Αφιερώματα

Τραπεζούντος Χρύσανθος και τα πάθη των Ποντίων

images

Γράφει ο Θεολόγος, εκκλησιαστικός ιστορικός και νομικός Ιωάννης Ελ. Σιδηράς

Ο εκ Κομοτηνής καταγόμενος αγωνιστής Μητροπολίτης Τραπεζούντος και μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρύσανθος (Φιλιππίδης), ο οποίος δικαίως και προσφυώς ονομάσθηκε από τον ποντιακό ελληνισμό ως ο «Άγιος των Ποντίων», «ιδία χειρί» διασώζει στις «Βιογραφικές Αναμνήσεις» του τα πάθη των Ποντίων, όταν οι τσέτες του τουρκικού κομιτάτου εφάρμοζαν το σχέδιο της «εθνοκαθάρσεως» και γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού.

Η προσωπική γραπτή μαρτυρία του αοιδίμου Τραπεζούντος Χρυσάνθου αποτελεί την ζώσα απόδειξη των όσων έλαβαν χώρα στον ελληνικό Πόντο και είχαν ως συνέπεια τον φρικτό και μαρτυρικό θάνατο των 353.000 Ελλήνων Ποντίων.

Από τις «Βιογραφικές Αναμνήσεις» του Τραπεζούντος Χρυσάνθου, που εκδόθηκαν το 1970 από τον εκτελεστή της διαθήκης του, Γεώργιο Ν. Τασούδη, δημοσιεύουμε ορισμένα αποσπάσματα στα οποία ο αοίδιμος Κομοτηναίος Ιεράρχης καταγράφει τα των Ποντίων πάθη ως εξής:

«Κατά Δεκέμβριο του 1917 άρχισε η εγκατάλειψη του μετώπου και η οπισθοχώρηση του εν πλήρη αναρχία και παραλυσία διατελούντος ρωσικού στρατού.

Οι Έλληνες κάτοικοι των ρωσοκρατουμένων μερών από Τραπεζούντα μέχρι Ερτζικάν και από Ριζαίου μέχρι Ελεβής, γνωρίζοντας τι είναι τουρκική προέλαση και δη επιδρομή τσετέδων, οι οποίοι ουδέν αφήνουν ορθόν, έντρομοι απέστελναν πανταχόθεν απεσταλμένους στην Μητρόπολη Τραπεζούντος για να μάθουν περί του πρακτέου.

Εξοπλισμός των χωρικών από τη Μητρόπολη

Η Μητρόπολη γνωρίζοντας τις ολέθριες υπό πάσα άποψη συνέπειες της μεταναστεύσεως και δη εν καιρώ χειμώνος, συνεβούλευσε τους ερωτώντες να μην εγκαταλείψουν τους βωμούς και τις εστίες τους, και αν ακόμη επρόκειτο να φονευθούν.

Φρονούσε (η Μητροπόλη) ότι ο εν τη πατρίδι και υπέρ της πατρίδος ωραίος θάνατος είναι προτιμότερος από την δια της φυγής άδοξη και άσχημη θανή.

Εάν η Μητρόπολη εδίσταζε ή συνεβούλευε την μετανάστευση, είναι βέβαιο ότι η από Ερζιγκιάν μέχρι Τραπεζούντος και από Ριζαίου μέχρι Ελεβής χώρα θα ερημώνετο, αφού μάλιστα όλος ο ελληνικός λαός πανικόβλητος ανέμενε ένα νεύμα της Μητροπόλεως για να μεταναστεύσει.

Για να ενθαρρυνθούν οι Έλληνες και να δυνηθούν να υπερασπίσουν τους εαυτούς τους κατά της αναρχίας και ιδιαίτερα κατά της επελάσεως των τσετέδων, ελήφθη πρόνοια να εξοπλιστούν όλοι οι χωρικοί, οι δυνάμενοι να φέρουν όπλα.

Συννενοήθηκα με το Ρωσικό κομιτάτο, το οποίο κυβερνούσε τον ρωσικό στρατό και παρέλαβα χιλιάδες όπλων και πολεμοφοδίων, τα οποία μεταφέρονταν στο κτήριο του παρθεναγωγείου.

Ανέθεσα το έργο στην οργάνωση των νέων της Τραπεζούντος, οι οποίοι από πρωίας μέχρι νυκτός εξόπλιζαν τους χωρικούς μέχρι εβδομήντα ετών, οι οποίοι κατέρχονταν από τα χωριά τους για να εξοπλιστούν και ενδύονταν όλοι με υποδήματα προς προφύλαξη από του ψύχους…

Επί τρεις και πλέον μήνες διήρκεσαν οι επιθέσεις και διαρκώς αποκρούονταν και εσώθησαν με την ηρωική άμυνά τους τα χωριά Τσίτα των Σουρμένων, η Περιφέρεια του Κοσμά, του Καπήκιοϊ, Λιβεράς, τα χωριά Χαμσήκιοϊ της ηρωικής Σάντας, όπου ο αδελφός του καθηγητού Φιλίππου Χειμωνίδου κατεσκεύασε είδη οβίδων και άλλων εκρηκτικών υλών, οι οποίες ερρίπτοντο εναντίον των επιτιθεμένων κατά της Σάντας πολυάριθμων Τούρκων της Γεμούρας, ώστε αυτοί να νομίζουν ότι οι Σανταίοι διαθέτουν τηλεβόλα.

Έτσι προελήφθη η τελευταία ερήμωση του Πόντου, ο οποίος θα ερημώνετο όλος εάν δεν εγένετο ο εξοπλισμός των χωρικών.

Διευκόλυνση από τους Ρώσους μπολσεβίκους για μετανάστευση στη Ρωσία

Τα λοιπά χωριά, όσα δεν κατόρθωσαν να αντιτάξουν ένοπλη άμυνα, μετανάστευσαν στη Ρωσία. Και την μετανάστευση αυτή διευκόλυναν παντοιοτρόπως τα πλοία των Ρώσων, οι οποίοι καίπερ Μπολσεβίκοι, εφάνησαν ανθρωπινότεροι από τα πληρώματα των συμμαχικών πλοίων, τα οποία κατά την Μικρασιατική Καταστροφή εν έτει 1922 δεν εδέχθησαν ούτε ένα Έλληνα να σώσουν και όσοι τυχόν ανερριχώντο στους κάλους των πλοίων, ερρίπτοντο ασπλάχνως στην θάλασσα, κοπτομένων των κάλων, γεγονός που αποδεικνύει ότι οι εξ Ανατολής Χριστιανοί ακόμη και μπολσεβικοποιούμενοι είναι ανθρωπινότεροι από τους Χριστιανούς της Δύσεως…

Προμήθεια τροφίμων από την Μητρόπολη

Εν μέσω της γενικής ταύτης αναστατώσεως και τρικυμίας η Μητρόπολη και η Επιτροπή των Προσφύγων αταράχως εξακολουθούσε τον δρόμο της.

Μάλιστα επειδή εσκέφθη ότι με την έλευση των Τούρκων θα επέλθει έλλειψη τροφίμων, επρομηθεύθη κατά τις παραμονές της εις Τραπεζούντα επελέσεως του τουρκικού στρατού 400 σάκκους αλεύρων, τους οποίους κατά τις ημέρες της αναρχίας εποφθαλμιούσαν οι Γεωργιανοί στρατιώτες και ζητούσαν να τους αρπάσουν, ενώ διεσώθησαν μετά δυσκολίας στον νάρθηκα του Μητροπολιτικού ναού.

