Άρθρα - Απόψεις

Θεολογούμενα ή περί μυστικότητος

amvrosios1

Του Αρχιμ. Πορφυρίου
Ηγουμένου της Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου Βέροιας | Romfea.gr


Είμαστε ακόμα μέσα στην εβδομάδα του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, του μύστη της νοεράς εργασίας. Μπορούμε συνεπώς να εκφράσουμε λίγες σκέψεις επίκαιρες.

Πριν χρόνια, είχαν αρχίσει στις εκκλησίες τα ψηλά τέμπλα να τα αντικαταστούν τα χαμηλά. Δηλαδή άλλαζε η έννοια του μυστικού στην ορθοδοξία (;).

Πολύ παλαιά, η Θεία Λειτουργία ήταν ένα στρωμμένο τραπέζι και οι συνδαιτυμόνες μετείχαν στο μυστήριο, μετά το δείπνο. Συμμετείχαν στην κλάση του άρτου και κοινωνούσαν από το ίδιο ποτήριο το ζωηρό αίμα του Κυρίου Ιησού.

Ύστερα, άρχισαν σιγά σιγά να υψώνονται τείχη γιά τους αμύητους, οι οποίοι εύκολα μπορούσαν να μπαίνουν στους ναούς και να βλέπουν τα τεκταινόμενα.

Και στην οθωμανική κυριαρχία τα τείχη, δηλαδή τα τέμπλα, έγιναν πανύψηλα, τόσο πολύ που οι αγιογράφοι ... δυσκολεύονταν να βρουν θέματα γιά να γεμίσουν το ... επιστύλιο.

Στην περίοδο λοιπόν της αρχιεπισκοπείας Ιερωνύμου του Πρώτου, στο πνεύμα μίας επιστροφής στις ρίζες, άρχισαν τα τέμπλα να χάνουν από το ύψος τους.

Όμως η θύελλα των αντιρρήσεων, συνδυασμένη με κάθε μορφή αντιδράσεως, πέτυχε και τα τέμπλα κρατήθηκαν στο ... ύψος τους.

Και ερχόμαστε στο σήμερα, όπου και τα τέμπλα αυξομειώνονται στο ύψος, όπως και πολλές άλλες αξίες, χωρίς καμία αντίδραση.

Και ακόμα, έχουμε περιπτώσεις όπου αυτοί που τότε κόπτονταν γιά να μην χαθεί η ορθοδοξία και η παράδοσή της, τώρα κατασκευάζουν, και αυτοί ακόμα, τέμπλα χαμηλά ή και πολύ χαμηλά.

Και προβάλλει η απορία: «Τί έγινε; Τώρα η ορθοδοξία δεν κινδινεύει να χαθεί; Πάντως, μέχρι στιγμής, δεν ακούστηκε καμία φωνή «υπερασπίσεως των πατρίων».

Αλλά το κείμενο αυτό γράφεται γιά κάτι άλλο.

Στις χειροτονίες των ιερέων, παλαιότερα, ο αμνός, η παρακαταθήκη, δίνονταν στα χέρια του χειροτονουμένου. Τώρα, ο αμνός προφυλάσσεται να μην πέσει, γιαυτό και τοποθετείται σε πιατάκι με πετσετάκι, που, ανάλογα με την φιλοκαλία του προϊσταμένου του ναού, όπου τελείται η χειροτονία, μπορεί να είναι απλά ή ασημένια και με μπιμπίλες και δανδέλλες.

Και ενώ ο αμνός, ούτω πώς, προφυλάγεται, οι μαγνητοσκοπικές κάμερες, οι φωτογραφικές μηχανές αλλά και τα απλά κινητά τηλέφωνα κυριολεκτικά αλωνίζουν, απαθανατίζοντας τις ιερότατες στιγμές.

Στην περίπτωση της χειροτονίας διακόνου, αλλά και ιερέως, απαθανατίζεται και η στιγμή όπου ο μυούμενος δέχεται στα χέρια του την πρώτη του μεταλαβιά από το σώμα ή πίνει γιά πρώτη φορά από τον κάνθαρο το πανακήρατο αίμα.

Και στην περίπτωση χειροτονίας αρχιερέως, τα σύγχρονα απαθανατιστικά όργανα, που τα αναφέραμε και πιό πάνω, κάμερες κλπ. , δρουν με μεγάλη συνέπεια, αλλά μάλλον δίχως αξιοπρέπεια γιά την τιμή της στιγμής.

Αλλοίμονο αν θέλω φωτογραφίες γιά να θυμάμαι αγαπημένους, πρόσωπα, στιγμές και φίλους. Πάει η μνήμη, χάνεται. Ίσως υποβοηθητικά, κάπως να δικαιολογούνται, όπως και τα ιερά εικονίσματα.

Μόλις χθες είδαμε σε χειροτονία, συλλειτουργό αρχιερέως ιερέα, την φρικτή στιγμή της επικλήσεως του παναγίου και τελεταρχικού Παρακλήτου, να υψώνει την ... κάνη του κινητού του τηλεφώνου γιά να καταγράψει την στιγμή.

Άλλοι πάλι παγώνουν στιγμές στον ουρανό, όπου τα σύννεφα γίνονται άγγελοι σε βάπτιση, Παναγία, Τίμιος Σταυρός σε διωκόμενους, και οποιοδήποτε σχήμα μπορεί να καταγράψει και να ζωγραφίσει ο αέρας.

Αν θέλαμε να αστειευτούμε, ενθυμούμενοι εκείνον τον υποψήφιο, που έλεγε πως δεν θα κάνει «ξιού» το περιστέρι, θα λέγαμε: «καλά, δεν φοβούνται μήπως και τρομάξει;»

Αλλά με τα ιερά δεν μπορούμε να παίζουμε. Ίσως τώρα να έχει κατατρομάξει, από ποικίλα όσα, ο κατερχόμενος εις το αγιάσαι ημάς και αλλήλους, και να ψάχνει κάπου να σταθεί η περιστερά του Νώε, γιά να μην γυρίσει πίσω και μας αφήσει απαράκλητους.

*******************************

Πριν λίγες σχετικά ημέρες, εξήλθε δόγμα γιά την χρήση του διαδικτύου. Τολμώ, εκ πείρας να πω, ότι ίσως είδαν και έπαθαν οι τα πρώτα φέροντες. Και εμείς πενθήσαμε κληρικό ο οποίος στο τέλος «δεν άντεξε» τον διασυρμό και προχώρησε σε αυτοχειρία.

Μήπως – ταπεινώς φρονώ, γιά να χρησιμοποιήσουμε φράση πολυφορεμένη –εδώ χρειάζεται κάποιο φρένο;

Λέγονται πολλά γιά την επτασφράγιστη κάρτα που θα σφραγίζει και τις πιό προσωπικές στιγμές του καθενός. Και φοβούνται οι πιστοί και ετοιμάζονται, όπως γράφεται, κινητοποιήσεις.

