμάνο θεολόγο και πατρολόγο πρωθιερέα Δημήτριο Στανιλοάε.

Αυτή η συζήτηση έλαβε χώρα μόλις ένα μήνα πριν το θάνατό του.

Τον Νοέμβριο του 1993, ο πατέρας Δημήτριος θα συμπλήρωνε 90 χρόνια, αυτή τη συνέντευξη σχεδιάζαμε να δημοσιεύσουμε στο ιωβηλαίο του.

Μη υποθέτοντας ότι αυτή θα είναι η τελευταία συνέντευξη, αποφασίσαμε να πάμε σ’αυτόν αρχες φθινοπώρου για να αποφύγουμε συναντήσεις με πολλούς δημοσιογράφους και θεολόγους πριν από το ιωβηλαίο.

Ο πατέρας Δημήτριος μόλις επέστρεψε από το μοναστήρι Τσιγκενέστ, όπου πέρασε αρκετές ημέρες. Φαινόταν κουρασμένος, αδυνάτισε.

Μίλησε με δυσκολία, συχνά ασθμαίνοντας και βήχοντας. Αλλά το πνεύμα του ήταν, όπως πάντα, ζωντανό. Παρά την αντίσταση της μοναχής Φιλοθέης που τον φρόντιζε, μιλήσαμε μαζί του σχεδόν μια ώρα.

Ο Θεός τον κάλεσε ένα μήνα μετά τη συνομιλία μας. Όλα οσα μου είπε τότε, τώρα εμφανίζονται ύπο ένα νέο φως - υπό το φως των διαθηκών του.

Kostion Nicolescu: Αιδεσιμότατε, ποια ήταν η μεγαλύτερη χαρά στη ζωή σας;

Πατέρας Δημήτριος Στανιλοάε: Δεν ξέρω ποια χαρά ήταν η μεγαλύτερη. Μεγάλη χαρά ήταν ο γάμος με τη γυναίκα μου και η γέννηση της κόρης μου. Η έκδοση του καθενός από τα βιβλία μου ήταν χαρά. Μου έκανε πολλή χαρά ο Μητροπολίτης Νικόλαος Balan, όταν με διόρισε καθηγητή του Τμήματος Θεολογίας και συντάκτη της εφημερίδας «Ρουμανικός Τηλέγραφος» (Telegraful Roman).

Επίσης ήταν μεγάλη χαρά η συνάντηση με τον Νικηφόρο Κράϊνικ,ο οποίος με προσκάλεσε να γράφω για το περιοδικό «Σκέψη» (Gîndirea). Μεγάλη χαρά ήταν η σχετικά πρόσφατη εκλογή μου ως μέλος της Ρουμανικής Ακαδημίας και η απονομή σ’εμένα του αξιώματος του διδάκτορα Honoris Causa από το Κρατικό Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου.

K.N: Και ποιες ήταν οι μεγαλύτερες απογοητεύσεις;

O.Δ: Απογοήτευση ήταν η εγκαθίδρυση του κομμουνιστικού καθεστώτος στη χώρα. Τότε, το 1947, ορισμένοι από τους συναδέλφους μου, ακολούθησαν την ακροδεξιά, έγιναν κομμουνιστές και πέτυχαν την απόλυσή μου από τα καθήκοντα του πρύτανη της θεολογικής σχολής του Σιμπίου και εκδότη του «Ρουμανικού Τηλεγράφου».

Ο Μητροπολίτης Νικόλαος Balan,στη συνέχεια, πήγε στο Βουκουρέστι και επέμεινε για την επανεξέταση της απόφασης, αλλά δεν κατάφερε τίποτα και επέστρεψε στο Σιμπίου με δάκρυα στα μάτια ...ο κομμουνισμός ήταν έντονος πόνος!

