Αφιέρωμα: "Η Ημέρα της Πεντηκοστής"
- Δημιουργηθηκε στις Δευτέρα, 08 Ιουνίου 2009
-
Γράφτηκε από τον/την π. Χριστόφορος Μυτιλήνης (Ιεροκήρυκας Ι.Μ. Αιτωλίας)
-
των πιστών προσεύχονται στον Παράκλητο και ζητούν τον άνωθεν φωτισμό, χάριν και δύναμιν εξ ύψους.
Προσεύχονται και προσκαλούν τον Ουράνιον Βασιλέα, «ελθέ και σκήνωσον ημάς από πάσης κηλίδος και σώσον, αγαθέ, τας ψυχάς ημών».
Ζητούν φωτισμόν, χάριν και δύναμην για να διορθώσουν το παρελθόν τους με μια πραγματικήν και βαθιάν μετάνοιαν και για να ξεκινήσουν μια καινούργια ζωή λουσμένη στο φως του Χριστού, όσοι μάλιστα αμαύρωσαν τον λευκόν χιτώνα της ψυχής. Αυτοί με πολύ πόθον εύχονται και υπόσχονται να βάλουν «αρχή μετανοίας».
Λέγουν, «χάρισαί μας, Παράκλητε αγαθέ, μετάνοιαν ολόκληρον, καρδίαν επίπονον εις αναζήτησίν Σου, συντριβήν και κατάνυξιν». Θέλουν να σβήσει από τη μνήμη τους και η παραμικρή θλιβερή ανάμνηση κάποιας αμαρτίας και όλα να γίνουν καινά, καινούργια. «Κατεύθυνον τα διαβήματα ημών προς εργασίαν των εντολών Σου…» και «παράσχου ημίν δια της αφάτου Σου χρηστότητος, εις το εξής, καρδίας κάθαρσιν, στόματος φυλακήν, ευθύτητα πράξεων, φρόνημα ταπεινόν, ειρήνην λογισμών, γαλήνην των ψυχικών δυνάμεων, χαράν πνευματικήν, αγάπην ανόθευτον, πίστην ασάλευτον και την περιεκτικωτάτην εγκράτειαν.
Πάντων ημάς των αγαθών καρπών πλήρωσον τη δωρεά του Αγίου Σου Πνεύματος».
Τόση είναι η θερμότητα των ψυχών αυτών ώστε και φρόνημα αγωνιστικόν αποκτούν και πόθον μαρτυρίου εκφράζουν, για να τακτοποιήσουν την ψυχή τους ενώπιον του Θεού και να τύχουν τελικά του Θείου ελέους. Αν μέχρι τώρα ρουφούσαν την αμαρτία, από τούδε και εις το εξής διψούν τη σωτηρία τους.
Αυτή η στάση επιστροφής στο θείο θέλημα και στην υπακοή του Χριστού αποκτά μεγαλύτερη ταχύτητα και σφοδρότητα, γίνεται στόχος ζωής, όταν συνειδητοποιήσουν, πόσο τους περιέπαιξε ο διάβολος, πώς τους οδήγησε από τα φαινομενικά μικρά και αθώα στα μεγάλα και θανάσιμα, πόσων αγαθών εστέρησαν, πόσους εσκανδάλισαν, πόσους συμπαρέσυραν, πόσο χρόνο έχασαν, πόσους ανθρώπους έβλαψαν, πόσα χαρίσματα δίδει ο Θεός στους ειλικρινείς δούλους Του και ότι αν δεν υπήρχε ο αγαθός Παράλητος θα ήταν σήμερα κυριολεκτικά «παίγνια των δαιμόνων», σχισματικοί ίσως, αιρετικοί, βλάσφημοι και άπσιτοι, σκανδαλοποιοί και αμετανόητοι αμαρτωλοί!
Τώρα δοξάζουν το Πανάγιον Πνεύμα, που συνέδεσε και πάλιν τις ψυχές τους με τον Ιησού και τους επανέφερε στο δρόμο του Ευαγγελίου και της Εκκλησίας.
Αποφασίζουν πλέον σταθερή πλεύση προς τον ακύμαντο λιμένα της θείας Βασιλείας και με συγκεκριμένες ενέργειες διορθώνουν τον ρουν της προσωπικής τους ζωής και ιστορίας.
Ξεκινούν από την προσωπική και ιδιωτική τους ζωή. Βάζουν τον εαυτό τους σε πνευματικό πρόγραμμα. Εγκολπώνονται την περιεκτικωτάτην εγκράτειαν» με προεξάρχουσα αρετή την νηστεία. Όχι μόνο την θεσμοθετημένη από την Εκκλησία, αλλά γενικότερα την ολιγάρκεια και την τάξη στο θέμα των τροφών.
Το λέγουν και τα πατερικά κείμενα ότι χαρακτηριστικό στοιχείο της πραγματικής μετάνοιας είναι η εγκράτεια των τροφών. Φανερώνει ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος πήρε στα σοβαρά την πνευματική ζωή και θέλει να ξαναγυρίσει στον Παράδεισο, από τον οποίο τον έβγαλε η παράβαση της εντολής της Νηστείας.