Τί φοβόμαστε, τελικά;

Μήπως γίνουμε αριθμοί; Μα, ήδη έχουμε γίνει, και σαν αυτοκίνητο, και σαν στρατιώτης, και σαν ασθενής, και σαν λογαριασμός σε τράπεζα.

Μήπως μας παρακολουθούν; Μα και αυτό από χρόνια είναι γνωστό ότι συμβαίνει.

Αλλά αυτό που συμβαίνει με τα κινητά εν ώρα του φρικτού μυστηρίου της θείας οικονομίας είναι, ταπεινώς φρονώ, απαράδεκτο.

Τα από έξω εναντίον μας μην τα φοβόμαστε. Θα έχει πέσει το κάστρο ήδη από μέσα, όταν θα εφορμούν οι εχθροί.

Πρόσχωμεν, αδελφοί.

Ο μυστικός άγιος Γρηγόριος να φωτίζει τα σκοτάδια μας. Και, με το καλό, να αξιωθούμε να προσκυνήσουμε τον χαριτόβρυτο και ζωοποιό Τίμιο Σταυρό.

 

«Γίνεσαι Τούρκος, διάκο μου;»

alamana1

Του Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη Ph.D. | Romfea.gr

Η επανάσταση του 1821 έγινε από τους σκλαβωμένους Έλληνες, που κατάφεραν να επιβιώσουν στα μαύρα χρόνια της σκλαβιάς. Άν είχαν ξεκληρισθεί η αφομοιωθεί από τους κατακτητές, απλά- απλά δεν θα είχαμε επανάσταση! Το έχουμε ποτέ σκεφθεί;

Το 1453 ο Ελληνισμός σε ολόκληρη την αυτοκρατορία ήταν γύρω στα 30.000.000. Το 1821 θα έπρεπε να είναι το λιγότερο πάνω από 40.000.000• και ήταν γύρω στα 8.000.000! Σκεφθείτε τι τραγικά γεγονότα μεσολάβησαν στα τετρακόσια χρόνια τής τουρκοκρατίας!

Ένας από τους κύριους λόγους που συνετέλεσε στη δραματική συρρίκνωση του πληθυσμού, ήταν οι εξισλαμισμοί. Τι γινόταν;

Οι Τούρκοι έπαιρναν σκληρά μέτρα εις βάρος των σκλαβωμένων. Τους έβαζαν δυσβάστακτους φόρους, τους πουλούσαν σαν δούλους (σκλαβοπάζαρα), τους έπαιρναν με βία τα παιδιά τους (παιδομάζωμα), τους βασάνιζαν με ποικιλόμορφες σκληρές τιμωρίες (διαπόμπευση, φάλαγγα κ.λ.π.), και πάνω από όλα δεν δίσταζαν να τούς σφάζουν με την παραμικρή αφορμή! Ποιούς θα τους εμπόδιζε;!

Όμως, υπήρχε για τους σκλαβωμένους Έλληνες μια «διέξοδος»: Αν γίνονταν μουσουλμάνοι, τέλειωνε το μαρτύριό τους. Οι Τούρκοι τους καλοδέχονταν! (Άλλο, που δεν ήθελαν!).

Τούς χάριζαν τους φόρους, τους χάριζαν την ελευθερία (δεν κινδύνευε πια η ζωή τους!) τους χάριζαν ακόμα και αξιώματα!

Ο πειρασμός για τους σκλαβωμένους ήταν μεγάλος...! «Πάτε στην Ελλάδα να δείτε τι σημαίνει πίστη στο Χριστό!

Τι υποφέρουν για τον Χριστό οι Έλληνες, αλλά και τι χάνουν προς χάρη του Χριστού!» έγραφε ο Ρισάρ, (Γάλλος ιησουίτης μοναχός) που τέλη του 17ου αι. επισκέφθηκε την σκλαβωμένη Ελλάδα.

Όμως, όταν ζεις σε τέτοιες δραματικές συνθήκες, είναι δύσκολο να αντέξεις στον πειρασμό, και μην αρνηθείς την Πίστη σου! Γι'αυτό και κύματα Ελλήνων χριστιανών γίνονταν μουσουλμάνοι!

Οι ιερομόναχοι Όσιος Συμεών ο ανυπόδητος (+1594), Νεκτάριος Τέρπος (+1740) και πάνω από όλα ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός (+1779), γύριζαν από χωριό σε χωριό (ο δε Συμεών γύριζε ξυπόλυτος!) δίνοντας θάρρος στους σκλαβωμένους μας.

Αλλά και όλοι οι ιερείς και όλα τα μοναστήρια προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να γίνουν «ανάχωμα» μπροστά στο μεγάλο ρεύμα του εξισλαμισμού.

Τα πράγματα ήταν άκρως σοβαρά. Δεν κινδύνευε μόνο η Πίστη, αλλά και ο Ελληνισμός. Γιατί από την στιγμή που οι σκλαβωμένοι Έλληνες άλλαζαν Πίστη, έπαυαν να είναι Έλληνες και γίνονταν αυτόματα Τούρκοι!

«Γίνεσαι Τούρκος διάκο μου την Πίστη σου να αλλάξεις;». Έλληνας και χριστιανός ήταν ταυτόσημες έννοιες. Αυτό το ήξεραν και οι Τούρκοι.

«Είσαι χριστιανός;» (και όχι «είσαι Έλληνας;»), ρωτούσαν τους Έλληνες της Κων/πόλεως ευθύς ως ξέσπασε η επανάσταση του '21.

Και όποιος έλεγε «ναι», του έκοβαν το κεφάλι. (Έσφαξαν εκείνες τις ημέρες κάπου 10.000 έλληνες χριστιανούς).

Τα ανωτέρω σημαίνουν, ότι εκείνο που έκανε τους σκλαβωμένους Έλληνες, να παραμείνουν Έλληνες, ήταν η Πίστη τους στον Χριστό.

Καθώς επίσης και εκείνο που τους οδήγησε στην επανάσταση του 1821, δεν ήταν η κοσμική ελευθερία (αυτή την αποκτούσαν και χωρίς επανάσταση, αρκεί να άλλαζαν την Πίστη τους), αλλά η πνευματική ελευθερία• να ασκούν ελεύθερα και χωρίς περιορισμούς τα χριστιανικά τους καθήκοντα.

Γι'αυτό και η επανάσταση είχε σαν σημαία τον Σταυρό• (ήταν «χαραγμένος» σε ολόκληρη τη σημαία, -σήμερα είναι «στριμωγμένος» στη γωνία- είχε χρώμα λευκό, όχι κόκκινο (αν και ήταν επανάσταση), για να δείξουν ότι η επανάσταση είχε καθαρό, ιερό σκοπό: «Για του Χριστού την Πίστη την αγία» (και μετά «για της Πατρίδος την ελευθερία!»).

