Ι.Μ. Ναυπάκτου: 'Για το συνολικό πρόβλημα της Ι. Μονής Μεταμορφώσεως'
- Δημιουργηθηκε στις Τρίτη, 05 Ιουνίου 2012
-
Γράφτηκε από τον/την Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως - 10.14
-
Για το συνολικό πρόβλημα της Ι. Μονής Μεταμορφώσεως
μετά από τις συνεχιζόμενες προκλήσεις της κατά της Εκκλησίας
Πρόσφατα στον τοπικό και ηλεκτρονικό Τύπο δημοσιεύθηκε ένα κείμενο που φέρεται ως ανακοίνωση της Ιεράς Μονής Μεταμορφώσεως Σωτήρος Σκάλας Ναυπάκτου και υπογράφεται από τον Ιερομόναχο Ιγνάτιο Σταυρόπουλο, σε απάντηση προς την Ιερά Σύνοδο και την Ιερά Μητρόπολη, σχετικά με την «εκλογή» νέου Ηγουμένου στην Ιερά Μονή και με άλλα θέματα που συνδέονται με αυτήν.
Η Ιερά Μητρόπολη δεν είναι δυνατόν να ασχολήται με κάθε δημοσίευμα που υπογράφεται από διαφόρους, αλλά ωστόσο για μια ακόμη φορά θέλει να επισημάνη τα προβλήματα τα οποία υφίστανται με την συγκεκριμένη Ιερά Μονή και ελπίζει ότι δεν θα χρειασθή να επανέλθη.
1. Προτεσταντικό πνεύμα - πολυχρόνια ανταρσία
Δεν πρόκειται για διένεξη μεταξύ Ιεράς Μητροπόλεως και Ιεράς Μονής, αλλά για ανυπακοή και ανταρσία της Ιεράς Μονής προς την Ιερά Σύνοδο, την Ιερά Μητρόπολη και γενικότερα προς την Εκκλησία, που χρονολογείται σχεδόν από το 1980, και την γνώρισαν τέσσερεις Μητροπολίτες, ήτοι ο μακαριστός Δαμασκηνός, ο νύν Μαντινείας Αλέξανδρος, ο μακαριστός Νικόδημος, έστω και αν έμεινε Μητροπολίτης για λίγες ημέρες, και ο νύν Μητροπολίτης.
Οι μοναχοί δεν εφαρμόζουν τους ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας που αναφέρονται στο μοναχικό πολίτευμα, ήτοι της Δ' Οικουμενικής Συνόδο και της Πρωτοδευτέρας. Πρόκειται για μια Μονή που έχει δορυφορικά Σωματεία, Εταιρείες, Συλλόγους, που έχουν σε πολλές περιπτώσεις ίδια επωνυμία με την Ιερά Μονή, τα οποία εμπλέκονται με την Μονή και στα οποία μέλη είναι οι μοναχοί.
Δηλαδή, διακρίνεται για την πολιτειοκρατική αντίληψη και το προτεσταντικό πνεύμα, δεν αναγνωρίζει στην πράξη το εκκλησιαστικό πολίτευμα. Όλοι έχουν κάποιον προϊστάμενο, αλλά η Ιερά Μονή σε παγκόσμια πρωτοτυπία θέλει να παραμένη αυτόνομη.
2. Πάνω από πενήντα (50) αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου
Η Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος εξέδωσε πάνω από πενήντα αποφάσεις για το θέμα αυτό, οι οποίες όμως δεν τηρούνται. Αυτό είναι πρωτόγνωρο στα εκκλησιαστικά χρονικά. Δεν υπάρχουν άλλα Μοναστήρια με τέτοια νοοτροπία και είναι παράλογο να θεωρήται ως εκπρόσωπος του Ορθοδόξου Μοναχισμού και ότι στην περίπτωσή της «διώκεται ο Μοναχισμός»!!
Στις Αποφάσεις αυτές η Ιερά Σύνοδος επανειλημμένως στιγμάτισε τις αντικανονικές και αντιμοναχικές ενέργειες της Ιεράς Μονής. Ενδεικτικώς καταγράφονται μερικές φράσεις από Συνοδικές Αποφάσεις:
–«Η αυτόθι κατάστασις έχει οπωσδήποτε εκτραπεί έκ τε της ευαγγελικής και της κανονικής οδού» (263/19-1-1999).