Αλλά τους διασωθέντες σάκκους, πλην εκατόν, επέταξε κατόπιν ο ελθών τουρκικός στρατός, αν και τους επέστρεψε μετά από λίγους μήνες χάρη στην προσπάθεια του Βεχήπ Πασά.

Συμμετοχή στο μπολσεβικικό κομιτάτο Τραπεζούντος και συνάντηση με τον αρχηγό των τσετέδων Καχράν Βέη

Ενώ προετοιμάζαμε κατά τον τρόπο αυτό την ζωή των Ελλήνων Χριστιανών για την νέα άλωση της Τραπεζούντος υπό των Τούρκων, με συνείχε η σκέψη πώς θα ήταν δυνατόν η νέα αυτή άλωση να γίνει χωρίς αιματοχυσίες και κινδύνους του Ελληνικού λαού.

Επειδή δε ο τρόπος και η μέθοδος της φυγής του ρωσικού στρατού από την Τραπεζούντα και την πέριξ χώρα εξαρτόταν κυρίως από το μπολσεβικικό κομιτάτο της Τραπεζούντος, εδέχθην πρόσκληση του Κομιτάτου να παρακάθημαι στις συνεδριάσεις του, οι οποίες εγίνοντο στην έδρα του, στο μέγαρο Θεοφυλάκτου.

Οι συνεδριάσεις εγίνοντο καθ’ εκάστην εσπέραν και τακτικώς παρευρισκόμουν σε αυτές προσπαθώντας να κατευθύνω με όση δύναμη είχα τις συζητήσεις για ήρεμη φυγή του πολυαρίθμου ρωσικού στρατού χωρίς βομβαρδισμούς της πόλεως υπό του ρωσικού στόλου και χωρίς καταστροφές.

Γι’ αυτό, αφενός προσπαθούσα να συγκρατήσω την προέλαση των τσετέδων προκειμένου να μη έλθουν σε επαφή με τον ρωσικό στρατό και τον ερεθίσουν, αφ’ ετέρου δε εργαζόμουν ώστε να μη παρεξηγούν οι του μπολσεβικικού κομιτάτου τις ύποπτες κινήσεις των Τούρκων.

Προς τούτο εδέησε να συναντήσω στο χωριό Χολομάνα τον αρχηγό των Τσετέδων Καχράν Βέη, άλλοτε αρχηγό της τουρκικής χωροφυλακής, για να τον πείσω περί της ανάγκης βραδείας προελάσεως των τσετέδων και αποφυγής πάσης αυτών επαφής με τον ρωσικό στρατό…

Έφθασα στην οικία όπου διέμενε ο αρχηγός Καχράν Βέης, ο οποίος με υπεδέχθη ευγενώς, αλλά κατά την ίδια ώρα έφθασαν και δύο Γεωργιανοί εκ των οποίων ο ένας ήταν μέλος του μπολσεβικικού Κομιτάτου.

Ο Γεωργιανός αυτός επεζητούσε τρόπο να χαρακτηρισθεί οπωσδήποτε η Τραπεζούντα ως Γεωργιανή για κάθε ενδεχόμενο κατά το τέλος του πολέμου και την υπογραφή της Συνθήκης.

Γι’ αυτό προσπάθησε να αποστείλει απόσπασμα Γεωργιανών στρατιωτών οι οποίοι υπηρετούσαν στον ρωσικό στρατό προς φύλαξη τηλεβόλων του Μποζ Τεπέ (Φαιού λόφου), αλλά και την προσπάθειά του αυτή εματαίωσα συννενοηθείς με τον Πρόεδρο του μπολσεβικικού Κομιτάτου και απέστειλα εκατό περίπου ευσταλείς ελληνόπαιδες, τελειοφοίτους του Γυμνασίου Τραπεζούντος, μεταξύ των οποίων και τον ανεψιό μου Γεώργιο Τασούδη, οι οποίοι αφού περιεβλήθησαν στρατιωτική στολή και εξοπλίσθηκαν, φρουρούσαν νύκτα και ημέρα τα τηλεβόλα και όλη την περιφέρεια του Μποζ Τεπέ, ασκούμενοι συγχρόνως υπό δύο ρώσων αξιωματικών στην χρήση των τηλεβόλων.

Και τώρα ποιος γνωρίζει με τι διαβούλια ήλθε να συνεννοηθεί ο Γεωργιανός αυτός αξιωματικός με τον αρχηγό Καχράν Βέη, αλλά και πάλιν συνήντησε εμέ εμπόδιόν του.

Εζήτησα να ίδω ιδιαιτέρως τον Καχράν Βέη και περιέγραψα σ’ αυτόν τους κινδύνους τους οποίους ενείχε πάσα βιαία προέλαση των τσετέδων και του τουρκικού στρατού.

Κατενόησε την αλήθεια των λεγομένων μου και υπεσχέθη ότι θα συμμορφωθεί. Συγχρόνως παρεκάλεσα αυτόν να παύσουν οι τσετέδες να επιτίθενται κατά των αόπλων χωρίων διότι τα άλλα είχα οπλίσει εγώ προς άμυνά των.

Μου περιέγραψε ο Καχράν Βέης την λύσσα των αμυνομένων Ελλήνων χωρικών και πως πολυάριθμοι ένοπλοι Έλληνες επάνω στο χωριό Καρλίκ αναχαιτίζουν τους Τσετέδες υπό την ηγεσίαν κάποιου Λεοντίδου- ήταν ο Νικόλαος Λεοντίδης, πρόεδρος της Οργανώσεως – με τον οποίο αναγκάσθηκε ο Καχράν Βέηνς να έρθει σε συνεννόηση…

Την επομένη μετά το επεισόδιο ημέρα παρεκάθησα πάλι στο μπολσεβικικό Συμβούλιο στο οποίο παρέστη και ο Γεωργιανός αξιωματικός, ο οποίος με τόνο δραματικό άρχισε κατηγορητήριο εναντίον μου και δη ότι είχα ιδιατέρα συνάντηση με τον Καχράν Βέη…

Άκουσα αταράχως το κατηγορητήριόν του και απήντησα ότι είμαι υποχρεωμένος να προστατεύσω τον Ελληνικό λαό δραττόμενος οιουδήποτε ξύλου, είτε γερού, είτε σάπιου, αφού ο ρωσικός στρατός δεν προσφέρεται να υπεραμυνθεί των Ελλήνων και τούτο με οδήγησε σε επίσκεψη και συνεννόηση με τον αρχηγό των Τσετέδων, οι οποίοι λυμαίνονται τα απροστάτευτα ελληνικά χωριά…

Συγκρότηση τάγματος Ελλήνων χωροφυλάκων

Συγχρόνως άρχισα να ενεργώ εξοπλισμό νέων Ελλήνων πολιτών για να αποτελέσουν τη χωροφυλακή της Τραπεζούντος κατά της κρατούσης αναρχίας και το τάγμα τούτο των Ελλήνων χωροφυλάκων επαγρυπνούσε νύκτα και ημέρα για την ασφάλεια της πόλεως…