C.N.: Ποια πιστεύετε ότι ήταν η πιο καρποφόρα περίοδος στη ζωή σας;

Δ.Σ. : Μια καρποφόρα περίοδος της ζωής μου όπου συγκεκριμενοποιήθηκαν κάποιοι κόποι μου ήταν το 1938-1940, τυπώσαμε πολλά βιβλία «Ο βίος και η διδασκαλία του Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά»(1938), «Ορθοδοξία και Ρουμάνοι»(1939), «Ο Ιησούς Χριστός ή η ανακαίνιση του ανθρώπου»(1940),…

Έπειτα η περίοδος μετά την αποφυλάκισή μου. Συνέχισα μετά το 1970 την μετάφραση της Φιλοκαλίας, που είχα αρχίσει το 1947 στο Σιμπιού. Συνέχισα μέχρι τον 12ο τόμο.

Επίσης δημοσίευσα τη «Δογματική» σε τρεις τόμους, την «Ορθόδοξη Πνευματικότητα» και την «Αθάνατη εικόνα του Θεού».

Έπειτα ήταν και οι μεταφράσεις από τους Αγ, Πατέρες με πλούσια σχόλια. Αυτή η περίοδος ήταν αρκετά εποικοδομητική, κάθε χρόνο εκδιδόταν από ένα βιβλίο.

K.N: Υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ της τέλεσης λειτουργίας και της γραφής ενός θεολογικού βιβλίου;

O.Δ: Και οι δύο είναι σημαντικές. Είναι σημαντικό να αισθάνεσαι εν Χριστώ, να προσεύχεσαι σ 'Αυτόν, για να έρθει κατά την ώρα της Θείας Λειτουργίας,να προσεύχεσαι στον Πατέρα να καταπέμψει το Άγιο Πνεύμα για να μεταβάλει τον άρτον και τον οίνο σε Σώμα και Αίμα του Χριστού, για να προσεύχεσαι μαζί με τους πιστούς στην εκκλησία πάντα συνειδητοποιώντας την εγγύτητα του Ιησού Χριστού.

Φυσικά, είναι πολύ σημαντικό γεγονόςκαι η διευκρίνιση ζητημάτων για την Αγία Τριάδα και το Χριστό. Έχω βιώσει και τις δύο αυτές χαρές, τις βίωνα πάντα μαζί. Η μία δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς την άλλη.

Όταν είχα δυνάμεις πάντα τελούσα Θεία Λειτουργία τις Κυριακές και τις γιορτές στην πλησιέστερη εκκλησία ή όπου με καλούσαν.

K.N: Από όλους τους ανθρώπους που γνωρίζατε σε ποιον είστε πιο πολύ υπόχρεος;

O.Δ: Στους γονείς μου. Μου έμαθαν να κάνω τον σταυρό μου και τις μετάνοιες, να μην κρίνω τους άλλους, δίδαξαν την καθαρότητα και την ταπεινότητα ... ξύπνησαν μέσα μου την επιθυμία να κηρύττω τον Χριστό.

K.N: Ποιο από τα έργα σας θεωρείτε πιο σημαντικό;

O.Δ: Η «Δογματική», ίσως είναι η πιο πλήρης, η πιο πλούσια.Τα πολλά σχόλια στη «Φιλοκαλία» μπορούν να αποτελέσουν μια ξεχωριστή «πνευματική δογματική», αλλά η «Δογματική» είναι η πιο συστηματική.

K.N: Αν είχατε τη δύναμη να καθίσετε και πάλι στο γραφείο σας, τι θα γράφατε;

O.Δ : Θα ήθελα να διερευνήσω λεπτομερώς τις διδασκαλίες για το Χριστό στα Ευαγγέλια, στις επιστολές του Αποστόλου Παύλου, σε άλλες επιστολές, στους προφήτες ... θα ήθελα να αναπτύξω τον πλούτο και τη δύναμη της διδασκαλίας Του. Είναι - το φως που λάμπει τον κόσμο, μας θεοποιεί,

Είναι - απεριόριστη αγάπη. Πρέπει να αισθανόμαστε την αγάπη και τον πλούτο Του. Κάθε προσευχή, εάν την κατέχουμε, μας αποκαλύπτει πολλά από τα μυστήρια του Χριστού.

