Το μήνυμα του Μητροπολίτη Σερρών για τα Χριστούγεννα
- Δημιουργηθηκε στις Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου 2013
-
Γράφτηκε από τον/την Ι.Μ. Σερρών - 10.00
-
«Ὦ ἡμέρα μυρίων ὕμνων ἀξία, ἐν ᾗ ἀνέτειλεν ἡμῖν τό ἄστρον ἐξ Ἰακώβ, καί ὁ ἄνθρωπος ὁ οὐράνιος, ὅς ὤφθη ἐξ Ἰσραήλ, καί ἐπεδήμησεν ἡμῖν ὁ ἰσχυρός Θεός, καί ὁ τῆς δικαιοσύνης ἐπεσκίασεν ἥλιος, καί ὁ τῶν θείων ἀρετῶν ἠνέῳκται θησαυρός, καί τό τῆς αἰωνίου ζωῆς φυτόν ἀνθρώποις ἐβλάστησε, καί ἡ ἀνατολή ἐκ τοῦ ὕψους ἐπέλαμψε, καί ὁ τῶν οὐρανίων καί ἐπιγείων Δεσπότης ἐκ παρθενικῶν λαγόνων, ὑπέρ κόσμου λυτρώσεως, εἰς κόσμον φθαρτόν ἐλήλυθεν.
Ἐγεννήθη γάρ ἡμῖν σήμερον Σωτήρ, ὅς ἐστι Χριστός Κύριος, ὅστις φῶς ὑπάρχει ἐθνῶν, καί σωτηρία οἴκου Ἰσραήλ». (Ἅγιος Ἀμφιλόχιος Ἰκονίου, Λόγος Α’.
Εἰς τά γενέθλια τοῦ μεγάλου Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, PG 39, στ. 40).
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Ἀνέτειλε καί πάλιν ἐφέτος ἡ κοσμοσωτήριος ἑορτή τῆς Ἐνανθρωπήσεως τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί μέ τό οὐράνιο φῶς της καταυγάζει ὁλόκληρη τήν κτίση.
Τό μεγαλειώδες μυστήριο τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως πού ἱερουργήθηκε «ἐν σιωπῇ καί ταπεινώσει» στό πτωχικό σπήλαιο τῆς ἁγίας Βηθλεέμ, «ἐν ἡμέραις Ἡρώδου τοῦ βασιλέως», εἶναι παράδοξο καί ἀνερμήνευτο γιά τήν πεπερασμένη ἀνθρώπινη διάνοια, εἶναι ὅμως πραγματικό καί σωτήριο.
Ἡ πιο εὔλογη στάση μας ἀπέναντι σ’ αὐτό τό μοναδικό γεγονός μετά τό δέος καί τήν ἔκπληξη εἶναι ἡ σεβαστική σιωπή, ἡ δοξολογία, ἡ εὐγνωμοσύνη, ἡ βαθειά κατάνυξη.
Τό ἄχρονο Φῶς πού σωματικῶς ἐπέλαμψε στήν Βηθλεέμ τῆς Ἰουδαίας μηνύει στόν κόσμο ὁλόκληρο τήν ἀρχή τῆς «καινῆς κτίσεως», τήν ἀνατολή τῆς ζωῆς, τῆς καταλλαγῆς, τῆς ἀπολυτρώσεως.
Ἡ τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ γέννησις εἶναι τό μέγα σημεῖον, ὅπως αὐτό προαναγγέλθηκε ἀπό τούς προφῆτες τοῦ παλαιοῦ Ἰσραήλ καί μυσταγωγήθηκε ἀπό φωτισμένα πνεύματα τοῦ ἀρχαίου κόσμου.
Εἶναι τό κατ’ ἐξοχήν, μοναδικό καί ἀνεπανάληπτο γεγονός πού γνώρισε ποτέ ὁ κόσμος, τό ὁποῖο γίνεται ἡ αἰτία νά συμφιλιωθῇ ἡ δημιουργία, νά ἀνακραθῇ «ἀσυγχύτως, ἀτρέπτως καί ἀναλλοιώτως» ὁ ἄναρχος Θεός μέ τήν ἀνθρώπινη φύση, ἡ ὁποῖα στό θεανδρικό πρόσωπο τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ γίνεται κοινωνός τῆς ἁγιότητος, τῆς ἀγάπης καί τῆς φιλανθρωπίας τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ.
Τό μέγα θαῦμα τῆς θείας συγκαταβάσεως διακονεῖ ἡ σημερινή μεγάλη Δεσποτική ἑορτή. «Ὁ Θεός ἀγάπη ἐστίν, ἐν τούτῳ ἐφανερώθη ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ἐν ἡμῖν, ὅτι τόν υἱόν αὐτοῦ τόν μονογενῆ ἀπέσταλκεν ὁ Θεός εἰς τόν κόσμον ἵνα ζήσωμεν δι’ αὐτοῦ» (Α’ Ἰωάν. 4, 8-9).