«Εν τινι λόγω εγένετο η επανάστασις το ' 21; Εν τινι λόγω εχύθησαν ποταμοί αιμάτων; Εν τινι λόγω κατεστράφη η Ελλάς; Όχι βεβαίως δια καταγωγήν, όχι δι' άλλον λόγον, αλλά μόνον δια την διατήρησιν της συνειδήσεως, αλλά και μόνον δια την θρησκείαν, δια την Εκκλησίαν;», είπε στην ελληνική Βουλή, εν έτει 1864 ο Γεώργιος Ιακωβάτος (Περιοδικόν Άρδην, τ.68 Φεβρουάριος-Μάρτιος 2008).

Γι'αυτό και τα τρία μετα-επαναστατικά συντάγματα, της Επιδαύρου(1822), του Άστρους (1825) και της Τροιζήνας (1827) «αναγνώριζαν» σαν Έλληνες αυτούς που πίστευαν στον Χριστό• «όσοι αυτόχθονες της Επικρατείας πιστεύουσιν εις Χριστόν». Γιατί γι'αυτό (για την αγία Πίστη) έγινε η επανάσταση του '21.

Γι'αυτό και οι δομές του νεοσύστατου Κράτους ήταν καθαρά χριστιανικές. Προστάτες (πρότυπα) λ.χ. της Παιδείας ετέθησαν οι Τρεις Ιεράρχες• όχι επειδή τάχα συνδύασαν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό με τον χριστιανισμό, (αν είναι δυνατόν να συνδεθούν τα ασύνδετα!), αλλά επειδή ήταν άγιοι επιστήμονες.

Γι'αυτό και όλες οι γιορτές της Εκκλησίας μας είχαν καθιερωθεί ως «αργία»• να λείψουν «αι εορταί των διαφόρων άι-Θανάσηδων και αγι-Ανδρέηδων και, προφάσεις προς αργίαν.

Η Κυριακή αργία και 2-3 μόνον ημέρας το έτος ολόκληρον είναι αρκετή τεμπελιά»,έγραφε (1915) ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας Ανδρέας Μιχαλακόπουλος στον τότε Πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο.

Θα έπρεπε ο Υπουργός να λάβει σοβαρά υπόψη του ότι άλλοι «δούλεψαν» υπέφεραν, βασανίσθηκαν γι'αυτόν, ώστε να είναι αυτός ελεύθερος Έλληνας χριστιανός, και να απολαμβάνει το αξίωμα του Υπουργού.

Γιατί, αν όλοι σκλαβωμένοι Έλληνες άλλαζαν Πίστη, και γίνονταν Τούρκοι, ποιός και για ποιό λόγο θα έκανε την επανάσταση εναντίον των Τούρκων;

Άρα δεν θα υπήρχε Ελληνικόν Κράτος, άρα ο Ανδρέας Μιχαλακόπουλος δεν θα ήταν Υπουργός του Κράτους των Ελλήνων.

Δεν θα πρέπει λοιπόν απλά να λέμε ότι η Εκκλησία, κατά την Τουρκοκρατία συνέβαλε σημαντικά στην «διάσωση» του Έθνους και στον αγώνα για την λευτεριά.

Αλλά θα πρέπει να λέμε ότι χωρίς την Εκκλησία, χωρίς την Πίστη στον Χριστό, το ελληνικό στοιχείο θα είχε αφανισθεί.

Οπότε εμείς σήμερα δεν θα είμασταν πια Έλλληνες! «Αιωνία η μνήμη» σε αυτούς τους ανωνύμους σκλαβωμένους Έλληνες, που προτίμησαν να βασανίζονται, παρά να τουρκέψουν, αρνούμενοι την Πίστη τους.

Πανορθόδοξη Σύνοδος και Γάμος των Κληρικών

sinaxi 628 420

Του Σεβ. Μητροπολίτη Ζιμπάμπουε Σεραφείμ Κυκκώτη


Σε ένα ενδιαφέρον άρθρο, με τίτλο «Η Μέλλουσα να συγκληθή Οικουμενική των Ορθοδόξων Εκκλησιών Σύνοδος και αι Εκκλησιαστικαί Μεταρρυθμίσεις – Η ανάγκη της συγκλήσεως και τα μέλλοντα να τεθώσιν υπ’ όψιν της Συνόδου ζητήματα», στο περιοδικό «Απόστολος Βαρνάβας»[1], ο Αρχιμ. Μακάριος Μαχαιριώτης, Καθηγητής του Παγκύπριου Ιεροδιδασκαλίου Κύπρου, εκφράζει την αγωνία των Ορθοδόξων της εποχής εκείνης (1920) για το μέλλον της Ορθοδοξίας.

Αρχίζει το άρθρο του τονίζοντας ότι «μετ’ επιτάσεως γράφεται ανά τον εξωτερικόν εκκλησιαστικόν περιοδικόν τύπον, ότι ευθύς μετά την πλήρωσιν του οικουμενικού θρόνου θα συγκληθή οικουμενική των ορθοδόξων εκκλησιών σύνοδος, της οποίας σκοπός θα είναι αι εκκλησιαστικαί μεταρρυθμίσεις, τας οποίας κατέστησαν αναγκαίας αι δημιουργηθείσαι εκκλησιαστικαί και κοινωνικαί συνθήκαι….Κατά πόσον θα επιτευχθή η σύγκλησις τοιαύτης τινός συνόδου δεν δύναται τις ασφαλώς από τούδε να προΐϊδη.

Δεν φαίνεται όμως απίθανος λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι, ως ελπίζομεν, εγγίζει η τελική ειρήνευσις πασών των χριστιανικών ορθοδόξων Χωρών, αλλά και ότι εν τισίν εκκλησίαις ανεφύησαν τοιαύτα εκκλησιαστικά ζητήματα, άτινα δι’ ουδενός άλλου μέσου δύνανται να λυθώσιν ειμή διά συνόδου οικουμενικής….Την Εκκλησία της μεγαλυνθείσης Σερβίας συνταράσσει το ζήτημα του δεύτερου γάμου των εν χηρεία κληρικών και γενικώς ειπείν ο μετά την χειροτονίαν γάμος.

Εν Ελλάδι από του παρελθόντος ήδη έτους (1920) ανεκινήθη το ζήτημα της κουράς των κληρικών, σφοδρώς πολλών συζητησάντων περί τούτου και των μεν ταχθέντων υπέρ της κουράς, των δε πολεμησάντων αυτήν.

Αλλά όχι μόνον το ζήτημα τούτο, το ήττονος σημασίας, ανεκινήθη, αλλά και το ζήτημα του δεύτερου γάμου των εν χηρεία κληρικών, πρώτου υποβαλόντος σχετικόν υπόμνημα προς την ιεράν σύνοδον της Εκκλησίας της Ελλάδος και ζητούντος την άρσιν της απαγορεύσεως του δευτέρου γάμου διά τους κληρικούς….. Εν Κωνσταντινουπόλει ιδρυθείς από τινός υφίσταται εκκλησιαστικός σύνδεσμος εκδίδων θρησκευτικόν περιοδικόν υπό τον τίτλον ‘Αναγέννησις’. Του συνδέσμου τούτου σκοπός είναι η καλλιέργεια του εδάφους προς εκκλησιαστικάς μεταρρυθμίσεις εις ας συμπεριλαμβάνονται ο γάμος των κληρικών, η μετατροπή της περιβολής αυτών και η κουρά»[2].