Κ.N.: Ποιες είναι οι κατευθύνσεις, η συνεισφορά του Θεολογικού έργου, που έκαναν τόσα βιβλία σας να μεταφραστούν σε πολλές ξένες γλώσσες, χωρίς εσείς να το επιδιώξετε;

Ο.Δ. :Άγγιξα την καρδιά των δυτικών θεολόγων παρουσιάζοντας το Χριστό ως Εκείνον όπου έρχεται με αγάπη προς εμάς, άγγιξα την ευαίσθητη χορδή τους.

Δεν έμεινα σε μια απλή θεωρητική παρουσίαση της Ορθοδοξίας ως μια απλή τελετουργία μεταξύ άλλων.

Εάν δεν έχεις την αποστολική διδασκαλία περί Χριστού και την αποστολική Θεία Λειτουργία, δεν έχεις τον Χριστό ολόκληρο.

Η τελετουργία εκφράζει την πίστη, στις ακολουθίες της εκκλησίας εκφράζεις την πίστη στο Χριστό με όλη την πεποίθηση ότι είναι παρών.

Όταν λες «Κύριε ελέησον», πιστεύεις ότι Εκείνος έχει πολύ έλεος, αισθάνεσαι το έλεός Του.¨ Όταν λες «Άγιος ο Θεός» αισθάνεσαι την αγιότητα Του.

Την οποία αποκτάς και εσύ. Δηλαδή είναι απαραίτητο να μας αγγίζει και εμάς ό,τι λέμε για το Θεό.

Προσπάθησα να εκφράσω αυτήν την παρουσία του Θεού δια της χάρης Του, των άκτιστων ενεργειών Του και της θυσίας Του.

Αυτό άρεσε, κυρίως στους δυτικούς, επειδή αυτοί έχουν απομακρυνθεί από αυτή τη ζωντανή παρουσίαση του Θεού.

Μία φορά, ήρθε ένας βαπτιστής μ’ ένα βιβλίο του Αγ. Κυρίλλου περί χάριτος και μου είπε: «Μου αρέσει που εσείς τονίσατε πιο πολύ στα λόγια σας το Χριστό. Σε μας είναι μόνο λόγια χωρίς περιεχόμενο.

Είδα σε σας το περιεχόμενο της σκέψης των Αγίων Πατέρων, μιλήσατε για το Χριστό και προσπαθήσατε να αγγίξετε όλες τις χορδές της ψυχής μας».

Πιστεύω ότι αυτό ήταν.

Κ.N.: Ανάμεσα στους Αγ. Πατέρες υπάρχουν κάποιοι πιο αγαπητοί για σας, πιο κοντινοί, που αισθάνεστε ένα εσωτερικό ταίριασμα?

Δ.Σ. :Κανένας Πατέρας δεν είναι ίδιος με τον άλλο, ο καθένας φέρνει κάτι νέο. Μου αρέσει πολύ ο Αγ. Μάξιμος ο Ομολογητής, επειδή κάνει μια έκθεση της διδασκαλίας του Χριστού.

Μου αρέσει ο Αγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς επειδή παρουσίασε το μυστήριο της Θείας Χάριτος, έδειξε τι είναι κτιστή ενέργεια και τι άκτιστη ενέργεια.

Μου αρέσει ο Αγ. Συμεών,ο Νέος Θεολόγος, επειδή έβαλε έναν τόνο βαθιά ποιητικό, στα συγγράμματα του περί Χριστού.

K.N: Πόσο κοντινή είναι, κατά τη γνώμη σας, η σχέση μεταξύ της πίστης και του έθνους;

O.Δ: Είναι κακό όταν ο λαός δεν έχει μια ενιαία πίστη. Δεν υπάρχει ενότητα σε τίποτα.

Έλαβα μια φορά μια ανώνυμη επιστολή στην οποία είχα κατηγορηθεί ότι πάρα πολύ στενά συνδέω την Ορθοδοξία και το έθνος, με το επιχείρημα ότι το έθνος θα πρέπει να είναι δευτερεύον.

