Άρθρα - Απόψεις

Αντιδράσεις Σέρβων φοιτητών στα λεγόμενα του π. Θεοδώρου Ζήση

images

Η αυτοδιαφήμιση του π. Θεόδωρου Ζήση ως σουπερορθοδόξου πατέρα και διδασκάλου, που δήθεν ακολουθεί τα ίχνη του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς και όλων των Αγίων, εκφράζουν ίσως την αυτοπεποίθησή του, αλλά δεν εκφράζουν την αλήθεια των πραγμάτων.

Ο π. Θεόδωρος αναγνωρίζει ότι αδίκησε τον νυν άγιο πατέρα Ιουστίνο και εξομολογεί δημοσίως το αμάρτημά του και ζητά συγγνώμη, αλλά δεν καταλαβαίνει ότι ξανά έπεσε στην ίδια παγίδα και επαναλαμβάνει τα αμαρτήματα της νεότητάς του, τώρα όμως απέναντι στο γνήσιο πνευματικό παιδί, συνεχιστή και κληρονόμο της θεολογίας και χριστοήθειας του αγίου Ιουστίνου, στον σεβασμιότατο επίσκοπο Αθανάσιο.

Η συνεχής τάση του π. Θεοδώρου, από τα νιάτα μέχρι και τώρα, να πολεμά τις πραγματικές αυθεντίες της Ορθοδοξίας με τα επιχειρήματα που υπάρχουν μόνο στην φαντασία του και πολεμώντας αυτές να αποκομίζει την σπουδαιότητα και να παριστάνει τον ανώτερο, ουσιαστικά αποδεικνύει ότι στην πραγματικότητα πέφτει έξω και μάλλον δεν θέλει ή δεν μπορεί σωστά να καταλάβει και να ερμηνεύσει τα πράγματα και τα γεγονότα της Εκκλησιαστικής ζωής.

Λέμε ότι ο π. Θεόδωρος επαναλαμβάνει το αμάρτημα του γιατί αυτός ή δεν γνωρίζει, ή δεν θέλει να γνωρίζει, τις πραγματικές θέσης του π. Αθανασίου στο θέμα του Παπισμού και του Οικουμενισμού, και τον συκοφαντεί για τον παπισμό και συμπροσευχή με τους παπικούς, ενώ ο σεβασμιότατος Αθανάσιος ποτέ δεν πήγαινε  με τους παπικούς και ποτέ δεν συλλειτούργησε με κανένα μη Ορθόδοξο λειτουργό (όπως και κανένας από τους Σέρβους επίσκοπους).

Στο περιοδικό «Ορθοδοξία» της Εκκλησίας της Σερβίας, ο σεβασμιότατος έχει δημοσιεύσει το άρθρο Περί οικουμενισμού (Pravoslavlje αρ. 1055, 1-3-2011, με το χειρόγραφο γράμμα του αγίου π. Ιουστίνου)[1] στο οποίο παρουσιάζει και αναλύει τον Ορθόδοξο Θεανθρώπινο Οικουμενισμό του αγίου πατρός Ιουστίνου, και ακριβώς αυτή την γραμμή ακολουθεί και ο σεβασμιότατος, ταυτόχρονα κάνοντας κριτική στους «εκουμενισμούς» της Ρώμης και της Γενεύης.

Ο Ορθόδοξος Θεανθρώπινος Οικουμενισμός του αγίου Ιουστίνου και του σεβασμιοτάτου Αθανασίου δεν έχει καμία σχέση με τον συμπλεγματικό φόβο από τον Πάπα, τον τρόμο και απειλές που διασπείρουν στον απλό κόσμο οι λεγόμενοι «αντιοικουμενιστές», που όχι μόνο δεν βοηθούν την κατάσταση στην Ορθοδοξία, αλλά την κάνουν χειρότερη.

Στο άλλο του άρθρο, που δημοσιεύθηκε στο γνωστό περιοδικό της επισκοπής Ζαχουμίου και Ερζεγοβίνης, Vidoslov 2001 – 2002, ο σεβασμιότατος έκανε κατοχυρωμένη κριτική στον Ρωμαιοκαθολικό εκουμενισμό, όπως κανείς άλλος τον τελευταίο καιρό στην Εκκλησία της Σερβίας, ενώ στο βιβλίο του «Οικουμενισμός και εκουμενισμός» ξεκάθαρα και ξάστερα διακρίνει την έννοια του Ορθοδόξου Θεανθρωπίνου Οικουμενισμού από τους εκουμενισμούς της όποιας κατεύθυνσης.

Για τον π. Ζήση μάλλον φαίνεται πιο εύκολο να γενικεύει τα πράγματα και χωρίς διακρίσεις να τα βάζει όλα στο ίδιο καλάθι, παρουσιάζοντας τα με δημοσιογραφικό τρόπο χαμηλού επιπέδου εκτός συναφείας. Αυτή η μέθοδός του ουσιαστικά, με πολύ φτηνό και εξευτελιστικό τρόπο αποβλέπει, όχι στην αλήθεια, αλλά στην αυτοπροβολή και στη μίζερη συναγωγή βαθμών, που μάλλον δείχνει την υπεροψία και την υπερηφάνειά του.

Όσον αφορά την θεολογική σκέψη και το βάθος της θεολογίας του αγίου π. Ιουστίνου και του σεβ. Αθανασίου, για τον π. Θεόδωρο προς το παρών είναι απροσπέλαστο πέλαγος, όπως και για πολλούς άλλους άχαρους και νομικίστικους «θεολόγους», που μοιάζουν με το παιδί που θέλει να μεταφέρει τον Ωκεανό στον διπλανό λάκκο με ένα φλιτζανάκι.