Στο τελευταίο μέρος του κειμένου του ο Αρχιμ. Μακάριος Μαχαιριώτης με τίτλο «Νέα του Ζητήματος φάσις – Αυθαίρετοι ενέργειαι κληρικών» αναφέρει ότι «οξύτερον ανεκινήθη το ζήτημα κατά το προπαρελθόν έτος (1920) εν Σερβία.

Είπομεν αρχόμενοι ότι οι εν Σερβία κληρικοί συνασπισθέντες απετέλεσαν σύνδεσμον ιερατικόν, του οποίου σκοπός είναι η εκκλησιαστική μεταρρύθμισις, ής μέρος σπουδαίον είναι ο μετά την χειροτονίαν γάμος και δή ο 2ος των εν χηρεία κληρικών.

Ο σύνδεσμος υπέβαλεν αίτησιν προς την Ιεράν Σύνοδον της Σερβικής Εκκλησίας, δι’ ης εζήτη να επιτραπή ο 2ος γάμος εις τους εν χηρεία κληρικούς.

Ως ήτο φυσικόν η Σύνοδος δεν ηδύνατο να επιτρέψη το τοιούτον καθότι ήτο λίαν τολμηρόν να καταργήση Σύνοδος μιας Εκκλησίας κανόνας και διατάξεις Οικουμενικών Συνόδων.

Οι τον Σύνδεσμον όμως αποτελούντες αυθαιρέτως ενεργούντες προέβησαν εις την κατάργησιν των σχετικών διατάξεων τελέσαντες 2ους γάμους.

Η Σύνοδος δεν ανεγνώρισε τους γάμους τούτους, αλλά και δεν ενόμισε το ζήτημα λήξαν διό και απέστειλεν αντιπρόσωπον αυτής εις την Εκκλησίαν της Ελλάδος και Κωνσταντινουπόλεως, τον επίσκοπον Ζίτσης Νικόλαον, όπως ζητήση τας γνώμας των Εκκλησιών τούτων επί του δημιουργηθέντος ζητήματος.

Η Εκκλησία της Ελλάδος απεφάνθη ότι ‘η άρσις της απαγορεύσεως του 2ου γάμου των κληρικών δεν θίγει βάσεις δογματικάς ή ηθικάς και δύναται η όλη Εκκλησία να διευθετήση το ζήτημα καθ’ όν τρόπον το συμφέρον της σωτηρίας του πληρώματος αυτής απαιτεί’[3].

Η Σύνοδος της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως ετάχθη υπέρ του 2ου γάμου των Σέρβων κληρικών εφ’ όσον αι περιστάσεις απαιτούσι τούτο, με την επιφύλαξιν όπως την απόφασιν των ταύτην υποβάλωσι προς συζήτησιν εν τη συγκληθησομένη οικουμενική Συνόδω[4].

Αύτη είναι η θέσις του ζητήματος σήμερον. Συζητήσεις δε διεξήνθησαν πολλαί και πολλά εγράφησαν υπό πολλών και προ του 1910 και από του 1910 μέχρι σήμερον και εν περιοδικοίς και εν ιδιαιτέροις φυλλαδίοις.

Εξ όσων γνωρίζομεν οι πλείονες των γραψάντων φρονούσιν ότι ο μετά την χειροτονίαν γάμος δύναται να επιτραπή, μεταβαλλομένων των σχετικών κανόνων επί το επιεικέστερον, υπό Συνόδου όμως Οικουμενικής ή διά κοινής πασών των Ορθοδόξων Εκκλησιών συνεννοήσεως.

Εάν οι χρόνοι της συζητήσεως του ζητήματος εν Οικουμενική Συνόδω είναι οι παρόντες, ή οι προσεχέστεροι, ουδείς γνωρίζει.

Τούτο είναι βέβαιον, ότι Εκκλησίαι τινές σαλεύονται εσωτερικώς δι’ ίδια αυτών εσωτερικά ζητήματα, ανακοπτομένης ούτω πάσης κινήσεως, προς διαρρύθμισιν τόσων εκκλησιαστικών ζητημάτων εχόντων χαρακτήραν καθολικόν»[5].

Οι φωνές αυτές αποτέλεσαν μια δυνατή ηθική πίεση προς την Διοικούσαν Ορθόδοξη Εκκλησία να προβληματισθεί σοβαρά μέσα στα πλαίσια της ενάρξεως μιας μόνιμης συνεργασίας μεταξύ των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Τελικά, με πρωτοβουλία του τότε Οικουμενικού Πατριάρχου Μελέτιου Μεταξάκη[6], του μετέπειτα Πατριάρχου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής, συνεκλήθη Πανορθόδοξο Συνέδριο στην Κωνσταντινούπολη το 1923.

Οι Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες που ανταποκρίθησαν και έστειλαν αντιπροσώπους στο Συνέδριο αυτό ήσαν μόνο πέντε. Πλήν της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως, μετείχαν οι Εκκλησίες της Ρωσίας, Σερβίας, Κύπρου, Ελλάδος και Ρουμανίας, για «να διασκεφθώσιν επί των εν τω παρόντι απασχολούντων την όλην Ορθόδοξον Εκκλησίαν κανονικής φύσεως ζητημάτων.......» [7].

Μερικές παρατηρήσεις που μπορούμε να κάνουμε σχετικά με το σημαντικό αυτό Πανορθόδοξον Συνέδριο είναι οι ακόλουθες:

1. Επειδή είναι το πρώτο Πανορθόδοξο Συνέδριο που γίνεται μετά από μια δύσκολη μακρά περίοδο της ζωής των Ορθοδόξων Εκκλησιών αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα και θεολογική σπουδαιότητα για την ενότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.

2. Οι διάφορες μορφές πίεσης από μεμονωμένα άτομα ή οργανωμένες ομάδες του Ορθόδοξου πληρώματος για συνεργασία και κοινή δράση των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών επηρεάζουν τα πράγματα στην κατεύθυνση αυτή, χωρίς και να επιδρούν στο θεματολόγιο μιας Πανορθοδόξου Συνάξεως, για το οποίο την ευθύνη έχουν οι Προκαθήμενοι των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών και μάλιστα ο Οικουμενικός Πατριάρχης σε συνεννόηση με τους υπόλοιπους Προκαθήμενους των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών.

3. Η μη συμμετοχή όλων των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν αποτελεί κανονικό εμπόδιο για τη σύγκληση Πανορθοδόξου Συνάξεως.

4. Αρνητικές πολιτικές καταστάσεις εμποδίζουν τη συμμετοχή Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών σε Πανορθόδοξες Συνάξεις.