–«Κατ' εξακολούθησιν και με συγκεκριμένες πράξεις δείχνουν την ανυπακοήν τους εις τον κυριάρχην Επίσκοπόν τους, παραβαίνοντες τάς προφορικάς και εγγράφους αυτού εντολάς, διαδίδουν κατ' αυτού ψευδείς ειδήσεις και συκοφαντίας, που φθάνουν στα όρια των κανονικών παραπτωμάτων της ανταρσίας, της φατρίας και της τυρείας» (Εισήγηση Σεβ. Μητροπολίτου Ηλείας κ. Γερμανού, στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, Οκτ. 2001).
–«...παύσητε την ανταρσίαν και την ανυπακοήν, ήτις εξελίσσεται εις εν δυνάμει σχίσμα», «δέον όπως ανακαλέσητε γραπτώς και δημοσίως τάς συκοφαντίας άς εξετοξεύσατε εναντίον του Ποιμενάρχου υμών...» (4388/19-12-2001).
–«Κατ' επανάληψιν μάλιστα δια των πράξεων και ενεργειών υμών έχετε παράσχει δείγματα απειθαρχίας και ανυπακοής, ουχί μόνον προς τον κατά τους Ιερούς Κανόνας Ποιμενάρχην υμών, αλλά και προς την Ιεράν Σύνοδον της Αγιωτάτης ημών Εκκλησίας, Ητις έχει αποστείλει υμίν πλήθος παραινετικών ή ελεγκτικών εγγράφων» (1634/9-5-2003).
–«εκφράζομεν όμως ου μόνον την απορίαν αλλά και την βαθυτάτην θλίψιν ημών όταν είς Ηγούμενος και επί τριακονταπενταετίαν Ιεροκήρυξ εκφράζει μίαν τόσον ακραίαν και αντορθόδοξον άποψιν, γέμουσαν εκκοσμικεύσεως και πολιτειοκρατικής αντιλήψεως: Ορθόδοξος Ηγούμενος αιτούμενος παρ' ενός κοσμικού Δικαστηρίου την λήψιν αποφάσεως προς επιβολήν τελέσεως του Μυστηρίου της Ιερωσύνης! Θλιβερόν το ολίσθημα!» (1634/9-5-2003).
–«Το ύφος της επιστολής σας και αι φράσεις τάς οποίας χρησιμοποιείτε εις βάρος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου είναι αχαρακτήριστα και απαράδεκτα... Επομένως το πρόβλημα υμών δεν υφίσταται μόνον μετά του οικείου υμών Ποιμενάρχου αλλά μετά της Ιεράς Συνόδου και γενικώτερον μετά της καθ' όλου Εκκλησίας» (1634/9-5-2003).
–«Η εν γένει συμπεριφορά αυτού (τού πρ. Ηγουμένου) χαρακτηρίζεται υπό δικομανίας και φιλοδικίας έναντι των Εκκλησιαστικών Αρχών αυτού, εκφρασθείσα δια των επανειλημμένων προσφυγών ενώπιον της κοσμικής δικαιοσύνης και του Εισαγγελέως, δια ζητήματα αμιγώς πνευματικής φύσεως» (4257/17-12-2004).
–«Εις απάντησιν του υπ' αριθμ. 85/8.2.2010 υμετέρου (τού Μητροπολίτου) εγγράφου, σχέσιν έχοντος με την άδειαν κατοχής κυνηγετικού όπλου παρά Μοναχού της Ορθοδόξου Εκκλησίας, γνωρίζομεν υμίν ότι η Ιερά Σύνοδος... απαγορεύει πλήρως την οπλοκατοχήν και οπλοχρησίαν εις τους Κληρικούς (448/12-2-2010).
–Η Ιερά Σύνοδος «1. Εμμένει εις τάς κατά καιρούς και προσφάτους Αποφάσεις Αυτής, αι οποίαι αποβλέπουν εις την επαναφοράν της Ιεράς υμών Μονής εις την κανονικήν και νόμιμον τάξιν, εκτροχιασθείσης προ πολλού και οδηγουμένης, ως μη ώφελεν και με ιδίαν αυτής αποκλειστικήν ευθύνην, εις την πλήρη αποκοπήν αυτής από του Σώματος της Εκκλησίας.
