Άρθρα - Απόψεις

Οι Πατέρες της Εκκλησίας

tris ierarxes

Του Σεβ. Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ | Romfea.gr

Ἡ ἑορτή τῶν ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν καί Οἰκουμενικῶν Πατέρων καί Διδασκάλων (30 Ἰανουαρίου) Βασιλείου τοῦ μεγάλου, ἀρχιεπισκόπου Καισαρείας τῆς Καππαδοκίας (†329-379 μ.Χ.), Γρηγορίου τοῦ θεολόγου, (†329-389 μ.Χ.) καί Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου (†344-407 μ.Χ.), ἀρχιεπισκόπων Κωνσταντινουπόλεως μᾶς δίδει τήν ἀφορμή νά ὑπομνήσουμε ἑορταστικά καί τιμητικά τίς ἀπόψεις τῆς Ἐκκλησίας γιά τούς πνευματικούς καί ἁγίους Πατέρες

α΄. Οἱ ἅγιοι Πατέρες ἐκφράζουν τήν θεία παραγματικότητα

Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός ἐφανέρωσε στόν κόσμο τόν ἀληθινό Θεό . Εἶναι ἡ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου . Οἱ μαθητές Του μέ τήν ἄσκησή τους καί τήν ἁγία ζωή τους ἀποκτοῦν τήν εἰκόνα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ . Ἔτσι φανερώνουν τήν θεία πραγματικότητα, γνωρίζουν τήν θεία ἀλήθεια καί τήν ἐκφράζουν στόν κόσμο. Ὅλα ὅμως τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας δέν εἶναι τοῦ αὐτοῦ βαθμοῦ εἰκόνες τοῦ Θεοῦ. Δέν ἔχουν τό αὐτό βάθος ἐμπειρίας τοῦ θείου.
Στήν ἱστορική πορεία τῆς Ἐκκλησίας ὑπῆρξαν πρόσωπα, πού ἀπέκτησαν ἐμπειρία τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ. Τά ἱερά αὐτά πρόσωπα ἡ Ἐκκλησία μας καλεῖ Πατέρες. Τῶν ἁγίων Πατέρων ἡ σκέψη καί πορεία ταυτίζεται σχεδόν μέ τήν ἀγωνιώδη καί λυτρωτική πορεία τῆς ἰδίας τῆς Ἐκκλησίας. Οὔτε τούς Πατέρες νοοῦμε ἐκτός τῆς Ἐκκλησίας, οὔτε τήν Ἐκκλησία χωρίς Πατέρες.
* * * * *
β΄. Φωτισθέντες ἀπό τό ἅγιο Πνεῦμα.

Τήν Ἐκκλησία συγκροτεῖ καί αὐξάνει τό ἅγιο Πνεῦμα, τό ὁποῖο δρᾶ στούς κόλπους Της. Στήν Ἐκκλησία πρέπει νά εὑρίσκεται κανείς γιά νά δεχθεῖ τόν φωτισμό τοῦ Παρακλήτου καί νά γίνει ὄχι σχολαστικός, ἀλλ’ «ἄριστος θεολόγος» κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, δηλαδή νά γνωρίσῃ «πλέον καί πλείῳ» τῶν ἄλλων πιστῶν τήν θεία ἀλήθεια.

Οἱ μεγάλοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας αὐτό ἀκριβῶς ὑπῆρξαν, οἱ κατ’ ἐξοχήν «ἄριστοι θεολόγοι» , δεχθέντες περισσότερο τῶν ἄλλων τόν φωτισμό τοῦ ἁγίου ΙΙνεύματος μετά ἀπό νήψη καί προσευχή, ἐπίπονη ἄσκησιν καί ἀγάτη πρός τόν Θεόν καί τόν πλησίον, διότι τό ἅγιο Πνεῦμα-φωτίζει καθιστᾶ ἱκανούς νά βλέπουν μόνο ὅσους καθαίρονται, προσπαθοῦν νά γίνουν ἅγιοι.
* * * * *
γ΄. Μαθητεία στούς Πατέρες