Μακάρι να δούμε τον π. Θεόδωρο Ζήση να επαναλαμβάνει, όχι μόνο τα ίδια λάθη και αμαρτήματα απέναντι στους γνήσιους πατέρες της Εκκλησίας, άλλα και την ίδια αναγνώριση του λάθους του και την μετάνοια.

Προσωπικά:

Π. Θεόδωρε, Σας παρακαλούμε να μην σκανδαλίζετε πια τον λαό και να χύνεται δηλητήριο στην συνείδηση των πιστών της Εκκλησίας με τις διαβολές που κάνετε.

Με την νοοτροπία και την δράση Σας, που είναι ολοφάνερα σχισματικές, Εσείς, όχι μονό υποβοηθείτε, αλλά και ανοικτά υποστηρίζετε το σχίσμα στην Εκκλησία της Σερβίας.

Μας συγχωρείτε, αλλά δεν είμαστε τόσο ανόητοι να αφήσουμε τον Πάπα να μας φάει την Ορθοδοξία, και να περιμένουμε από Εσάς να την σώσετε.

Σας ευχόμαστε καλό Πάσχα. Χριστός ανέστη!

Ειλικρινά και τίμια

Για φοιτητές σέρβους στην Ελλάδα, D. Ristic, θεολόγος



[1] Το 2010 ο σεβασμιότατος επιμελήθηκε την  έκδοση των ανέκδοτων κειμένων Περί Οικουμενισμού του αγίου π. Ιουστίνου, με τις φωτογραφίες των σελίδων που τις έγραψε ο ίδιος ο γέροντας Ιουστίνος με το χέρι του.

Το βιβλίο αυτό είναι υπό την έκδοση και στα Ελληνικά.

Αφού διαβάσει κανείς απροκατάληπτα αυτά τα κείμενα και τα άλλα συγγράμματα του αγίου Ιουστίνου, μπορεί να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη εικόνα και να  καταλάβει ότι ο Γέροντας Ιουστίνος ήταν πολύ πιο πλατύς και πιο βαθύς από ότι τον θέλουν οι αυτοκυριχθέντες «υπερορθόδοξοι» που θέλουν να τον κάνουν, κατά την δικοί τους εικόνα, στενόκαρδο και αποκλειστικό.

Παράκατω ακολουθεί η ανάρτηση στο blog "Θρησκευτικά" με τίτλο: "O άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς, ο π. Θεόδωρος Ζήσης, ο επίσκοπος Αθανάσιος Γιέφτιτς και ο οικουμενισμός"

Απαντώντας σε δημοσιεύματα οικουμενιστών που αναφέρονταν σε παλαιό κείμενο του προς τον Γέροντα Ιουστίνο Πόποβιτς ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης στο αρχονταρίκι του ιερού ναού Αγίου Αντωνίου Θεσσαλονίκης, την Κυριακή 10 Απριλίου 2011, αναφέρθηκε διεξοδικά στην προσωπική του έξοδό από το οικουμενιστικό περιβάλλον του Οικουμενικού Πατριαρχείο, προς το οποίο προσέφερε υπηρεσίες στα πρώτα χρόνια της πανεπιστημιακής και ιερατικής του ζωής.

Ανάμεσα στα όσα ξεκάθαρα δήλωσε ο π. Θεόδωρος Ζήσης ανέφερε: 

«Αν διαβάσει κανείς το άρθρο μου που είχα γράψει τότε για τον π. Ιουστίνο Πόποβιτς, θα δει εν πρώτοις με πόσο σεβασμό εκφράζομαι για τον π. Ιουστίνο. Θεωρούσα τότε ότι ο π. Ιουστίνος αδικούσε το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Αφού εγώ ήμουν στέλεχος του Οικουμενικού Πατριαρχείου; Κι όχι μόνον εγώ... Και ο π. Θεόκλητος Διονυσιάτης τότε έγραψε κείμενο προς τον π. Ιουστίνο πως και εκείνος τότε θεωρούσε πως ο π. Ιουστίνος αδικεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Εγώ λοιπόν, επειδή πολλές φορές μου ελέχθη ότι έπρεπε να πάρω θέση, θα πω ότι όντως τότε αδίκησα τον Γέροντα τότε και άγιο τώρα πατέρα Ιουστίνο Πόποβιτς και του απέδωσα ενδεχομένως προθέσεις τις οποίες δεν είχε. Ζητώ συγγνώμην για κείνο το νεανικό μου ατόπημα. 

Αλλά θα σας πω κάτι τώρα για να δείτε τι σημαίνει μετάνοια και αλλαγή. Εγώ άλλαξα γραμμή κι ακολουθώ τώρα τη γραμμή του Γέροντος Ιουστίνου Πόποβιτς. Τότε τον κατέκρινα, τώρα ακολουθώ τη γραμμή του Γέροντος Ιουστίνου Πόποβιτς. 

Αλλά να τα βλέπουν κάτι άλλοι, οι οποίοι τότε μεν ήταν του π. Ιουστίνου Πόποβιτς, τώρα δε έχουν γίνει οικουμενισταί και φιλοπαπισταί. Αυτοί οι τρεις μαθηταί του Ιουστίνου Πόποβιτς οι οποίοι διώκουν τον επίσκοπο Αρτέμιο. 