Μέ τήν εἴσοδο τοῦ Θεοῦ Λόγου στήν ἱστορία, διά τῆς ὑπερξένου ἐνανθρωπήσεώς Του ἡ ἄβυσσος τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ ἀποκαλύπτεται μέ τόν πλέον συγκλονιστικό τρόπο στόν βαρέως πάσχοντα ἄνθρωπο, ὁ ὁποῖος ἀποκτᾶ καί πάλιν ἐμπειρία ζωῆς καί προοπτική θεώσεως.
Μέ τήν ἐνανθρώπησή Του, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, γίνεται ἐκ τῶν παρθενικῶν αἱμάτων τῆς ἁγίας Θεοτόκου, υἱός τοῦ ἀνθρώπου, «ἵνα τόν ἄνθρωπον ἀπεργάσηται υἱόν, κατά χάριν, τοῦ Θεοῦ», «ἵνα τήν υἱοθεσίαν ἀπολάβωμεν».
Ὁ νέος Ἀδάμ, προσλαμβάνει ὁλόκληρη, παρεκτός βεβαίως ἁμαρτίας ἀνθρωπίνη φύση, φθαρτή μέν ἀλλά ὄχι διεφθαρμένη, τήν φωτίζει καί τήν ἀναπλάθει ἐν τῷ προσώπῳ Του θεραπευτικῶς καί ἁγιαστικῶς καί τήν ἀναβιβάζει, ὑπεράνω τῶν ἀγγέλων, σ’ αὐτόν τόν θρόνο τῆς Θεότητος.
Αὐτή ἡ ἀστείρευτη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ παραμένει αἰωνίως ὁρατή στό μυστικό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τήν Ἐκκλησία, πού εἶναι «στῦλος καί ἑδραίωμα τῆς ἀληθείας» (Α’ Τιμ. 3, 15), ἡ μυστική Βηθλεέμ, ὅπου ὁ Χριστός «ἀεί γεννᾶται». Αὐτή εἶναι ἡ ἁγία ἀποστολή τῆς Ἐκκλησίας μας, νά ἀποκαλύπτῃ, νά καθιστᾶ φανερή ὡς γεγονός βιούμενο, τή θεία ἀγάπη σέ κάθε χρονική στιγμή καί σέ κάθε τόπο.
Κάθε ἔκφραση τῆς ζωῆς της, ἡ λατρεία, ὁ λόγος, ἡ πνευματικότητα, ἡ διακονία της, τά κοινωνικά της ἔργα, «σαρκώνουν» μέσα στόν χωροχρόνο τῆς παρούσης ζωῆς τήν αἰώνια ἀγάπη τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἄνθρωπο, ὁ ὁποῖος καλεῖται ἐλευθέρως νά τήν οἰκειοποιηθεῖ.
Ἡ μοναδικότητα τῆς ἁγίας Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ συνίσταται στό ὅτι πλουτίζει πνευματικῶς, φωτίζει, ἱεροποιεῖ καί ὡραιοποιεῖ ὅλες τίς ἐκφράσεις τοῦ ἀνθρωπίνου βίου, τίς διάφορες ἀξίες τοῦ πολιτισμοῦ του, μέ τήν ἀκαταγώνιστη καί ζωηφόρο δύναμη τῆς θείας χάριτος.
Κάθε πιστός πού ἔχει βαπτισθεῖ ὀρθοδόξως στό ὄνομα τῆς Παναγίας Τριάδος καλεῖται νά ἐκφράζῃ, νά «ἐνσαρκώνῃ», νά φανερώνῃ, μέ ὅλο του τό εἶναι, μέ τά ἔργα, τήν ζωή καί τόν ἀγώνα του, τήν ζωή τοῦ Χριστοῦ, ὡς δυνατότητα ὑπέρβασης τῆς φθαρτότητας καί τοῦ θανάτου, ὡς ἐπιλογή τῆς ὄντως ζωῆς, ὡς ἐμπειρία καί θέαση τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ.
Ὅποιος «μένει ἐν τῷ Θεῷ» δέν μπορεῖ παρά νά ἀγαπᾶ ὅπως Ἐκεῖνος, μέ μία ἀγάπη θυσιαστική, πού δέν γνωρίζει σύνορα καί προκαταλήψεις, πού ἀγκαλιάζει τούς πάντες καί τά πάντα, πού ὑποφέρει, πού συμπάσχει, πού προσεύχεται, πού πιστεύει, πού ἐλπίζει, πού ὑπομένει, πού περιμένει.
Αὐτή ἡ ἀγάπη δέν εἶναι ἀλλαζονική, καταπιεστική, μονομερής, ἐπιλεκτική, ἀπαιτητική φορτική, διεκδικητική, ζητοῦσα «τά ἑαυτῆς».