Οἱ ΙΙατέρες εἶναι συνεπῶς δημιούργημα τοῦ ἁγίου Πνεύματος, σ’ Αὐτό ὀφείλουν ὅ,τι εἶναι, ἀλλά καί γι’ αὐτό οἱ πιστοί ὀφείλουμε σ’ αὐτούς ἀπόλυτο σεβασμό, μεγάλη ἐμπιστοσύνη καί διαρκῆ μαθητεία. Κατά τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό, «διά Πνεύματος ἁγίου ὅ τέ Νόμος καί οἱ Προφῆται, Εὐαγγελισταί καί Ἀπόστολοι καί Ποιμένες ἐλάλησαν καί οἱ Δ ι δ ά σ κ α λ ο ι» . Οἱ Πατέρες, λοιπόν, ἐλαλησαν διά Πνεύματος ἁγίου καί ἐξέφρασαν πιστῶς ἀφ’ ἑνός μέν τήν ἤδη ὑφισταμένη ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας, ἀφ’ ἑτέρου δέ ὅ,τι ὡς εἰς «ἀρίστους» φανέρωσε τό Πνεῦμα ἀναφορικῶς πρός τήν αὐτή πάντοτε θεία πραγματικότητια.

Αὐτό δέ τό ἰδιαίτερο, τό ὁποῖο ἕκαστος τῶν μεγάλων Πατέρων διά φωτισμοῦ τοῦ ἁγίου Πνεύματος ἐξέφραζε μετά κοπιώδη διαδικασία, ἔγινε κτῆμα ὁλοκλήρου τῆς Ἐκκλησίας, αὐξανομένης, οὕτω τῆς Παραδόσεως, ἀλλά χωρίς αὐτή ἡ ἱερά αὔξηση νά σημαίνει βελτίωση τῆς ἤδη ὑπαρχούσης καταστάσεως. Οἱ Πατέρες στό σημεῖο τοῦτο αὐξάνουν τήν ἐμπειρία καί ἄρα τήν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας «κατά προκοπήν γνώσεως» τῆς αὐτῆς ἀληθείας, ὅπως λέγει ὁ Μ. Βασίλειος, καί ὄχι ἀλλάσσοντες τήν ἀλήθεια, ὅπως ἔπρατταν οἱ αἱρετικοί.
* * * * *
δ΄. Ἀλήθεια μέ διαρκῆ ἰσχύ καί κῦρος

Πάντα τ’ ἀνωτέρω δείχνουν ὅτι τό μεγαλειῶδες ἔργο τῶν Πατέρων, οἱ ὁποῖοι ἀπήντησαν στά μεγάλα ἐρωτήματα τῆς ἐποχῆς τους, περιέχει αὐθεντία, ἀποκεκαλυμμένη γνησιότητα, ἀφοῦ στά καίρια σημεῖα του τό ἔργο τοῦτο συνετελέσθη ἀπό τό ἅγιο Πνεῦμα. Ὅταν ὁ Παράκλητός ὁδηγήσει κατά τόν λόγο τοῦ Κυρίου «εἰς πᾶσαν τήν ἀλήθειαν» ἕνα Πατέρα γιά τήν λύση ἑνός μεγάλου προβλήματος, σημαίνει, ὅτι ἡ ὑποδειχθεῖσα, ἀποκαλυφθεῖσα, αὐτή λύση ἰσχύει γι’ ὅλες τίς ἐποχές, ἔστω καί ἄν πρέπει νά ἐφαρμοσθεῖ κατ’ ἄλλους ἑκάστοτε τρόπους. Ἡ ὁδήγηση λοιπόν τῶν Πατέρων ὑπό τοῦ Πνεύματος τῆς ἀληθείας εἶναι ὁ λόγος, διά τόν ὁποῖο ἡ αὐθεντική θεολογία τους καί σκέψη ἰσχύει σέ ὅλες τίς ἐποχές. Συγχρόνως ὅμως πρέπει νά τονισθεῖ ὅτι ἀνήκει στήν Ἐκκλησία τό νά δεικνύει ἑκάστοτε μέ τήν ζωή καί τό φρόνημά Της τί εἰς τήν Θεολογία τῶν Πατέρων εἶναι τό αὐθεντικό καί αἰώνιο καί τί τό καιρικό.
* * * * *

ε΄. «Ἑπόμενοι τοῖς ἁγίοις Πατράσι»

Ἀκόμη γιά τήν μεγάλη καί ἁγία ὑπόθεση τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας πρέπει νά γνωρίζουμε καί κάτι ἄλλο, πολύ σημαντικό. Τούς Πατέρας δέν πρέπει νά διαβάζουμε γιά νά τούς μανθάνουμε, ἀλλά γιά νά ζοῦμε ὅπως αὐτοί μέ τήν πνοή τοῦ ἁγίου Πνεύματος. Τό νά γνωρίζει κάποιος ἕνα πατερικό κείμενο οὐδέν κέρδισε πέρα τοῦ ἐμπλουτισμοῦ τῶν ἐγκυκλοπαιδικῶν του γνώσεων.