2. Εκφράζει την βαθυτάτην θλίψιν Αυτής δια τάς απαραδέκτους και ανοικείους φράσεις της Αδελφότητος υμών, ως εμφαίνεται εις τα ως άνω έγγραφα, κατά της Ιεράς Συνόδου, της Ανωτάτης Αρχής της Εκκλησίας της Ελλάδος, αι οποίαι φράσεις δεικνύουν θρασυτάτην νοοτροπίαν, απάδουσαν εις Μοναχούς και Ιερομονάχους, επαγγελλομένους υπακοήν εις τα θέσμια της Ορθοδόξου Εκκλησίας και τάς θεοπαραδότους Αυτής Αποφάσεις, όπως έχουν διατυπωθή εις τα κανονικά κείμενα των Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων» (2584/30-6-2010).
Αυτά είναι μερικά μόνον δείγματα από τις δεκάδες πλέον Συνοδικές επιτιμήσεις εναντίον της Μονής Μεταμορφώσεως και των μελών της.
Ειδική ιστοσελίδα με τις Συνοδικές Αποφάσεις
Η Ιερά Μητρόπολη εξαναγκάσθηκε, μετά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις της Μονής Μεταμορφώσεως, να δημιουργήση ειδική σελίδα στο διαδίκτυο (http://www.parembasis.gr/immssn.htm), στην οποία αναρτήθηκαν όλες οι έως τώρα Συνοδικές Αποφάσεις για την Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως, για την πλήρη ενημέρωση του πληρώματος της Εκκλησίας.
Στις αποφάσεις αυτές φαίνεται η εξέλιξη του προβλήματος, η μακροθυμία της Ιεράς Συνόδου, η εξελισσομένη σκλήρυνση και αποθράσυνση της Μονής και η αποκλειστική της ευθύνη για την πορεία των πραγμάτων προς «τό χείλος της καταστροφής», όπως είχε προβλέψει ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος (8-11-2001) και τελικά προς αυτήν την καταστροφή από εκκλησιαστικής πλευράς.
3. Το επιτίμιο της ακοινωνησίας
Η Ιερά Σύνοδος, ακριβώς επειδή διέκρινε το αθεράπευτο αντιεκκλησιαστικό φρόνημα των μοναχών της συγκεκριμένης Ιεράς Μονής, επέβαλε αρχικά το επιτίμιο της ακοινωνησίας σε τέσσερεις Ιερομονάχους, ήτοι στούς: Σπυρίδωνα Λογοθέτη, Ιερώνυμο Δελημάρη, Νεκτάριο Γκολιόπουλο και Ιγνάτιο Σταυρόπουλο, και στην συνέχεια το επεξέτεινε και στους υπολοίπους.
Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με το σκεπτικό της Ιεράς Συνόδου, ότι δεν μπορούν να τελούν τα ιερά Μυστήρια, δεν μπορούν να κοινωνούν, δεν μπορούν να συμμετέχουν σε Ιερές Ακολουθίες, αλλά δεν μπορούν και οι Χριστιανοί να συμπροσεύχωνται μαζί τους, γιατί αυτό έχει εκκλησιαστικές συνέπειες και σε αυτούς. Ανέστειλε την ποινή της ακοινωνησίας σε τρεις από τους Ιερομονάχους σε μια πράξη οικονομίας, προκειμένου να αρχίση η κανονική ένταξη της Ιεράς Μονής στην εκκλησιαστική ζωή, αλλά δυστυχώς δεν εκτιμάται αυτή η οικονομία της Εκκλησίας.
4. Η διάλυση της Μονής και η αίτηση συγγνώμης
Επειδή οι μοναχοί δεν έδειξαν διάθεση να αποκαταστήσουν την ενότητά τους με την Εκκλησία, η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε το 2011 την διάλυση του νομικού προσώπου της Ιεράς Μονής και την συγχώνευσή της με άλλη Ιερά Μονή της Μητροπόλεως, ήτοι την Μονή της Αμπελακιωτίσσης. Αυτή η απόφαση βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της υλοποιήσεώς της.