Πρώτα πρέπει να αγαπούμε τον Θεό και μετα το έθνος. Το έθνος, επίσης, δόθηκε από τον Θεό. Κάθε έθνος με το δικό του τρόπο αντιλαμβάνεται την πνευματικότητα, καθώς και κάθε άνθρωπος.

Το έθνος μας ήταν τέτοιο από την αρχή, ήταν Ορθόδοξο Χριστιανικό. Είναι αδύνατο να διαχωρίσουμε αυτές τις δύο πτυχές, τουλάχιστον σ’εμάς ...

K.N: Τι νομίζετε, θα φτάσουμε ποτέ μέχρι την ένωση Εκκλησιών;

O.Δ: Είναι δύσκολο, αν σκεφτείς την Αποκάλυψη ... Είναι δύσκολο, επειδή υπάρχουν πολλές εγωκεντρικές επιδιώξεις.

Ο καθένας θα πρέπει να εκτιμήσει αυτό που βρίσκει σε έναν άλλο, και λίγο περισσότερο να πάρει από τους άλλους. Δεν ξέρω πώς θα γίνει. Είναι ένα πολύ δύσκολο ζήτημα.

Οι άνθρωποι έχουν δημιουργηθεί όχι μόνο για τις δικες τους αναγκες, αλλά και να συμπληρώσουν ο ένας τον άλλον, ο καθένας πρέπει να εισαγάγει κάτι πρωτότυπο, να είναι ανοιχτός για τους άλλους. Είναι δύσκολο!

Κ.N.:Με ποιο μέρος αισθάνεστε ποιο δεμένος;

Δ.Σ. : Με το χωριό μου το Βλάντενι. Με επηρέασε πολύ. Την κατανόηση μεταξύ των ανθρώπων την καταλαβαίνω όπως την έζησα στο χωριό που γεννήθηκα.

Τη φύση την ατενίζω υπό το πρίσμα αυτού του ευλογημένου τόπου.

K.N: Αισθάνεστε την παρουσία της συζύγου σας δίπλα σας [1];

Ο.Δ: Πολύ συχνά, ναι! Ζήσαμε μαζί μια πολύχρονη ζωή ... ήταν καλή, υπομονητικιά ...

Κ.N.:Τι επιθυμείτε πιο πολύ τώρα;

Δ.Σ. : Τη σωτηρία μου,για να μην με βασανίζει πολύ ο Θεός με αυτήν την αδυναμία μου και να με βοηθήσει να φτάσω στη σωτηρία. …Να είναι πάντα κοντά μου.

Με τη δύναμη του Σταυρού Σου σώσε μας! Αμήν!

 

Αφιέρωμα: Η Εκκλησία στο Κάστρο της Βελίκας

images

Η εκκλησία στο Κάστρο της Βελίκας είναι η πρώτη και μόνη εκκλησία σε όλη την ακτή της Θεσσαλίας προς το Αιγαίο που, όπως εξηγούν στο ΑΜΠΕ η αρχαιολόγος της 7ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Σταυρούλα Σδρόλια και ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Γιάννης Βαραλής, αποκαλύπτεται συστηματικά την τελευταία πενταετία.

Η εκκλησία βρίσκεται στη βορειοανατολική γωνία του κάστρου και ερευνάται με τη συνεργασία της 7ης Ε.Β.Α και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με υπεύθυνους τον καθηγητή Γιάννη Βαραλή (Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας) και από την πλευρά της Εφορείας την ίδια την αρχαιολόγο κ.

Σδρόλια. Η φιλοξενία των φοιτητών παρέχεται κατά το μεγαλύτερο μέρος από το Δήμο Αγιάς, ενώ συγχρηματοδοτεί επίσης και το Ίδρυμα Ψύχα.

Ήδη, ολοκληρώθηκαν δύο ανασκαφικές περίοδοι από το πενταετές πρόγραμμα που έχει εγκριθεί και τα πρώτα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν στο 4ο Αρχαιολογικό Έργο Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας τον Μάρτιο του 2011.