Πολλοί ονομάζουν τη νηστεία «βασίλισσα των αρετών», διότι από αυτή ξεκινά ένας γενικότερος έλεγχος επί του εαυτού μας και αποκτούμε αυτοκυριαρχία σε όλα. «Όπου κι αν πας, κράτα τη Νηστεία», έλεγε ένας σύγχρονος ασκητής. Γνωρίζουμε ότι μαζί της κρατάμε και την προσευχή και την αγνότητα.
Ακολουθεί η μέριμνα για τη λατρεία του Θεού. Όσοι αποφάσισαν και πήραν το δρόμο της επιστροφής στο σπίτι του πατέρα θέλουν πλέον να λατρεύουν το Θεό «εν πνεύματι και αληθεία εν οσιότητι και δικαιοσύνη».
Κάθε Κυριακή λοιπόν και μεγάλη γιορτή βρίσκονται «λίαν πρωί, όρθρου βαθέος» στον ναό και συμμετέχουν στην κοινή προσευχή της Εκκλησίας και στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Προσφέρουν την «λογικήν λατρεία» τους στον Ζωοδότη και παντοκράτορα Κύριο. Αντλούν δύναμη για όλη την εβδομάδα. Προεκτείνουν το ευλαβικό ήθος και τη χάρη, που επικρατεί στο ναό, στο χώρο και στο χρόνο και παραμένουν όλες τις ημέρες, όπως βγήκαν από εκεί, «χαίροντες, αστράπτοντες, ηλλοιωμένοι, τέκνα φωτόμορφα της Εκκλησίας».
Όλα αυτά, δεν θα επαρκούσαν για τη μεταμόρφωση μιας ψυχής χωρίς τη Μυστηριακή Ζωή. Το βίωμα της πραγματικής μετάνοιας επιβεβαιώνεται, επισφραγίζεται και αυξάνεται με τη συχνή και συνειδητή Μυστηριακή Ζωή. Με τακτική προσέλευση τόσο στην Ιερά Εξομολόγηση, όσο και στη Θεία Κοινωνία.
Σταθερά, σοβαρά και υπεύθυνα. Ξεκινούν πλέον και οδηγούν τα βήματά τους στα Ιερά Μυστήρια όχι όπως έτυχε για το καλό, επειδή όλοι έτσι κάνουν στις μεγάλες γιορτές, αλλά οδηγούμενοι από την πνοήν του Αγίου Πνεύματος, για να συναντήσουν ‘Ένα συγκεκριμένο πρόσωπο πού λύπησαν, να Του ζητήσουν «υγγνώμην» και να γίνουν ένα μαζί Του και εν τη ισχύει της βρώσεως» να συνεχίσουν την επίγεια πορεία τους πιο θεάρεστα αυτή τη φορά.
Τέλος, αγωνίζονται, και παρακαλούν προς τούτο το Θεό, να προσαρμόσουν την κοινωνική συμπεριφορά τους σε νέα πλαίσια, όπως αυτά καταγράφονται στην επί του όρους Ομιλία του Κυρίου μας. Με ιλαρότητα, με ανεξικακία «φρόνιμοι ως οι όφεις και ακέραιοι ως αι περιστεραί» (Ματθ. Ι16).
Με αγνότητα, και πλατιά για όλους αγάπη «εκα καθαράς καρδίας», με ευγένεια και πραότητα, με ταπείνωση και χρηστότητα, με ανοχή και μακροθυμία, μιμούμενοι το παράδειγμα του Κυρίου μας κατά πάντα, ο Οποίος «πάσχων ουκ ηπείλει, λοιδορούμενος ουκ αντελοιδόρει» (Α’ Πετρ.β’21) και συγχώρεσε τους σταυρωτές Του πάνω από το Σταυρό.
Συγχρώνος μαθαίνουν να πρωτοστατούν σε καλά και ωφέλιμα έργα προς δόξαν Θεού.
Με ένα τέτοιο περιεχόμενο, η μετάνοια και η αλλαγή των ειλικρινά επιστρεφόντων στο αγιοπνευματικό χώρο της Εκκλησίας γίνεται προσωπική του Πεντηκοστή και Μεταμόρφωση.
Συνάπτουν ιερούς δεσμούς αγάπης με το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, το Πανάγιον Πνεύμα, θέτουν ως σκοπό ζωής να μη το διώξουν ποτέ από κοντά τους, γίνονται όντως πνευματικοί άνθρωποι, χαίρονται τη ζωή τους και προσεύχονται διαρκώς μαζί με τον Άγιο Συμεών τον Νέο θεολόγο:
«Έλα φως αληθινό. Έλα, Αιώνια Ζωή. Έλα ατέλευτη αγαλλίαση. Έλα, άδυτο Φως. Έλα, αδιάψευστη προσδοκία των σεσωσμένων. Έλα, Ανάσταση των νεκρών. Έλα, Μόνε στο μόνο. ‘Έλα, αναπνοή μου και ζωή μου. Έλα, παρηγοριά της ταπεινή μου ψυχής. Έλα χαρά μου, δόξα μου, ατελείωτή μου απόλαυση».
- Εμφανίσεις: 74916