Ἡ γνώση αὐτή εἶναι ἄγονη πνευματικά ἀφοῦ ἀκυρώνεται ἡ δύναμή της, ὅπως σοφά διευκρίνησε ὁ ἀπόστολος Παῦλος γιά ἐκείνους πού ἔχουν μόρφωση εὐσεβείας εὐσεβείας, ἀλλά ἀρνοῦνται τήν δυναμή της .

Τό νά μαθητεύει ὅμως ὡς ὑποτακτικός στό κείμενο τῶν ἁγίων Πατέρων, τό νά κατανύσσεται ἀπό τίς θεῖες ἐμπειρίες τῶν Πατέρων καί τό νά μετέχει σ’ αὐτές εἶναι ἐκεῖνο τό ὁποῖο ἔχει θεία καί σωτηριώδη σημασία γιά τόν φιλόθεο ἀναγνώστη.

Αὐτή ὅμως ἡ εὐκταία προσέγγισση τῶν Πατέρων ἀπαιτεῖ δύο προϋποθέσεις: Τήν ἄσκηση καί τήν προσευχή τοῦ πιστοῦ ἀφ’ ἑνός καί τήν Χάρη τοῦ ἁγίου Πνεύματος ἀφ’ ἑτέρου.

Μέ ἄλλα λόγια γιά νά ζήσουμε ἔστω καί γιά λίγο τίς ἐμπειρίες τῶν Πατέρων καί νά αἰσθανθοῦμε κατά τήν μελέτη τῶν ἔργων τους τήν ἱερά κατάνυξη, πρέπει καί ἐμεῖς νά μεταστοιχειωθοῦμε ἔστω καί κατ’ ὀλίγο σέ καινούς ἐν Χριστῷ ἀνθρώπους, ὅπως σέ μέγα βαθμό μετεστοιχειώθηκαν ἐκεῖνοι.

Ἡ θεία μεταστοιχείωση δέν ἐπιτυγχάνεται παρά μόνον ἀπό τό ἅγιο Πνεῦμα, ὅταν ὁ πιστός φλέγεται ἀπό τήν μακαρία ἐπιθυμία πού ἀποτελεῖ τήν κορωνίδα ὅλων τῶν ἐφετῶν.

Γιά νά λάβουν λοιπόν οἱ ἅγιοι Πατέρες τήν ἁρμόζουσα θέση στήν καρδιά μας, ὀφείλουμε νά ζητοῦμε ἀπό τό ἅγιο Πνεῦμα τήν μεταστοιχείωσή μας καί νά καθαιρώμεθα συνεχῶς μέ προσευχή καί ἄσκηση, ἡ ὁποία δύναται νά ἔχει ἄπειρες μορφές.


1 Ἰωάννου α΄ 18, ιζ΄6.

2 Πρός Κολλοσαεῖς α΄15.

3 Πρός Κορινθίους γ΄ 18, ιε΄ 48-49.

4 Ἀναφέρει συγκεκριμένα ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος: «Οὗτος ἄ ρ ι σ τ ο ς ἡμῖν θεολόγος, οὐχ ὃς εὗρε τὸ πᾶν, οὐδὲ γὰρ δέχεται τὸ πᾶν ὁ δεσμός, ἀλλ' ὃς ἂν ἄλλου φαντασθῇ πλέον, καὶ πλεῖον ἐν ἑαυτῷ συναγάγῃ τὸ τῆς ἀληθείας ἴνδαλμα, ἢ ἀποσκίασμα, ἢ ὅ τι καὶ ὀνομάσομεν»

Δηλαδή : «Καί ἄριστος θεολόγος μεταξύ μας θεωρεῖται ὄχι ὅποιος εὑρῆκε καί συνέλαβε τό πᾶν, ἀφοῦ κομπόδεμα (δηλαδή ὁ ἀνθρώπινος νοῦν) δέν χωρεῖ τό πᾶν, ἀλλ’ ὅποιος φαντασθεῖ περισσότερον ἀπό τόν ἄλλον, καί περισυλλέξῃ σέ περισσότερο βαθμό ἐντός τῆς διανοίας του τό ἴνδαλμα τῆς ἀληθείας, ἤ ἀποσκίασμα, ἤ ὅπως καί ἄν τό ὀνομάσουμε» (Γρηγορίου Θεολόγου, Περί Υἱοῦ, Λόγος λ (30) §17, ΕΠΕ τ. 4 σσ.184-185 )

5Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ, Ἔκθεσις ὀρθοδόξου πίστεως, κεφ. 90.