Αμέσως μετά την απόφαση αυτή η Ιερά Μονή ζήτησε συγγνώμη από την Ιερά Σύνοδο, η οποία την αποδέχθηκε με προϋποθέσεις, αφ' ενός μεν να αναλάβη Ηγούμενος ο από την Αδελφότητα εκλεγείς Ειρηναίος Κουτσογιάννης, αφ' ετέρου δε να ρυθμισθούν τα αντικανονικά μορφώματα που υπάρχουν στην Ιερά Μονή, δηλαδή εταιρείες, σωματεία κλπ., στα οποία συμμετέχουν και οι μοναχοί αντικανονικώς. Όμως, δυστυχώς δεν υλοποιείται από τους Μοναχούς αυτή η απόφαση της Ιεράς Συνόδου, οπότε η συγγνώμη τους είναι ατελέσφορος.
5. Έξι χρόνια ακέφαλη
Η Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως, που είναι κατά το εκκλησιαστικό δίκαιο ΝΠΔΔ, παραμένει ακέφαλη από το έτος 2006 που καταδικάσθηκε ο Σπυρίδων Λογοθέτης από το Δευτεροβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο με έκπτωση από την θέση του Ηγουμένου. Από το έτος εκείνο, και μάλιστα από την απόρριψη της αιτήσεως ακυρώσεως την οποία υπέβαλε στο Σ.τ.Ε., δεν υφίσταται αναγνωρισμένος Ηγούμενος στην Ιερά Μονή. Ερωτάται: Ποιό άλλο ΝΠΔΔ (Δήμος, Περιφέρεια, Υπουργείο, Σχολείο κλπ.) παραμένει ακέφαλο για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα (6 χρόνια) χωρίς να συντάσση προϋπολογισμούς, απολογισμούς, χωρίς να έχη νόμιμη εκπροσώπηση και να ασκή νόμιμη διαχείριση;
6. Νομικά προβλήματα και παραβάσεις
Στην Ιερά Μονή υφίστανται πολλές νομικές παραβάσεις. Τα κτήριά της, ιδίως τα τελευταία, έχουν ανεγερθή παράνομα, χωρίς οικοδομικές άδειες (από την Ναοδομία ή την Πολεοδομία), χωρίς εγκρίσεις δημοπρασιών, χωρίς νόμιμες διαδικασίες. Επικρατεί πλήρης αδιαφάνεια σε όλες τις ενέργειες της Ιεράς Μονής.
Οι απολογισμοί της είναι ανέλεγκτοι από το έτος 1997 και εντεύθεν. Ήδη από την ΔΟΥ Ναυπάκτου αποφασίσθηκε να επιστραφούν στο Κράτος υψηλά ποσά ΦΠΑ, τα οποία εισπράχθηκαν παρανόμως από την Ιερά Μονή, και το Διοικητικό Πρωτοδικείο Μεσολογγίου απέρριψε την προσφυγή τους.
Επίσης θέματα της Ιεράς Μονής που αφορούν οικονομικά και αρχαιολογικά ζητήματα βρίσκονται στους Εισαγγελείς και εξετάζονται. Ακόμη, από το Κράτος εξετάζεται η απόφαση με την οποία έγινε επένδυση στην Ιερά Μονή υψηλών χρηματικών ποσών, χωρίς τις νόμιμες προϋποθέσεις. Ερωτάται: Πώς μπορεί η Ιερά Μητρόπολη να καλύψη όλες αυτές τις παράνομες ενέργειες, οι οποίες δείχνουν σε σμικρογραφία το γιατί η Πατρίδα μας έφθασε σε οικονομική πτώχευση; Και πώς μπορεί ο Μητροπολίτης να καλύψη τέτοιες παράνομες ενέργειες;
7. Η αντικανονική και παράμονη εκλογή Ιερωνύμου (Δελημάρη)
Η εκλογή ως νέου Ηγουμένου, του Ιερομονάχου Ιερωνύμου Δελημάρη, είναι αντικανονική. Βάσει του κανονικού και εκκλησιαστικού δικαίου, αλλά και του εσωτερικού κανονισμού της συγκεκριμένης Ιεράς Μονής, η εκλογή του Ηγουμένου από την Αδελφότητα αναγνωρίζεται από τον Μητροπολίτη και ενθρονίζεται από αυτόν.
