Η Ιερά Μητρόπολη Σύρου τίμησε τους Εκπαιδευτικούς
- Δημιουργηθηκε στις Παρασκευή, 04 Φεβρουαρίου 2011
-
Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr 19:31
-
Την Πέμπτη, 4 Φεβρουαρίου, πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρου του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης η καθιερωμένη, εδώ και τέσσερα χρόνια, από την Ιερά Μητρόπολη Σύρου Εκδήλωση προς τιμή των Εκπαιδευτικών όλων των Βαθμίδων του νησιού, στην οποία σημειώθηκε ευρεία συμμετοχή Εκπαιδευτικών, παρά τις δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες, που επικρατούσαν.
Την Εκδήλωση άνοιξε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος Β΄, ο οποίος, στην προσλαλιά του ανέφερε, μεταξύ άλλων: « …..Για τους Τρείς Μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας, ουσία της παιδείας είναι η αγωγή, και δεν νοείται αγωγή χωρίς«επιμέλεια ψυχής»: «Ότι των οικείων αμελούμεν παίδων, και των μεν κτημάτων αυτών επιμελούμεθα, της δε ψυχής αυτών καταφρονούμεν, εσχάτης ανοίας πράγμα» (Ε.Π.Μ. 51,327), τονίζει ο Χρυσούς την γλώτταν Πατέρας.
……Η επιμονή των Ιερών Πατέρων στην αγωγή της ψυχής, και μάλιστα κατά Χριστόν, δεν σημαίνει ότι υποτιμούν τη σημασία των γνώσεων ή την σπουδαιότητα των γραμμάτων.
Σημαίνει διαφορετική ιεράρχηση και σωστή αξιολόγηση των αναγκών του ανθρώπου: πρώτα το πνεύμα και μετά το σώμα, πρώτα η αγωγή και μετά η γνώση.
Ο Ιερός Χρυσόστομος το διασαφηνίζει ξεκάθαρα:
« Και μη με τις νομιζέτω νομοθετείν αμαθείς τους παίδας γίνεσθαι…Ου κωλύων παιδεύειν ταύτα λέγω, αλλά κωλύων εκείνοις μόνοις προσέχειν». (Ε.Π.Ε. 28, 518-20).
…… Η βασική αρχή για τον δάσκαλο είναι, κατά τους Μεγάλους Ιεράρχες, το παράδειγμα: «Τον δε παιδεύοντα, ου διά ρημάτων μόνον, αλλά διά πραγμάτων παιδεύειν χρή», λέει ο Ιερός Χρυσόστομος (Ε.Π.Ε.14,554), ενώ ο Γρηγόριος ο Θεολόγος εξομολογείται: «Μισώ διδάγμαθ’ οις ενάντιος βίος».
……Δυστυχώς, η σύγκριση ανάμεσα στην Παιδεία, που εισηγούνται οι σοφοί Ιεράρχες με τη σημερινή εκπαιδευτική πραγματικότητα, είναι απογοητευτική!
Η διδασκαλία των αρχών του Ευαγγελίου αφ’ ενός μεν έχει συμπιεσθεί σ’ ένα διαρκώς συρρικνούμενο μάθημα των Θρησκευτικών, αφ’ ετέρου δε οι περιρρέουσα ατμόσφαιρα της καθημερινής πραγματικότητας αναιρεί ό, τι ηθικό ο δάσκαλος στο Σχολείο και ο παπάς στην Εκκλησία προσπαθούν να εγχαράξουν στην ψυχή των μαθητών.
Ταυτόχρονα, σε μια εποχή θεοποιήσεως της πολυπολιτισμικότητας και της ανεκτικότητας και στο όνομα αυτής η Εκκλησία και ο λόγος Της απωθούνται από τα Σχολεία και συχνά απαγορεύεται η πρόσβασή τους σ’ αυτά, τη στιγμή που σε μια Μουσουλμανική χώρα, τη Συρία, οι Χριστιανοί μαθητές, συνοδευόμενοι από τους δασκάλους τους, πρωταγωνιστούν σε εκδηλώσεις αγάπης προς την Εκκλησία και τους Λειτουργούς Της, όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε ιδίοις όμμασι, καθώς είχαμε την εξαιρετική τιμή να συνοδεύουμε το Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο στην πρόσφατη ειρηνική Του επίσκεψη στο Πατριαρχείο Αντιοχείας…»
Στη συνέχεια, μετά την εκφώνηση χαιρετισμών από τους Προϊσταμένους της Εκπαιδευτικής Κοινότητας της Σύρου και την ανάγνωση συγχαρητηρίων μηνυμάτων, που απέστειλαν ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, Βουλευτές και ο Αντιπεριφερειάρχης Ν. Αιγαίου, ο Γραμματέας της Μητρόπολης, φιλόλογος κ. Αλέξανδρος Μαρκουίζος ανέπτυξε διεξοδικά το θέμα «Σημασία και στρατηγικές ανάπτυξης της Ηθικότητας στο Σχολείο».
Στην ομιλία του ο κ. Αλέξ. Μαρκουίζος ξεκίνησε με τη διαπίστωση ότι «….Σε μια κοινωνία, που μαστίζεται από κενότητα, έλλειψη ιδανικών και προτύπων, σε μια εποχή των τέλειων μέσων και των συκχεχυμένων σκοπών, όπου ο άνθρωπος εξελίσσεται σε απάνθρωπο και η ηθική κρίση διογκώνεται επικίνδυνα, η ανάπτυξη της ηθικότητας στο Σχολείο και μετάδοση στους μαθητές των κοινωνικών και ηθικών αξιών, δεν είναι μόνο επιβεβλημένη, αλλά θεωρείται και ως η μοναδική μακροπρόθεσμη λύση και διέξοδος από τα πολλαπλά σημερινά αδιέξοδα της κοινωνίας και του Κράτους μας.