5. Την ευθύνη συγκλήσεως Πανορθοδόξου Συνάξεως έχει το Οικουμενικό Πατριαρχείο σε συνεννόηση με τις υπόλοιπες Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Μεταξύ άλλων το Πανόρθοδοξον αυτό Συνέδριο του 1923 πήρε τις ακόλουθες αποφάσεις:

Περί Χειροτονίας κληρικών

Περί του ζητήματος «εάν η υφιστάμενη προτεραιότης μεταξύ των μυστηρίων γάμου και ιερωσύνης είναι αμετακίνητος», και λαβόν υπ’ όψιν ότι:
Αμφότερα τα μυστήρια ταύτα από τε δογματικής και μυστηριακής απόψεως εξεταζόμενα δεν αποκλείουσιν άλληλα.

Και ότι η προς το συμφέρον της Εκκλησίας πάλαι ορισθείσα και μέχρι τούδε κρατούσα σχετική πράξις επιδέχεται τροποποίησιν, υπαγορευομένην σήμερον υπ’ αυτού του συμφέροντος της διακονούσης και της διακονουμένης Εκκλησίας, εφ’ όσον υπονοείται μεν εις τας Γραφικάς ρήσεις[8], ανεκτή δ’ εστί και υπό του πνεύματος της Αρχαίας Εκκλησίας[9].

Αποφασίζει που μεν ομοφώνως, που δε κατά πλειοψηφίαν

1. Δέχεται ότι δεν υφίσταται λόγος δογματικός μονίμου προτεραιότητος μεταξύ των μυστηρίων γάμου και ιερωσύνης και συνεπώς θεωρεί κατ’ αρχήν επιτρεπόμενον τον γάμον των ιερέων και διακόνων μετά την χειροτονίαν, εξαιρουμένων μέντοι εκείνων, οίτινες έχουσι δεσμευθή διά μοναχικής ευχής[10]

2. Δικαιούνται αι Σύνοδοι των επί μέρους Εκκλησιών όπως επί τη γνωμοδοτήσει του αρμοδίου Επισκόπου επιτρέπωσιν εις τους αιτούντας ιερείς και διακόνους την σύναψιν γάμου[11].

3. Το μέτρον τούτο λογίζεται κανονικώς έγκυρον μέχρι της συγκλήσεως Πανορθοδόξου Συνόδου, ήτινι μόνη απόκειται όπως περιλάβη την διάταξιν ταύτην διά κύρους καθολικού.

ΙΙ. Περί δευτέρου γάμου κληρικών

Το εν Κωνσταντινούπολει Πανορθόδοξον Συνέδριον, επιληφθέν….των επί μέρους Εκκλησιών ζητήματος περί του δευτέρου γάμου των εκ θανάτου των ιδίων συμβιών χηρευσάντων ιερέων και διακόνων, και λαβόν υπ’ όψιν ότι η έκπαλαι και υπέρ εαυτής κανονικάς διατάξεις έχουσα σχετική πράξις της ημετέρας Εκκλησίας δεν έχει άθικτον την ιερότητα και το κύρος αναλλοίωτον και ότι ως τοιαύτη επιδέχεται τροποποίησιν υπαγορευομένην υπό επειγουσών αναγκών και περιστάσεων τινών επί μέρους αυτοκεφάλων Εκκλησιών και αποβλέπουσαν εις αυτό το συμφέρον της όλης Ορθοδόξου Εκκλησίας ποιμαινούσης τε και ποιμενομενομένης,
Αποφασίζει ομοφώνως

1. Θεωρεί επιτρεπόμενον τον δεύτερο γάμον εις τους συνεπεία θανάτου χηρεύσαντας ιερείς και διακόνους, ως μη αντιβαίνοντα εις το καθόλου πνεύμα της Ευαγγελικής διδασκαλίας, μάλλον δε και προλαμβάνοντα μώμον κατά της ιερατικής καταστάσεως[12] (εδώ πρέπει να συμπεριλάβουμε και τους έγγαμους κληρικούς εκείνους που οδηγούνται εις διαζύγιον με υπευθυνότητα των πρεσβυτέρων τους).

2. Δικαιούνται αι Σύνοδοι των επί μέρους Εκκλησιών όπως επί τη γνωμοδοτήσει του αρμοδίου Επισκόπου επιτρέπωσιν εις τους αιτούντας εν χηρεία ιερείς και διακόνους την σύναψιν δευτέρου γάμου[13].
Λογίζεται το μέτρον τούτο κανονικώς έγκυρον μέχρι της συγκλήσεως Πανορθοδόξου Συνόδου, ήτινι μόνη απόκειται όπως περιβάλη την διάταξιν ταύτην διά κύρους καθολικού ( Πανορθόδοξον Συνέδριον, 1923, «Απόστολος Βαρνάβας», τεύχος 118, σελ 372 – 374, Λευκωσία, 1923).

Η Πανορθόδοξη Σύνοδος έχει την κανονική δικαιοδοσία να αποφασίσει για το δεύτερο γάμο των κληρικών και για το δικαίωμα των άγαμων κληρικών να πατρεύονται και μετά τη χειροτονία τους.

***Επιπλέον όμως δεν είναι καιρός η Πανορθόδοξη Σύνοδος να επαναφέρει και την αρχέγονη κανονική τάξη της Εκκλησίας μας να χειροτονούνται Επίσκοποι και έγγαμοι κληρικοί, ως επίσης και να επιτρέπει και το μυστήριο του γάμου εις τους άγαμους Αρχιερείς της; Γι’ αυτά τα σημαντικά θέματα δεν νομίζω να υπάρχει κάποιο δογματικό ή θεολογικό ή ηθικό εμπόδιο.***

**** Οι παρατηρήσεις της τελευταίας παραγράφου του κειμένου μου είναι προσωπικές.



[1] Έτος Γ΄., τεύχος 50, σελ. 51 – 58, Λευκωσία, 1920.

[2] Στο ίδιο τεύχος σελ. 51 – 52, 56.

[3] Εκκλησιαστικός Κήρυξ, Αθήναι, 1920, τεύχος 254, σελ. 270.

[4] Αυτόθι 1920, τεύχος 260, σελ. 343.

[5] Απόστολος Βαρνάβας, τεύχος 50, 1920, σελ. 330 – 331, Λευκωσία.

[6] Βλέπε Προβατάκη Μιχ. Θεοχάρη, Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Μελέτιος Μεταξάκης, Από ανέκδοτες επιστολές του, Αθήνα, 1988.

[7] Απόστολος Βαρνάβας, τεύχος 117, σελ. 357, 1923, Λευκωσία.

[8] παρβλ. Α΄. Κορ. 9, 5.

[9] παρβλ. Ι΄ Κανόνα της εν Αγκύρα.

[10] Η υπογράμμιση δική μου.

[11] Στην εκκλησιαστική πράξη η απόφαση αυτή δεν εφαρμόζεται από τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες, χωρίς να σημαίνει όμως ότι δεν έχει και κανονική δικαίωση και κύρος για να έχει ισχύ και να εφαρμόζεται.