6«Τὴν γὰρ εἱρμῷ καὶ τάξει διὰ τῶν ἔργων τῆς δικαιοσύνης καὶ τοῦ φωτισμοῦ τῆς γνώσεως ἐπὶ τὸ τέλειον προκοπὴν ὁδὸν ἐξακούομεν, ἀεὶ τοῦ πρόσω ἐπορεγόμενοι καὶ τοῖς λειπομένοις ἑαυτοὺς ἐπεκτείνοντες, ἕως ἂν φθάσωμεν ἐπὶ τὸ μακάριον τέλος, τὴν Θεοῦ κατανόησιν, ἣν ὁ Κύριος δι' ἑαυτοῦ τοῖς εἰς αὐτὸν πεπιστευκόσι χαρίζεται»

Δηλαδή «Μέ τήν ὁδό δηλαδή ἐννοοῦμε τήν πρό τήν τελειότητα πρόοδο πού ἐπιτελεῖται μέ συνέπεια καί τάξη διά τῆς ἐπιτελέσεως ἀγαθῶν ἔργων καί διά τοῦ φωτισμοῦ τῆς γνώσεως.

Κατά τήν πορεία αὐτή διαρκῶς ὀρεγόμεθα τά ἔμπροσθεν καί ἐπεκτεινόμεθα σ’ αὐτά πού μᾶς λείπουν, μέχρις ὅτου φθάσωμεν στό εὐτυχές τέρμα, τήν κατανόησην δηλαδή τοῦ Θεοῦ, τήν ὁποίαν ὁ Κύριος χαρίζει διά τῆς δυνάμεως του σέ ὅσους πίστευσαν σ’ Αὐτόν». (Μεγάλου Βασιλείου, Περί Ἁγίου Πνεύματος κεφ. η΄, §18, ΕΠΕ τ. 10 σσ. 324-325)
Ἰωάννου 16, 13.
«Ἔχοντες μόρφωσιν εὐσεβείας, τὴν δὲ δύναμιν αὐτῆς ἠρνημένοι» (Πρός Τιμόθεον Β΄ γ΄ 5).

 

Περί ορκωμοσίας

orkomosia-arxeio

Του Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη Ph.D. | Romfea.gr

Οἱ νεοχειροτημένοι Ἀρχιερεῖς πρίν τήν ἐνθρόνισή τους, δίνουν ἔνορκη (!) διαβεβαίωση ἐνώπιον τοῦ Εὐαγγελίου καί τοῦ Προέδρου τῆς Δημοκρατίας (= ἐνώπιον Θεοῦ καί ἀνθρώπων) ὅτι θά τηροῦν τό Σύνταγμα καί τούς Νόμους τοῦ Κράτους.

Δεσμεύονται δηλαδή ἐνόρκως ὅτι θά ἀσκοῦν νομίμως τά καθήκοντά τους. Μέχρι τώρα κανένας νεοχειροτονημένος Ἀρχιερέας δέν διανοήθηκε νά καταφρονήσει αὐτήν τήν διάταξη.

Τουναντίον τήν τήρησαν οἱ πάντες. Πρᾶγμα πού σημαίνει ὅτι ὁ ὅρκος δέν ἀπαγορεύεται ἐντελῶς ἀπό τήν Ἐκκλησία μας.

Τό ἴδιο τυπικό ἴσχυε στήν Πατρίδα μας καί γιά τούς ἑκάστοτε Πρωθυπουργούς καί Ὑπουργούς. Ὁρκίζονταν, δεσμεύονταν δηλαδή ἐνώπιον Θεοῦ καί ἀνθρώπων ὅτι θά ἀσκοῦν νομίμως τά καθήκοντά τους.

