Επιστολή Ιωαννουπόλεως Σεραφείμ στην Romfea.gr, για την χειροτονία των γυναικών
- Δημιουργηθηκε στις Δευτέρα, 27 Σεπτεμβρίου 2010
-
Γράφτηκε από τον/την Μητροπολίτης Ιωαννουπόλεως Σεραφείμ 14:15
-
Ανοιχτή επιστολή στο Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Romfea.gr» απέστειλε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννουπόλεως και Πρετορίας κ. Σεραφείμ, όπου εκεί τοποθετείται επίσημα στο θέμα που αφορά τις χειροτονίες των γυναικών.
Η ανοιχτή επιστολή έχει ως εξής:
Ανοικτή επιστολή προς κ. Αιμίλιο Πολυγένη, Υπεύθυνον της «Romfea.gr», διά το θέμα της "χειροτονίας των γυναικών"
Αγαπητέ κ. Πολυγένη,
Ο Χριστός εν τω μέσω ημών
Ο κύριος λόγος που σας γράφω είναι να σας δηλώσω υπεύθυνα και δημόσια ότι οι θέσεις μου για το Μυστήριο της Ιερωσύνης είναι ό,τι διδάσκει η Εκκλησία μας, τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγώτερο. Αφορμή της επιστολής μου αυτής είναι η δημοσίευση στην ιστοσελίδα σας σχετικού άρθρου της εφημερίδας Αγγελιοφόρου της κ. Σοφίας Πακαλίδου στις 20/9/2010 με τίτλο "Διχάζει η χειροτονεία γυναικών".
Να μου επιτρέψετε να τοποθετηθώ επίσημα επί του θέματος.
Συγκεκριμένα όταν ξεκίνησε η συζήτηση κατά πόσο μπορούν να εισέρχονται χωρίς περιορισμούς αγόρια και κορίτσια στα εκκλησιαστικά λύκεια στην Ελλάδα, η επίσημη θέση της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι ότι τα λύκεια αυτά είναι μόνο για άρρενες.
Το Υπουργείο Παιδείας τόνισε ότι με βάση το κεκτημένο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας είναι ανοικτά για όλους, δηλαδή και για αγόρια και κορίτσια. Όταν η Εκκλησία της Ελλάδος διαφώνησε με τη θέση του Υπουργείου, ο τότε Υπουργός υπενθύμισε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα διότι για να εισέλθει κάποιος σε εκκλησιαστικό λύκειο χρειάζεται με βάση το νόμο συστατική επιστολή του τοπικού επισκόπου.
Το όλο θέμα τακτοποιήθηκε με την παραπάνω υπενθύμιση. Με αφορμή λοιπόν τη παραπάνω συζήτηση, έκανα κάποια σχόλια.
1. Η απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος διά του αρμοδίου οργάνου της, της ΔΙΣ, είναι σεβαστή.
2. Επειδή το θέμα δεν είναι δογματικό προχώρησα σε μερικά σχόλια που πρόθεση μου ήταν να υπογραμμισθούν τα ακόλουθα σημεία.
3. Εκεί που λειτουργούν τόσα εκκλησιαστικά λύκεια αρρένων, ποιό είναι το πρόβλημα να λειτουργήσει και ένα εκκλησιαστικό λύκειο θυλέων;
Άλλωστε, τα κορίτσια προσφέρουν τη διακονία τους στα κατηχητικά σχολεία στις ενορίες, ως επίσης κι άλλες μορφές διακονίας στο χώρο της φιλανθρωπίας και της κοινωνικής προσφοράς της ενορίας.
Επιπλέον μπορούν να φοιτήσουν χωρίς περιορισμούς στις Θεολογικές Σχολές των Πανεπιστημίων μας και να διδάσκουν στα Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια, κι όσες κάνουν και δοκτοράτο να διδάσκουν και τους φοιτητές της Θεολογίας.
Γιατί λοιπόν να μη έχουν τη δυνατότητα για γερή εκκλησιαστική λυκειακή εκπαίδευση και στη μέση παιδεία με τη προετοιμασία τους σε ένα εκκλησιαστικό λύκειο θηλέων.