[12] Η υπογράμμιση δική μου.

[13] Στην εκκλησιαστική πράξη των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών η απόφαση αυτή δεν εφαρμόζεται, χωρίς να σημαίνει ότι άχρι καιρού από κανονικού δικαίου δεν μπο-ρεί να εφαρμόζεται.

Μητροπολίτης Καλαβρύτων: ''Άνγκελα Μέρκελ - Μια άσπλαχνη γυναίκα''

amvrosios

Του Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβροσίου


Πολλές φορές, καθώς βλέπουμε από την οθόνη της τηλεοράσεως την Πρόεδρο της Γερμανίας, σκεφθήκαμε πόσο σκληρή, πόσο άκαρδη πρέπει να είναι αυτή η γυναίκα!

Η όψη του προσώπου της δείχνει μια δυσπερίγραπτη σκληρότητα! Το βλέμμα της είναι βλοσυρό! Το πρόσωπό της αγέλαστο! Πόσο δυστυχείς άραγε θα πρέπει να είναι ο άνδρας της και τα παιδιά της! Η εν γένει έκφρασή της είναι επιθετική!

Πλήν όμως η Κυρία Μέρκελ έχει κάποια ελαφρυντικά. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην άλλοτε Ανατολική Γερμανία!

Μια περιοχή, δηλ. όπου η σκληροκαρδία του Κομμουνιστικού καθεστώτος ήταν σε έξαρση, ή πείνα, η δυστυχία και η εξαθλίωση ήσαν τα κύρια χαρακτηριστικά της Κοινωνίας, ο δε φόβος το γενικό χαρακτηριστικό όλων των κατοίκων ανεξαιρέτως!

Σε κάποιο από τα υπηρεσιακά μου ταξίδια στο Εξωτερικό βρέθηκα στο Ανατολικό μπλοκ. Ήταν η εποχή, που στην προσπάθειά μου να ολοκληρωθούν τα ευαγή Ιδρύματά μας τριγυρνούσα σε Ανατολή και Δύση, ικετεύοντας μια βοήθεια.

Από την τότε Ανατολική Γερμανία, λοιπόν, είχαν υποσχεθεί να μας αποστείλουν δωρεάν τα έπιπλα του Καλλιμανοπουλείου Γηροκομείου μας στα Καλάβρυτα.

Ήταν μια δωρεά του Οργανισμού Diakonisches Werk της ισχυρής Γερμανικής Προτεσταντικής-Ευαγγελικής Εκκλησία, την Οποία -με κέντρο της τότε την Φρανγκφούρτη, είχε αναλάβει και διοικούσε ένας εξαίσιος πάστορας, ο αείμνηστος Πρόεδρος Θεόδωρος Schober.

«Στην προσπάθειά σας, μας είπε τότε, να ολοκληρώσετε το εξαίσιο αυτό έργο, θα επιστρατεύσουμε και το Diakonisches Werk της Ανατολικής Γερμανίας. Εκείνοι δεν έχουν την δυνατότητα να σας προσφέρουν χρηματική βοήθεια. Θα σας βοηθήσουν με είδος. Θα αναλάβουν εξ ολοκλήρου την επίπλωση του συγκροτήματος».

Έτσι μια μέρα, λοιπόν, βρέθηκα στο Δυτικό Βερολίνο, διαπέρασα το «τείχος του αίσχους», πέρασα από τα σύνορα, και τελικά βρέθηκα στο Ανατολικό μέρος της πόλεως, όπου με περίμενα ένας άλλος σπουδαίος πάστορας, μακαρίτης κι’ αυτός σήμερα, ο Γερμανός εφημέριος της Δρέσδης, που ήταν ο υπεύθυνος για την εκτέλεση της δωρεάς!

Ήταν ο επίσης αείμνηστος Günther Otto, για τον οποίο είχα ταξιδεύσει στην τότε Ανατολική Γερμανία. Ήμασταν στο σαλόνι ενός Ξενοδοχείου εκεί στο Ανατολικό Βερολίνο πίνοντας ένα καφέ.

Όταν, λοιπόν, άρχισα να συζητώ μαζί του για τα ζητήματα του Καλλιμανοπουλείου με διέκοψε αποτόμως, λέγοντάς μου: «Σας παρακαλώ, δεν μπορούμε να συζητήσουμε εδώ, διότι εδώ και οι τοίχοι έχουν αυτιά! Όλα παρακολουθούνται!».

Τελικά εξήλθαμε του Ξενοδοχείου και συζητήσαμε, τα ζητήματά μας περιπατώντας στο δρόμο!

Αυτή, λοιπόν, ήταν η ατμόσφαιρα, μέσα στην οποία έζησε και ανατράφηκε η Κυρία Μέρκελ!

Φέρει συνεπώς μέσα της τα τραύματα από την παιδική και την νεανική της ηλικία! Η Ψυχολογία διδάσκει, ότι τα βιώματα αυτά αποτελούν επαχθές φορτίο! Σφραγίζουν ανεξίτηλα την προσωπικότητα του ανθρώπου! Τα πρόσωπα αυτά τρέφουν ένα ακατάλλακτο μίσος προς το Κοινωνικό Σύνολο! Δεν το συναισθάνονται, το εκπέμπουν όμως!

Μας έμελλε, λοιπόν, ώστε η Χώρα μας να ευρεθεί κάτω από την βούληση της σκληρής Κυρίας Μέρκελ, η οποία ως δόγμα της ζωής της έχει την λιτότητα, δηλ. την στέρηση, την φτώχεια!

Στην κατεύθυνση αυτή ενισχύεται και από τον κ. Σώϋμπλε, τον κομπλεξικό Υπουργό των Οικονομικών της Γερμανίας, η έκφραση του προσώπου του οποίου φανερώνει επίσης όλο το μίσος, που τρέφει εναντίον όλων, όσοι κατά καλή τους τύχη δεν χρησιμοποιούν αναπηρικό καροτσάκι για τις μετακινήσεις τους!

Αφορμή για να σημειώσουμε τις παραπάνω σκέψεις ήταν το δημοσίευμα της εφημερίδος «Δημοκρατία» στο φ. της 21ης Φεβρουαρίου ε.έ., σύμφωνα με το οποίο στη Γερμανία σήμερα υπάρχουν ΔΩΔΕΚΑ ΚΑΙ ΜΙΣΟ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ (12.500.000) φτωχοί συνάνθρωποί μας!

«Η άγρια λιτότητα της καγκελαρίου θερίζει και τους συμπατριώτες της» γράφει επί λέξει στον υπότιτλο. Στην φωτογραφία μας βλέπετε ένα «άστεγο Γερμανό ζητιάνο σε κεντρικό δρόμο της Λειψίας», όπως σημειώνει η παραπάνω εφημερίδα.