Επίσης τα καθήκοντα του Ηγουμένου είναι εκκλησιαστικά, λειτουργικά και μυστηριακά. Ερωτάται: Πώς όμως μπορεί να αναγνωρισθή ως Ηγούμενος ένας Ιερομόναχος που έχει το επιτίμιο της ακοινωνησίας από την Ιερά Σύνοδο και δεν έχει το δικαίωμα να λειτουργή, να εξομολογή και να κάνη ιεροπραξίες; Τί ηγούμενος θα είναι αυτός; Το θέμα είναι βαθύτατα εκκλησιαστικό και όχι προσωπικό.
8. Να πέση φώς στην αδιαφάνεια της Μονής
Η Ιερά Μονή διατείνεται ότι κάνει έργο φιλανθρωπικό. Ερωτάται: Πώς αυτό το έργο μπορεί να αποδειχθή στην πράξη, όταν η Ιερά Μονή δεν συντάσση απολογισμούς καί, επομένως, υπάρχει πλήρης αδιαφάνεια; Και πώς νοείται το έργο της φιλανθρωπίας, όταν στην Μονή υπάρχουν πολλές παρανομίες, όταν εισπράττωνται παράνομα υψηλά ποσά ΦΠΑ, δηλαδή εισπράττωνται χρήματα από την φορολογία των Ελλήνων πολιτών;
Ως υπεύθυνη εκκλησιαστική Αρχή στην πόλη αυτή, δηλώνουμε κατηγορηματικώς ότι η Εκκλησία δεν δέχεται και δεν αναγνωρίζει ως φιλανθρωπία τα προϊόντα παράνομων, αδίκων και αδιαφανών διαχειρίσεων. Γι' αυτό και απαιτείται από οποιοδήποτε εκκλησιαστικό πρόσωπο που δημοσιοποιεί –έστω και λεκτικώς, χωρίς αριθμούς, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Μονής Μεταμορφώσεως– τις «φιλανθρωπίες» του, να έχη πλήρη διαφάνεια της διαχειρίσεώς του και να ελέγχωνται επακριβώς οι πηγές του φιλανθρωπικού «οβολού» του.
Απαιτείται, λοιπόν, στην προκειμένη περίπτωση της Ιεράς Μονής Μεταμορφώσεως –καί αυτό είναι πλέον απαίτηση όχι μόνον της Εκκλησίας, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας, της τοπικής κοινωνίας, της ελληνικής Πολιτείας και των περιστάσεων που περνά η Πατρίδα μας– να δημοσιοποιηθούν οι αναλυτικοί, ολοκληρωμένοι, νόμιμοι και εγκεκριμένοι απολογισμοί της Ιεράς Μονής και όλων των σωματείων, συλλόγων, εταιρειών και λογής-λογής ταμείων που την δορυφορούν και να ανοίξουν οι λογαριασμοί τους, για να γνωρίσουμε επί τέλους τις πηγές και τον προορισμό των εσόδων τους, το ύψος των εσόδων τους και συνεπώς και το ποσοστό επί των συνολικών εσόδων που δίνονται, ως διατείνονται, για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Άν δεν γίνη αυτό, τότε τα περί «φιλανθρωπικού έργου» θα αποδειχθούν άλλο ένα επικοινωνιακό τέχνασμα και ένα προπέτασμα καπνού, οι δε ευθύνες των μοναχών έναντι της Εκκλησίας, της Κοινωνίας και του Νόμου παραμένουν ακέραιες και αργά ή σύντομα θα ζητηθούν.
Βεβαίως, η Ιερά Μητρόπολη γνωρίζοντας τα θέματα και έχοντας σχετική πείρα δεν διατηρεί ελπίδες για μια εκούσια πράξη διαφάνειας εκ μέρους της Μονής Μεταμορφώσεως, δεδομένου ότι έχει διαταχθή έλεγχος από το Κράτος από το έτος 2005, αφού δεν δέχθηκαν εκκλησιαστικό έλεγχο ούτε από την Μητρόπολη ούτε από την Ιερά Σύνοδο, και ακόμη δεν έχει τελεσφορήσει, με αποκλειστική ευθύνη της Μονής, και ποτέ δεν έχει δημοσιοποιηθή οποιοσδήποτε απολογισμός έργου οποιουδήποτε ταμείου από τα πολλά που δορυφορούν αδιαφανώς την Ιερά Μονή. Αυτό δεν αποτελεί μομφή μόνον έναντι της Μονής, αλλά και έναντι του Κράτους που τόσα χρόνια δεν ανταποκρίνεται στις αρμοδιότητές του.
