Συγκινητική η ομιλία του Πατρών για την Άλωση
- Δημιουργηθηκε στις Παρασκευή, 30 Μαΐου 2008
-
Γράφτηκε από τον/την συνεργάτης μας Αλέξανδρος Κολλιόπουλος
-
με το μεστό του λόγο ζωντάνεψε την ιερή Παρακαταθήκη του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου και βοήθησε να ψηλαφίσουμε την παρουσία του Θεού στην ιστορία, στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη το βράδυ στην αίθουσα της Διακιδείου Σχολής Λαού Πατρών.
Πριν ο ομιλητής ανέβει στο βήμα, τέλεσε Τρισάγιο στη μνήμη του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, ενώ έψαλλε η 35μελής Βυζαντινή Χορωδία της Πολυφωνικής, με χοράρχη τον Γιάννη Κόττορο.
Στο τέλος ερμήνευσε με άψογο τρόπο τραγούδια της Πόλης. Η εκδήλωση έκλεισε με τους εκατοντάδες παρισταμένους να τραγουδούν τον Εθνικό μας Ύμνο.
Τον Σεβασμιώτατο προλόγισε και κάλεσε στο βήμα της Διακιδείου ο πρόεδρός της Ιωάννης Αθανασόπουλος.
Αποσπάσματα από την χειμαρρώδη ομιλία του Μητροπολίτη Πατρών κ. Χρυσοστόμου που θύμισε τον Μακαριστό Χριστόδουλο, παραθέτουμε ευθύς αμέσως:
Αγαπητοί μου
Κάθε φορά που φτάνομε στην 29η Μαΐου, ο νους μας πηγαίνει εκεί. Στην Πόλη.
Στην Αγια-Σοφιά. Στην ημέρα την αποφράδα που έπεφτε η Βασιλεύουσα, η βοηθός και σκέπη της Πατρίδος. Πόλις, το των χριστιανών καταφύγιον, η Ελπίδα και χαρά πάντων των Ελλήνων, το καύχημα πιστοίς ούσιν υπό την του ηλίου ανατολήν, ως την εχαρακτήρισε ο Μαρτυρικός Κωνσταντίνος Παλαιολόγος.
Στην ημέρα και ώρα που έκειτο αιμόφυρτο το γένος γύρω από τον μάρτυρα, τον ήρωα, τον δαφνοστεφανωμένο τελευταίο Αυτοκράτορα. «Ην γαρ μονότατος απολειφθείς» λέγει για τον Κωνσταντίνο, ο Ιστορικός Δούκας. «Τότε εις των Τούρκων δους αυτώ κατά πρόσωπον και πλήξας και αυτός τω Τούρκω, ετέραν εχαρίσατο.
Των όπισθεν δε έτερος καιρίαν δους πληγήν, έπεσε κατά γης. Ου γαρ ήδεισαν ότι ο Βασιλεύς εστίν, αλλ’ ως κοινόν στρατιώτην τουτον θανατώσαντες αφηκαν ».
Έπεσε ο λεοντόκαρδος, ενώ άφησε με την σθεναρά του στάση έναντι των προτάσεων του Μωάμεθ, Ιεράν παρακαταθήκην.
«Το δε την πόλιν σοι δούναι ουκ εμόν εστίν, ούτε άλλου των κατοικούντων εν αυτή. Κοινή γαρ γνώμη πάντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεν, μη φειδόμενοι της ζωής ημών».
Πιστεύω ότι δεν υπάρχει Ελληνική ψυχή η οποία να μη αισθάνεται δέος, ρίγη συγκινήσεως για τη μεγάλη συμφορά. Η πτώση της Κωνσταντινουπόλεως έγινε μοιρολόγι, στεναγμός, κλαυθμός, θρύλος, καϋμός αγιάτρευτος. Το γένος έχασε τα μάτια του και καθημαγμένο συνέχισε τη μαρτυρική του πορεία, μέσα από ταπεινώσεις, ικριώματα, σταυρούς, ευτελισμούς.