Αλλά η αναρχία ολοένα και οξύνετο, ενώ οι τσετέδες στην ύπαιθρο οργίαζαν. Εσκέφθην λοιπόν να αποστείλω ιδιαίτερο απεσταλμένο προς τον Τούρκο Αρχιστράτηγο του μετώπου Βεχήπ Πασά… για να περιγράψει σ’ αυτόν την κρατούσα έκρυθμη κατάσταση και να ερωτήσει αυτόν εκ μέρους μου αν η Τουρκική κυβέρνηση είναι εκείνη, η οποία οργανώνει και εξαποστέλλει κατά των ελληνικών χωρίων τους τσετέδες για να διαφωτίσω αναλόγως το ποίμνιό μου…

Αλλά και στην ιδιαίτερη επιστολή του και στην συνομιλία την οποία είχε ο Βεχήπ Πασάς με τον Σιδηρόπουλο, απέφυγε επιμελώς να πει εάν η τουρκική κυβέρνηση είναι η ωθούσα τους τσετέδες με σκοπό την ερήμωση των χωρίων Τραπεζούντος…

Η πίεση εις βάρος των Ελλήνων μεγαλώνει

Η πίεση των Τούρκων επίεζε βαρέως τους Έλληνες και εφαίνετο βαρυτέρα μετά την σχετική ελευθερία, την οποία ανέπνευσαν κατά την Ρωσική κατοχή. Κατά δεκάδες εφυλακίζοντο οι Έλληνες διότι δήθεν είχαν βλάψει Τούρκο επί Ρωσικής κατοχής.

Και όταν διαμαρτυρόμουν προς τις τουρκικές αρχές για τις φυλακίσεις αυτές, μου απαντούσαν ότι αν ζητούσα κάτι ατομικό, θα το έπρατταν ευχαρίστως διότι προστάτευσα τους Τούρκους επί Ρωσικής κατοχής, αλλά επειδή ζητώ, όπως και πάντοτε ζητούσα, μόνο εθνικό, αδυνατούν να το πράξουν, διότι, όπως είπαμε και προηγουμένως, σκοπός τους ήταν η βαθμιαία καταστροφή του ελληνικού έθνους.

Έτσι εξακολουθούσαμε να στενάζουμε υπό τον βαρύ τουρκικό ζυγό και απελπισία κατείχε πάντες τους Έλληνες, ώστε να μη θέλουν να καλλιεργήσουν και να σπείρουν τους αγρούς τους διότι δεν ήξεραν εάν θα τους επέτρεπαν οι Τούρκοι ελεύθερους να θερίσουν ό,τι έσπειραν…

Αποκατάσταση των Ελλήνων και των μουσουλμάνων προσφύγων

Στο μεταξύ εξακολουθούσα αδιακόπως μαζί με την Επιτροπή των Προσφύγων να αποκαθιστώ στα χωριά τους, τους πρόσφυγες Έλληνες, οι οποίοι παρά την μαστίζουσα αυτούς πενία θεωρούσαν οργανική ανάγκη να έχουν αμέσως και την εκκλησία και το σχολείο, δηλαδή ιερέα και διδάσκαλο.

Έτσι, μόλις απεκατέστησα στο μακρυνό χωριό Ούζη τους χωρικούς μετά από λίγες ημέρες ήλθε επιτροπή των χωρικών η οποία ζητούσε να δώσω σ’ αυτούς ιερέα και διδάσκαλον, τους οποίους αφού παρέλαβαν, επέστρεψαν στο χωριό…

Από του Πάσχα του έτους 1918 και εφεξής κατορθώθηκε η αποκατάσταση των προσφύγων Ελλήνων στα χωριά τους και έτσι κανείς πρόσφυγας χωρικός δεν υπελείφθη στην Τραπεζούντα.

Αλλά εξακολουθούσε η υπό την προεδρία μου λειτουργούσα Επιτροπή των προσφύγων να παρέχει την επιμελημένη περίθαλψή της και στους επανερχομένους στην πατρίδα τους Τούρκους…

Παρά την επελθούσα ισχνότητα των πόρων της, η Επιτροπή προσφύγων έτρεφε και πάλι ικανούς των μουσουλμάνων και ενέδυε τους εξ αυτών γυμνούς».

 

 

Πολύτιμη παρακαταθήκη του Μακαριστού Γέροντα της Εκκλησίας της Κρήτης

images

Σταματης Απ. Αποστολακης,
δάσκαλος - λαογράφος

Χθες, Πέμπτη (18/7), πραγματοποιήθηκε στον Αγ. Ματθαίο - έδρα της Εκκλ. Σχολής Κρήτης - αρχιερατική θεία λειτουργία με την ευκαιρία της ετήσιας σύναξης - ημερίδας των αποφοίτων της Σχολής.

Ανάμεσα στα άλλα ενδιαφέροντα θέματα του Δ.Σ. των Αποφοίτων, έγινε και η παρουσίαση και δωρεάν διανομή του σήμερα κυκλοφορήσαντος τεύχους με τα ''Γράμματα στους μαθητές μου'', γραμμένα από τον Θεολόγο Καθηγητή και Υποδ/ντή της Εκκλ. Σχολής Κρήτης, τα χρόνια 1947 - 1954 Ειρηναίο Γ. Γαλανάκη, αρχιμανδρίτη και συλλεγέντα από τον συντάκτη του παρόντος, ο οποίος και επιμελήθηκε την έκδοση.

Τα ''Γράμματα'' εξέδωσε η Εκκλ. Σχολή Κρήτης (Αγ. Ματθαίος), τη δε δαπάνη της έκδοσης ανέλαβε η Εκδοτική Επιχ/ση Μιχ. Γεωρβασάκης και Σια Ο.Ε.
Κατά την παρουσίαση του πολύτιμου τεύχους ο επιμελητής του κ. Σταμ. Α. Αποστολάκης, δ/λος λαογράφος είπε:

«Μια πρώτη επιστολή - γράμματα στους μαθητές μου της Εκκλησιαστικής Σχολής Κρήτης - Αγία Τριάδα - του Αρχιμ. Ειρηναίου Γαλανάκη, θεολόγου Καθηγητή και στη συνέχεια Υποδιευθυντή της Σχολής, είχαμεν όλοι μελετήσει κι είχαμε ολόψυχα χαρεί την αμεσότητα της γραφής της, το πατρικό ενδιαφέρον του συντάκτη της Δασκάλου των μαθητών εκείνων, στις τελευταίες σελίδες του θαυμάσιου έργου του Καθηγητή και Υποδιευθυντή των με τον τίτλο: ''Πορείες κι αλήθειες για τον αγαπημένο μου Χριστό'' του 1954.

Δεν ησυχάζαμεν όμως γιατί είχαμε ακουστά πως υπήρξαν και άλλα ''γράμματα προς τους μαθητές του'' και μάλιστα δημοσιευμένα για τα οποία έπρεπε να ερευνήσουμε και να τα εντοπίσουμε μιας και είχαμε από χρόνων αρχίσει τη Βιβλιογραφία Ειρηναίου Γαλανάκη και είχαμε δημοσιεύσει τις πρώτες σοδειές της σε περιοδικές εκδόσεις της Κρήτης μας.

Και το θαύμα δεν άργησε να φανεί: Από τη συστηματική αποδελτίωση των χιλιάδων σελίδων του περιοδικού της Ιεράς Επισκοπής Κυδωνίας και Αποκορώνου ''Αναγέννησις'' των χρόνων 1947 - 1954, την οποία πραγματοποιήσαμε εργαζόμενοι μήνες στη Δ.Β.Χ., την οποία και από τη θέση αυτή υπερευχαριστούμε, όπου τελικά αποθησαυρίσαμε όλα ''τα γράμματα στους μαθητές μου'' πέντε τον αριθμό και ένα ακόμη ως προείπαμε από το προαναφερθέν έργο του Αρχιμ. Ειρηναίου Γαλανάκη.