Επειδή, λοιπόν, «ο χορτάτος δεν πιστεύει τον πεινασμένο» δεν ήταν ποτέ δυνατόν, το δίδυμο «Μέρκελ και Σώϋμπλε» να δεχθούν καλοσυνάτα να βοηθήσουν τη Χώρα μας, ώστε οι ιθύνοντες της Κυβερνήσεως Τσίπρα να πάρουν μερικά οικονομικά μέτρα προς ανακούφισιν του Ελληνικού Λαού! Μόνο με «νταϊλίκια» θα μπορέσουν να υποχωρήσουν!

Και με μια σφοδρή αντεπίθεση! Συνεπώς, χωρίς να υιοθετούμε την «μαγκιά» γενικώς ως τρόπο συμπεριφοράς, εν τούτοις χαιρόμαστε όλως ιδιαιτέρως για την «μαγκιά», που εκπέμπει ο Υπουργός Οικονομικών κ. Βαρουφάκης! Για την ειδική αυτή περίπτωση η στάση του ήταν η μόνη ενδεδειγμένη!

Ακόμη και ξένοι αναγνωρίζουν την στάση του. Η Εφημερίδα του Βελγίου Le Soir έγραψε: «Ο Βαρουφάκης είναι από τους λαμπρότερους Οικονομολόγους της γενιάς του» (βλ.kontra news, της 23ης Φεβρουαρίου ε.έ., σελ. 8).

Οι ως άτεγκτοι εμφανιζόμενοι σήμερα Γερμανοί κατά την διάρκεια της Γερμανικής κατοχής μας καταλήστεψαν, μας δολοφόνησαν, μας κατέστρεψαν! Εμείς εδώ στα μαρτυρικά Καλάβρυτα ζήσαμε όλη την σκληροκαρδία τους!

Στις 13 Δεκεμβρίου του 1943 δολοφόνησαν όλο τον ανδρικό πληθυσμό, περίπου 1.300 άνδρες και μεγαλόσωμους νέους! Έθεσαν σε μέγιστο κίνδυνο τα γυναικόπαιδα, τα οποία ‘έκλεισαν μέσα στο Δημοτικό Σχολείο.

Καταλήστεψαν τα σπίτια, παίρνοντας όλα τα χρυσαφικά, χρήματα και τιμαλφή, καταλήστεψαν επίσης όλες τις Τράπεζες των Καλαβρύτων, παίρνοντας μαζί τους το χρυσό και ό,τι άλλο πολύτιμο! Και στο τέλος έβαλαν φωτιά και κατέκαψαν ολοσχερώς την μαρτυρική και ιστορική μας πόλη!

Καιρός, λοιπόν, να τεθεί επί τάπητος το ζήτημα των αποζημιώσεων! Μας οφείλουν κάποια τρισεκατομμύρια ευρώ!!!! Ας έλθουν, λοιπόν, να τα συμψηφίσουμε! Και τότε θα δούμε ποιος χρωστάει και σε ποιόν! Χωρίς να πολιτευόμαστε, λέμε ξεκάθαρα: η Κυβέρνηση Τσίπρα πρέπει – με όση μαγκιά κι αν χρειασθή να εφαρμόσει- να ξεκαθαρίσει αυτό το ζήτημα!

Με πολύ μεγάλη ανακούφιση, λοιπόν, αναγνώσαμε την είδηση: η Πρόεδρος της Βουλής Κυρία Ζωή Κωνσταντοπούλου ανακοίνωσεν, ότι είναι «θέμα ημερών η επανασύσταση της Επιτροπής για τις Γερμανικές αποζημιώσεις» ( βλ. kontra news, της 23ης Φεβρουαρίου ε.έ., σελ. 3).

Περιμένουμε, λοιπόν,……

Ένας διακεκριμένος Καλαβρυτινός, προερχόμενος από το Σκεπαστό, ακέραιος άνθρωπος, ο οποίος όχι μόνον διέπρεψε στη Δημόσια Διοίκηση, αλλά και διακρίθηκε, με άρθρο του στην εφημερίδα ΤΟ ΠΑΡΟΝ (Κυριακή 22.02.2015, σελ. 22), το οποίον υπογράφει με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ένας Καλαβρυτινός Κοσμοκαλόγερος», απευθυνόμενος στον κ. Σόϋμπλε, γράφει: «Να λυπάστε, κύριε Σόϊμπλε, για τη συμφορά σας…»

Και προσθέτει: «…Να λυπάστε για τη συμφορά σας έναντι ενός υπερήφανου λαού., που τον φτωχύνατε με το λάθος φάρμακο που του δώσατε. Αυτός ο λαός και τα όργανά του σέβονται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Δεν ήταν ποτέ διαφθαρμένος. Εσείς και οι εταιρείες σας τον διαφθείρατε. Ποτέ αστυνομικός δεν συνέλαβε παιδάκι εννέα ετών, χτυπώντας του το κεφάλι στην άσφαλτο, επειδή δεν είχε εισιτήριο! ΝΤΡΟΠΗ για τους «πολιτισμένους λαούς της Ευρώπης»!

Θα το επαναλάβουμε, λοιπόν, για μερικούς, οι οποίο μας κακολογούν, επειδή σπεύσαμε να επαινέσουμε την εθνικά υπερήφανη στάση του νέου Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα: Εμείς κρίνουμε και αξιολογούμε τις πράξεις των ανθρώπων. Ψέγουμε όσα αντιβαίνουν στο Νόμο του Θεού, αλλά και επαινούμε, όσα είναι άξια επαίνου! Επομένως προτιμάμε την έντιμη πενία από μια εθνικά και ατομικά εξευτελιστική ευμάρεια!

''Και την πράξιν τιμά και την πρόθεσιν επαινεί!...''

proairesi

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Σύρου κ. Δωροθέου

Ζώντας στην εποχή της αποτελεσματικότητας, κατά την οποία δεν ενδιαφέρουν τόσο τα μέσα, αλλά ο σκοπός, συνηθίζουμε να κρίνουμε τους πάντες και τα πάντα “εκ του αποτελέσματος”.

Αν, δηλαδή, τα αποτελέσματα των πράξεων και των επιλογών μας είναι τα ποθούμενα, τότε ελάχιστα έως καθόλου δεν υπολογίζονται οι άλλες παράμετροί τους, τα μέσα και οι πρακτικές, που ακολουθήθηκαν...

Ίσως, και να μνηστεύονται τυχόν αθέμιτα, άνομα, έκνομα ή παράνομα μέσα, που χρησιμοποιήθηκαν, αν ο στόχος που επιτεύχηθηκε είναι ο απόλυτα επιθυμητός!

Από την άλλη μεριά, μια αποτυχία θα συμπαρασύρει τα πάντα, και προσπάθειες και αγώνες και θυσίες, μόνο και μόνο επειδή ο σκοπός απέτυχε!

Έστω και εάν η ευθύνη της αποτυχίας δεν τους βάραινε εξ ολοκλήρου, έστω και αν στη συγκεκριμένη αρνητική έκβαση επέδρασαν αστάθμητοι και εξωγενείς παράγοντες...

Και τούτο, επειδή κρίνουμε πρόσωπα και καταστάσεις μόνο με κριτήρια πρακτικά, και όχι ηθικά!