……….Η ηθική δεν είναι ένα θέμα προς φιλολογική διερεύνηση αλλά κυρίως πράξη, δηλαδή τρόπος σκέψης και ζωής. Είναι υπόθεση όλων μας, μα κυρίως του καθενός μας χωριστά….Σκοπός της ηθικής αγωγής είναι να καταστήσει το άτομο ικανό, υπερβαίνοντας, κατά περίπτωση, τις εγωκεντρικές του τάσεις, να δρα ως φορέας ηθικής, να συμπεριφέρεται δηλαδή απέναντι στα άλλα άτομα και σε κάθε έμβιο ον στη βάση ηθικών κανόνων και αρετών, να αποβλέπει στην ελάττωση του κακού και της βλάβης και να προβαίνει σε πράξεις που προωθούν ή βελτιώνουν, είτε άμεσα είτε μακροπρόθεσμα, την ποιότητα της ζωής……..
Οι διάφορες κατευθύνσεις αγωγής που έχουν αναπτυχθεί, ερμηνεύουν με διαφορετικό τρόπο τα θεωρητικά και τα εμπειρικά δεδομένα και αναπτύσσουν έναν πλουραλισμό διδακτικών συστημάτων και επιμέρους διδακτικών στρατηγικών. Έτσι, σε ό,τι αφορά τις μεθόδους, άλλες πρεσβεύουν ότι η ηθικότητα καλλιεργείται με τη συνήθεια και την τριβή με ηθικές πράξεις, άλλες με την καλλιέργεια της νόησης και της κριτικής σκέψης και άλλες με την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης, δηλαδή της ικανότητας για ενδοσκόπηση και αυτοέλεγχο των συναισθημάτων».
Αφού διαπίστωσε ότι «Οι διάφορες κατευθύνσεις αγωγής που έχουν αναπτυχθεί, ερμηνεύουν με διαφορετικό τρόπο τα θεωρητικά και τα εμπειρικά δεδομένα και αναπτύσσουν έναν πλουραλισμό διδακτικών συστημάτων και επιμέρους διδακτικών στρατηγικών. Έτσι, σε ό,τι αφορά τις μεθόδους, άλλες πρεσβεύουν ότι η ηθικότητα καλλιεργείται με τη συνήθεια και την τριβή με ηθικές πράξεις, άλλες με την καλλιέργεια της νόησης και της κριτικής σκέψης και άλλες με την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης, δηλαδή της ικανότητας για ενδοσκόπηση και αυτοέλεγχο των συναισθημάτων», αναφέρθηκε στις τέσσερις ψυχολογικές θεωρίες που προτείνονται για τη διδασκαλία της ηθικότητας στην εκπαίδευση, τη θεωρία του συμπεριφορισμού, της κοινωνικής μάθησης, της γνωστικής ανάπτυξης, και τη νευροφυσιολογική θεωρία», περιέγραψε τα βασικά χαρακτηριστικα της ηθικής προσωπικότητας και τόνισε τον βαρύνοντα ρόλο των Εκπαιδευτικών στο χτίσιμο μιας τέτοιας προσωπικότητας, λέγοντας:
«..Σήμερα, οι γονείς εμπιστεύονται, ακόμη, τα παιδιά τους στους εκπαιδευτικούς, επειδή θεωρούν ότι αυτοί συμπεριφέρονται ηθικά στην τάξη, μεταβιβάζουν τις αξίες που είναι αποδεκτές από την κοινωνία και χρησιμεύουν ως ηθικά πρότυπα για τους μαθητές τους. Σε κάθε περίπτωση, κεντρικό πρόσωπο στις διαδικασίες που ακολουθούνται στο σχολικό περιβάλλον για την ηθική ανάπτυξη των μαθητών αποτελεί ο εκπαιδευτικός.
Και κατέληξε «Όταν μπήκαμε στην τότε ΕΟΚ και τώρα Ευρωπαϊκή Ένωση, το 1979 η γαλλική εφημερίδα "ΛΕ ΜΟΝΤ" έγραψε "Καλωσορίζουμε την χώρα της Φιλοκαλίας, την χώρα του Βασιλείου, του Γρηγορίου, του Χρυσοστόμου".
Αυτόν τον τύπο ανθρώπου περιμένει επιτακτικά σήμερα η Ευρώπη, αυτόν περίμενε και αυτόν θα περιμένει από μας, όχι τον άνθρωπο με τον υψηλό δείκτη παραγωγικότητας, αλλά τον φιλόκαλο άνθρωπο, τον φίλο του καλού, τον άνθρωπο, που όπως έλεγε ο Χρυσόστομος, «είναι πλούσιος όχι γιατί έχει πολλά, αλλά γιατί δεν έχει ανάγκη από τίποτε.»
Μετά το πέρας της Εκδηλώσεως ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος Β΄ απένειμε το «Σταυρό της Οσίας Μεθοδίας, της εν τη νήσω Κιμώλω ασκητικώς διαλαμψάσης» και ειδικό Πιττάκιο στους Εκπαιδευτικούς, που συνταξιοδοτήθηκαν το 2010, οι οποίοι παρέλαβαν την τιμητική αυτή διάκριση με εμφανή συγκίνηση και ευγνώμονες ευχαριστίες.
- Εμφανίσεις: 73044