Αγωνίστηκε όμως με πίστη στο Θεό και ελπίδα. Βρήκε την αυτοπεποίθησή του και προχώρησε έως ότου ανέπνευσε μετά από βάσανα πολυώδυνα.
Από το ίδιο βήμα κάποια άλλη φορά είχα πει. Δεν πηγαίνομε στην Κωνσταντινούπολη. Επιστρέφομε. (Τον λόγον αυτό είχεν είπει Έλληνας πολιτικός).
Συνεχίζοντας ο κ. Χρυσόστομος είπε, η Κωνσταντινούπολη για μας είναι τόπος Ιερός. Γη μαρτύρων, βαμμένη με αίματα ηρώων, κληρικών και λαϊκών, οι οποίοι θυσιάστηκαν στο διάβα των αιώνων υπέρ πίστεως και πατρίδος.
Τα κάστρα, οι Ναοί, τα Μοναστήρια, τα κοιμητήρια, τα πάντα, μοσχοβολάνε Χριστό και Ελλάδα. Και παρά το ότι σήμερα οι Ρωμηοί μια χούφτα μείνανε, εν τούτοις όταν πατήση κανείς στον μαρτυρικό και πανσεβάσμιο τόπο και στις φλέβες του ρέει αίμα Ελληνικό, δεν μπορεί παρά αυτή την αίσθηση να έχη, ότι ο τόπος αυτός είναι Ιερός και Άγιος.
Μνήμη της Αλώσεως σήμερα.
Η πόλις εάλω. Είναι αλήθεια ότι χάσαμε τα μάτια μας, το θησαυρό μας τον ανεκτίμητο. Χάσαμε της οικουμένης τον στέφανο και τον αδάμαντα. Χάσαμε την Αγια-Σοφιά μας, «τον της οικουμένης οφθαλμόν», ως χαρακτηρίζει την μεγάλη Εκκλησιά μας ο Αγιώτατος Πατριάρχης Φώτιος. Έγινε στην αρχή τζαμί, σήμερα, λέγεται μουσείο. Χάθηκε η παλιά της δόξα. Μόνο αν μπη κανείς στην Αγια-Σοφιά θα μπορέση να καταλάβη το μεγαλείο του Γένους, αλλά και την συμφορά του.
Το φως εσβέσθη. Τα ψηφιδωτά εκαλύφθηκαν. Η Θεία Λειτουργία έπαψε και δεν τελείται πια. Αλλ’ όχι, τι λέγω, όχι, η δόξα λάμπει. Κλείστε τα μάτια σας και ταξιδέψτε εκεί και θα δήτε το Σταυρό να λάμπη στην κορυφή του τρούλου, τον ουρανό να ακουμπάει στους αέρινους θόλους και τον ήλιο να χρυσοστεφανώνει το καμάρι της φυλής μας. Κλείστε τα μάτια αδελφοί μου και ναι, θα δήτε τον Πατριάρχη, να μπαίνη μεγαλοπρεπώς και να ευλογή, να λειτουργή χρυσοφορεμένος και τον αυτοκράτορα στον Θρόνο.
Κλείστε τα μάτια σας και θα ακούσετε τους πολυμελείς χορούς των ψαλτών να ψάλλουν ουράνιες – επίγειες μελωδίες, ποιός ξέρει, μαζί με τους αγγέλους Τον Δεσπότην και τον Αρχιερέα ..... και όλος ο Λαός, οι χιλιάδες των Ρωμηών να ευγνωμονούν την Παναγία.
Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια. Κλείστε τα μάτια σας και θα ακούσετε πάντως φωνές Ελλήνων και θα δήτε πατήματα Ρωμηών.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του επεσήμανε, ναι, ναι, το κάλλος της Αγιας-Σοφιάς, παραμένει ανέπαφο, αμείωτο, ζη μέχρι σήμερα και θα ζη έως της συντελείας του αιώνος.
Το κάλλος της ζη μέσα στην Εκκλησία και μετά την Αλωσι και καλλιεργεί σ’ όλους τους Ορθόδοξους Λαούς τον Ορθόδοξο Πολιτισμό και το Ορθόδοξο Ρωμαίϊκο ήθος. Αυτό το κάλλος, θέρμανε τις καρδιές των σκλάβων, αυτός ο σταυρός πύργωσε την ελπίδα, αυτό το φως από το Άγιο Βήμα της Αγιά-Σοφιάς φώτισε στα σκοτάδια τετρακόσια ολόκληρα χρόνια .