Βέβαια οἱ Ἀρχιερεῖς ὁρκίζονται στό Εὐαγγέλιο, γιατί πιστεύουν στόν Χριστό. Ἕνας ὅμως πού δηλώνει δημόσια ἄθεος, γιατί νά ὁρκισθεῖ;

Καί βέβαια δέν πρέπει νά ὁρκισθεῖ, γιατί εἶναι ἀντίθετο μέ τό «πιστεύω» του. Θέατρο θά παίξει ὁ ἄνθρωπος; Ὅμως ἡ δική μου ἀπορία εἶναι, πῶς ἕνας ἄθεος ζητεῖ εὐχές καί προσευχές ἀπό ἕναν «ἀντιπρόσωπο» τοῦ Θεοῦ (= Ἀρχιεπίσκοπο!). Τί ἀπάντηση θά δώσουμε;

Πρόσφατα στήν Ἀμερική ἕνας νεαρός δεδηλωμένος ἄθεος πιλότος ἔκανε αἴτηση γιά νά ἐργασθεῖ στήν πολεμική ἀεροπορία.

Ἡ Πολιτεία τοῦ ἀπάντησε, ὅτι δέν πρόκειται νά προσληφθεῖ, ἄν δέν ὁρκισθεῖ θρησκευτικά, λέγοντας μάλιστα στόν ὅρκο του «so help me God». (http://news.in.gr/world/article/?aid=1231346316).

Σάν νά τοῦ ἔλεγε, «ἄν θέλεις νά ἐργαθεῖς στό Κράτος μας, θά πρέπει νά σεβασθεῖς καί τούς θεσμους του, ἀλλιῶς πήγαινε σπίτι σου!». Καί «ὁ νοῶν, νοείτω!»

Πολύ δέ περισσότερο κάτι τέτοιο ἰσχύει γιά τόν Πρόεδρο τῆς πολιτισμένης καί φιλελεύθερης αὐτῆς χώρας πού λέγεται Ἀμερική.

Θά πρέπει ὁ Πρόεδρός της νά πιστεύει στόν Θεό (καί εἶναι καθαρός ἀπό «παλιοδουλειές») διαφορετικά δέν «στέκεται!». Γι’αὐτό ὑποχρεοῦται νά ὁρκισθεῖ θρησκευτικά, καί νά εἰπεῖ στόν ὅρκο του «so help me God».

Ἡ δέ ὁρκωμοσία του θυμίζει ἱεροτελεστία. Ἄκουσα «ἰδίοις ὠσίν» τήν ἐνθρονιστήρια ὁμιλία τοῦ Τζ. Κάρτερ (1976). Ἄρχισε τήν ὁμιλία του ἀπό τήν Ἁγία Γραφή.

Ἦταν σάν νά μιλοῦσε ἱεροκήρυκας. Ἔτυχε ἐπίσης νά ἰδῶ ἀπό τήν τηλεόραση τήν ὁρκωμοσία τοῦ Μπάρακ Ὀμπάμπα. Οἱ ἑκατοντάδες καλεσμένοι σεβάσθηκαν τήν ἱερή αὐτή στιγμή· τήρησαν ἀπόλυτη ἡσυχία!

Ὁ ἱερέας πού ἔκανε τήν ὁρκωμοσία, ἔβγαλε καί κήρυγμα! Ὅλοι τόν ἄκουγαν μέ προσοχή. Καί ὁ Πρόεδρος! (Ἐπί τῇ εὐκαιρίᾳ: Κάθε φορά πού συνεδριάζει ἡ Βουλή τοῦ Ontario (Καναδᾶ), προηγεῖται προσευχή, (τό «Πάτερ ἡμῶν»). Ὅταν μερικοί «προοδευτικοί» προσπάθησαν νά τήν καταργήσουν, ἔγινε ξεσηκωμός...!).

Οἱ δικοί μας Πολιτικοί καί Κυβερνῆτες θέλουν βέβαια νά ἐφαρμόζουν ξενόφερτα «τυπικά» (ἀκόμα καί σαθρά!), ὄχι ὅμως καί τέτοια (θρησκευτικά) τυπικά....! Ἄς ζοῦν καί ἄς πολιτεύονται σέ χώρα ὀρθόδοξη χριστιανική!

Στά τελευταῖα χρόνια, καί προπαντός στίς μέρες μας βλέπουμε στήν Πατρίδα μας «καινούργια πράγματα». Αὐτό εἶναι τό μεγάλο μας «ἀτύχημα».