Μα αυτόν τον θησαυρό στα χέρια μας, επικοινωνήσαμε με τον ιδιαίτερα αγαπητό οικογενειακό φίλο και ανιψιό του πολυσέβαστου Παππού Ειρηναίου, αρχές του 2013 και με την πρότασή μας: Να εκδοθούν σε αυτοτελές τεύχος και να χαριστούν στους μαθητές της Σχολής, γιατί συνιστούν οδοδείκτες πορείας των, αλλά και για όλους μας.

Ο αγαπητός Μιχάλης ενθουσιασμένος με ευχαρίστησε και μου είπε ότι θα συνεννοηθεί με τη Δ/νση της Σχολής για τα παραπέρα και θα με ενημερώσει σύντομα.

Οι συνεννοήσεις έγιναν και οι προτάσεις ''πήραν σάρκα και οστά'' και συν Θεώ προχωρούσαμε...

Ηλθεν όμως η 30η Απριλίου 2013, η μεγάλη της Κοίμησης του πολυσέβαστου Γέροντα της Εκκλησίας Κρήτης, κυρού πλέον, Ειρηναίου μας μέρα και 'τα γράμματα' για τα οποία ο λόγος, πήγαν για λίγο πιο πίσω!

Ως τόσο, βρέθηκεν - ασφαλώς θεία εμπνεύσει - και ο χρηματοδότης της έκδοσης, γιατί είχαμε επ' αυτού δυσκολία.

Ακούσαμε, με συγκίνηση, ο Μιχάλης Γαλανάκης κι εγώ, τον φίλτατο τυπογράφο και εκδότη κ. Μιχ. Γεωρβασάκη να μας ανακοινώνει ότι: Την έκδοση του έργου αναλαμβάνει ο ίδιος και ότι τα σώματα του βιβλίου θα τα εχουμε στην ώρα τους!

Στεκόμαστε, με πολλή αγάπη και συγκίνηση σε αυτήν την απόφαση του κ. Γεωρβασάκη, γνωρίζοντας τις προσφορές του, χρόνια τώρα, στον Αγ. Νεκτάριο και γενικά στην Εκκλησία!

Ευχόμαστε Υγεία και να χαίρεται την οικογένειά του και τη σωστά οργανωμένη επιχείρησή του, παρακαλώντας για την από Ουρανών ευλογία του Γέροντά μας κυρού Ειρηναίου!

Προσωπικά δεν είχα την ευλογία να ήμουν μαθητής της Εκκλησιαστικής Σχολής στην Αγ. Τριάδα, τα χρόνια μάλιστα της εκεί θητείας του θεολόγου Καθηγητού, Αρχιμανδρίτη και Υποδιευθυντή της Σχολής, 1946 - 1953, π. Ειρ. Γαλανάκη.

Έχω όμως αδελφό μαθητή της Σχολής, των χρόνων εκείνων, επισκεπτόμουν συχνά την Αγ. Τριάδα, άκουγα διηγήσεις για δραστηριότητες και μαθήματα, γνώρισα τον Υποδ/ντή της Σχολής πατέρα Ειρηναίο, μελετούσα τα γραφόμενά του στον τοπικό Τύπο και την ''Αναγέννησι'' που μας χάριζαν μιας και διπλώναμε - ως μαθητές του Κατηχητικού τα 16σέλιδά της και βάζαμε τις ετικέτες των παραληπτών - συνδρομητών της εκεί στα γραφεία της πάνω από τα γραφεία της Ι.Ε.Κ. Αποκορώνου.

Μελετήσαμε προσεκτικά τα σχετικά γραφόμενα για τον φωτισμένο Δάσκαλο αρχιμ. Υποδ/ντή της Σχολής π. Ειρηναίο και πραγματικά αποκαλυπτόμαστε με βαθύτατο σεβασμό στο πρόσωπο και στο έργο του.

Για ''τα έξι γράμματα του στους μαθητές του'', για την όλη παιδευτική δράση του, για τη θεοδηγούμενη Τέχνη του στο διδάσκειν και την επίδρασή του στις ψυχές των μαθητών του, που ήταν όλα λίαν ευεργετικά, ας σταθούμε για πολύ λίγο στα όσα θυμούνται λίγοι από τους τότε μαθητές του:

Χρονολογικά πρώτη η ανάμνηση του Κισαμίτη συν/χου δασκάλου Κωστή Παπαδάκη, για τον νεοφερμένο θεολόγο Καθηγητή στο Γυμνάσιο Καστελίου -   Κισάμου, το 1946, Μιχ. Γαλανάκη:

Μια φράση από το θαυμάσιο εκείνο άρθρο, δημοσιευμένη στο τεύχος 195/Δεκ. 1987, σ. 31, του αφιερωματικού τεύχους: 'Χρονικά Κισάμου και Σελίνου' στα 30χρονα της Αρχιερατείας του Σεβ. Μητροπολίτη Ειρηναίου 1957 - 1987.

Γράφει: ''Από τις πρώτες κιόλας μέρες της χρονιάς εκείνης, η μορφή του νέου μας θεολόγου καταξιώθηκε στη συνείδησή μας σα μια νέα και πρωτόγνωρη παιδαγωγική φυσιογνωμία. Ο μελαχρινός τριανταπεντάρης με τα κατάμαυρα μαλλιά, ξεχώρισε ανάμεσα στους άλλους, τους εκλεκτούς. Για πρώτη φορά καθηγητής, μας πλησίασε τόσο κοντά, χωρίς επιλεκτικές προτιμήσεις, ώστε καθένας μας να τον θεωρεί δικό του. Μιλούσε μια γλώσσα καινούργια, απαλλαγμένη από την κενολογία και τον στόμφο, που είχαμε συνηθίσει να ακούμε. Μια γλώσσα απλή, ζεστή, γεμάτη μηνύματα ελπίδας και αισιοδοξίας για το μέλλον, που μας συνάρπαζε όλους μέσα στην αίθουσα''.

''Τα θρησκευτικά που οι περισσότεροι από μας τα θεωρούσαμε -χωρίς ίσως να φταίμε οι ίδιοι- μάθημα περιθωριακό, απόκτησαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οσο ο καθηγητής μας μιλούσε, εμείς κρεμόμαστε κυριολεκτικά από τα χείλη του κι όταν το κουδούνι χτυπούσε διάλειμμα, αντίθετα με άλλες ώρες, ηχούσα δυσάρεστα στα αφτιά μας. Μα... πότε κιόλας πέρασε η ώρα; Κρίμα!''.

Ντυμένος απλά, συνήθως χωρίς γραβάτα, εκτός από τις επίσημες ώρες που το πρωτόκολλο ήταν ιδιαίτερα αυστηρό. Απλός στους τρόπους, καταδεκτικός για όλο τον κόσμο, κατέκτησε το κοινό''.

Και καταλήγει: ''Μεγάλη υπήρξε η χαρά και η συγκίνηση που δοκίμασα, όταν ένα απόγευμα σε μέρες διακοπών, είδα έκπληκτος το θεολόγο μας να φτάνει στην αυλή του σπιτιού μας. Τέτοια τιμή δεν την είχα ονειρευτεί ούτε για τον εαυτό μου, ούτε για το φτωχόσπιτό μας''.