Ο πρώτος ο οποίος ανεκίνησε εναντίον μου το θέμα του Ιουστίνου Πόποβιτς είναι ο γνωστός επίσκοπος ο Αθανάσιος Γιέφτιτς. «Τι μιλάει ο π. Θεόδωρος; Αυτός στράφηκε εναντίον του Ιουστίνου Πόποβιτς». Εγώ στράφηκα τότε, τώρα είμαι ακόλουθος του. Την γραμμή του αγίου Ιουστίνου ακολουθώ και των αγίων όλων και της Εκκλησίας σταθερά και μόνιμα. Και γι’ αυτό τα βάζετε εναντίον μου τώρα όλοι σας.

Για ακούστε τι έγραφε τότε ο Γιέφτιτς ο οποίος τώρα συμπροσεύχεται και πηγαίνει με τους καρδιναλίους και τους παπικούς, και όλοι αυτοί. Και προδίδουν το δάσκαλό τους, τον Ιουστίνο Πόποβιτς. Υπάρχει ένα βιβλίο, «Η Θεοτόκος», με επιμέλεια του π. Αθανασίου Γιέφτιτς. Κοιτάξτε τότε τι έλεγε για τον παπισμό. Στη σελίδα 268 λέει: «Όλα αυτά για την ορθόδοξον εκκλησιαστικήν συνείδησιν δεν χρειάζονται σχολιασμόν.

Εκείνοι μόνον που με τον πολυθρύλητον οικουμενισμόν έχασαν σήμερον την συνείδησιν αυτήν και τρέχουν δουλικώς προς τον μονάρχην και αιρετικόν της Ρώμης Πάπαν…» Κατακρίνει τότε τον οικουμενισμόν. Και κάνει τώρα αυτός αυτό τώρα. Τρέχει προς τον Πάπαν. 

Θεοφιλέστατε Γιέφτιτς, εγώ δεν έτρεξα ποτέ προς τον Πάπαν. Νεαρός ωρίμασα. Τώρα εσύ στο γήρας σου και στη γεροντική σου ηλικία εγκατέλειψες τη γραμμή του Γέροντός σου και τρέχεις εσύ προς τον Πάπα, αντίθετα προς αυτά που έγραφες.

Μη εμφανίζεται εμένα ασυνεπή. Και να εμφανιστείτε εσείς και να ζητήσετε συγγνώμην από το Γέροντά σας επειδή εγκαταλείψατε τη γραμμή σας. Εγώ ζήτησα για νεανικό μου ολίσθημα συγγνώμην».

Ο π. Θεόδωρος διάβασε και πάλι το σχετικό απόσπασμα του βιβλίου του π. Αθανασίου Γιέφτιτς προσθέτοντας και τη συνέχεια και κατόπιν σχολίασε: «Εκείνοι μόνον που με τον πολυθρύλητον οικουμενισμόν έχασαν σήμερον την συνείδησιν αυτήν και τρέχουν δουλικώς προς τον μονάρχην και αιρετικόν της Ρώμης Πάπαν, θα πρέπει τουλάχιστον χάριν συνεπείας να πάψουν να ψάλλουν την ακολουθία του Πάσχα και το αναστάσιμον στιχηρόν του αγίου Ιωάννου Δαμασκηνού “Χαίρε Σιών Αγία, Μήτηρ των Εκκλησιών”». Και ξέρετε γιατί το λέει αυτό;

Καταφερόμενος εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου με το οποίον τώρα συνεργάζεται. Επειδή Μήτηρ των Εκκλησιών, Νέα Σιών, θεωρείται από πολλούς το Οικουμενικό Πατριαρχείο λέει «Μήτηρ των Εκκλησιών είναι τα Ιεροσόλυμα. Μην θεωρείται ότι Μήτηρ των Εκκλησιών είναι η Κωνσταντινούπολις». Τώρα όμως με τον Οικουμενικό (Πατριάρχη) συμφωνούν και οικοδομούν τον οικουμενισμό και τον φιλοπαπισμό».

Έκλεισε δε την αναφορά του στο θέμα ο π. Θεόδωρος τονίζοντας: «Εγώ βγήκα, έκανα την έξοδό μου από την αιγυπτιακή αιχμαλωσία και την κρεοφαγία και τα αγαθά του οικουμενισμού, από τις τιμές και τις δόξες. Εγώ έκανα την έξοδό μου. Άλλοι να κοιτάξουν να κάνουν έξοδο.

Και δεν είμαι πλέον αιχμάλωτος στη βαβυλώνια αιχμαλωσία του οικουμενισμου. Αυτή τη βαβυλώνια αιχμαλωσία την είχε διατυπώσει ο Ράνσιμαν για την Τουρκοκρατία. Εγώ λέω πως χειρότερη αιχμαλωσία είναι ο οικουμενισμός. Είναι χειρότερη η τωρινή αιχμαλωσία.

Τότε ήταν ακούσια στους Τούρκους. Τώρα είναι εκούσια στον Οικουμενισμό. Τότε σε κίνδυνο υλικά προσωρινά αγαθά. Τώρα είναι η σωτηρία σε κίνδυνο, αφού στην αίρεση του οικουμενισμού κανείς δεν σώζεται.

Ήμουν μαθητής οικουμενιστών και έγινα μαθητής και ακόλουθος των Αγίων Πατέρων και του αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς. Και καυχώμαι γι’ αυτό. Αντίθετα οι μαθηταί του αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς είναι τώρα μαθηταί και ακόλουθοι των οικουμενιστών, αιχμάλωτοι του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της βαβυλώνιας αιχμαλωσίας του οικουμενισμού».

 

Ο Χριστός μας αγαπάει δωρεάν....!

images

Αρχίζει η Μεγάλη Εβδομάδα. Με τις πλούσιες ακολουθίες, τα συγκλονιστικά νοήματα και το μήνυμα για αναστοχασμό. Ακόμη και ο πλέον αδιάφορος περί τα εκκλησιαστικά πράγματα, κάτι θα πάρει μυρουδιά. Βέβαια η Μεγάλη Εβδομάδα έχει και μια ακόμη προέκταση.

