Τεταμένες Σχέσεις...
- Δημιουργηθηκε στις Κυριακή, 07 Μαρτίου 2010
-
Γράφτηκε από τον/την FreeSunday - Νίκος Παπαδημητρίου 15:24
-
Ένα σημαντικό βήμα για την οριστική επίλυση του χρόνιου τραύματος της διηρημένης πια Μητρόπολης Αττικής έγινε την περασμένη Τρίτη με την απόρριψη της προσφυγής του πρώην Μητροπολίτη κ. Παντελεήμονα.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, οι πληγές στις σχέσεις των δύο Εκκλησιών, Οικουμενικού Πατριαρχείου και Εκκλησίας της Ελλάδος, πάνω από τη συγκεκριμένη υπόθεση, παραμένουν ανοιχτές.
Πιάνοντας το νήμα από τη συνεδρίαση του δευτεροβάθμιου για Αρχιερείς εκκλησιαστικού δικαστηρίου, πέντε ημέρες πριν, και αφού το Σώμα αντιμετώπισε δυσκολίες συγκρότησης, αποφάσισε την απόρριψη «ως απαραδέκτως υποβληθείσα» της έφεσης του πρώην Ιεράρχη, που έχει αμετάκλητα καταδικαστεί (από πολιτικό δικαστήριο) για υπόθεση υπεξαίρεσης σημαντικού ποσού από το παγκάρι της μονής του Οσίου Εφραίμ στη Ν. Μάκρη. Τώρα, το λόγο έχει το Φανάρι, εν είδει εκκλησιαστικού… Άρειου Πάγου.
Αποδείξεις χωρίς έσοδα!
Αυτό όμως που δεν είναι γνωστό -και αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα μας- είναι ότι το εκκλησιαστικό δικαστήριο δίκασε υπό τη σκιά μιας νέας υπόθεσης κακοδιαχείρισης στη συγκεκριμένη Μητρόπολη, την περίοδο που επικεφαλής της ήταν ο κ. Παντελεήμων (Μπεζενίτης).
Όλα ξεκίνησαν την Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου, όταν πραγματοποίησε αιφνιδιαστικό έλεγχο στα γραφεία της Μητρόπολης Κηφισιάς (μετά τη διαίρεση της Μητρόπολης Αττικής σε Μητροπόλεις Ιλίου και Κηφισιάς) ο τοποτηρητής της, Μητροπολίτης Μεσογαίας.
Ο Μητροπολίτης κ. Νικόλαος που προφανώς είχε από πριν πληροφορίες ότι κάτι σάπιο υπάρχει στη… Μητρόπολη, έψαξε σε συγκεκριμένα σημεία και φαίνεται πως εντόπισε ένα μικρό θησαυρό από αποδείξεις.
Απαιτήθηκαν δε, άλλες δύο επισκέψεις του τις επόμενες εργάσιμες ημέρες (Παρασκευή και Δευτέρα), προκειμένου να αποκτήσει ολοκληρωμένη εικόνα του θέματος.
Συγκεκριμένα, αυτό που εντόπισε ο τοποτηρητής, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι αποδείξεις εισπράξεων, κάποιες από τις οποίες δεν ήταν καν θεωρημένες από την εφορία. Αποδείξεις που αντιστοιχούσαν σε ποσά που είχαν καταβάλει πιστοί για παροχή διάφορων υπηρεσιών (π.χ. για γάμους), ποσά όμως που ποτέ δεν μπήκαν στα ταμεία της Μητρόπολης.
Τα ποσά αυτά λέγεται πως, αθροιστικά είναι άνω των 300.000 ευρώ, αν και άλλες πηγές προσδιορίζουν το έλλειμμα στο 1 εκατομμύριο ευρώ.
Ο κ. Νικόλαος την ίδια μέρα που ολοκλήρωσε τον έλεγχο –μία ημέρα πριν το δικαστήριο δηλαδή- ενημέρωσε τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο και εκείνος με τη σειρά του, όπως μάθαμε, άλλους Μητροπολίτες, κάποιοι από τους οποίους συμμετείχαν στο δευτεροβάθμιο δικαστήριο.
Η εξιχνίαση της υπόθεσης τώρα όμως μπαίνει στο πιο ουσιαστικό μέρος της, αφού ο τοποτηρητής ζητάει εξηγήσεις από 5-6 υπαλλήλους που έχουν βάλει την υπογραφή τους στις επίμαχες αποδείξεις. Αν, άλλωστε, η επιχείρηση αυτή είχε ενιαίο κέντρο, είναι κάτι που θα πρέπει να αποδειχθεί στη συνέχεια.
Σκληρή ενδο-εκκλησιαστική κόντρα
Για να επανέλθουμε όμως στην αμιγώς εκκλησιαστική πτυχή της εκδίκασης του πρώην Μητροπολίτη Αττικής, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος αποστέλλει στην Κωνσταντινούπολη το σκεπτικό της απόφασής της.
Και τώρα, με τη σειρά του το Πατριαρχείο, θα πρέπει να εξετάσει την προσφυγή («έκκλητο» στην εκκλησιαστική ορολογία) του κ. Παντελεήμονα.