Ἡ διαβεβαίωση, ὅτι ὁ Θεός «ἀγάπη ἐστι», ὅπως ἀποκαλύπτεται μοναδικῶς στό ὑπέρλογο μυστήριο τῆς ἐν χρόνῳ Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ ἀπό τήν ἁγία Παρθένο, μᾶς φωτίζει, μᾶς διδάσκει, μᾶς ὡριμάζει πνευματικῶς, μᾶς ἁγιάζει, μᾶς εἰρηνεύει, μᾶς παρηγορεῖ, μᾶς ἐνισχύει, μᾶς ἀπελευθερώνει ἀπό τόν πολύμορφο φόβο, τόν φόβο τῆς ἁμαρτίας, τῆς ἐνοχῆς, τῆς φθαρτότητος, τῶν κρίσεων, τῆς φτώχειας, τόν φόβο τοῦ ἄλλου, τοῦ διαφορετικοῦ, τοῦ ἀγνώστου, πού περιχαρακώνει συνειδήσεις καί ὑψώνει τείχη ἀπομόνωσης καί ἐχθρότητος.
Μόνον διά τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ Ὁποῖος ἔγινε γιά χάρη μας ὁ πρῶτος Ἀδελφός μας, πραγματώνεται ἡ πανανθρώπινη ὑπαρξιακή ἐπιθυμία γιά ἀδελφοσύνη, χαρά, ζωή, σωτηρία.
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Δύο χιλιάδες χρόνια τώρα ἡ Ἁγία Ἐκκλησία μας λιτανεύει μέσα στήν πολύπαθη ἀνθρώπινη ἱστορία, πού γεννᾶ καί ἀπογεννᾶ κρίσεις αὐτό τό μοναδικό ἀγγελικό μήνυμα τῆς χαρᾶς, «ὅτι ἐτέχθη ὑμῖν σήμερον Σωτῆρ, ὅς ἐστί Χριστός Κύριος».
Τά Χριστούγεννα, ἡ μητρόπολη ὅλων τῶν χριστιανικῶν ἑορτῶν, σηματοδοτοῦν τήν γέννηση τῆς ἐλπίδος, πού εἶναι γεμάτη ἀθανασία καί δύναμη, μέσα στή βαρυχειμωνιά τῆς ἀνθρώπινης βιοτῆς.
Μιᾶς ἐλπίδος πού δέν ἐκπορεύεται ἀπό τήν ὅποια ὑποκειμενική ἀνθρώπινη ἐσώτερη ἐπιθυμία, ἀλλά παρέχεται σέ ὅλους μας ὡς δῶρο ἀνεκτίμητο ἀπό τόν Οὐράνιο Πατέρα μας.
Ἡ Μητέρα μας Ἐκκλησία, καλεῖ ὅλους μας νά παρακαθήσουμε στήν κοινή τράπεζα τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, καί νά γίνουμε κοινωνοί της. Τήν λύτρωση πού μᾶς χάρισε ὁ Κύριος μέ τήν γέννησή Του στόν κόσμο θά πρέπει νά τήν βιώσουμε πρωτίστως ὡς προσωπικό γεγονός καί κατόπιν νά τήν εὐαγγελισθοῦμε παντοῦ.
Τό ἀνακλινόμενο θεῖο Βρέφος στήν ἁγία φάτνη, ὁ ἀθάνατος Λόγος τοῦ Πατρός, μᾶς δείχνει τόν δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς στήν ἀρχαία πατρίδα μας, τόν Παράδεισο.
Μᾶς ὑποδεικνύει τόν «ἄλλο δρόμο» πορείας πού μᾶς προφυλάσσει ἀπό τόν κάθε λογῆς «Ἡρώδη», πού μανιωδῶς ἐπιδιώκει, δύο χιλιάδες καί πλέον χρόνια τώρα, νά ἀποκτείνει «τό παιδίον Ἰησοῦν», πού εἶναι ὁ πρό τῶν αἰώνων παντοδύναμος Θεός, ὁ ἄρχων τῆς εἰρήνης, ὁ πατήρ τῶν οἰκτιρμῶν, ὁ Κύριος τῶν δυνάμεων, ὁ ἀληθής Θεός. Ὅσοι πιστοί λοιπόν, προσέλθετε!
Ἡ χάρις καί τό ἄπειρον ἔλεος τοῦ δι’ ἡμᾶς καί διά την ἡμετέραν σωτηρίαν γεννηθέντος Σωτῆρος μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, εἴθε νά εἶναι πάντοτε μαζί σας.
Εὐλογημένα καί ἅγια Χριστούγεννα
Μετ’ εὐχῶν ἐγκαρδίων
καί ἀγάπης ἐν Χριστῷ νηπιάσαντι
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ο ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΝΙΓΡΙΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
- Εμφανίσεις: 34769