Από το ίδιο πολύτιμο αφιέρωμα των 'Χρονικών Κισάμου και Σελίνου' στον Μεγάλο Ειρηναίο παίρνομε και τις επόμενες αξέχαστες προσωπικές αναμνήσεις, εντυπώσεις και εκτιμήσεις 'ευγνώμονος μαθητού' του του νυν Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κρήτης κ. Ειρηναίου από τα χρόνια μαθητείας του στην Εκκλ. Σχολή Αγ. Τριάδος.

''Ανεξίτηλα μένουν στη μνήμη μας οι διδασκαλίες και τα μαθήματα και γενικά το έργο που εγίνετο εκείνο τον καιρό στη Σχολή, με την ουσιαστική καθοδήγηση και συμβολή του Δασκάλου. Ανεπανάληπτα έμειναν το όλο πνεύμα και ο ρυθμός μέσα στον οποίο εγίνοντο τα μαθήματα από όλους τους καθηγητές και ιδιαίτερα τον τιμώμενο, βροχή και αύρα του Αγίου Πνεύματος σε διψασμένες ευαίσθητες εφηβικές ψυχές.

Οι μαθητές κρέμονται κυριολεκτικά από τα χείλη του Δασκάλου και αφομοιώνουν εύκολα όσα ακούνε. Θα έλεγε κανείς πως εκείνα τα μαθήματα ήταν όπως την παλιά εποχή 'το λάλον ύδωρ' και 'η παγά λαλέουσα' που πότιζε και ξεδίψαζε τους ιεροσπουδαστές εκείνου του καιρού.

Πώς να ξεχασθούν εκείνες οι μυσταγωγικές διαδικασίες και ομιλίες της Αγίας Τριάδος; Ο πλούσιος και ολοζώντανος λόγος; Γενικά εκείνη η ευλογημένη εποχή; Γι' αυτό και είναι τόσες πολλές οι περιπτώσεις των παιδιών εκείνης της εποχής που εμπνεύστηκαν και επηρεάσθηκαν από τούτο τον ζωντανό και καθάριο λόγο του Δασκάλου και στη συνέχεια δεν μπόρεσαν να δουν τον εαυτόν τους έξω από την Εκκλησία και τη στρατευμένη Ιερωσύνη της. Ολοι αυτοί θα ακολουθήσουν με ευκολία και χαρά τον Πνευματικό οδηγό τους και θα δεχθούν την πρόσκληση της Εκκλησίας για την Ιερωσύνη...''.

Και συνεχίζει: ''Αλλα οι μαθητές - ιεροσπουδαστές της Εκκλησιαστικής Σχολής Κρήτης θα έχουν και άλλες ευλογημένες εκπλήξεις και ευκαιρίες. Τα καλοκαίρια και τις διακοπές του σχολικού έτους θα έχουν τη χαρά να δέχονται τον δάσκαλο στο χωριό και το σπίτι των.

Θα τους επισκέπτεται στον τόπο τους και κείνοι θα τον συνοδεύουν και θα τον ξεναγούν, θα τον γνωρίσουν - με τον Επίσκοπό των, θα λειτουργήσουν μαζί του, θα ψάλουν και θα νιώσουν υπερηφάνεια και καμάρι κοντά του. Η Σχολή τους, με τις επισκέψεις αυτές, είναι κοντά τους.

Θα διαπιστώσουν στην πράξη πως η Εκκλησία και η Σχολή έχουν ανθρώπους κληρικούς αξιόλογους και ζωντανούς και δεν θα έχουν δυσκολία να θέλουν να γίνουν και εκείνοι το ίδιο όταν θα έλθει η δική των σειρά.

Η σχολική σχέση μαθητών και δασκάλου δεν θα περιοριστεί μόνον στον χώρο της Σχολής, στις αίθουσες διδασκαλίας και στη διάρκεια του σχολικού έτους.

Απλώνεται παντού. Γίνεται σχέση ζωής. Ο Σωκρατικός τρόπος μαθητείας και σχέσεως δασκάλου προς μαθητήν αναβιώνει σ' αυτήν την περίπτωση.

Ο μαθητής και ο δάσκαλος συμπερπατούν και συζητούν και μαθαίνουν πολλά μαζί και στο σχολείο, αλλά και στη ζωή. Και όταν συμπορεύεσαι και ακολουθείς και στηρίζεσαι προσωπικά, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Ακόμη οι μαθητές της Σχολής θα περιμένουν κάθε καλοκαίρι  να διαβάσουν στο τότε περιοδικό της Επισκοπής Κυδωνίας και Αποκορώνου η ''Αναγέννησις'' το γράμμα του Δασκάλου προς αυτούς ειδικά. Νέα, συμβουλές, υποδείξεις και υποθήκες, αλήθειες αιώνιες θα βρίσκουν στο γράμμα αυτό...'.

Και πάλι από του ίδιου αφιερώματος των 'Χρονικών' τα θησαυρίσματα. Από την πένα του δόκιμου θεολόγου πρώην σχολικού συμβούλου κ. Νίκου Κ. Μαρκαντώνη, μια έστω φράση του, σχετική:

'Μερικά βράδια μετά τον εσπερινό και το δείπνο, έχοντας οδηγό μας τον δάσκαλο ανεβαίναμε σε κάποιο γειτονικό λόφο, όπου μας αποκάλυπτε καινούργια οράματα από τον κόσμο του πνεύματος και της αρετής. Ηταν κάποιες μαγικές βραδιές κάτω από το φεγγάρι, που φώτιζε απαλά τον λόφο και πέρα τ' ασκητικά βουνά'.
Τις Κυριακές ξεκινούσαμε για τα χωριά και φτάναμε χαράματα στο ναό που θα γινόταν η λειτουργία.

Σε λίγη ώρα ο χώρος γέμιζε από απλούς ανθρώπους, νέους και γυναίκες με μωρά, που έρχονταν ν' ακούσουν και να δουν τον δάσκαλο με τη γλυκιά λαλιά και τη σεμνή παρουσία. Πολλοί τον γνώριζαν από παλιά σαν μαθητή της Σχολής, όπου φοιτούσαμε τώρα εμείς.

Στο κήρυγμα ο κόσμος σώπαινε και πλησίαζε κοντά ν' ακούσει τον άμεσο λόγο, χωρίς τα μεγάφωνα -ανύπαρχτα, τότε- να καταστρέφουν τη Λειτουργική ατμόσφαιρα.

Για μας, που σημειώναμε κιόλας τα πρώτα μας δειλά βήματα στο κήρυγμα, η στιγμή αυτή ήταν ένα γεγονός.

Ιερουργούσε και κήρυττε με απλότητα και βαθιά συναίσθηση αυτών που έλεγε. Μιλώντας με παραδείγματα, με εικόνες και παραβολές, από τη ζωή και τη δουλειά του ζευγά, του βοσκού, του τσαγκάρη και της νοικοκυράς, γοήτευε καθώς ο λόγος του, απαλλαγμένος από τη ρητορεία και τον στόμφο των ιεροκηρύκων, ολοκλήρωνε με χάρη τη μυσταγωγία... Οδεύομε στη συνέχεια στον μνημειώδη, πολύτιμο, χαριστήριο τόμο της Ι.Μ.Κ.Σ. 'για τον Σεβ. Ειρηναίο Γαλανάκη' (Κίσαμος, 2008, σχ. 8ο, σ. 756 + φωτ. υλικό πλούσιο).

