Πρώτη ημέρα του Διεθνούς Συνεδρίου στη Βέροια

ImageΟλοκληρώθηκε το βράδυ της Παρασκευής 18 Δεκεμβρίου η πρώτη Ημέρα του Διεθνούς Συνεδρίου για τον Άγιο Γρηγόριο

τον Παλαμά με την ευκαιρία συμπλήρωσης 650 ετών από την κοίμησή του, καθώς και με την ευκαιρία της τελετής Αγιοκατάταξης της Αγίας Οικογένειας του.

 

Κατά την πρωϊνή Συνεδρίαση χαιρετισμό απηύθυνε η Δήμαρχος Βέροιας κ. Χαρούλα Ουσουλτζόγλου και στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων ο οποίος στην προσλαλιά του υπογράμισε ότι άν και η αγιότητα και η θεολογία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά είχε μεγάλη επιρροή στην ιστορία της Εκκλησίας, ωστόσο και τα άλλα μέλη της οικγενείας του, μολονότι δεν άφησαν τόσο μεγάλη επιρροή στην ιστορία της Εκκλησίας, υπήρξαν όμως προσωπικά άγιες μορφές.

 

Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος  Μητροπολίτης Σεβαστείας κ. Δημήτριος, εκπρόσωπος της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου εκήρυξε  την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου  και ανέγνωσε το σχετικό μήνυμα του  Παναγιωτάτου.

 

Στην ομιλία του αναφέρθηκε για το θαύμα της αγιότητας μιάς ολόκληρης οικογενείας.

 

Στην Α΄Συνεδρία  προήδρευσε ο Αν. Καθηγητής Αρχιμ. Γεώργιος Χρυσοστόμου, Πρωτοσύγκελλος της Ι. Μητροπόλεως Βεροίας.

 

Πρώτος εισηγητής  ήταν ο ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ  κ. Αντώνιος Παπαδόπουλος ο οποίος εισηγήθηκε το θέμα: «Ησυχασμός και νοερά προσευχή στην Αγία οικογένεια Γρηγορίου του Παλαμά».

 

Στην εισήγηση ανέφερε μεταξύ άλλων: «Παράδειγμα ησυχίας υπήρξε – έλεγε ο Άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς- η Θεοτόκος Μαρία». Μετά από μία βραχεία εξιστόριση του όρου «ησυχία» από τους πρώτους αιώνες και μετά, υπογράμμισε την επιρροή – για λίγο καιρό δυστυχώς  - του ησυχασμού και στη Δύση, καθώς και η στενή σχέση μεταξύ προσευχής και (νοεράς) προσοχής.

 

Οι παλαιοί βιογράφοι του Παλαμά μαρτυρούν πως η αγιότητα του Παλαμά οφείλεται πολύ στην επιρροή των αγίων γονέων του, Κωνστάντιου και Καλλονής.

 

Υπογράμμισε, ακόμη, το ρόλο του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά ως διδασκάλου νοεράς προσευχής όχι μόνο στους μοναχούς αλλά και στους λαϊκούς (στις αδελφές του λ.χ.).

 

Δεύτερος εισηγητής ο Αρχιμ. Πορφύριος Μπατσαράς, Ηγουμενεύων της Ι. Μονής Τιμίου Προδρόμου Σκήτεως Βεροίας, ο οποίος εισηγήθηκε το θέμα: «Παλαμική ξενία: Η παροικία των Παλαμάδων στη Βέροια». Μέσα από μία λεπτομερή εξιστόριση των γεγονότων της ζωής του Παλαμά, αναρωτήθηκε ο εισηγητής «γιά ποιό λόγο ήρθε στη Βέροια ο Παλαμάς;», «Πώς ήταν η ζωή του στη Σκήτη Βεροίας;», «Ποιά ήταν η διαφορά μεταξύ Σκήτης (εκ Σταυροπηγείου) και ενοριακού ή μητροπολιτικού μοναστηριού».

 

Η συναναστροφή του Παλαμά, όμως, δεν άρεσε σε πολλούς μοναχούς της περιοχής της Βέροιας, γιά το λόγο ότι εδίδασκε και στους λαϊκούς την άσκηση και τον ησυχασμό. Αναφέρθηκε ακόμη ο εισηγητής στις υπάρχουσες εικονογραφίες του Αγίου στην περιοχή της Βέροιας.

 

Στη δεύτερη Συνεδρία προήδρευσε ο ομ. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ κ. Αντώνιος Παπαδόπουλος.