Η δυναμική της είναι ένας ενοχλητικός καθρέφτης που ξεμπροστιάζει την ασχήμια της νοσηρής θρησκευτικότητας και τη γύμνια του ανέραστου χριστιανισμού.

- Η έξοδος του Εσταυρωμένου από το ιερό βήμα και η περιφορά του στο ναό συνοδεύεται συχνά από τις συνήθεις οιμωγές «τι σου έκαναν, Χριστέ μου» και δεν μπορούμε να δούμε ότι τα καρφιά είναι δικά μας. Πόσοι νιώθουμε ότι το μεγαλείο ενός γυμνού Θεού περπατά ανάμεσα στη μικρότητα καλοντυμένων ανθρώπων;

- Μέσα στον πλούτο της υμνογραφίας της Μεγάλης Πέμπτης είναι θλιβερό να βλέπεις κάποιους πιστούς να στεριώνουν χαρτονομίσματα πάνω στον Εσταυρωμένο για τάμα, ενώ ψάλλουμε ότι ο Ιούδας «ἀργυρίῳ πέπρακε (πούλησε), τόν μάννα χορτάσαντα τόν ἄνθρωπον».

- Λουλουδάτα στεφάνια στα χέρια και στο κεφάλι του Κυρίου. Γιατί; Για να βγάλουμε την υποχρέωση; Για να μας δούνε; Για το κατά τη γνώμη μας καλό; Ή για να Τον ξαλαφρώσουμε από το Πάθος; Ένα Πάθος εκούσιο για τη δική μας σωτηρία. Ή μήπως υπόσχεση ότι θα ανθήσει ο λόγος Του στις καρδιές μας; Αν ισχύει το τελευταίο…

- Κατά την περιφορά του Επιταφίου, σε κάποια μέρη γίνονται δεήσεις κατόπιν αιτήσεως με χρηματική προσφορά πάλι«για το καλό» σε ειδικό κουτί που ακολουθεί την πομπή. Κατά την προσκύνηση, βάζουμε λεφτά στον Επιτάφιο από τάξιμο. Από την άλλη, καίμε τον Ιούδα ως σύμβολο της προδοσίας και της φιλαργυρίας!!

Αλήθεια… Αν ήταν στο φέρετρο ένας δικός μας άνθρωπος θα αφήναμε να βάζουν πάνω του λεφτά, εάν μάλιστα σε όλη τη ζωή του ήταν αφιλοχρήματος και μιλούσε εναντίον της πλουτομανίας και υπέρ της ελεημοσύνης;

Ο Χριστός δεν είναι δικός μας Άνθρωπος; Για την ακρίβεια του λόγου, ο Θεάνθρωπος που μας αγάπησε τόσο πολύ ώστε να θυσιαστεί για εμάς; Δεν είναι ο Λυτρωτής μας; Ο αδελφός μας; Ο φίλος μας και Κύριός μας; Εάν είναι μια αφηρημένη και απρόσωπη έννοια, γιατί χάνουμε το χρόνο μας να συνοδεύουμε μια ουτοπία στο πουθενά;
Διαπιστώνεται εύκολα η ασυμφωνία όλων αυτών με την αληθινή πίστη της Εκκλησίας.

Το θέμα είναι μεγάλο και οι απαράδεκτες αυτές συνήθειες δυστυχώς είναι βαθιά ριζωμένες στη συνείδηση των ανθρώπων. Το χειρότερο είναι ότι είναι ανεκτές ή και διατηρητέες (για ευνόητους λόγους) από αυτούς που θα έπρεπε να τις διώξουν.

Μετά, γιατί να απορεί κανείς που ο χρόνος που περνάμε στις πασχαλινές αγορές, στο κομμωτήριο και μπροστά στον καθρέφτη είναι κατά πολύ περισσότερος από αυτόν που είμαστε στο ναό;

Πώς να καταλάβουμε τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ του «ακούω το Χριστός Ανέστη στις 12» και του «ενώνομαι με το Χριστό στο Άγιο Ποτήριο»; Πώς να μη μας έρθει στα χείλη η κρύα και άσχετη ευχή «Χρόνια Πολλά» παρέα με ένα κοινωνικό χαμόγελο;

Πώς να μην εξατμιστεί η «πασχαλινή χαρά» μαζί με τη χώνεψη του αμνού την επόμενη μέρα;

Ως πότε θα περνάμε τη σχέση μας με το Χριστό και την Εκκλησία Του μέσα από το χρήμα, το φόβο, την κοσμική επίδειξη και το συμφέρον; Αυτό το Πάσχα ας νιώσουμε, ας πιστέψουμε και ας πούμε με θάρρος: Αδέλφια, ο Χριστός μας αγαπάει δωρεάν!!

Αυτό δε λέει το Απολυτίκιο το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης; «Ἐξηγόρασας ἡμᾶς ἐκ τῆς κατάρας τοῦ νόμου τῷ τιμίῳ Σου αἵματι».

Πλήρωσε Αυτός για εμάς και μας κάλεσε κοντά Του ως φίλους και όχι ως πελάτες, ως ελεύθερους κι όχι ως υποτελείς. Καλή Σταύρωση και καλή προσωπική Ανάσταση!

Εύλογη απορία για την συναυλία «Τα Κατά Ματθαίον Πάθη»

images

Με ενδιαφέρον και συγκίνηση παρακολούθησα την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο μουσικής Αθηνών με τίτλο: "Τα Κατά Ματθαίον Πάθη ", ένα έργο για σολίστ, χορωδία και ορχήστρα του Μητροπολίτου Βολοκολάμσκ και Προέδρου του Τμήματος Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας και Πάσης Ρωσίας κ. Ιλαρίωνα Αλφέγιεφ.