Γιατί, είναι γνωστό ότι το ηθικό κριτήριο των πράξεων του ανθρώπου δε βρίσκεται στο αποτέλεσμα, αλλά στην πρόθεση, τη διάθεση, την προ-διάθεση της ψυχής, αυτό που λέμε προαίρεση! 

Η λέξη προαίρεση, προερχόμενη από το αρχαιοελληνικό ρήμα “αιρούμαι”, που σημαίνει προτιμώ, εκλέγω, είναι κάτι περισσότερο και βαθύτερο από τη λέξη βούληση, επθυμία.

Η βούληση, η επιθυμία, είναι το αποτέλεσμα της προαίρεσης, μιας εσωτερικής, νοητικής διεργασίας, κατά την οποία η ψυχή μας γεμίζει με όλα τα ηθικά «καύσιμα», που θα της επιτρέψουν να επιδοθεί σε ένα αγώνα, σε μια προσπάθεια επίτευξης των στόχων και των επιθυμιών μας.

Ο Αριστοτέλης, διατυπώνοντας τον κλασικό ορισμό της αρετής, υποστηρίξε ότι «ἡ ἀρετή ἐστίν ἕξις προαιρετική».

H αρετή είναι μια πανάρχαια λέξη, που προέρχεται από το ρήμα αραρίσκω, το οποίο έχει σχέση με την αρμονία, την αρμονία στις σκέψεις, στα έργα, στις μεταξύ των ανθρώπων σχέσεις, η οποία προϋποθέτει, βεβαίως, και όλα εκείνα τα στοιχεία, που συναποτελούν αυτόν που ονομάζουμε ενάρετο άνθρωπο.

Ονομάζει την αρετή «έξη προαιρετική», διότι είναι μια επίκτητη ιδιότητα, μια κλίση, ένας τρόπος ζωής, που είναι αποτέλεσμα της προσωπικής του καθενός μας ελεύθερης επιλογής, που καθορίζει την ποιότητα των κινήτρων και των πράξεών μας.

Ο Θεός, άλλωστε, δεν έπλασε τον άνθρωπο ως ένα προγραμματισμένο, ένα «αυτόματο» ον, το οποίο κατευθύνεται προς το καλό, χωρίς να θέλει.

Κάποιος είπε, ότι «ο Θεός δε μετράει, αλλά ζυγίζει τις πράξεις του ανθρώπου».

Βλέπει βαθιά στης καρδιάς τα ελατήρια, τις σκέψεις, τις βουλήσεις, τις αποφάσεις, τις προδιαθέσεις. Επιδοκιμάζει ή αποδοκιμάζει, ανάλογα με τις θετικές ή αρνητικές διαδικασίες του έσω ανθρώπου, και όχι από την αποτελεσματικότητά τους.

«Ο Δεσπότης ο ημέτερος ου τη ποσότητι προσέχειν είωθεν, αλλά τη δαψιλεία της γνώμης, και από ταύτης και τα μικρά μεγάλα γίνεται και τα μεγάλα πολλάκις εξευτελίζεται, όταν μη ιλαρά τη προθυμία επιτελήται τα γινόμενα».

Ο Θεός, γράφει ο Χρυσόστομος, δίνει σημασία στη διάθεση κι όχι στην ποσότητα.

Γι’ αυτό πολλές φορές, μικρές πράξεις τις θεωρεί μεγάλες – γιατί έγιναν με αγαθή πρόθεση – και αντίθετα, μεγάλες – επειδή δεν έγιναν με αγαθή προαίρεση – τις θεωρεί μικρές και ανάξιες. Παράδειγμα, η χήρα του ευαγγελίου με το «δίλεπτο».

Ενώ έβαλε τα λιγότερα στο «γαζοφυλάκιο», «πλείον πάντων έβαλεν», και «πάντας υπερηκόντισεν».

Το άριστο κριτήριο της ηθικής εκτίμησης των πράξεων είναι η αγαθή διάθεση, η προαίρεση!

Ο Ιησούς είπε ότι όποιος προσφέρει ένα ποτήρι δροσερό νερό, δεν θα χάσει το μισθό του. Και διερωτάται ο Χρυσορρήμων Ιεράρχης: «Υπάρχει πιο μηδαμινό πράγμα από ένα ποτήρι νερό;

Αυτός που το προσφέρει ωστόσο, επειδή το προσφέρει με καλή καρδιά, θα πάρει το μισθό του απ’ το Θεό. Και αντίστροφα! Όποιος δεν έχει τη διάθεση ούτε ένα ποτήρι νερό να προσφέρει στο συνάνθρωπό του, θα στερηθεί το μισθό του Θεού».

Φθάνει, μάλιστα, στο σημείο να πει ότι η αγαθή πρόθεση και προαίρεση αναδεικνύει τον άνθρωπο σε μάρτυρα. «Μάρτυρα, ουχί θάνατος ποιεί μόνον, αλλά και πρόθεσις».

Αν η αγάπη του ανθρώπου προς το Θεό είναι τόσο μεγάλη και τόσο δυνατή, ώστε αν χρειαστεί να θυσιάσει και τη ζωή του, τότε είναι και λογίζεται μάρτυρας εκ προθέσεως».

Ο ίδιος ιερός Πατήρ, ο μεγάλος αυτός ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής, πρωτοπορεί για την εποχή του και αναζητά την ποιότητα των προθέσεων και στην περίπτωση των αμαρτημάτων, επισημαίνοντας ότι δεν πρέπει να βλέπουμε μονάχα την πράξη του αμαρτήματος, αλλά και τις αιτίες και τα ελατήρια, και τις προθέσεις, και τις συνθήκες, ακόμα και τα επακόλουθά του!

Στον δε Κατηχητικό του Λόγο, την ημέρα του Πάσχα, τονίζει ότι ο Κύριος «και τα έργα δέχεται και την γνώμην ασπάζεται· και την πράξιν τιμά και την πρόθεσιν επαινεί…», αφού η αγαθή προαίρεση είναι ο ακρογωνιαίος λίθος, το θεμέλιο, η προϋπόθεση της αγαθής πράξης!

Ας μη βιαζόμαστε, λοιπόν, να κρίνουμε τους άλλους από τα αποτελέσματα των πράξεων και των προσπαθειών τους, μόνο, αλλά ας εκτιμήσουμε πρωτίστως την καλή τους προαίρεση, την ειλικρινή και συνειδητή επιλογή τους να μοχθήσουν για το ατομικό ή το εθνικό-συλλογικό καλό, εκτιμώντας και τιμώντας και αναγνωρίζοντας κατ` αρχάς την καλή τους προαίρεση!

Γιατί, από το να μπορούμε να κάνουμε το καλό και να μη το θέλουμε, είναι προτιμότερο να το θέλουμε και να μη το μπορούμε!

(Εφημερίδα “ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ”, Σάββατο, 7 Μαρτίου 2015)

top
Has no content to show!