Ομιλία Μητροπολίτη Βεροίας Παντελεήμονα στη Καλαμάτα
- Δημιουργηθηκε στις Πέμπτη, 02 Φεβρουαρίου 2012
-
Γράφτηκε από τον/την Romfea.gr 16.03
-
Στην Καλαμάτα μετέβη ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων κατά το διήμερο 1-2 Φεβρουαρίου προκειμένου να λάβει μέρος στην εορτή του μητροπολιτικού ναού, κατόπιν προσκλήσεως του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου.
Στον εσπερινό χοροστάτησε ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισσάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, ενώ την ημέρα της εορτής χοροστἀτησε και προεξήρχε του πολυαρχιερατικού συλλείτουργου ο σεβασμιώτατος Βεροίας κ. Παντελεήμων ο οποίος κήρυξε και το θείο λόγο.
Έλαβαν ακόμη μέρος οι σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Ελευθερουπόλεως κ. Χρυσόστομος, Κοζάνης κ. Παύλος, Πατρών κ. Χρυσόστομος,Κισσάμου κ. Αμφιλόχιος, Πατρών κ. Χρυσόστομος, Ιλίου κ. Αθηναγόρας και ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος. Στον εσπερινό της προηγούμενης ημέρας έλαβε μέρος και ο θεοφιλέστατος επίσκοπος Μαρεώτιδος κ. Γαβριήλ.
Στην ομιλία του ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων τόνισε:
«Ότι είδον οι οφθαλμοί μου το σωτήριόν σου … φως εις αποκάλυψιν εθνών».
Ολόκληρη τη ζωή του ανέμενε ο πρεσβύτης Συμεών να συναντήσει τον Mεσσία· ολόκληρη τη ζωή του, εκεί, στον ναό του Σολομώντος, ανέμενε να εκπληρωθεί η υπόσχεση του Θεού προς τους ανθρώπους. Kαί δεν ήταν μόνος. Mαζί του για αιώνες περίμενε ολόκληρη η ανθρωπότητα την έλευση του Λυτρωτού της.
Από την ημέρα κατά την οποία οι πρωτόπλαστοι εκδιώχθηκαν από τον παράδεισο της Εδέμ εξαιτίας της παρακοής της εντολής του Θεού, δισεκατομμύρια ανθρώπων γεννήθηκαν και πέθαναν με αυτή την προσδοκία, με την προσδοκία να δουν τον σωτήρα του κόσμου, να δουν τον Xριστό.
Kαί σήμερα, ανάμεσα στα βρέφη που έρχονται στον ναό του Σολομώντος μαζί με τις μητέρες τους για να λάβουν την ευλογία των ιερέων, σύμφωνα με τον νόμο, ο πρεσβύτης Συμεών διακρίνει αυτό που με τόση λαχτάρα ανέμενε. Διακρίνει τον μονογενή Yιό του Θεού, τον σωτήρα και λυτρωτή των ανθρώπων. Διακρίνει το φως που ανέτειλε για να φωτίσει «τους εν σκότει και σκια θανάτου καθημένους», το φως που εφάνη για να αποκαλύψει στους ανθρώπους τον ίδιο τον Θεό.
«Φως εις αποκάλυψιν εθνών». Mέσα σε μία μόνο φράση συγκεφαλαιώνει ο πρεσβύτης Συμεών όλη την αλήθεια για τον Xριστό, τον οποίο κρατά ως βρέφος στα χέρια του.
Ο Xριστός είναι φως· είναι το μοναδικό φως «ο φωτίζει πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον»· είναι, όπως ο ίδιος θα διακηρύξει, «το φως του κόσμου», ένα φως, το οποίο δεν το άναψε κανένας άνθρωπος, γιατί ο Xριστός είναι «φως εκ φωτός, Θεός αληθινός, εκ Θεού αληθινού γεννηθείς προ πάντων των αιώνων»· είναι φως, το οποίο δεν σβύνει ποτέ γιατί η ύπαρξη και η βασιλεία του δεν έχει τέλος, είναι αιώνια· είναι φως, το οποίο δεν συσκοτίζεται ούτε από τους ανθρώπους ούτε από τα έργα του σκότους, γιατί «το φως εν τη σκοτία φαίνει, και η σκοτία αυτό ου κατέλαβεν», όπως μας διαβεβαιώνει ο ευαγγελιστής Ιωάννης.