Ὁ Ἀλέξανδρος Σολζεντίτσιν γράφει ὅτι ἐπί Στάλιν ἑκατομμύρια Ρῶσοι ἀντιφρονοῦντες κλείσθηκαν καί πέθαναν στίς φυλακές.

Aὐτό τό τραγικό συμβάν (λέει ὁ Σολζενίτσιν) δέν εἶναι τίποτε μπρός στήν ἀλλαγή φρονήματος (σκέψεως, χαρακτῆρος, ἤθους) πού ὑπέστη ὁ ρωσσικός λαός ἀπό τήν ἀντι-εθνική καί ἀντι-θρησκευτική πολιτκή πού ἀκολούθησαν οἱ Λένιν καί Στάλιν.

Τό ἴδιο πρᾶγμα (φεῦ!) ἔγινε καί γίνεται καί στήν Πατρίδα μας. «So help us God!».

Ο Μητροπολίτης Καισαριανής για τον μακαριστό Χριστόδουλο

christod-16

Του Σεβ. Μητροπολίτη Καισαριανής κ. Δανιήλ | Romfea.gr

«Ἀλλ' οὐδενὸς λόγον ποιοῦμαι οὐδὲ ἔχω τὴν ψυχήν μου τιμίαν ἐμαυτῷ, ὡς τελειώσαι τὸν δρόμον μου μετὰ χαρᾶς καὶ τὴν διακονίαν ἣν ἔλαβον παρὰ τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ, διαμαρτύρασθαι τὸ εὐαγγέλιον τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ» (Πράξεων κ΄ 24).

Δηλαδή : «Ἐγώ ὅμως τίποτε ἀπ’ αὐτά δέ λογαριάζω, οὔτε θεωρῶ τή ζωή μου πολύτιμη. Τό μόνο πού θέλω εἶναι νά ὁλοκληρώσω τήν ἀποστολή μου μέ χαρά, καί τό ἔργο πού μοῦ ἀνέθεσε ὁ Κύριος Ἰησοῦς, δηλαδή νά κηρύξω τό χαρμόσυνο μήνυμα τῆς δωρεᾶς τοῦ Θεοῦ». 

Ὁ ἀποστολικός αὐτός λόγος πού λέχθηκε ἀπό τόν ἀπόστολο τῶν Ἐθνῶν Παῦλο πρός τούς Πρεσβυτέρους τῆς Ἐφέσου ὡς προσωπικός ἀπολογισμός τῆς ἱεραποστολικῆς διακονίας του ἐπελέγη νά ἀναφερθεῖ ὡς καταλληλότερος στήν σημερινή λατρευτική σύναξή μας γιά νά ἐκφράσει τήν αὐτοσυνειδησία καί ἀρχιεπισκοπική μαρτυρία καί διακονία τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου. 

Συναχθήκαμε σήμερα γιά νά προσευχηθοῦμε τελοῦντες τό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας καί τήν ἐπιμνημόσυνη δέηση ὑπέρ ἀναπαύσεως τῆς ψυχῆς τοῦ μακαριστοῦ ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος Χριστοδούλου.

Συγχρόνως κυκλώνουμε τό τάφο του ὅπου ἀναποτέθηκε τό σεπτό σκήνωμά του γιά νά καταθέσουμε:

α΄. Τήν ὀφειλόμενη τιμή μας στόν Πρωθιεράρχη τῆς καθ’ Ἑλλάδα Ἐκκλησίας πού διηκόνησε μέ τά ἔργα του, τό πεπνυμένο λόγο του καί τίς πολύτιμες συγγραφές του τό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας.

β΄. Τήν μεγάλη εὐγνωμοσύνη μας στόν πνευματικό Πατέρα πού μέ στοργή μερίμνησε γιά τίς ἀνάγκες τῶν πιστῶν ἀναπτύξας δράσεις πού ἀνακούφισαν τούς κοπιῶντες καί πεφορτισμένους τῆς ζωῆς. 

γ΄. Τόν βαθύ σεβασμό μας στόν ἀκάματο Ποιμένα καί τίμιο ἐργάτη τοῦ εὐαγγελίου πού «ἐδούλευσεν εἰς τό εὐαγγέλιον» (Φιλιππησίους β΄ 22), κοπίασε ἐργαζόμενος καί προσευχόμενος «νύκτα καί ἡμέρα» (Πράξεων κ΄ 31) γιά τό Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ, γιά νά κηρύξει τήν εὐαγγελική διδασκαλία «τοῖς ἐγγύς καί τοῖς μακράν» (Ἐφεσίους β΄ 17).