Από σχετικό με το θέμα μας μελέτημα του τότε μαθητή κ. Παντελή Μαριακάκη και στη συνέχεια θεολόγου καθηγητή, που φιλοξενείται στον τόμο και το παρακάτω παράθεμα:

'Τα μαθήματα που δίδασκε ο δάσκαλός μας Ειρηναίος, Ποιμαντικής, Κατηχητικής, Εκκλ. Ρητορικής, είχαν τη θεωρητική επιστημονική πλευρά τους, αλλά συγχρόνως και την εξίσου σημαντική πρακτική άσκηση.

Τη διδασκαλία του στον θεωρητικό τομέα διέκριναν η επιστημονική κατάρτιση, η πολυμέρεια, η ευρύτητα γνώσεων και οι σύγχρονες αντιλήψεις στην αγιογραφική και πατερική παράδοση και ζωή.

Ο διδακτικός λόγος του άνετος, θαρραλέος, πειστικός, πραγματική μυσταγωγία που συγκλόνιζε τις καρδιές μας, αστείρευτος κρουνός κρυστάλλινου νερού, που άρδευε και γονιμοποιούσε τις νεαρές υπάρξεις μας, δυνατό κρασί που τοποθετούσε με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία στους ''καινούς ασκούς'' της νεανικής ψυχής μας.
Κατάληξη της θεωρίας ήταν η πράξη.

Πρακτική εξάσκηση με υποδειγματική διδασκαλία κατηχητικού μαθήματος διαδοχικά απ' όλους τους τελειόφοιτους στους πρωτοετείς ιεροσπουδαστές καθώς και υποδειγματικό κήρυγμα, χωρίς χειρόγραφο, την Κυριακή από τον άμβωνα της Αγίας Τριάδος στο εκκλησίασμα των τριακοσίων σπουδαστών της Σχολής.

Το πατρικό ενδιαφέρον του Ειρηναίου δεν παρέλειπε να διαθέτει τις ελεύθερες ώρες και τα Σαββατοκύριακα για την ψυχαγωγία των ιερο-σπουδαστών με περιπάτους και συζητήσεις στα χωριά του Ακρωτηρίου, αναβάσεις στους πλησιέστερους λόφους, επισκέψεις στην Ι. Μονή Αγίου Ιωάννου του Ερημίτου (Γουβερνέτο) και αργά το βράδυ στην τραπεζαρία προς το τέλος του δείπνου να μας ψυχαγωγεί με κείνη τη μελωδική φωνή του με ριζίτικα και πατριωτικά τραγούδια, όπως εκείνο με έντονη θλίψη και παράπονο, το κάστρο... και που ?ν? οι πύργοι σου και τα καμπαναριά σου...' (οπ. π.σ. 100-1).

Από τον πλουσιότατο τόμο και το επόμενο παράθεμα του επίσης τότε μαθητή στην Αγ. Τριάδα και μετέπειτα καταξιωμένου Θεολόγου Καθηγητή κ. Γεωργίου Σ. Παπαδάκη.

Τονίζει ο τότε μαθητής της σχολής:

'...ο πατήρ Ειρηναίος δίδασκε κατ' εξοχήν τα θεολογικά μαθήματα του Φροντιστηρίου και αργότερα και της Σχολής. Δίδασκε Ποιμαντική, Ομιλητική, Κατηχητική, Καινή Διαθήκη και Ιστορία Φιλοσοφίας με διαρκή αναφορά στην Αγία Γραφή, τους Πατέρες, τους Ελληνες Φιλοσόφους, τους ποιητές, τους μεγάλους συγγραφείς του πνεύματος, Ελληνες και ξένους και επεδίωκε να κεντρίσει το μορφωτικό ενδιαφέρον των ιεροσπουδαστών, να διευρύνει τη σκέψη τους και να θερμάνει, όπως είπαμε την πίστη τους. Συχνά στις παραδόσεις του επαναλάμβανε ότι ''η καθημερινή μελέτη της Αγίας Γραφής, αλλά και των Πατέρων, θα σας βοηθήσει αργότερα στο ποιμαντικό σας έργο''.

Γνωστού όντος ότι οι ιεροσπουδαστές του Φροντιστηρίου ήσαν μεγάλοι άνθρωποι και αρκετοί απ' αυτούς κληρικοί, ήταν φυσικό στη ζωή και στο ποιμαντικό τους έργο να αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα. Ολα αυτά τα συζητούσαν με τον π. Ειρηναίο στις ελεύθερες απογευματινές ώρες.

Επειδή οι ιεροσπουδαστές τόσο του Φροντιστηρίου όσο και της Σχολής ήσαν εσώκλειστοι, χρειαζόταν ειδικός προγραμματισμός, ώστε να γίνει κάθε ημέρα επωφελής ο ελεύθερος χρόνος τους, γι' αυτό και ο μεγάλος δάσκαλος και παιδαγωγός οργάνωνε ποιμαντικές συνάξεις, μελέτη Αγίας Γραφής, πρακτικά μαθήματα Ομιλητικής και Κατηχητικής.

Οδηγούσε τους ιεροσπουδαστές στις ιερές ακολουθίες και σε συνεργασία με τους καλογήρους της Μονής αυτοί διδάσκονταν την τυπική διάταξη της Εκκλησίας. Από το δεύτερο σχολικό έτος του Φροντιστηρίου δημιουργούσε ομάδες ιεραποστολής (όπως τις έλεγε) αποτελούμενες από ιεροσπουδαστές του Φροντιστηρίου, οι οποίες επισκέπτονταν τις Ενορίες των χωριών του Ακρωτηρίου. Συνήθως ήσαν τρία άτομα.

Ενας έκανε το κήρυγμα, άλλος το κατηχητικό Σχολείο και οι τρεις ψέλνανε. Την επομένη, μετά την Κυριακή, στα μαθήματα της Ομιλητικής και της Κατηχητικής γινόταν η κριτική και ο π. Ειρηναίος έκανε τις σωστές παρατηρήσεις και έδινε τις κατάλληλες οδηγίες...' (σ. 87 - 88).

Ασφαλώς τα παραθέματα μπορούσαμε να ήταν ατελείωτα, λόγω της σημασίας των. Οφείλομεν, όμως, σεβόμενοι τη σύναξη 'την αξιοτιμημένη' κατά το ριζίτικο, να σταματήσωμεν εδώ, ευχόμενοι όπως η Θεία Χάρις, τα 'γράμματα' που αναδημοσιεύσαμε, οι πατρικές συμβουλές των συνεχιστών του έργου της Σχολής (καθηγητών και Δ/νσης) των σεβασμιωτάτων ιεραρχών μας και όλων των κληρικών μας καθώς και πάντων ημών, φωτίζουν μαθητές, σπουδαστές και αποφοίτους της Εκκλησιαστικής Σχολής για το καλό και την ορθή χριστιανική πορεία της ζωής των!

Επιστρέφοντας στις εστίες σας, στις Εκκλησίες σας, στις Ενορίες σας, θα εχετε πάρει μαζί σας δώρο πολύτιμο: 'τα γράμματα του πολυσέβαστου Παππού της Εκκλησίας Κρήτης' που στέλνει σε σας τους μαθητές του Γράμματα σοφίας και αγάπης που συνιστούν εγκόλπια ορθής καθοδήγησης στην πορεία σας, κατευθυντήριες γραμμές και οδηγία δράσης και ενδυνάμωσης στους αγώνες σας! Και βέβαια: Λόγον πατρικό στον περίγυρό σας!