Η όλη εκδήλωση τελέστηκε υπό την αιγίδα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και του Πρέσβη της Ρωσικής ομοσπονδίας στην Ελλάδα κ. Βλαντιμίρ Τσχικβισβίλι.

Πράγματι η εκδήλωση μεγαλειώδης και συγκινητική.

Ίσως στην δική μου ψυχή να φάνηκε έτσι, γιατί όλοι οι Χριστιανικοί λαοί τη χρονική αυτή στιγμή βιώνουν τις παραμονές των πραγματικών Θείων παθών.

Ευχόμουν απ’ τη στιγμή που έφτασε στα χέρια μου η αφίσα της εκδήλωσης, και που δυστυχώς δεν περιείχε την παραμικρή αναφορά σε αυτό που πιο κάτω θα αναφέρω, τουλάχιστον να γίνει η σχετική αναφορά στην αρχή η στο πέρας της εκδήλωσης.

Προσευχόμουν ο Θεός να φωτίσει τους οργανωτές, ομιλητές και κάθε υπεύθυνο να κάμουν μετά τα μέγιστα και το ελάχιστο, που άλλο δεν ήταν απ’ το να στρέψουν τα μάτια, τη σκέψη και τη μνήμη τους στην ημερομηνία της εκδήλωσης. Κυριακή 10 Απριλίου 2011.

Άραγε θα ήταν πολύ μια αναφορά στην επέτειο μιας ημέρας θλίψης για όλη την Ορθοδοξία, μιας ημέρας πάθους ακριβώς 1821 χρόνια μετά τα πάθη του Χριστού, που συνέβη στην πόλη των πόλεων την Κωνσταντινούπολη, του Αγίου Πατριάρχου Ε' ;

Άραγε θα ήταν πολύ η όλη εκδήλωση να ήταν αφιερωμένη στην Αγία ιστορική μορφή του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε', που έπαθε στις 10 Απριλίου 1821 για Χριστό και Πατρίδα;

Άραγε θα ήταν πολύς ένας λόγος πέντε λεπτών για το μαρτύριο ενός Πατριάρχη και μάλιστα ακριβώς 190 χρόνια απ’ το εκούσιο πάθος του;

Άραγε θα ήταν πολύ Ελλάδα και Ρωσία και μάλιστα στην καρδιά της Ελληνικής Πρωτεύουσας, να τιμήσουν μπροστά στα μάτια Ελλήνων και Ρώσων τη μνήμη του Άγιου Πατριάρχη Γρηγορίου Ε', ακριβώς 90 χρόνια (2011-1921) απ΄ την επίσημη Αγιοκατάταξη του, στις τάξεις της στρατευμένης Εκκλησίας των Αγίων του Χριστού;

Άραγε θα ήταν πλεονασμός Χριστιανικής, ηθικής και ιστορικής αναφοράς στο Πρότυπο αυτό Ιεράρχη, που συνδέει με την ζωή του αλλά κυρίως με το μαρτυρικό του πάθος τις δυο Ορθόδοξες χώρες της Ελλάδος και της Ρωσίας;

Άραγε θα ήταν υπερβολή, λίγα λόγια προς τα Ελληνόπουλα που στερούνται αυθεντικών ιστορικών γνώσεων γιατί απλά "κάποιοι" έχουν επιλέξει επί δεκαετίες, τη διαστροφική και διαστρεβλωτική εκμάθηση της Ελληνικής ιστορίας στα σχολειά της Πατρίδας μας;

Άραγε θα ήταν σχήμα οξύμωρο σε μια Ελληνορωσική εκδήλωση να αναφερθεί ότι Ελληνικό πλοίο, αλλά με Ρωσική σημαία περισυνέλεξε απ’ τον Κεράτιο κόλπο το άψυχο Άγιο κουφάρι του Πατριάρχη;

Άραγε θα ήταν ευτελής αναφορά ότι ένας ολόκληρος Αυτοκράτωρ Πασών των Ρωσιών ο Αλέξανδρος Α', απέστειλε στην Οδησσό, που εν τω μεταξύ κατέφτασε το Άγιο κουφάρι του Γρηγορίου Ε', άμφια Αρχιερατικά, Μήτρα Αρχιερατική, Εγκόλπιο Αρχιερατικό, προκειμένου και με κάθε επισημότητα και τιμή να πραγματοποιηθεί η νεκρώσιμη ακολουθία και ταφή;

Άραγε θα ήταν λεπτομέρεια η αναφορά στις χιλιάδες - χιλιάδων Ρώσων πιστών που ασπάστηκαν το Άγιο άψυχο σαρκίο του;

Άραγε θα ήταν είδηση για ψηλά γράμματα, ότι ο Ρωσικός λαός απ’ τη στιγμή της νεκρώσιμης ακολουθίας του, προσέγγιζε την Αγία του λάρνακα με την ευσεβή πεποίθηση της Αγιότητος του;