δ΄. Τήν ἀξιόπιστη μαρτυρία μας γιά τό σθεναρό καί ἀσυμβίβαστο ἀγωνιστή πού ὑπερασπίσθηκε μέ σταθερότητα τά δίκαια τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τίς ἀρχές καί ἀξίες τῆς ἑλληνορθοδόξου Παραδόσεώς μας.

ε΄. Τόν ἀμείωτο θαυμασμό μας στήν διακεκριμένη καί πολυτάλαντη ἐξαιρετική προσωπικότητα πού σημάδεψε ἀνεξήτιλα μέ τά πολλά χαρίσματά του τήν ἐκκλησιαστική ζωή καί ὄχι μόνο αὐτή. 

Τοῦ ἀοιδίμου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος, Πατρός, Πρωθιεράρχου καί εὐαγγελικοῦ Ἐργάτου Χριστοδούλου

Α ἰ ω ν ί α  ἡ  μ ν ή μ η !

Σίτος Θεοφόρος

sitos-1

Του Αρχιμ. Γρηγορίου Κωνσταντίνου Δρ. Θ. | Romfea.gr

Ο Ιανουάριος χαρακτηρίζεται ως ο μήνας των αγίων Ιεραρχών.

Έτσι λοιπόν η Εκκλησία μας την 29ην Ιανουαρίου εορτάζει την ανακομιδή των Ιερών Λειψάνων του Αγίου Ιγνατίου Επισκόπου Αντιοχείας του επικληθέντος Θεοφόρου.

Ένας από τους πρώτους Πατέρες της Εκκλησίας μας που προσδιορίζεται στον τίτλο Αποστολικός Πατήρ, με αρκετές επιστολές, με ειδική αναφορά στην αγάπη για τον Χριστό, στην μίμηση του πάθους.

Λέγει ο ίδιος για το μαρτύριο του: «σίτος εἰμί θεοῦ και δι’ ὀδόντων θηρίων ἀλήσθησομαι, ἵνα καθαρός ἄρτος εὐρεθῶ τοῦ Χριστοῦ»1.

Ο Άγιος Ιγνάτιος πιστεύει πως ο Επίσκοπος ως ποιμένας της Εκκλησίας του Χριστού, έχει χρέος να είναι το πρότυπο της χριστιανικής ζωής και ο ηγέτης της Εκκλησίας στις δύσκολες στιγμές.

Παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως «σίτο», μιμείται τον Χριστό, όχι μόνο στην αρετή, αλλά και στο να γίνει μιμητής του πάθους και του θανάτου του Χριστού.

Η προθυμία του Αγίου Ιγνάτιου το να θέλει να πεθάνει για τον Χριστό, δεν είναι μια πράξη αυτοκτονίας, αλλά προϋπόθεση μαθητείας.

Ως αιχμάλωτος λοιπόν οδεύει στο μαρτύριο και συνάμα παρακαλεί τους χριστιανούς και τους Επισκόπους να μην το ματαιώσουν.

Στην γεωγραφική κατανομή των τοπικών Εκκλησιών με επικεφαλής τον τοπικό Επίσκοπο, ο Άγιος συναντήθηκε με τους χριστιανούς και τους Επισκόπους.

Αυτό μας δείχνει ότι οι εκκλησίες ήταν σε πλήρη συνεργασία, ως ένα Σώμα, υπήρχε αλληλεγγύη και αλληλοβοήθεια.

Το βλέπουμε και στην Συρία, την Επισκοπή της Αντιοχείας, όπου ο Άγιος δεν θεωρεί τον εαυτό του άξιο να είναι ποιμένας, «μνημονεύετε ἐν ταῖς προσευχαῖς ὑμῶν τῆς ἐν Συρίᾳ ἐκκλησίας, ὅθεν καὶ οὐκ ἄξιός εἰμι λέγεσθαι, ὢν ἔσχατος ἐκείνων»2.

