Τα Αρχαία Ελληνικά στα σχολεία της Γερμανίας

ImageΤο μάθημα των  Αρχαίων Ελληνικών τυγχάνει ιδιαίτερης αποδοχής και αναγνώρισης στα γερμανικά σχολεία.

Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι η αποστολή αναφοράς του Υπουργού Παιδείας της Βάδης-Βυρτεμβέργης, στην οποία αναφέρεται απάντηση του Υπουργείου Παιδείας της Βάδης-Βυρτεμβέργης, σε επερώτηση της βουλευτού του κόμματος των Πρασίνων κυρίας Ρενάτε Ράστετερ, εάν θα έπρεπε το μάθημα των αρχαίων ελληνικών να αποσυρθεί και ποιο θα έπρεπε να είναι το μέλλον του στη Βάδη-Βυρτεμβέργη.

 

Ο υπουργός Παιδείας κ. Helmut Rau μετέφερε στον πρόεδρο του Κοινοβουλίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης την άποψη του υπουργείου του, ως προς την σημασία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών για την κυβέρνηση του ομοσπονδιακού κρατιδίου.

 

Μερικά από τα κύρια σημεία της απάντησής του είναι τα  εξής:

 

« Το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στα γερμανικά γυμνάσια του κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης παίζει έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο, διότι περιλαμβάνει τις βασικές αρχές του ευρωπαϊκού πολιτισμού στην λογοτεχνία και το θέατρο, στην πολιτική και το σύνταγμα, στις επιστήμες και τη φιλοσοφία, στις τέχνες και την αρχιτεκτονική, καθώς και τις συνεχείς επιδράσεις τους στο μεσαίωνα και στην νεότερη εποχή, χρησιμοποιώντας με έναν ιδιαίτερο τρόπο αναγνώσματα-πηγές.

 

Πέραν αυτού, η ελληνική γλώσσα είναι η γλώσσα της Καινής Διαθήκης και προσφέρει έτσι θεμελιώδεις γνώσεις της χριστιανικής θρησκείας.

 

Επιδίωξη του αρχαιοελληνικού μαθήματος αποτελεί η εμβάθυνση της βασικής εκπαίδευσης, βασισμένη πάνω στις φιλοσοφικές και ανθρωπιστικές αξίες.

 

Η σύγχρονη προσέγγιση του ελληνικού μαθήματος, περιλαμβάνει και στοιχεία της νεοελληνικής γλώσσας καθώς και απόψεις για την σημερινή Ελλάδα.»

 

Και συνεχίζει:

 

«Τα Αρχαία Ελληνικά είναι κατά κανόνα η τρίτη ξένη γλώσσα στα γερμανικά  γυμνάσια και έτσι αποτελεί το μάθημα προφίλ, του γλωσσικού προσανατολισμού στο Γυμνάσιο γενικής παιδείας. Προς το παρόν διδάσκονται σε συνολικά 30 δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια.

Μετά τον νέο “ευρωπαϊκό προσανατολισμό” για δημιουργία ανθρωπιστικών γυμνασίων, αυξήθηκε έντονα η συμμετοχή στο μάθημα των Ελληνικών.

 

Με βεβαιότητα δεν αληθεύει, ότι το μάθημα των αρχαίων ελληνικών έχει γίνει προβληματικό. Διότι ο υπάρχον αριθμός των διδακτικών ωρών το περασμένο σχολικό έτος 2006/07 ξεπερνά ξεκάθαρα τον αριθμό των προβλεπόμενων ωρών. Αυτό σημαίνει ότι δεν είχε καλυφθεί μόνο ο υποχρεωτικός τομέας πλήρως, αλλά μπορούσαν να  προσφερθούν και συμπληρωματικά μαθήματα. Αν το δει κανείς από την σημερινή σκοπιά, ακόμα και στα ερχόμενα έτη δεν αναμένεται το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών να εξελιχθεί σε προβληματικό».

 

Στη συνέχεια εξηγεί με ποια συγκεκριμένα μέτρα θέλει η κυβέρνηση να αποτρέψει την εξάλειψη του ελληνικού μαθήματος στα παραδοσιακά ανθρωπιστικά γυμνάσια:

 

«Τα τελευταία χρόνια έχουν ληφθεί μια σειρά μέτρων για την ενίσχυση του ελληνικού μαθήματος στα ανθρωπιστικά γυμνάσια. Αυτό έγινε τόσο σε θέματα δομής όσο και σε θέματα περιεχομένου. Όσον αφορά το περιεχόμενο του μαθήματος, την τελευταία δεκαετία, ειδικά μετά από την εισαγωγή-εφαρμογή των νέων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, το ελληνικό μάθημα μείωσε τη χρήση του διδακτικού βιβλίου με τις ποικίλες γραμματικές ασκήσεις και προς όφελός του εισήγαγε γνήσια αναγνώσματα, με κείμενα που δίνουν ιδιαίτερα κίνητρα. Περιλήφθησαν επίσης και ενδιαφέροντα κείμενα από την ύστερη αρχαιότητα και το μεσαίωνα.

 

Όσον αφορά το δομικό μέρος, δόθηκε η δυνατότητα εκμάθησης των Ελληνικών και στους μαθητές χωρίς να έχουν επιλέξει Λατινικά για πρώτη ξένη γλώσσα (πάνω από την 5η).