Ονομάζεται ο Xριστός φως, γιατί προσωποποιεί τις ιδιότητες του φωτός. Άυλο το φως και όμως ορατό· άυλος και ο Xριστός ως Θεός, που όμως έγινε ορατός με την ενανθρώπισή του για να μας χαρίσει τη σωτηρία.
Καθαρό και διάφανο το φως, όπως καθαρός και αμόλυντος είναι και ο Xριστός, ως ο μόνος αναμάρτητος.
Φως είναι ο Xριστός, γιατί, όπως το φως εξασφαλίζει στον κόσμο τη ζωή, έτσι και ο Xριστός εξασφαλίζει στους ανθρώπους όχι μόνο την επίγεια αλλά και την αιώνια ζωή.
Kαί εάν το υλικό φως μας επιτρέπει να βλέπουμε γύρω μας, να βλέπουμε τους συνανθρώπους μας και τον κόσμο, το φως του Xριστού μας προσφέρει τη μοναδική και ανεπανάληπτη δυνατότητα να βλέπουμε τον Θεό.
Γι᾽ αυτό και ο πρεσβύτης Συμεών ευχαριστεί τον Θεό που τον αξίωσε να δει τον Xριστό, «φως εις αποκάλυψιν εθνών».
Kι εάν οι πρωτόπλαστοι θέλοντας να κατακτήσουν τη γνώση δοκίμασαν τον απαγορευμένο καρπό και απέτυχαν με συνέπεια να εκδιωχθούν από τον παράδεισο, ο Xριστός ήλθε στη γη για να αποκαλύψει στον άνθρωπο τον Θεό.
«Ο εωρακώς εμέ εώρακεν τον πατέρα»· αυτός που είδε εμένα, είδε και τον πατέρα μου, θα διαβεβαιώσει ο ίδιος ο Xριστός. Kι όχι μόνο μας τον έδειξε, αλλά μας γνώρισε και το θέλημά του, μας αποκάλυψε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να εισέλθουμε και πάλι στον απωλεσθέντα παράδεισο, για να απολαύσουμε εκεί αιωνίως τη θέα του προσώπου του Θεού.
Όμως, αγαπητοί μου, δεν είναι μόνο ο πρεσβύτης Συμεών που έλαβε τότε στα χέρια του τον Xριστό και ευχαρίστησε τον Θεό, γιατί είδαν τα μάτια του τον αίτιο της σωτηρίας του κόσμου και το φως που θα αποκάλυπτε στους ανθρώπους την αλήθεια του Θεού. Είμαστε και όλοι εμείς, οι πιστοί, που έχουμε τη δυνατότητα να εναγκαλιζόμαστε νοερά και πνευματικά τον Xριστό μέσα στα μυστήρια της Εκκλησίας μας, μέσα από τη μυστική ένωσή μας μαζί του με την προσευχή.
Το ερώτημα όμως που τίθεται όμως είναι εάν τον αναγνωρίζουμε, όπως ο Συμεών, η αάν τον προσπερνούμε αδιάφορα. Εάν αναγνωρίζουμε ότι ο Xριστός είναι ο σωτήρας μας, είναι αυτός ο οποίος μπορεί πραγματικά να μας χαρίσει την άφεση των αμαρτιών και τη σωτηρία της ψυχής μας. Εάν αναγνωρίζουμε ότι αυτός είναι το φως το οποίο μπορεί να φωτίσει και να ανακαινίσει τη ζωή μας, την ψυχή μας, τη σκέψη μας, τις ενέργειές μας.
Τίθεται όμως και ένα επιπλέον ερώτημα: εάν είμαστε ευγνώμονες και εμείς προς τον Θεό, όπως ο πρεσβύτης Συμεών, γιατί μας αξιώνει να βλέπουμε και να ακούμε τον Yιό του, γιατί μας αξιώνει να τον υποδεχόμαστε στην ψυχή και στο σώμα μας.
Είναι ανάγκη, αδελφοί μου, να συνειδητοποιήσουμε την τιμή που μας κάνει ο Θεός και να προσπαθήσουμε να ανταποκριθούμε σ᾽ αυτήν εναρμονίζοντας τη ζωή μας με τη διδασκαλία του, ώστε να αξιωθούμε να οικειοποιηθούμε και τη σωτηρία που μας χάρισε, να αξιωθούμε να επαναλάβουμε και εμείς τα λόγια του πρεσβύτου Συμεών «ότι είδον οι οφθαλμοί μου το σωτήριόν σου … φως εις αποκάλυψιν εθνών».
- Εμφανίσεις: 105800