Η εκκλησία, επισημαίνεται από τους ανασκαφείς, ήταν αρχικά μια βασιλική με τρία κλίτη, περίπου τετράγωνη σε κάτοψη (10,15 μ. μήκος και 11,10 μ. πλάτος).

Τα κλίτη χωρίζονταν μεταξύ τους με κτιστούς πεσσούς και με κίονες, από τους οποίους βρέθηκε μια μαρμάρινη βάση και το κατώτερο τμήμα μιας μονολιθικής κολόνας.

Το κεντρικό κλίτος ήταν μεγαλύτερο και πλατύτερο από δύο πλάγια και στα ανατολικά απέληγε σε αψίδα με μία παράξενη ορθογώνια προεξοχή, η οποία χωνευόταν μέσα στο πάχος του τείχους του οικισμού. Το κεντρικό κλίτος ήταν ψηλότερο από τα άλλα δύο και καλυπτόταν με δίρριχτη ξύλινη στέγη με κεραμίδια.

Στον ανατολικό τοίχο του νότιου κλίτους ανοιγόταν θύρα επικοινωνίας με τον έξω χώρο, πίσω από το τείχος. Ένα κτιστό πεζούλι είχε κατασκευαστεί κατά μήκος του μακρού τοίχου, το οποίο χρησίμευε για να κάθονται οι γεροντότεροι κατά τη διάρκεια της θείας λειτουργίας.

Στα δυτικά του ναού υπήρχε νάρθηκας, πλάτους περίπου 4 μ, που επικοινωνούσε με τα κλίτη με τρία ανοίγματα: το μεσαίο, που οδηγούσε στο κεντρικό κλίτος, ήταν και το πλατύτερο.

Έξω από τη νότια πλευρά, υπήρχε στοά παράλληλη με τον μακρό τοίχο της εκκλησίας. Εκεί έβρισκαν ξεκούραση όσοι ανέβαιναν στο Κάστρο και εισέρχονταν από τη μικρή πύλη που ανοιγόταν στο σημείο αυτό του τείχους. Το πιο ενδιαφέρον, και συνάμα μοναδικό, χαρακτηριστικό αυτής της εκκλησίας είναι η διαμόρφωση της αψίδας.

Μέσα στην ορθογώνια προεξοχή της διαμορφώνονται δύο βαθιά κτιστά σκαλοπάτια, σαν κάθισμα.

Σε μεταγενέστερη φάση, ίσως μέσα στην περίοδο της Εικονομαχίας, ο ναός περιορίστηκε σε πλάτος. Το κεντρικό κλίτος μετασκευάστηκε σε μονόχωρο ναό, καθώς αφαιρέθηκαν οι κίονες και κλείστηκαν με τοιχοποιία τα διαστήματα μεταξύ των πεσσών και των τοίχων. Τότε, τα πλάγια κλίτη αλλαξαν χρήση: το νότιο φαίνεται ότι εγκαταλείφθηκε, ενώ το βόρειο ίσως χρησίμευσε ως αποθήκη με πιθάρια.

Η εκκλησία αυτή, σύμφωνα με την κ. Σδρόλια, είναι πολύ σημαντική, γιατί είναι η πρώτη και η μόνη σε όλη την ακτή της Θεσσαλίας προς το Αιγαίο που αποκαλύπτεται συστηματικά την τελευταία πενηνταετία.

Από τα μέχρι στιγμής ευρήματα, διευκρινίζει, το γλυπτό μαρμάρινο διάκοσμο, τα νομίσματα, την κεραμεική και τα γυάλινα αντικείμενα, που βρίσκουμε κυρίως σε θραύσματα, ο ναός φαίνεται ότι ιδρύθηκε στις τελευταίες δεκαετίες του 6ου αιώνα, μετακευάστηκε κατά τον 8ο αιώνα σε μονόχωρο ναό και εγκαταλείφθηκε και έπεσε σε ερείπια στους αμέσως επόμενους αιώνες.