 

Πρώτος εισηγητής  ο ομ. Καθηγητής Α.Π.Θ κ. Γεώργιος Μαντζαρίδης ο οποίος εισηγήθηκε το θέμα: «Παλαμάς παρά Σωφρονίω: Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς στη θεολογία του γέροντα Σωφρονίου».  Ο εισηγητής τόνισε ότι όπως ο Παλαμάς στην εποχή του αντιμετώπισε την αίρεση του Βαρλαάμ του Καλαβρού, έτσι και ο μεγάλος όσιος και διδάσκαλος του 20ου αιώνος γέρων Σωφρόνιος αντιμετώπισε τις προκλησεις των δυτικών αιρέσεων και της δυτικής νοοτροπίας.

 

Καί στον Παλαμά καί στον γέροντα Σωφρόνιο υπογραμμίζεται η διάκριση μεταξύ θείας ουσίας και θείας ενεργείας, η διάκριση μεταξύ υπόστασης και ουσίας.

 

Και οι δύο μεγάλοι διδάσκαλοι της Εκκλησίας αγάπησαν και εδίδαξαν την νοερά προσευχή τόσον στους μοναχούς όσο και στους λαϊκούς, Εν τέλει εξηγείται πως η σημερινή οικολογική κρίση πηγάζει από την εσωτερική κρίση του ανθρώπου.

 

Δεύτερος εισηγητής ο Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Δρ, θεολογίας κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου ο οποίος είχε ως θέμα του: «Γρηγόριος ο Παλαμάς και Νικόλαος Καβάσιλας. Η σύνθεση μυστηριακής και ασκητικής ζωής στην ορθόδοξη παράδοση».

 

Τονίστηκε ότι  ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς και ο Άγιος Νικόλαος Καβάσιλας βίωσαν την ίδια ορθόδοξη παράδοση, αλλά εκφράστηκαν με διαφορετική ορολογία γι αυτήν, παρασύροντας ορισμένους δυτικούς στη λανθασμένη άποψη ότι ο Άγιος Νικόλαος Καβάσιλας ήταν κατά κάποιον τρόπο λατινόφρων και αντίθετος με την ησυχαστική θεολογία του Παλαμά.

 

Κατά την Γ Συνεδρία (απόγευμα) προήδρευσε ο Ομ. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ κ. Ιωάννης Καραβιδόπουλος.

 

Εισηγήση έγινε από τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο πρ. Εζεγοβίνης κ. Αθανάσιο Jevtic με θέμα: «Η σερβική μετάφραση της ομολογίας πίστεως και άλλων έργων του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά έτι ζώντος».

 

Ο ομιλητής ανέφερε ότι η ομολογία πιστεως του Παλαμά μεαφράστικε στα σερβικά πριν την κοίμησή του, μάλλον στο Χιλανδάρι. Η άποψη οτι οι σέρβοι ήταν αντιπαλαμιστές είναι ψευδής άσχετα από το γεγονός ότι διασώζεται σε κάποια χειρόγραφα.

 

Οι σέρβοι αγαπούσαν και τον Παλαμά και τον ησυχασμό. Την «ομολογία» την έγραψε το 1344 σ’ ένα φίλο του Διονύσιο και αποτελεί ένα έργο πολύπλευρο και πλήρες.

 

Τέλος, κατά την Δ΄και  τελευταία Συνεδρία της ημέρας προήδρευσε ο Ομ. Καθηγητής Α.Π.Θ. κ. Ιωάννης  Γαλάνης και εισηγητές ήταν:

 

α) ο Ιερομόναχος  Διονύσιος Shlenov, Επ. Καθηγητής και  Διευθυντής του Ελληνικού Τμήματος της Θεολογικής Ακαδημίας Μόσχας, με θέμα: «Η διδασκαλία του Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά στη Ρωσία», και β) ο Πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Λουδοβίκος, Αν. Καθηγητής της Α.Ε.Α.Θ. με θέμα: «Η μεταξύ ορθοδόξων και ετεροδόξων συζήτηση σήμερα περί της Παλαμικής διδασκαλίας για τις άκτιστες ενέργειες του Θεού».

 

Το πρόγραμμα του  συνεδρίου θα συνεχιστεί κανονικά με το πρωί του Σαββάτου.

 

Στο «Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο» (Auditorium) όπισθεν  του Βήματος του Αποστόλου  Παύλου, με την παρουσια του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδοςκ. Ιερωνύμου, ο οποίος θα κηρύξει και τη λήξη των εργασιών του. 
Εμφανίσεις: 56155
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA:
top
Has no content to show!