Και δεν σταματά στα πολύτιμα αυτά γράμματά του, ο μεγάλος μας Δάσκαλος, να συνιστά υψηλούς στόχους για τους μαθητές του, ώστε:
- Να γίνουν οι ιππότες του Σταυρού, που θ? ανασταίνουν ψυχές και συνειδήσεις!
- Να γίνουν οι γενναίοι της πίστης κι οι στρατευμένοι της αρετής, πάντα με τη σημαία του Σταυρού!
- Να γίνουν τα χελιδόνια που θα φέρνουν την άνοιξη του Θεού, στις ρημαγμένες ψυχές των ανθρώπων!
- Να γίνουν τέλος - οι τροβαδούροι του Θεού, που θα σαγηνεύουν με τις μελωδίες των!
- Κι η Ιερωσύνη, με το μαύρο ράσο της, που εμπαίζεται και χλευάζεται συχνά, θα στηθεί πια όπως την άφησε ο Χριστός στην Εκκλησία Του κι όπως την έζησαν οι Μάρτυρες και οι Ήρωές της!

Χαλάλι οι θυσίες που απαιτούνται, γιατί είναι προς δόξαν Θεού και υψώνουν το ακατάλυτο το αιώνιο πνεύμα της Θρησκείας του Σταυρού!

Αυτά τα μηνύματα μας φέρνουν ξανά και πάντα 'τα γράμματα στους μαθητές μου' των οποίων είστε παραλήπτες από σήμερα, γραμμένα για σας από τον δάσκαλό σας, θεολόγο καθηγητή και υποδ/ντή της Σχολής σας, αρχιμ. Ειρηναίο Γαλανάκη, μακαριστό πλέον Γέροντα Ειρηναίο, του οποίου εξαιτούμεθα την ευχήν!

Και του οποίου η μνήμη έσεται Αιωνία!
Ευχαριστώ!».

Αφιέρωμα: 19 χρόνια χωρίς τον Γέροντα Παϊσιο

images

Στις 12 Ιουλίου 1994 ο σύγχρονος Άγιος της εποχής μας, ο Γέροντας Παϊσιος (Εζνεπίδης) παρέδωσε την ψυχή του ήρεμα και ταπεινά στον Κύριο, τον Οποίο τόσο αγάπησε και υπηρέτησε από τη νεαρή του ηλικία.

Σήμερα, Παρασκευή 12 Ιουλίου 2013 συμπληρώνονται 19 χρόνια από την κοίμησή του Γέροντα, και η Romfea.gr σε ένδειξη σεβασμού δημοσιεύει σήμερα λίγα στοιχεία από την οσιακή του ζωή.

Ο γέροντας Παΐσιος υπήρξε μια από τις πιο φωτισμένες αγίες μορφές της Εκκλησίας μας, των τελευταίων δεκαετιών.

Γεννήθηκε στα Φάρασα της Καππαδοκίας, που βρίσκεται στη Μικρά Ασία, στις 25 Ιουλίου του 1924 και προτού γίνει μοναχός ονομαζόταν Αρσένιος.

Οι γονείς του, Πρόδρομος και Ευλαμπία Ενζεπίδη, ήταν πολύ ευσεβείς, ενώ ο Αρσένιος είχε άλλα 9 αδέλφια.

Ο Αρσένιος από τη βρεφική κιόλας ηλικία, δέχτηκε την ευλογία από το Θεό να βαπτισθεί από έναν Αγιο που ζούσε στην περιοχή του, τον Αγιο Αρσένιο τον Καππαδόκη.

Ο Αγιος Αρσένιος προβλέποντας τον μελλοντικό αγιασμένο βίο του παιδιού, ζήτησε από την νονά του να το βαφτίσει Αρσένιο λέγοντας χαρακτηριστικά ότι ήθελε να αφήσει και αυτός καλόγερο στο πόδι του, δηλαδή που να έχει το όνομά του.

Έναν μήνα σχεδόν μετά τη βάπτιση του Αρσενίου η οικογένεια του ακολούθησε το δρόμο της προσφυγιάς για την Ελλάδα, όπου και τελικά εγκαταστάθηκε στη Κόνιτσα.

Ο μικρός Αρσένιος ζούσε έχοντας μεγάλη αγάπη στο Χριστό και την Παναγία μας και είχε πολύ μεγάλο πόθο να γίνει μοναχός.

Πολύ του άρεσε να πηγαίνει στο δάσος όπου, κρατώντας έναν ξύλινο σταυρό, που είχε φτιάξει μόνος του, προσευχόταν.

Σε ηλικία 21 ετών κατατάσσεται στο στρατό, όπου διακρίνεται για το ήθος και τη γενναιότητα του.

Πάντα ζητούσε να πηγαίνει στην πρώτη γραμμή και στις πιο επικίνδυνες θέσεις, προτιμώντας έτσι να βρίσκεται εκείνος σε κίνδυνο και όχι κάποιος άλλος.

Πάρα πολλές φορές κινδύνευσε να σκοτωθεί ο ίδιος, να γλυτώσει κάποιος άλλος συστρατιώτης του.

Αφού τελείωσε το στρατό πήγε στο Αγιο Όρος γιατί είχε αποφασίσει να μονάσει εκεί.

Το 1954 γίνεται μοναχός με το όνομα Αβέρκιος και έπειτα Παΐσιος, όπου και μόνασε στην Ιερά Μονή Εσφιγμένου και κατόπιν στην Ιερά Μονή Φιλοθέου.

Ως μοναχός είχε υποδειγματική υπακοή ενώ προσπαθούσε να βοηθήσει τους αδελφούς του μοναχούς όποτε και όπως μπορούσε.

Από το έτος 1958 έως το 1964 ο Παΐσιος βρίσκεται εκτός του Αγίου Όρους, στην περιοχή της Κόνιτσας αρχικά για να στηρίξει χιλιάδες ψυχές, και να τις βοηθήσει να ξεφύγουν από την πλάνη των αιρετικών, ενώ αργότερα πηγαίνει στο ερημικό και δύσβατο Σινά στο κελί των Αγίων Γαλακτίωνος και Επιστήμης.

Το 1964 επιστρέφει στο Αγιο Όρος. Εκεί μόνασε δίπλα σε χαρισματούχους γέροντες όπως ο παπά-Τύχωνας ο οποίος πολλές φορές έβλεπε την ώρα της Θείας Λειτουργίας, όπως ο ίδιος ομολογούσε, τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ να δοξολογούν το Θεό.

Ο γέροντας πια Παΐσιος το 1979 μόνασε σε ένα κελάκι μόνος του στην περιοχή «Παναγούδα».

Σιγά σιγά αρχίζει να γίνεται γνωστή η αγία μορφή του σε όλο και περισσότερους προσκυνητές.

Όλη την ημέρα, από την ανατολή μέχρι την δύση, συμβουλεύει, παρηγορεί, διώχνει κάθε στενοχώρια, γεμίζει τις ψυχές με πίστη, ελπίδα και αγάπη για τον Θεό, ενώ τις νύχτες διαβάζει επιστολές που κατά δεκάδες του έστελναν καθημερινά και προσεύχεται στον Θεό επί ώρες για τους ανθρώπους που του ζητούν βοήθεια.