Άραγε θα ήταν άνευ λόγου, η υπενθύμιση ακόμη και γι’ αυτούς που γνωρίζουν, δύο γραμμές του Φωστήρα της Ορθοδοξίας μας Κωνσταντίνου Οικονόμου του εξ’ Οικονόμων, απ’ τον επικήδειο λόγο που εκφώνησε μπροστά στο φέρετρο του Αγίου Πατριάρχη, αναφωνώντας: "Γρηγόριε Σύ επέλεξες την γήν της Ρωσίας να δεχθεί στην αγκάλη της το Άγιο σώμα Σου"; Άραγε θα ήταν μήπως ανακρίβεια ότι ο Αυτοκράτωρ της Ρωσίας Αλέξανδρος Β', απεδέχθη πρόταση του Βασιλέως της Ελλάδος Γεωργίου Α' το 1871, προκειμένου να αποστείλει τα Άγια λείψανα του Πατριάρχη στην Πατρίδα μας, αρνούμενος ανάλογο αίτημα του Σουλτάνου της Τουρκίας Αμπντούλ Αζίζ;

Άραγε θα ήταν ανώφελη αναφορά για αυτούς που δε γνωρίζουν και κυρίως τα παιδιά, ότι η λάρνακα και τα Άγια λείψανα του κοσμούν τον Μητροπολιτικό ναό των Αθηνών;

Θα ήταν τέλος ασήμαντη λεπτομέρεια, η αναφορά σε επιστολή του πρώτου Μεταβυζαντινού Ηγέτη του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους, και επί 17 χρόνια στο Υπουργείο εξωτερικών και Υπουργού εξωτερικών της Ρωσίας Ιωάννη Καποδίστρια, που αναγνωρίζει προφητικά την Αγιότητα του Πατριάρχη Γρηγορίου, με επιστολή του την 28η Μαΐου 1828;

Θα ήταν άραγε αισθητική υπερβολή, η εικόνα του Άγιου Πατριάρχη στο καλαίσθητο έντυπο που περιελάμβανε το πρόγραμμα της μουσικής εκδήλωσης και το οποίο μάλιστα διενέμετο δωρεάν;

Δεν θα προκαλούσε άραγε ρίγη συγκίνησης, εάν στον προφορικό του χαιρετισμό προς τους Έλληνες ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίων έβαζε την σφραγίδα του Αγίου Γρηγορίου Ε', κάνοντας και μια συγκυριακή αναφορά στο κοσμικό του όνομα που ήταν το Γρηγόριος;

Ας κλείσει τις εύλογες απορίες μου αλλά κυρίως το παράπονο μου ένας σύγχρονος Ρώσος, ο Μακαριστός Γέρων Σωφρόνιος Σαχάρωφ, ο Θεολόγος του αιώνα μας κατά τον επίσης Μακαριστό αλλά Έλληνα Γέροντα Πορφύριο, που έγραψε: "Οι άνθρωποι εννοούν την ιστορία του κόσμου με διάφορους τρόπους. Για μερικούς είναι ιστορία Βασιλειών και πολέμων. Για άλλους είναι ιστορία κουλτούρας και πολιτισμών, επιστημονικών γνώσεων, φιλοσοφικών ιδεών και όλων εκείνων που ανήκουν στο επίπεδο αυτό. Για όλους εμάς όμως η ιστορία της ανθρωπότητος δεν είναι τίποτα άλλο, παρά η πραγματοποίηση του Θείου σχεδίου για τον άνθρωπο".

Τα κατά Ματθαίον Πάθη όμως στέλνουν και ένα διαχρονικό μήνυμα που στηρίζονται στη ρήση Του, "Μιμηταί Εμού γίνεσθαι", που ο Άγιος Πατριάρχης εγκολπώθηκε και ανέβηκε στον δικό του Σταυρό, σαν σήμερα 10 Απριλίου πριν ακριβώς 190 χρόνια.

Εάν οι επισημάνσεις μου είναι λαθεμένες, οι εύλογες απορίες μου ανεδαφικές, ζητώ ταπεινά συγνώμη.

Είναι όμως κρίμα, για την πραγματική ευκαιρία που ο Χριστός πρόσφερε απλόχερα με αφορμή την εκδήλωση αλλά και την ημερομηνία διεξαγωγής της, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά ότι στις σχέσεις των λαών Εκείνος ήταν είναι και θα είναι μπροστά, εάν οι άνθρωποι θελήσουν να είναι πίσω Του.

‘Όμως δεν απελπίζομαι γιατί το απύθμενο έλεος Του θα προσφέρει κι’ άλλες.

Ταπεινή μετάνοια λοιπόν, από κάποιον που έχει αφιερώσει τα τελευταία χρόνια της ζωής του στην ανάπτυξη των Ελληνορωσικών σχέσεων και όχι μόνο, μέσα απ’ την αναψηλάφηση της Ελληνικής ιστορίας αλλά και της Ευρωπαϊκής, μέσα απ΄ την ανάδειξη των επιστολών του Αγίου της πολιτικής Ιωάννη Καποδίστρια, και μάλιστα χωρίς την παραμικρή βοήθεια των επώνυμων, επίσημων και δυνατών αλλά με μόνη τη συμπαράσταση των ανώνυμων, άσημων και αδύνατων Ελληνικών ψυχών.

‘Ένας ανώνυμος, άσημος και αδύναμος και για την ιστορία

* Ο κ. Ιωάννης Κορνιλάκης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της "ΕΛΑΙΑ" ΑΜΚΕ, και συγγραφέας του βιβλίου "Ιωάννης Καποδίστριας ο Άγιος της Πολιτικής"

"Η Παναγία όπως τότε έτσι και σήμερα, δεν αφήσει το κράτος απροσμάχητον"

images

Φέτος συμπληρώνονται πέντε ολόκληρα χρόνια ζωής, εμπειρίας και ελάχιστης διακονίας – μαρτυρίας Ελληνισμού και Ορθοδοξίας στην πόλη του Χαρτούμ.

