Ομιλία του Μητροπολίτου Δημητριάδος σε Ημερίδα για τον Θρησκευτικό τουρισμό
- Δημιουργηθηκε στις Τρίτη, 16 Νοεμβρίου 2010
-
Γράφτηκε από τον/την Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος 16:08
-
Σε Ημερίδα, με θέμα «Διαρκές forum θρησκευτικού τουρισμού», που διοργάνωσαν το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του πανεπιστημίου των Αθηνών και το Τμήμα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του Τ.Ε.Ι. Αθηνών, στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Μονή Πεντέλης, μίλησε σήμερα ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος.
Το θέμα της ομιλίας του ήταν «Σκοποί και προοπτικές της λειτουργίας του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων».
Ο κ. Ιγνάτιος εκπροσώπησε στην Ημερίδα την Εκκλησία της Ελλάδος, από κοινού με τον Σεβ. Μητροπολίτη Ζακύνθου κ. Χρυσόστομο και τον Αρχιμ. Σπυρίδωνα Κατραμάδο, Πρόεδρο και Γραμματέα, αντίστοιχα, του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι οι προσκυνηματικές περιηγήσεις «δε στοχεύουν απλά στην απαραίτητη αναψυχή και ξεκούραση που αναζητά εναγωνίως, πολλές φορές, ο άνθρωπος της εποχής μας,αλλά επιδιώκουν να ερεθίσουν τα πνευματικά και θρησκευτικά του αισθητήρια,καλώντας τον σε κάτι ιδιαίτερο και ξεχωριστό.
Αξιοποιείται έτσι και ευλογείται ένας πανανθρώπινος πόθος ψυχής και μια ανάγκη του πνεύματος του ανθρώπου να έρθει σε επαφή με τόπους, πρόσωπα, παραστάσεις και εικόνες, τα οποία κουβαλούν ένα ειδικό βάρος, περιέχουν θαυμαστούς συμβολισμούς και δίνουν αφορμές για έναν μοναδικό διάλογο με το παρελθόν, που συμπλέκεται εκπληκτικά με το παρόν, μεταφέροντας το άρωμα του πνεύματος και του πολιτισμού που ενυπάρχουν και διασώζονται μέσα στο Ορθόδοξο εκκλησιαστικό βίωμα και γεγονός...»
Στη συνέχεια ο κ. Ιγνάτιος παρουσίασε τους τρεις πυλώνες πάνω στους οποίους εδράζεται η ιδέα των Προσκυνηματικών Περιηγήσεων, όπως τις αντιλαμβάνεται η Εκκλησία μας και στους οποίους εργάζεται συστηματικά αντίστοιχο το Συνοδικό Γραφείο. Οι τρεις αυτοί πυλώνες είναι Α. Η ανάδειξη του Θρησκευτικού μας πλούτου, Β. Η ανάδειξη του ιστορικού μας πλούτου, Γ. Η ανάδειξη του πολιτιστικού μας πλούτου. Στους πυλώνες αυτούς προσέθεσε και έναν τέταρτο, την Διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης.
Αναφερόμενος στον πρώτο πυλώνα επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι «Τα Μοναστήρια μας και οι άλλοι προσκυνηματικοί προορισμοί προσφέρουν κοινωνία ζωής με τον ανεκτίμητο αγιολογικό μας πλούτο, καθώς ο τόπος μας είναι ποτισμένος με τα αίματα Αγίων Μαρτύρων, με τα δάκρυα Οσίων Ασκητών και Μοναστών, με τους αγώνες Ομολογητών της πίστεως, με την σοφία μεγάλων Πατερικών μορφών, αλλά και σημαδεμένος από τα ίχνη των Αποστολικών βημάτων, που έφεραν το μήνυμα του Ευαγγελίου στον Ελλαδικό και Ευρωπαϊκό χώρο....»
Μιλώντας για τον δεύτερο πυλώνα παρατήρησε ιδιαίτερα ότι «η προσέγγιση των Προσκυνηματικών προορισμών λειτουργεί από μόνη της ως μάθημα ιστορικής αυτοσυνειδησίας και αυτογνωσίας, ως καταλυτική απάντηση στους αρνητές και διαγραφείς της ιστορικής αλήθειας, ως εφικτός τρόπος ανάδειξης του ιστορικού μας πλούτου, γεγονός που πρέπει να εκμεταλλευτούμε για την προσέλκυση εγχώριων και ξένων περιηγητών, που αναζητούν κάτι διαφορετικό από τα τετριμμένα στις τουριστικές τους εξορμήσεις...»
Ως προς τον τρίτο πυλώνα σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «στα Εκκλησιαστικά μας
Μουσεία διαφυλάσσονται Ιερές Εικόνες, Λειτουργικά Σκεύη, ιερά άμφια και εξαρτήματα, άμεσα συνδεδεμένα με την πολιτιστική μας κληρονομιά, που έχει τις ρίζες της πολύ βαθιά στο χρόνο. Λειτουργούν περίφημες Βιβλιοθήκες στα ράφια των οποίων κρύβονται αριστουργήματα των Αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας, πρωτότυπες και σπάνιες ιστορικές εκδόσεις,
αλλά και χειρόγραφα, έργα των μοναχών του παρελθόντος, που διέσωσαν από την εξαφάνιση τα απαράμιλλα μνημεία του λόγου και της γραφής των Ελλήνων και όχι μόνο, μέχρι τις μέρες μας...»
Αναφερόμενος στην σύνδεση των Προσκυνηματικών Περιηγήσεων με την διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης τόνισε ότι «σ' αυτό το μοναδικού φυσικού κάλλους Ελληνικό οικοσύστημα ο Θεός «φύτεψε» ιερούς τόπους μοναχικής ασκήσεως και προσκυνήματος, που μπορούν να λειτουργήσουν ελκυστικά για την προσέλκυση προσκυνητών, χωρίς, όμως, να παραβιάζεται η αυτοτέλεια, η ελευθερία και η ησυχία των εγκαταβιούντων σ' αυτούς. Η ύπαρξη, εξάλλου, των ιερών αυτών τόπων λειτουργεί από μόνη της προστατευτικά προς το οικοσύστημα και το περιβάλλον, αφού το διασφαλίζει από ανίερα και καταστροφικά συμφέροντα, σκεπάζοντάς το κάτω από την ομπρέλα της Εκκλησιαστικής ιδιοκτησίας...»
Τέλος, αναφέρθηκε στην δραστηριότητα του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων και σημείωσε τα εξής: «Το γραφείο Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος, στη δεκαετή, μέχρι σήμερα, πορεία του, έχει διαγράψει σπουδαίο έργο στην κατεύθυνση αυτή, παρεμβαίνοντας σε διεθνή και εγχώρια βήματα, προκειμένου να καταδείξει ότι ο τόπος μας είναι ένας εξαιρετικός προσκυνηματικός προορισμός τον οποίο αξίζει να επισκεφθεί κανείς.
Συνεργάζεται, επίσης, με αντίστοιχες υπηρεσίες, σε Διορθόδοξο, Διαχριστιανικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο, λαμβάνοντας και προσφέροντας πολύτιμη γνώση και εμπειρία. Βρίσκεται, τέλος, σε διαρκή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και τους παράγοντες του τουρισμού στη χώρα μας, θέλοντας να βοηθήσει στην προσπάθεια που καταβάλλεται για την προβολή της Ελλάδος και την ανάδειξή της σε τόπο και προσκυνηματικού τουρισμού, οικουμενικής εμβέλειας».
- Εμφανίσεις: 55727