«Μια ψυχή που βράζει από θείω έρωτα», θα μνημονεύσει στο Εγκώμιό του ο Ιερός Χρυσόστομος για την εορτή του Αγίου Ιγνατίου, ένας πόθος ενώσεως με τον Χριστό που καίει κάθε τι το γήινο. Θα μας υπενθυμίσει ακόμη ο Χρυσορρήμων την χάρη και την ευλογία του Αγίου Ιγνατίου γράφοντας: «Ἡ Ρώμη δέχθηκε τὸ αἷμα του καὶ ἡ Ἀντιόχεια τὰ λείψανά του. Γύρισε τὸ ποσὸ μέ τόκο στόν κάτοχό του. Τὸν ἀποστείλατε ἐπίσκοπο καὶ τὸν δεχθήκατε ὡς μάρτυρα. Τὸν προπέμψατε μὲ εὐχὲς καὶ τὸν δεχθήκατε μὲ στεφάνια. Ἃς ἐρχόμαστε καθημερινὰ ἐδῶ στὰ λείψανά του κι ὄχι μόνο στὴ γιορτή του. Ὅταν ἔχουμε λῦπες γιὰ νὰ ἀπελευθερωθοῦμε ἀπ’ αὐτὲς κι ὅταν ἔχουμε χαρὲς γιὰ νὰ τὶς διατηρήσουμε. Ὄχι μόνο τὸ λείψανο του ἔχει χάρη ἀλλὰ καὶ ἡ λάρνακά του…»3.

Ο Πατήρ Ημών κεκοίμηται….

IMG 0945

Του π. Φώτιου Γαβριελάτου*

Η Μητρόπολη Κεφαλλήνιας, η νύμφη του Ιονίου, θρηνεί το νυμφίο της! Η εκκλησία θρηνεί τον επίσκοπο! Ο κλήρος και ο λαός τον πατέρα. Τα μοναστήρια τον προστάτης τους! Ο αφέντης Άγιος μας τον υπηρέτη Του. Η Κεφαλληνία μας αποχαιρετά τον ποιμενάρχη της.

Η θλιβερή η είδηση του θανάτου του Επισκόπου μας, μας βύθισε στο πένθος, στην περισυλλογή και στην προσευχή.

Πένθος ανθρώπινο για τον επί 31 και πλέον έτη πατέρα και ποιμενάρχη μας που από την στιγμή της ενθρονίσεως του, ενθρονίστηκε στις καρδιές μας, ειδικά στις καρδιές των παιδιών του.

Περισυλλογή για το κενό της απουσίας Του μιας και παρά την κόπωση της φθοράς του χρόνου ουδέποτε έλλειψε από τα λειτουργικά του καθήκοντα.

Προσευχή για την ανάπαυση της ψυχής του στην χώρα των ζώντων.

Ο πατήρ Ημών κεκοίμηται. Τα χέρια που μας έδωσαν την ιεροσύνη ακινητοποιούνται. Τα χείλη που μας παρηγόρησαν στις δύσκολες στιγμές της σταυροαναστάσιμης ιερατικής μας πορείας σιώπησαν.

Ο ευγενής Σπυρίδων, άπνους κείται και κηδεύεται νεκρός. Η θάλασσα τον έφερε πριν από 31 χρόνια στον ιστορικό θρόνο της Αποστολικής καθέδρα της Κεφαλονιάς. Η ίδια θάλασσα έφερε τώρα το γαλήνιο σκήνος του, για να περάσουν τα παιδιά του να λάβουν την ευχή του Πατέρα. Πατέρας αληθινός και ανυπόκριτος, πατέρας για όλους.

Σε τούτη την κατάθεση ψυχής αυτό μαρτυρώ. Σήμερα μετά από τρεις ημέρες που έφυγε αισθάνομαι πως απορφανίστηκα από τον πατέρα μου. Ο Σπυρίδων συνωδά του Γερασίμου οδεύει στα ουράνια εγκαταλείποντας τα γήινα. Αφήνει τα φθαρτά για να ζήσει τα άφθαρτα.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ από τα βάθη της ψυχής μου δεν είναι αρκετό. Η θύμηση της ευγενικής λευκασμένης μορφή σου θα πλανάται για πάντα ΕΔΩ, στην απορφανισμένη Κεφαλονιά που σήμερα πενθεί τον πολιό και λευκασμένο Άγγελο της.

Καλό παράδεισο παππού. Γέροντα μου ήσουν και θα είσαι για πάντα ο Επίσκοπος της καρδιάς μου. Μην με αφήσεις ποτέ από την προσευχή σου. Σε ευχαριστώ.

*Ο αρχ. π. Φώτιος Γαβριελάτος είναι Ιεορκύρηκας της Μητρόπολης Κεφαλληνίας

top
Has no content to show!