Με αφορμή την συζήτηση αυτή ανάφερα στη συνέχεια ότι στην Αρχέγονη Εκκλησία κατά τους αποστολικούς χρόνους υπήρχαν οι διακόνισσες όπως η Φοίβη για να βοηθούν τους Αποστόλους στο έργο της κατηχήσεως και της βαπτίσεως ενήλικων γυναικών.
Σταδιακά όμως με την υιοθέτηση του νηπιοβαπτισμού ο θεσμός των διακονισσών εξέλιπεν.
Εκεί που υπήρχε όμως ποιμαντική ανάγκη οι Πατέρες της Εκκλησίας δεν δίστασαν να μιμηθούν τον Απόστολο Παύλο, όπως για παράδειγμα ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και πολύ αργότερα ο άγιος Νεκτάριος και τελευταίως οι μακαριστοί Προκαθήμενοι της Εκκλησίας της Ελλάδος Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και Χριστόδουλος Παρασκευαίδης.
Για ποιμαντικές πάλι ανάγκες επειδή στον χώρο της Ιεραποστολής έχουμε κατηχήσεις ενηλίκων γυναικών ο θεσμός των διακονισσών είναι πλέον απαραίτητος και επιτακτικός.
Όταν μέλος της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου μας εξέτασε το θέμα του θεσμού των διακονισσών στη ζωή της Εκκλησίας παρέθεσε γραπτές μαρτυρίες που μαρτυρούν του λόγου το αληθές για το θεσμό των διακονισσών.
Τελικά αποφύγαμε να πάρουμε απόφαση για την επαναλειτουργία του θεσμού αυτού, γιατί όπως τονίσθηκε από συνοδικό, "τα πράγματα είναι ακόμη νωπά για τέτοια απόφαση".
Και πράγματι αν είναι για να λύσουμε ένα πρόβλημα και να δημιουργήσουμε πολλά άλλα, καλύτερα να αποφύγουμε τέτοια απόφαση στο παρόν στάδιο, μέχρι που οι πιστοί να είναι έτοιμοι να αποδεχθούν κάτι τέτοιο αφού κατανοήσουν πρώτα τη ποιμαντική πρόθεση της Εκκλησίας.
Κάποιος Επίσκοπος στο χώρος της Ιεραποστολής μας είπε ότι ιθαγενής κληρικός, μετά την κατήχηση ενήλικης νεαρής, στη διάρκεια της βάπτισης, όταν την σταύρωνε με το ευλογημένο λάδι σκανδαλίσθηκε.
Κάτι ήξεραν περισσότερο από μας οι Απόστολοι κι οι Πατέρες της Εκκλησίας που είχαν τις διακόνισσες να βοηθούν στο τομέα αυτό τις ενήλικες γυναίκες που εβρίσκοντο στο στάδιο της κατηχήσεως και επρόκειτο να βαπτισθούν σε μεγάλη ηλικία.
Ο γνωστός Καθηγητής κ. Ευάγγελος Θεοδώρου έχει γράψει σωρείαν Θεολογικών και εκκλησιολογικών μελετών που εκφράζουν και την Ορθόδοξη θέση της Εκκλησίας μας, που εξ όσων γνωρίζουμε, έστω και αν δεν προχωρήσαμε στην πράξη, θεωρητικά τουλάχιστον ουδεμία τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία διαφώνησε με τις πολύ σωστές και τεκμηριωμένες θέσεις του κ. Ευαγγέλου οι οποίες όπως ήδη τονίσθηκε στηρίζονται στην Βιβλική και Ιστορική Παράδοση της Εκκλησίας μας.
Θέτοντας το ερώτημα ποιοί είναι οι Θεολογικοί λόγοι που εμποδίζουν την χειροτονία των γυναικών αναφερόμουνα ακριβώς στην επαναλειτουργία του θεσμού των διακονισσών με την τεκμηριωμένη και υπεύθυνη βιβλική και θεολογική τοποθέτηση του αγαπητού μας Καθηγητού κ. Ευάγγελου θεοδώρου, την οποία εφάρμοσαν τόσο οι Απόστολοι όσο και οι Πατέρες της Εκκλησίας μας και σύγχρονοι κορυφαίοι Ορθόδοξοι Ιεράρχες και μάλιστα Προκαθήμενοι.
Μετ' ευχών και ασπασμών αγάπης
+Ο Μητροπολίτης Ιωαννουπόλεως Σεραφείμ
- Εμφανίσεις: 82297