Επαναλαμβάνουμε, λοιπόν, την απαίτησή μας και την δημόσια καταγγελία μας να δημοσιοποιηθούν οι απολογισμοί της Μονής και των διαφόρων ταμείων που λειτουργούν σε αυτή, και να ανοίξουν οι λογαριασμοί τους και οι λογαριασμοί των Προέδρων και των μελών του Δ.Σ. των Σωματείων αυτών.
9. Η δικομανία της Μοναχών της Μονής
Η δικομανία της Ιεράς Μονής είναι αποδεδειγμένη. Υπέβαλαν μηνύσεις, αγωγές εναντίον της Ιεράς Συνόδου και της Ιεράς Μητροπόλεως πάνω από εκατόν πενήντα (150). Αυτό σημαίνει ότι η Ιερά Σύνοδος και η Ιερά Μητρόπολη εξαναγκάζονται να καταναλώνουν χρόνο και χρηματικά ποσά για να αντικρούουν τις ενέργειες αυτές της Ιεράς Μονής.
Είναι φοβερό σε περίοδο που οι άνθρωποι πεινούν και υποφέρουν η Ιερά Μονή να καταβάλη πολλά χρηματικά ποσά σε γνωμοδοτήσεις, σε δικηγόρους, σε δικαστικές δαπάνες για να στηρίζη τις παράμονες και αντικανονικές ενέργειές της, για να αποφύγη τον έλεγχο της νομιμότητος της διαχειρίσεώς της και να διατηρήση ένα αντιεκκλησιαστικό μόρφωμα με Σωματεία, Εταιρείες, Συλλόγους.
Και όταν το Δικαστήριο, όπως έγινε πρόσφατα, απέρριψε αγωγή που υπέβαλε ο Ιγνάτιος Σταυρόπουλος εναντίον του Μητροπολίτου και τον διέταξε να καταβάλη τα δικαστικά έξοδα αξίας τριών χιλιάδων και τριακοσίων (3300) ευρώ, εκείνος αρνήθηκε να τα καταβάλη.
Η Ιερά Μητρόπολη, επειδή δεν είναι δυνατόν επ' άπειρον να συκοφαντήται και επειδή ενδιαφέρεται για την αποκατάσταση της αληθείας και για να συγκρατήση την ξέφρενη πορεία της Μονής, εξαναγκάσθηκε από τα πράγματα να υποβάλη ελάχιστες αγωγές, κυρίως για τις συκοφαντικές διαδόσεις των μοναχών, γραπτώς και προφορικώς, ότι θέλει να εισπράξη χρήματα από την Ιερά Μονή, πράγμα που αποτελεί δεινή συκοφαντία και άθλια πράξη αντιπερισπασμού, ενώ και επανειλημμένως έχει δηλώσει προς κάθε κατεύθυνση και έχει διαπιστωθή από τις Συνοδικές Επιτροπές και τις Συνοδικές Αποφάσεις ότι δεν επιθυμεί να λαμβάνη ούτε ένα ευρώ από την Μονή για οποιονδήποτε λόγο.
10. Εκτροπή από τα κανονικά θέσμια
Είναι λυπηρότατο το φαινόμενο να υπάρχουν μοναχοί, οι οποίοι κατά τους ιερούς Κανόνες θα έπρεπε να εγκαταλείπουν τα εγκόσμια και να ασχολούνται με την προσευχή, να εκδαπανώνται σε επιχειρήσεις, σε κοσμικές δραστηριότητες, σε συνεχή διαμάχη με την Ιερά Μητρόπολη και την Ιερά Σύνοδο, να διασύρουν τους Μητροπολίτες και την Ιερά Σύνοδο στις δικαστικές αίθουσες, να επιδίδωνται σε αγώνα κατασυκοφάντησης και ψευδολογιών και παραπληροφόρησης.
Ο δ' Κανόνας της Δ' Οικουμενικής Συνόδου σαφώς καταγράφει τα καθήκοντα των Μοναχών: «Όσοι σε κάθε πόλη και χωριό είναι μοναχοί, να υποτάσσωνται στον επίσκοπο και να ασπάζωνται την ησυχία και να προσέχουν μόνο στην νηστεία και στην προσευχή μένοντας καρτερικά στους τόπους που τάχθηκαν ως μοναχοί και να μήν παρενοχλούν εκκλησιαστικές ή κοσμικές υποθέσεις ούτε να περιπλέκωνται σ' αυτές εγκαταλείποντας τα μοναστήρια τους, εκτός κι αν κάποτε τους επιτραπή από τον επίσκοπο της πόλης εξαιτίας ανάγκης» (απόδοση στην νεοελληνική, Πρ. Ακανθόπουλου).