Σε όλη αυτήν την καθημερινή κούραση του γέροντος Παϊσίου έρχονται να προστεθούν και τα προβλήματα υγείας που τον ταλαιπωρούσαν από το 1966.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του οι πόνοι από τις διάφορες αρρώστιες και κυρίως από τον καρκίνο που του είχε διαγνωσθεί λίγα χρόνια πριν, γίνονταν όλο και περισσότεροι.

Παρ' όλ' αυτα όμως αυτός ήταν ήρεμος και υπέμενε χωρίς να διαμαρτύρεται καθόλου.

Αντιθέτως συνέχιζε να προσεύχεται για όλους.

Οι τελευταίες του ημέρες ήταν οδυνηρές, γεμάτες αφόρητους πόνους, που ξεπερνούσε χάρη στην βαθιά πίστη και αγάπη του στο Θεό.

Στις 12 Ιουλίου 1994 ο γέροντας Παΐσιος εκοιμήθη και ετάφη στην Ιερά Μονή του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στη Σουρωτή.

Όσα και να θέλουμε να γράψουμε είναι λίγα για τον Γέροντα Παϊσιο, γι' αυτό προς ωφέλεια των απανταχού Ορθοδόξων παρακάτω παραθέτουμε λινκ με ένα βιβλίο για τον Γέροντα.

ΓΕΡΩΝ ΠΑΪΣΙΟΣ - Ο ασυρματιστής του Στρατού καί του Θεού

28 χρόνια από την κοίμηση του Μητροπολίτη Αργολίδος Χρυσόστομου Δεληγιαννόπουλου

images

Ο Επίσκοπος της συγνώμης, της αγάπης, και της προσφοράς.



Ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος Β΄ είδε το φώς της ζωής στην πόλη της Ζακύνθου, στις 6 Απριλίου του 1916, ημέρα Τετάρτη.

Οι καλοί και ενάρετοι γονείς του Ιωάννης Δεληγιαννόπουλος και Αδαμαντία, το γένος Παναγιώτη Ιερέως Πυριόχου, απέκτησαν οκτώ παιδιά, αλλά επέζησαν τα πέντε. Ο Διονύσιος, ο Σπυρίδων, ο Νικόλαος, ο Ανδρέας και η Αικατερίνη.

Ο Νικόλαος έμελλε να ανέλθει την ιερατική κλίμακα και να ποιμάνει τον φιλόχριστο λαό της Αργολίδας. 



Από παιδικής ηλικίας υπηρέτησε πλησίον πολλών Ιερομονάχων της Ι. Μονής Αγίου Διονυσίου και εφημερίων της πόλης.

Το πτυχίο της Θεολογίας απέκτησε το 1939. Κατά την διάρκεια των σπουδών του εκάρη μοναχός και διάκονος την 1/1/ 1938 οπό τον αείμνηστο Μητροπολίτη Ζακύνθου Χρυσόστομο (Δημητρίου), λαμβάνοντας και το εκκλησιαστικό όνομα Χρυσόστομος.

Το έτος 1939 διορίστηκε Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Ζακύνθου και το 1940 τακτικός Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Τριφυλίας και Ολυμπίας. 



Σε ηλικία μόλις 24 ετών, συνοδευόμενος οπό τον ιερέα παππού του Παναγιώτη Πυριόχο και τον θειο του ιερέα επίσης Αντώνιο Πυριόχο, χειροτονήθηκε πρεσβύτερος και κατά την κήρυξη του ελληνοΐταλικού πολέμου κατετάγη ως Στρατιωτικός Ιερέας με τον βαθμό του Υπολοχαγού καθ΄ όλη την διάρκεια του πολέμου.

Το 1941 τοποθετήθηκε ως Ιεροκήρυκας στην Ιερά Μητρόπολη Αργολίδος.

Στην κατοχή ίδρυσε ορφανοτροφείο και οργάνωσε καθημερινά συσσίτια για τα πεινασμένα παιδιά του Άργους στο προαύλιο του Ιερού Ναού του Τιμίου Προδρόμου.

Εκεί, κατά τον μεγάλο βομβαρδισμό της πόλης, στις 14 -10 -1943, προστάτεψε πάνω από 100 παιδιά, βάζοντάς τα μέσα στην Εκκλησία, για να μη δίνουν στόχο στα αεροπλάνα και μιλώντας τους προσπάθησε να αμβλύνει τον τρόμο και να απαλύνει την αγωνία τους.

Στη θέση αυτή παρέμεινε μέχρι το 1960 πού διορίστηκε Γραμματέας της Ιεράς Συνόδου. 



Στις 19 Νοεμβρίου 1965 εξελέγη Μητροπολίτης Αργολίδος. Έκτοτε αφοσιώθηκε στο ποιμαντορικό του έργο, αναπτύσσοντας αξιόλογη κοινωνική και φιλανθρωπική δραστηριότητα.

Ίδρυσε οικοτροφείο και ορφανοτροφείο θηλέων στο Άργος και αρρένων στο Ναύπλιο, έκτισε τα αντίστοιχα κτίρια, έκτισε το μοναστηριακό συγκρότημα Αναβάλου μετά το Κιβέρι, τον Άγιο Βασίλειο Άργους και έδειξε μεγάλη επιμέλεια για τις μονές και πολλές ακόμα εκκλησίες της Μητρόπολης.

Οργάνωσε τα κατηχητικά σχολεία, ενίσχυε οικονομικά τους άπορους και πάσχοντες και τις πολύτεκνες οικογένειες, ίδρυσε τη Χριστιανική Εστία και οργάνωσε τις κατασκηνώσεις στον Ανάβαλο. 

Μελετητής και ερευνητής, με φωτισμένη την διάνοια και την σκέψη, φιλάνθρωπος και ελεήμων, χάραξε ανεξίτηλα τα ίχνη του στην ιστορία της Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος.

Έγραψε την Ιστορία της Μητροπόλεως Αργολίδος, την Ιστορία των Μονών, τούς βίους των Αργείων Αγίων, μελέτη περί του μοναχικού βίου, περί του παρθενικού βίου κ.ἄ. Έφυγε από τα εγκόσμια στις 4.7.1985 στον «Ερυθρό Σταυρό» από οξύ έμφραγμα και ενταφιάστηκε, σύμφωνα με την επιθυμία του, στον Άγιο Θεοδόσιο, όπου τοποθετήθηκε και η προτομή του.

Επίσης, άλλη μια προτομή του εκλιπόντος υπάρχει πριν από τη δυτική πύλη του Αγίου Πέτρου δεξιά.





ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΔΕΙΓΜΑ ΤΙΜΗΣ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΣ 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ι. ΜΗΤΡΟΣΥΛΗΣ 
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ 
ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ Ι.Ν ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ-ΜΙΔΕΑΣ

  


Αφιέρωμα: Τα προσκυνήματα των Αντικυθήρων (VIDEO)

images

Μπορείτε να δείτε 2 βίντεο στα οποία ο Σεβ. Μητροπολίτης Κυθήρων και Αντικυθήρων κ. Σεραφείμ ομιλεί για τα Αντικύθηρα και τους ναούς τους.

Λήψη: 20-5-2013

Copyright: Κων/νος Γεωργιάδης

Παραγωγή: Στράτος Χαρχαλάκης



top
Has no content to show!