Σ’ αυτό το φως, σ’ αυτό το κάλλος, οφείλουμε τη λευτεριά μας.
Αυτό το φως αυτό το κάλλος που το κράτησαν οι πατέρες μας τόσες και τόσες γενηές, καλούμεθα να το εγκολπωθούμε και να το κρατήσουμε, ιδιαίτερα σήμερα που η νεοελληνική παιδεία προβάλλει τον εξευρωπαϊσμό μας ως την μεγάλη ιδέα του Έθνους.
Ημέρα της Αλώσεως και με το μυαλό μας φέρνομε σε αντιστοιχία τα γεγονότα της αλώσεως με την σύγχρονη πραγματικότητα.
Τα γεγονότα του 1453 βοούν και μαρτυρούν, τα σημερινά μας προβληματίζουν.
Και σήμερα διαγράφονται δύσκολες στιγμές και βρισκόμαστε μπροστά σε δύσκολες επιλογές και καλούμεθα να πάρουμε αποφάσεις οι οποίες θα είναι καθοριστικές για τις τύχες του Έθνους.
Η σημερινή ημέρα δίνει το μήνυμά της. Αν θέλουμε να υπάρξουμε ως Έθνος και ως Ορθόδοξος Λαός με προορισμό τη Βασιλεία του Θεού και αν πρέπει να διατηρήσουμε την ταυτότητά μας και την αυτοσυνειδησία μας κι αν δεν πρέπει να χαθούμε στο χωνευτήρι των πολιτισμών, οφείλουμε :
α) Να φυλάξουμε την πίστη των Πατέρων μας. Εκείνη την πίστη για την οποία αγωνίστηκαν και έπεσαν ο Κων/νος Παλαιολόγος και οι συμπολεμιστές του και να την διατηρήσουμε. Αυτές οι αξίες, παρά το ότι το γένος μας πέρασε δια πυρός και σιδήρου διετηρήθησαν μέχρι και σήμερα.
β) Να ζήσουμε ως Λαός με κέντρο την Αγία μας Εκκλησία, την Ορθόδοξη πίστη μας η οποία ελευθερώνει, φωτίζει, αγιάζει. Να μη παροργίζουμε τον Θεό με τις αμαρτίες μας , με την αποστασία από το θέλημά του. Οσάκις συνέβησαν αυτά, ο Λαός έκλαυσε πικρώς δια τας αμαρτίας του και εθρήνησε ως ο Ισραήλ εν χώρα δουλείας και επί των ποταμών Βαβυλώνος.
Και ολοκλήρωσε λέγοντας, Μνήμη της Αλώσεως σήμερα, Αδελφοί μου.
Και αν η πόλις εάλω, ουδ’επί στιγμήν έπαψε η πνευματική της ακτινοβολία, ουδέποτε έπαψε να είναι η προκαθημένη της αγάπης μας, αυτή η βρυσομάνα, που ακόμα σκλαβωμένη, ποτίζει και σήμερα και θα ποτίζη για πάντα του Γένους μας τις Άγιες ρίζες.
Για κείνη θα μείνη μέχρι της συντελείας του αιώνος ο λόγος του κλεινού και θεορρήμονος Γρηγορίου του Ναζιανζηνού:
« Ω Κωνσταντίνου κλειτόν έδος μεγάλου. οπλοτέρη Ρώμη, τόσσον προσφέρουσα πολήων, οσσάτιον γαίης ουρανός αστερόεις» . ( Γρηγ. Θεολ. ποίημ. 1’)
δηλ. « Ω δοξασμένη καθέδρα του Κωνσταντίνου του Μεγάλου, νεώτερη Ρώμη, που τόσο ξεπερνάς κάθε άλλη πόλι.όσο την γη ο αστροστόλιστος ουρανός....» .
- Εμφανίσεις: 78443