Εννέα τάφοι Ακόμα, στα ανατολικά της εκκλησίας, ακριβώς έξω από το τείχος αποκαλύφθηκε κατά τις φετινές έρευνες τμήμα νεκροταφείου από 9 τάφους.

Ο μεγαλύτερος από αυτούς είναι κτιστός με είσοδο στα ανατολικά και θα πρέπει να σχετίζεται με σημαντικό πρόσωπο, ίσως εκκλησιαστικό αξιωματούχο.

Στο εσωτερικό του βρέθηκαν μόνο οστά από ανακομιδές, που από τα λίγα κοσμήματα μπορούν να χρονολογηθούν στον 6ο αιώνα.

Οι υπόλοιποι τάφοι ήταν στην πλειοψηφία τους καλυβίτες και οι μισοί περιείχαν παιδικές ταφές. Από τη σιδερένια αιχμή που βρέθηκε σε έναν από αυτούς φαίνεται ότι συνδέονται με εχθρική επιδρομή, μία από τις πολλές που σημειώθηκαν στα τέλη του 6ου αι. και προκάλεσαν την σταδιακή εγκατάλειψη του κάστρου.

Γενικά στοιχεία Το Κάστρο Βελίκας ερευνάται από το 2008 με τη συνεργασία της 7ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και του Δήμου Αγιάς.

Περιλαμβάνει μια οχύρωση 21 στρεμμάτων, η οποία στηρίζεται εν μέρει πάνω σε αρχαία και ταυτίζεται με την αρχαία πόλη των Μαγνήτων Μελίβοια.

Η πόλη αυτή, γνωστή ήδη από τη συμμετοχή του βασιλιά της Φιλοκτήτη στην Τρωική εκστρατεία, ήταν φημισμένη για το λιμάνι της και το εμπόριο κρασιού.

Τα τείχη σώζονται σε ύψος 4μ. και αυτή την εποχή στερεώνονται και αναδεικνύονται με χρηματοδότηση μέσω του ΕΣΠΑ. Ανάμεσα στα πυκνά ερείπια που ερευνήθηκαν υπάρχουν κτίρια στρατιωτικού προορισμού, κατοικίες και αποθήκες για την παραγωγή λαδιού και κρασιού, ενώ το σημαντικότερο μέχρι στιγμής είναι η εκκλησία που ανασκάφηκε κοντά στη βόρεια πύλη.

Η πυκνότητα και η καλή διατήρηση των κτιρίων, καθώς και τα πλούσια ευρήματα καθιστούν το κάστρο αυτό μοναδικό για τη μελέτη της ζωής σε ένα βυζαντινό οχυρό του 6ου αιώνα, το οποίο φαίνεται ότι επέζησε μέχρι τον 8ο αιώνα, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για το βυζαντινό ελληνισμό, ενώ αργότερα ο πληθυσμός μετακινήθηκε σε μεγαλύτερο υψόμετρο.


News Room «Κέρδος» με πληροφόρηση από το ΑΠΕ - ΑΜΠΕ

Αφιέρωμα στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου των Όπλων

Επί την ευκαιρία της ανακομιδής των Ιερών Λειψάνων του Αγίου Νεκταρίου Επισκόπου Πενταπόλεως του Θαυματουργού, βρεθήκαμε σ’ έναν ιδιαίτερο Ιερό Ναό των Αθηνών, τον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου των Όπλων στην περιοχή των Κάτω Πατησίων.

Όπως θα δούμε και παρακάτω στο κείμενο που ακολουθεί, ο Άγιος Νεκτάριος υπήρξε ιερουργός αυτής της Εκκλησίας.

Η ενορία του Αγίου Δημητρίου στην οδό Στρατηγού Καλλάρη, είναι σχετικά μια νέα ενορία αποτελούμενη από δύο ναούς.

Ο κεντρικός νεοανεγερθείς Ναός από το 1981, όταν τελείωσε η κατασκευή του, και ο παλαιός και ιστορικός Ναός του Αγίου Δημητρίου, ο οποίος ενσωματώθηκε στον νέο Ναό.