11. Το «αξιοζήλευτο» της Μονής
Η Ιερά Μονή συνεχώς διατείνεται ότι δήθεν ο Μητροπολίτης φθονεί το έργο το οποίο επιτελεί εκείνη και σε αυτό αποδίδεται η διένεξη. Όμως τα ερωτήματα είναι βαθύτατα: Τί έχει η Ιερά Μονή για να ζηλέψη όποιος διαθέτει στοιχειώδες εκκλησιαστικό φρόνημα; Να ζηλέψη την επί τριάντα χρόνια διένεξή της με τους εκάστοτε Μητροπολίτες; Να ζηλέψη τον επιχειρηματικό τους ζήλο; Να ζηλέψη τις Εταιρείες και τα Σωματεία; Να ζηλέψη την αδιαφορία τους στο πνευματικό επιτίμιο το οποίο τους έχει επιβληθή;
Οποιοσδήποτε Χριστιανός θα έκανε το πάν για να λάβη και πάλι την άδεια να κοινωνήση των Αχράντων Μυστηρίων και αυτοί, Μοναχοί και Ιερείς, πέντε χρόνια τώρα δεν μετανοούν για να αρθή το επιτίμιο της ακοινωνησίας! Αυτό δεν είναι μόνον αξιοζήλευτο, αλλά αντιθέτως είναι φρικτό και αποκρουστικό για τον οποιονδήποτε Χριστιανό. Να ζηλέψη την έλλειψη εκκλησιαστικού φρονήματός της που δεν υπακούει στις πάμπολλες αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου;
Η Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου δεν μπορεί να ζηλεύη αυτό το αντιεκκλησιαστικό έργο. Άλλωστε, το έργο που επιτελεί η Ιερά Μητρόπολη και οι Ενορίες της είναι μεγάλο, τηρουμένων των αναλογιών, πράγμα που διαπιστώνει καθένας που ζή στην Ναύπακτο ή διαβάζει την μηνιαία εφημερίδα της Μητροπόλεως «Εκκλησιαστική Παρέμβαση» (www.parembasis.gr).
Στην δε άποψη «γιατί ασχολείται ο Μητροπολίτης με το θέμα αυτό» μια σύντομη απάντηση είναι ότι ο Μητροπολίτης αισθάνεται ότι δεν είναι ένα διακοσμητικό στοιχείο στην Μητρόπολη, αλλά πρέπει να τηρήση τους ιερούς Κανόνες, πρέπει να επαναφέρη στην τάξη τους μοναχούς, να θεραπεύση τα αντικανονικά προβλήματα που υφίστανται και να μεριμνήση για την ενότητα του πληρώματος της Τοπικής Εκκλησίας.
Το θέμα είναι σοβαρότατο εκκλησιολογικό, κανονικό και πνευματικό. Πέραν τούτου όμως δεν μπορεί και να καλύψη τις παράνομες ενέργειες της Ιεράς Μονής, δεν μπορεί να ανεχθή την αδιαφανή διακίνηση του εκκλησιαστικού χρήματος.
12. Η άποψη του Αγιορείτου Μοναχού π. Θεοκλήτου Διονυσιάτη
Ο μακαριστός και γνωστός παγκοσμίως Ναυπάκτιος Μοναχός π. Θεόκλητος Διονυσιάτης σε παλαιότερη επιστολή του (25-3-1998) προς τον τότε Ηγούμενο π. Σπυρίδωνα Λογοθέτη, έγραφε:
«Σεβαστέ μου Γέροντα, δεν επιθυμώ να σας κουράσω. Ελπίζω στην σύνεσή σας να αντιληφθήτε ότι, αι διατυπωθείσαι απόψεις σας στην εν λόγω επιστολήν σας, άγουν αναποδράστως σε αντιπαραθέσεις μετά του οικείου Επισκόπου, ψυγωμένης της πολυτίμου αγάπης, άνευ της οποίας μεταβαλλόμεθα σε κύμβαλα αλαλάζοντα, και σκανδαλιζομένων των Χριστιανών. Διό και σας ικετεύω, ως γέρων ταπεινός μοναχός, όπως αναθεωρήσετε την στάση της ιεράς Μονής σας έναντι των εκάστοτε Επισκόπων του Τόπου, επειδή εμφανιζόμενη ως διοικητική και πνευματική Αρχή, εγκυμονεί απροσδοκήτους περιπετείας, διασυρομένου και του σεμνού τάγματος του Μοναχισμού...