Το Φανάρι με την εμμονή που έδειξε στους εκκλησιαστικούς τύπους, επέφερε ψυχολογικό σχίσμα στις σχέσεις των ηγεσιών των δύο Εκκλησιών, επαναφέροντας στη μνήμη μέρες του 2003 -2004 και τη σφοδρή ρήξη του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου και του μακαριστού πλέον, Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου.
Το ενδιαφέρον σήμερα όμως είναι ότι στο τιμόνι της ελλαδικής Εκκλησίας βρίσκεται ένας από τους πλέον φιλικούς στο Πατριαρχείο, Ιεράρχης, ο κ. Ιερώνυμος. Τα αισθήματα δεν είναι ίδια πια…
Ο κ. Βαρθολομαίος επέβαλε να μην γίνουν τον περασμένο μήνα εκλογές στις δύο νέες Μητροπόλεις (Ιλίου και Κηφισιάς), έως ότου ξεκαθαρίσει η υπόθεση του κ. Παντελεήμονα. Η απαίτηση αυτή έφερε σε εξαιρετικά δύσκολη θέση τον κ. Ιερώνυμο, που είχε να αντιμετωπίσει και τις επικρίσεις των Ιεραρχών που δεν διάκεινται θετικά στο Φανάρι.
Πολύ χαρακτηριστικά όσα σημειώνει στο blog του ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος: (Ο Οικουμενικός Πατριάρχης) «έρχεται κοντά μας όχι ως Πατέρας, αλλά ως κατακτητής! Η εκκλησιαστική εδαφική μας ακεραιότητα έχει περιοριστεί!» υποστηρίζει, θέτοντας και τον πυρήνα, όπως εκτιμούν κάποιοι εκκλησιαστικοί παράγοντες, του προβλήματος.
Σε διαφορετικό μήκος κύματος, ο Μητροπολίτης Μεσογαίας κ. Νικόλαος (σε συνέντευξή του στο Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Romfea.gr») δήλωσε: «Απλά θα μείνει η πικρία για τη στάση του Πατριαρχείου (…) Εμείς το νιώθουμε ως ιστορική αναφορά μας και την Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως ως Μητέρα Εκκλησία (…) Η μητρότητα δεν διεκδικείται, αλλά εμπνέεται. Η σχέση κλονίσθηκε».
Την ίδια στιγμή υπάρχουν ωστόσο και εκείνοι που κατηγορούν τον κ. Ιερώνυμο. Πρόκειται κυρίως δε, για Μητροπολίτες που τον υποστήριξαν να εκλεγεί Αρχιεπίσκοπος μόλις δύο χρόνια πριν και οι οποίοι όμως βλέπουν την υπόθεση από την… ανάποδη. Υποστηρίζουν δηλαδή ότι ο κ. Ιερώνυμος δεν έπρεπε να κάνει τίποτε που θα δυσαρεστούσε το Φανάρι. «Ο Αρχιεπίσκοπος έκανε ανεπίτρεπτα λάθη, δεν έχει καλούς συμβούλους» μας είπε ένας εξ αυτών που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Το πατριαρχικό μήνυμα αναβολής των εκλογών προκάλεσε τη μήνιν της ηγεσίας της Ελλαδικής Εκκλησίας, αλλά και την ενόχληση της κυβέρνησης Παπανδρέου, που έχει με πολλά να ασχολείται τον καιρό αυτό και δεν χρειάζεται, προφανώς, και μια εκκλησιαστική κρίση…
Επισήμως, η κυβέρνηση δεν αναμιγνύεται, πιστώνει ωστόσο στον κ. Ιερώνυμο ότι έριξε πυροσβεστικό υγρό εκεί που πήγε να πιάσει φωτιά. Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος στη συνομιλία που είχε με τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο δεν έκρυψε την ενόχλησή του.
«Εγώ σε στήριζα όλα αυτά τα χρόνια και εσύ με… άδειασες» ήταν το κλίμα της συζήτησης. «Στο εξής, οι σχέσεις δεν θα είναι φιλικές, αλλά θεσμικές» φέρεται να συμπλήρωσε.
Εξάλλου, στενός συνεργάτης του Αρχιεπισκόπου, με τον οποίο επικοινωνήσαμε, μας ζήτησε να… ξαναδιαβάσουμε τον ενθρονιστήριο λόγο του στις 16 Φεβρουαρίου 2008.
Διαβεβαίωνε ότι θα διαφυλάξει τα «παραδεδομένα» αναφορικά με τη σχέση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, διαμηνύοντας συγχρόνως όμως –και αυτό είναι κάτι που τότε είχε περάσει απαρατήρητο– ότι «η Εκκλησία της Ελλάδος διοικείται από τη Σύνοδο της Ιεραρχίας και τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο κατά καθορισμένο τρόπο, ο οποίος προβλέπει και τις ευθύνες και αρμοδιότητες του προέδρου τους, ο οποίος είναι ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος».
Φώτο: Romfea.gr
- Εμφανίσεις: 65763