Θα επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον στον ιστορικό Ναό που φέρει το προσωνύμιο «των Όπλων»

Ο Ιερός Ναός του Αγίου Δημητρίου των Όπλων, εκτός του πλήθους των αναφορών του στην τοπική παράδοση, συνδέεται άρρηκτα και με την Ελληνική Επανάσταση, αποτελεί δε κομβικό σημείο για την έναρξη του αγώνα στην Αττική.

Στο βιβλίο του Δημητρίου Γεωργ. Γιώτα, «Οι Μενιδιάτες κατά τον 18ο αιώνα και την Επανάσταση του ’21», Αχαρνές, 1990, σελ. 53-54, καταγράφονται τα εξής:

«...λίγο πριν επαναστατήσει η Αττική ύπαιθρος, ο Χατζη-Μελέτης με τη συνοδεία του κατέβηκε στην Αθήνα και επισκέφθηκε το Βοεβόδα. Στη συζήτηση που είχαν, ο Χατζη-Μελέτης του παρέστησε τα πράγματα πολύ άσχημα. Ότι δηλαδή, γύρω από την Αθήνα τριγύριζαν διάφορες συμμορίες Τουρκαλβανών που κάθε μέρα αυξάνονταν και στόχο είχαν τη λεηλασία της πόλης. Ακόμα του είπε ότι ο οπλισμός των Χασιωτών δεν είναι επαρκής για να τις συγκρατήσει, αν προσπαθούσαν να κατέβουν προς την πόλη από το δερβένι αυτό.

Ο Βοεβόδας, που μέχρι τότε δεν είχε στοιχεία για την εξέγερση των Χασιωτών, συναίνεσε να δοθεί πρόσθετος οπλισμός στο Χατζή-Μελέτη. Προνοητικός αυτός, είχε μαζί του και μουλάρια, τα οποία φόρτωσε με τον οπλισμό και αμέσως αναχώρησε για τη Χασιά.

Στον Άγιο Δημήτριο (σήμερα σώζεται η εκκλησία στην οδό στρατηγού Καλάρη κοντά στις Τρεις Γέφυρες), σταμάτησε να ξεκουράσει τα ζώα και τους ανθρώπους του.

Ξάπλωσαν και κοιμήθηκαν στην Εκκλησία. Στον ύπνο του άκουσε μια φωνή, προερχόμενη από την εικόνα του Αγίου Δημητρίου, να τον προστάζει: «Στα όπλα!».

Αλαφιασμένος ξύπνησε και πιστεύοντας ότι ήταν θαύμα και προειδοποίηση, πρόσταξε τα παλικάρια του να φορτώσουν αμέσως τα μουλάρια και να φύγουν.

Έτσι κι έγινε. Μετά από ώρα έφτασαν και οι Τούρκοι, οι οποίοι είχαν πείσει τον Βοεβόδα ότι είχε κάνει λάθος να εξοπλίσει με πρόσθετο οπλισμό τους Χασιώτες και παίρνοντας την άδειά του, έτρεξαν να προλάβουν το Χατζη-Μελέτη για να του πάρουν τα όπλα πίσω. Ήταν όμως αργά. Ο Χατζη-Μελέτης ήταν κιόλας στη Χασιά, οπλισμένος και δυνατός.

Έτσι λοιπόν λέει η παράδοση. Από τότε, το ξωκλήσι του Αγ. Δημητρίου ονομάστηκε «Άγιος Δημήτριος των όπλων».

Αυτή η παράδοση για τον εξοπλισμό των Χασιωτών επιβεβαιώνεται και από ιστορικούς (οι οποίοι γράφουν ότι έγινε την 1η Απριλίου 1821) την ονομασία της ίδιας της εκκλησίας. (Βλ. Πρακτικά Β Συμποσίου Ιστορίας – Λαογραφίας Βόρειας και Δυτικής Αττικής Δ. Γιώτα: «Οι Χασιώτες αγωνιστές του 21...»).