Άγιε Γέροντα, η Ναύπακτος είναι πολύ μικρή για να κρύψη τις ψυχοφθόρες τριβές μεταξύ του Μητροπολίτου και των μοναχών του μοναδικού εν αυτή μοναστηρίου. Διό και σας ικετεύω να φροντίσετε ώστε να αρθούν τα αίτια των τριβών αυτών, που βλάπτουν όλους και αυτούς ακόμη τους καλούς υποτακτικούς σας. Δόξα τώ Θεώ ο νέος Μητροπολίτης της Επαρχίας σας έχει δώσει πολλά τεκμήρια της Ορθοδοξίας του και του αναλόγου ήθους, ώστε να μη δικαιολογείται καμμία πρόφαση εναντιότητος».
Και σε άλλες ανοικτές επιστολές προς τους συμπατριώτες του Ναυπακτίους (2003) μεταξύ των άλλων τόνιζε:
«Εάν κάναμε έναν απολογισμόν της όσης ζημίας έχει προκαλέσει το ίδρυμα του π. Σπυρίδωνος -όχι του Θεού- θα καταλήγαμε στην ευχήν ότι θα ήταν προτιμώτερο να μήν υπήρχεν...
...Άν δεν παρεσυρόμουν από τον άλογον ενθουσιασμόν μου και τον ερωτούσα, μαθαίνοντας ότι πέραν των θεολογικών σπουδών του και την θεωρητικήν συγκρότησή του ως ιερωμένου ιεροκήρυκος, ουδεμίαν αγωγήν μοναχικήν υπέστη, ασφαλώς ούτε θα τον ενίσχυα ηθικοϋλικώς, ούτε θα τον ενεθάρρυνα να κτίση Μοναστήριον και ν' αναλάβη την ευθύνην ηγουμενίας, διότι αφεύκτως θα τον ενέπαιζαν οι δαίμονες και αντί καλού, θα απέβαινεν αιτία να βλασφημήται ο Θεός, όπως συμβαίνει τώρα, αλλά και σε όλες τις εποχές, που οιηματίες τινές επεχείρησαν να εξέλθουν σε πόλεμον κατά του διαβόλου, απειροπόλεμοι όντες, ως ηγούμενοι...
Αυτά βέβαια είναι αντιπαραδοσιακά και μάλλον δαιμονικά και οδηγούν κατ' ευθείαν σε απείθειαν και σύγκρουση με τους κατά καιρούς Επισκόπους, οπότε η ζωή των Μοναχών, αντί να είναι ταπεινή και ειρηνική αποβαίνει αιτία συνεχούς ταραχής και εντάσεως και οδηγεί σε σχίσματα μεταξύ του χριστιανικού λαού».
Η Ιερά Μητρόπολη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, ειδικά ο Μητροπολίτης, αισθάνεται βαθυτάτη λύπη, γιατί και πάλι εξαναγκάσθηκε να αναφέρη διεξοδικά τα ανωτέρω για ενημέρωση του πληρώματος και επειδή οι αμόναχοι μοναχοί της Μονής Μεταμορφώσεως εξακολουθούν να συκοφαντούν την Εκκλησία και να παραπληροφορούν τον λαό.
Η Ιερά Μητρόπολη δέχεται, αγαπά και προστατεύει τον γνήσιο ορθόδοξο μοναχισμό και όχι μοναχούς που διακρίνονται από το πνεύμα των δυτικών μοναχικών ταγμάτων ως προς τον τρόπο δράσης, αν και αυτά τα τάγματα διακρίνωνται για την υπακοή τους στους επικεφαλής της δικής τους «Εκκλησίας».
Τελικά, οι αμόναχοι αυτοί μοναχοί εγκαταλείπονται στο έλεος και την δικαιοσύνη του Θεού.
ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ
- Εμφανίσεις: 107326