«Εν ενί στόματι και μια καρδία» ψάλλαμε το βράδυ της Παρασκευής στον Καθεδρικό Κοινοτικό Ναό της Παναγίας του Χαρτούμ την πιο υπέροχη Ακολουθία – του Ακαθίστου Ύμνου…

Ολίγοι πάντα… ως πολλοί… σιγοψάλλαμε από καρδιάς «την πρωτόγεννη μάνα του – την Παναγία – που είναι ταυτόχρονα μάνα του κόσμου, πλατύτερη από τας Ουρανούς» όπως θα έλεγε ο Ζήσιμος Λορεντζάτος.

Α! η άτρεπτη ενανθρώπηση του μονογενή της…. Α! η οικειότητα ανάμεσα στη γη και στον ουράνιο κόσμο…

Ποια άλλη θρησκεία ονομάζει το Θεό μήλο μυρωδάτο; «Το μήλον το εύοσμον Χαίρε η Τέξασα…».

Γοητευόμενος κυριολεκτικά από μια αρθρογραφία του έγκριτου περιοδικού της «Πειραϊκής Εκκλησίας» αφιερωμένη στον ποιητή Ζήσιμο Λορεντζάτο σπεύδω να αντιγράψω, οικειοποιούμενος πλήρως αυτά που μια ευαίσθητη ποιητική φύση εμπειρικά και «εκ Θεού» καταγράφει…

Εκ ζητώντας την επιείκεια της κρίσης για την «υποκλοπή» αυτή και ζητώντας την συγνώμην των πονησάντων την σχετική αρθρογραφία – το κάνω αυτό πιστεύωντας ότι οι φωνές αυτές πρέπει να ακούγονται έως εσχάτου της Γης έως καρδιάς…

Με νωπή ακόμη την Πατριαρχική φωνή του κοινού μας πνευματικού μας Πατέρα του Πατριάρχου ολόκληρης της Αφρικής που μόλις πέρυσι – 2010 έψαλλε εδώ στο Χαρτούμ την Β΄ Στάση των Χαιρετισμών της αποστάζοντας «Ελπίδα και δύναμη στις καρδίες όλων… ολοκληρώσαμε και φέτος δι’ αγίων ευχών Του τον του Ακαθίστου Ύμνου.

Ανάμεσα στο «μικρό ποίμνιο» των πιστευόντων και αδελφοί μας Ρωσσόφωνοι και Ρουμάνοι με τον Ακάθιστο Ύμνο καταγεγραμμένο στη δική τους γλώσσα κρατώντας ανά χείρας το δικό τους βιβλίο…

«Πάτερ εδώ στο Χαρτούμ νιώθω τις Ακολουθίες…. τις βιώνω διαφορετικά συμμετέχω, αναπολώ και μεταφέρομαι εκεί που ο Θεός θέλει κάθε φορά….»

Λόγια μιας ευλογημένης ψυχής που γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Χαρτούμ, αναπολώντας το ένδοξο παρελθόν τότε που ο ναός ήταν κατάμεστος όπως και σήμερα ακόμη οι εν Ελλάδι Ναοί…

Η Ακολουθία ολοκληρώθηκε με ομιλία του Επισκόπου στους πιστούς, προσκομίζοντας τις Πατρικές ευχές του Μακαριωτάτου Πατρός και Πατριάρχου Ημών κ.κ. Θεοδώρου του Β΄.

Μεταφέροντας δε και το Μήνυμα ότι η Παναγία όπως και τότε έτσι και σήμερα δεν αφήση το κράτος απροσμάχητον… Αυτή θα τρέξη και θα βοηθήσει και πάλι το γένος μας…

Αρκεί εμείς να μείνουμε εδραίοι και αμετακίνητοι στη μια ελπίδα και στη μια πίστη, εν τω συνδέσμω της ειρήνης, της ενότητας και της αγάπης, «μέσα σ΄ ένα κόσμο που τρέχει ασταμάτητα σαν το ποτάμι.... Είναι μεγάλο πράγμα να κολλάς στο βράχο; Να κρατιέσαι σταθερά κάπου – μόνο τότε βλέπεις γύρω σου σωστά…. Γι΄ αυτό «Παραδώσου στην παράδοση. Όπως παραδίνεται ο νεκρός για να τον πλύνουν … Και τότε θα δεις πως θα ανοίξει ο δρόμος μπροστά σου και θα καταλάβεις ότι Ζεις…» (Λόγια εμπειρίας πνευματικής του ποιητή Ζησίμου Λορεντζάτου).

Τα Θρησκευτικά στο "υποτιθέμενο" νέο Λύκειο...

images

Το (υποτιθέμενο) νέο Λύκειο της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας απευθύνεται και πάλι μόνο στο μυαλό και στις διανοητικές δεξιότητες του μαθητή.

Αυθαίρετα και αυταρχικά, χωρίς ουσιαστικό διάλογο, το δίκαιο κοινωνικό αίτημα για γενική και ανθρωπιστική παιδεία πάει περίπατο. Μια ματιά να ρίξεις στο «νέο» πρόγραμμα σπουδών θα το καταλάβεις αμέσως.

Η υποτίμηση της ανθρωπιστικής παιδείας περιλάμβανε και την υποβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών, τουλάχιστον σε επίπεδο ωρών. Στην Α΄ Λυκείου έμεινε ως έχει, αλλά στη Β΄ Λυκείου μειώθηκε στη μία ώρα και στη Γ΄ Λυκείου έγινε δίωρο επιλεγόμενο.

Σχετικά με τη Β΄ Λυκείου, το μονόωρο μάθημα των Θρησκευτικών έρχεται σε αντίθεση με τις δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου πως δεν θα υπάρχει μονόωρη διδασκαλία στο νέο Λύκειο.