(Υποσημειώνεται ότι, συμφώνως προς το ως άνω ιστορικό, το θαύμα πραγματοποιήθηκε την νύκτα 31ης Μαρτίου προς 1η Απριλίου 1821, ενώ η Επανάσταση των Αθηνών ξεκίνησε την 1η Απριλίου του 1821 από τον οπλαρχηγό Μελέτιο Βασιλείου (Χατζή - Μελέτη) στη Φυλή και, ως εκ τούτου, η παρέμβαση του Αγίου Δημητρίου στον Ιερό Ναό υπήρξε καταλυτική για την απελευθέρωση της πόλεως των Αθηνών).

Σύμφωνα με τα ως τώρα ιστορικά στοιχεία προβάλλεται η σημασία και η αποτελεσματικότητα της Εκκλησίας εκείνους τους δύσκολους καιρούς.

Ένα άλλο σημαντικό γεγονός αποτελεί, ότι, από το ιστορικό αυτό εκκλησάκι πέρασαν σπουδαίες εκκλησιαστικές προσωπικότητες.

Καταγεγραμμένες μαρτυρίες αναφέρουν ότι ο Άγιος Νεκτάριος Επίσκοπος Πενταπόλεως τελούσε στον Ναό τη Θεία Λειτουργία, και γι’ αυτό το λόγο ο σύγχρονος Άγιος της Εκκλησίας μας Γέρων Φιλόθεος Ζερβάκος (ο οποίος είχε επίσης ιερουργήσει στον Ναό) προσέφερε με έγγραφο ως ευλογία ένα επιτραχήλιον του Αγίου, μικρότατο τεμάχιο των ιερών λειψάνων του και προσωπικά του αντικείμενα.

Έτσι το Παρεκκλήσι του νέου Ιερού Ναού είναι αφιερωμένο στον Άγιο Νεκτάριο. Ομοίως και ο Όσιος Νικόλαος ο Πλανάς, ο οποίος λειτουργούσε σε όλα τα εκκλησάκια των Αθηνών, ιερουργούσε συχνά και στο Ναό αφήνοντας το δικό του στίγμα.

Εδώ αξίζει να πούμε ότι η σημερινή κατάσταση της ιστορικής Εκκλησίας είναι απογοητευτική. Ο λόγος είναι ότι ποτέ δεν πραγματοποιήθηκαν έργα συντηρήσεως του Ναού, με αποτέλεσμα να υπάρχει ο κίνδυνος κατάρρευσης.

Οι τοιχογραφίες του έχουν υποστεί φθορά από την υγρασία όπου μέρα με τη μέρα επιδεινώνετε σημαντικά.

Η Α’ Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων πραγματοποίησε πολλές φορές αυτοψίες στον χώρο, η τελευταία εκ των οποίων την 20.09.2010, κατά την οποία διαπιστώθηκαν προβλήματα πολλαπλής μορφής γι’ αυτό και με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 6007/06.10.2010 έγγραφό της κρίνεται απαραίτητη η λήψη αμέσων σωστικών μέτρων (στέγη, στεγάνωση, ρωγμές, υγρασία κλπ.), παρόλα αυτά εκφράζεται η αδυναμία της υπηρεσίας για την εκπόνηση μελέτης συντηρήσεως και την ανάληψη του έργου αποκαταστάσεως του μνημείου, το οποίο στέκετε έρμαιο της τύχης και του χρόνου.

Ο νέος προϊστάμενος του Ναού Αρχιμ. π. Φιλούμενος Ρούμπης, μας βοήθησε έτσι ώστε να ανακαλύψουμε αυτά τα ιστορικά στοιχεία, να αναδείξουμε το πρόβλημα που έχει ο Ναός, ελπίζοντας για μια μελλοντική παρέμβαση στον ιστορικό αυτό Ναό στο κέντρο της Αθήνας.

Επιπλέον, κληρικοί και λαϊκοί, παρά τις περιορισμένες δυνατότητες της περιοχής, προσπαθούν όλοι μαζί για το καλύτερο έργο της Εκκλησιαστικής Παιδείας.

top
Has no content to show!