 

Με ιδιαίτερη επιτυχία θεσμοθετήθηκε στα ανθρωπιστικά γυμνάσια το σχολικό έτος 2003-2004 ένας νέος «Ευρωπαϊκός προσανατολισμός». Ο νέος «Ευρωπαϊκός προσανατολισμός », συνδέει δύο σύγχρονες με δύο παλαιότερες γλώσσες, τα Λατινικά και τα Ελληνικά και έχει διαμορφωθεί από τα ακόλουθα στοιχεία:

 

Τα Λατινικά και τα Ελληνικά είναι υποχρεωτικά μαθήματα ξένης γλώσσας (τα Λατινικά από την 5η τάξη και τα Ελληνικά κατά κανόνα από την 8η τάξη).

 

Στην αρχή της 10ης τάξης διδάσκεται παράλληλα με την Αγγλική και μία επιπλέον σύγχρονη ξένη γλώσσα (κατά κανόνα η Γαλλική).

 

Στις μεγάλες τάξεις του γυμνασίου, στην 11η και 12η (δηλ. στις λυκειακές αντίστοιχα ελληνικές) πρέπει να καταληφθούν (επιλεχθούν) δύο γλώσσες. Η μία από αυτές είναι τα Λατινικά ή τα Ελληνικά. Η άλλη γλώσσα είναι αυτή που έχουν ξεκινήσει οι μαθητές στην 10η τάξη.

 

Με αυτό τον νέο «Ευρωπαϊκό προσανατολισμό» αίρεται η αναγκαιότητα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να πρέπει οι μαθητές να αποφασίσουν ανάμεσα στα Ελληνικά και σε μια άλλη σύγχρονη ξένη γλώσσα.

 

Με αυτή την ευνοϊκότερη προσφορά του μαθήματος των ελληνικών, που έχει υλοποιηθεί ήδη περίπου στα μισά ανθρωπιστικά γυμνάσια, αυξήθηκε αισθητά ο αριθμός των μαθητών που επέλεξαν την ελληνική γλώσσα (μέχρι και 35 στην 8η τάξη).

 

Πέρα απ’ αυτό, το Υπουργείο Παιδείας έδωσε στο ελληνικό μάθημα νέα ώθηση και ανέλαβε νέες πρωτοβουλίες. Σε αυτές ανήκουν κυρίως η προώθηση του «Ελληνικού φόρουμ» (κύκλοι συζητήσεων με καθηγήτριες και καθηγητές με ειδικότητα στο ελληνικό μάθημα), καθώς και πολύ στενή συνεργασία με το Γενικό Προξενείο Στουτγάρδης, με το οποίο συνδιοργανώνονται τακτικές συναντήσεις ελλήνων και γερμανών εκπαιδευτικών.

 

Εν τω μεταξύ διεξήχθησαν και τηρήθηκαν πρακτικά για οκτώ συναντήσεις με θέμα «Ελλάδα και Γερμανία μαζί στο δρόμο προς την Ευρώπη».

Αξιοσημείωτη επίσης είναι και  η παραδοσιακά στενή συνεργασία του υπουργείου παιδείας  με το Σύλλογο της Βάδης Βυρτεμβέργης για την προώθηση της ανθρωπιστικής παιδείας, καθώς και με το κρατικό ίδρυμα.

 

«Ο ανθρωπισμός σήμερα», σκοπός του οποίου είναι η φροντίδα της πολιτιστικής κληρονομιάς της αρχαιότητας, όσο και η προώθηση της ανθρωπιστικής παιδείας. Επιπλέον διοργανώνονται εξειδικευμένα επιμορφωτικά σεμινάρια και ανάλογοι κύκλοι σπουδών για εκπαιδευτικούς με ειδικότητα στην ελληνική γλώσσα».

 

Η αναφορά αυτή του υπουργού Παιδείας κάνει λόγο και για τα Πανεπιστήμια της Βάδης-Βυρτεμβέργης όπου φοιτητές μπορούν να σπουδάσουν Αρχαία Ελληνικά.

 

Αυτά είναι τα εξής:

 

α. Πανεπιστήμιο Freiburg

β. Πανεπιστήμιο Heidelberg

γ. Πανεπιστήμιο  Tübingen

 

Όσον αφορά τα σχέδια της κυβέρνησης της Βάδης-Βυρτεμβέργης για το  μέλλον των Αρχαίων Ελληνικών στα γερμανικά σχολεία, ο υπουργός επισημαίνει και καταλήγει ως εξής:

 

«Η κυβέρνηση του κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης θα επιτελέσει το καθήκον της και στο μέλλον για την διασφάλιση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, έτσι ώστε να μην εξελιχθούν τα Αρχαία σε προβληματικό μάθημα».

 

Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και το Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Στουτγάρδης, που με συχνότατες επαφές του Συντονιστή Δρ. Δημητρίου Κούρτη με παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας της Βάδης Βυρτεμβέργης προσπαθεί να προωθήσει, κατά το δυνατό, την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο συγκεκριμένο κρατίδιο.

 

Ακόμη, με τη διοργάνωση από κοινού εκδηλώσεων που αφορούν κυρίως τη σχέση ελληνικής και γερμανικής γλώσσας και απευθύνονται τόσο σε Γερμανούς, όσο και σε Έλληνες εκπαιδευτικούς επιδιώκεται να γίνεται αισθητή η ελληνική παρουσία στην περιοχή.

 

Δρ. Δημήτριος Κούρτης

 

Συντονιστής Δ.Ε. Στουτγάρδης

(Βάδη – Βυρτεμβέργη και Ελβετία)      
Εμφανίσεις: 70154
Γίνετε ενεργά η πηγή του Romfea.gr! Στείλτε ειδήσεις και φωτογραφίες που πιστεύετε πως ενδιαφέρουν τους αναγνώστες στο [email protected]
FOLLOW ROMFEA:
top
Has no content to show!