Αβλεψία; Υποκρισία; Κοροϊδία; Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του, καθώς το μάθημα των Θρησκευτικών είναι το μόνο από όλα τα μαθήματα όλων των τάξεων και κατευθύνσεων που είχε αυτή τη μεταχείριση. Επίσης, αυτή η υποβάθμιση αντίκειται στις παιδαγωγικές και επιστημονικές αρχές περί διδακτικής γνωστικών αντικειμένων.

Στη Γ΄ Λυκείου καθίσταται ουσιαστικά ανύπαρκτο, καθώς και ο πλέον συνειδητοποιημένος μαθητής θα αναγκαστεί να το παρακάμψει, προκειμένου να επιλέξει άλλα μαθήματα που θα του είναι απαραίτητα για την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Επειδή η δήθεν αθώα απορία που εκτοξεύεται συχνά «τι θέση έχουν τα Θρησκευτικά σε ένα σύγχρονο σχολείο» έχει καταντήσει γελοία στράτευση, οφείλουν να μάθουν οι κομιστές της το περιεχόμενο του μαθήματος στις δύο τάξεις, ως έχει τώρα.

Στην ύλη της Β΄ Λυκείου περιλαμβάνονται γενικά θέματα περί Χριστιανισμού, δικαιοσύνης, ελευθερίας και πολιτικής, καθώς και γνωριμία με άλλα θρησκεύματα του κόσμου.

Το μάθημα στη Γ΄ Λυκείου αναφέρεται στην ειρήνη, τη συνείδηση, την αγάπη, σε υπαρξιακά, ηθικά και βιοηθικά ζητήματα, καθώς και σε σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα (ναρκωτικά, φτώχεια, οικολογική καταστροφή).

Αυτά δεν χρειάζονται στο σύγχρονο σχολείο; Πάρτε το είδηση ότι η φυσιογνωμία των Θρησκευτικών καλύπτει με τον καλύτερο τρόπο τις απαιτήσεις και παραμέτρους της ανθρωπιστικής παιδείας.

Αυτή η φαρσοκωμωδία με την καπήλευση της δημοκρατίας από αυτούς που θα έπρεπε να την υπηρετούν (κυρίως πολιτικούς και δημοσιογράφους) ήδη έχει αρχίσει να έχει τραγικά αποτελέσματα.

Το θέμα με το μάθημα των Θρησκευτικών δεν έχει συντεχνιακή λογική. Είναι η κορυφή του παγόβουνου που αναδεικνύει ζητήματα πολιτικά και ιδεολογικά.

Βάσει του Συντάγματος, η Πολιτεία έχει υποχρέωση να παρέχει θρησκευτική παιδεία στο σχολείο, καθώς και ηθική και πνευματική αγωγή. Το περιεχόμενό τους θα καθοριστεί από επιστημονικό και σοβαρό διάλογο.

Πονηρά τερτίπια, άκομψες διαρροές για μέτρηση αντιδράσεων, αυταρχικοί μονόλογοι, αυθαίρετες μεθοδεύσεις, μισόλογα και κρυφτούλι, συνοδευόμενα από αμφιλεγόμενες δημοσκοπήσεις είναι καταδικαστέες, αντιδημοκρατικές και αντιδεοντολογικές ενέργειες από όποιον κι αν προέρχονται.

Επίσης, η ενίσχυση της ανθρωπιστικής παιδείας είναι κοινωνική επιταγή και αναγκαιότητα, γιατί «πρώτα ο μαθητής» δεν έχει μόνο μυαλό, αλλά και ψυχή, καρδιά, συνείδηση, χαρακτήρα, υπαρξιακά ερωτήματα.

Και δεν είναι μόνο η υποτίμηση των Θρησκευτικών, αλλά και άλλα μαθήματα, όπως η Ψυχολογία, που βρήκαν την πόρτα πάλι κλειστή.
Όσοι μιλάνε για ευρωπαϊκή προοπτική της παιδείας (με πρώτη την κυρία Υπουργό) ας κάνουν τον κόπο να μελετήσουν τι γίνεται με το μάθημα των Θρησκευτικών στην Ευρώπη και πώς ακόμη και οι χώρες που το είχαν καταργήσει σταδιακά το επαναφέρουν.

Γι᾿ αυτό και για άλλα θέματα, πληθαίνουν οι φωνές που ζητούν δημοψήφισμα, που είναι η βάση της δημοκρατίας. Για να τελειώνουμε με τις αυθαιρεσίες του καθενός.

Γιατί άραγε δεν τολμούν οι πολιτικοί ούτε να σκεφτούν την προοπτική του δημοψηφίσματος, αλλά ούτε και λένε σταράτες και ειλικρινείς κουβέντες για αυτά τα θέματα;

Το ερώτημα ποιος θα είναι ο αυριανός πολίτης που θα ζήσει στην Ελλάδα και στον κόσμο είναι θεμελιώδες πολιτικό και ιδεολογικό ζήτημα και το σχολείο έχει πρωτεύοντα ρόλο σε αυτό.

Εκπαιδευτικοί, πνευματικοί φορείς και άνθρωποι, Εκκλησία και κόμματα οφείλουν να πάρουν θέση σχετικά με την ανθρωπιστική παιδεία, γιατί οι μαθητές θα συνεχίσουν (και στο «νέο»Λύκειο) να γράφουν πάνω σε θρανία και τοίχους (εκτός και πρόκειται για σκονάκι σε διαγώνισμα) στίχους από τραγούδια και φράσεις που αποκαλύπτουν έναν πλούσιο συναισθηματικό κόσμο και υπαρξιακά ερωτήματα.

top
Has no content to show!