Πατριαρχική Θεία Λειτουργία για τον Άγιο Γεώργιο στη Λύδδα
- Δημιουργηθηκε στις Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2011
-
Γράφτηκε από τον/την εκ του Πατριαρχείου 10.08
-
Την Τετάρτην, 3ην /16ην Νοεμβρίου 2011, εωρτάσθη πανηγυρικώς η εορτή της ανακομιδής του λειψάνου του Αγίου μεγαλομάρτυρος Γεωργίου του Τροπαιοφόρου εις την Λύδδαν.
Η Λύδδα, γνωστή εκ της αρχαιότητος και ως Διόσπολις, είναι μία από τας πόλεις, αι οποίαι ευθύς εξ αρχής εδέχθησαν το κήρυγμα του Ευαγγελίου υπό των Αποστόλων, ως αναφέρεται εις το βιβλίον των Πράξεων.
«Ο απόστολος Πέτρος κατήλθε προς τους αγίους, τους κατοικούντας εις την Λύδδαν…» «…και είδαν αυτόν πάντες οι κατοικούντες Λύδδαν…», ένθα και εθεράπευσε τον παράλυτον Αινέαν, (Πραξ, 9, 32-35).
Εκ Λύδδης ήτο η εκ μητρός καταγωγή του Αγίου ενδόξου μεγαλομάρτυρος Γεωργίου του Τροπαιοφόρου. Δια τον λόγον τούτον και ο άγιος Γεώργιος προ του μαρτυρίου του επί Διοκλητιανού, εις Ρώμην το 303 μ.Χ., ανέθεσεν εις τον υπηρέτην αυτού να φέρη το σκήνωμά του και να το ενταφιάση εις Λύδδαν.
Εις τον τόπον του ενταφιασμού του, όπου και υπήρχεν ευκτήριος οίκος των Χριστιανών κατοίκων της Λύδδης, ανήγειρε μεγαλοπρεπή ναόν αργότερον η Αγία Ελένη, ότε επεσκέφθη τους Αγίους Τόπους την δεκαετίαν του 326-336 μ.Χ. και εμερίμνησε δια τα εγκαίνια αυτού.
Εκ του Αγίου Γεωργίου η πόλις ωνομάσθη και Γεωργιούπολις.
Την μνήμην της ανακομιδής του λειψάνου του Αγίου Γεωργίου και των Εγκαινίων του Ναού αυτού τούτου εορτάζει η Εκκλησία των Ιεροσολύμων την 3ην /16ην Νοεμβρίου εκάστου έτους, ως περιεκτικώς και ευστόχως λέγει το Συναξαριακόν Δίστιχον: «Ναού τα εγκαίνια, μάρτυς και θέσι, των λειψάνων σου νυν γεραίρει η κτίσις».
Δια την εορτήν ταύτην μετέβη εις Λύδδαν κατά την ως άνω μνημονευθείσαν ημέραν η Α.Θ.Μ. ο Πατήρ ημών και Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος και μετά την εις την είσοδον της πόλεως γενομένην Αυτώ υπό του ηγουμένου Αρχιμανδρίτου π. Σωφρονίου, του Προέδρου και των Προσκόπων της Λύδδης θερμήν υποδοχήν, ετέλεσε την θ. Λειτουργίαν, συλλειτουργούντων Αυτώ του Ιερωτάτου Μητροπολίτου Ναζαρέτ κ. Κυριακού, του Ιερωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Ιόππης κ. Δαμασκηνού, του Γέροντος Αρχιγραμματέως, Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων και Αραβοφώνων εγγάμων ιερέων κυρίως εκ των ομόρων πόλεων της Λύδδης, ήτοι Ιόππης και Ρέμλης, αλλά και εξ Ιεροσολύμων και πόλεων της Παλαιστινιακής Αυτονομίας.
Δια την εορτήν προσήλθον από τον Εσπερινόν της παραμονής αλλά και διαρκούσης της θ. Λειτουργίας χιλιάδες Ορθοδόξων και μη Ορθοδόξων Χριστιανών, αλλά και Μουσουλμάνων, προσκυνούντων τον εν τη υπογείω κρύπτη τάφον του Αγίου, αναπτόντων κηρία, παρακολουθούντων την θ. Λειτουργίαν και προσφερόντων τα τάματα αυτών εις λαμπάδας και αμνούς σφαγιαζομένους εις το προαύλιον του Ναού, υποβαλλόντων τας παρακλήσεις και τα αιτήματα αυτών προς τον Άγιον η αναπεμπόντων ευχαριστίας δια δεχθείσαν βοήθειαν.
Εις την κατανυκτικήν συμμετοχήν εις την θ. Λειτουργίαν εβοήθησεν η χορωδία της Άκκρης και του Σαχνίν, διευθυνομένη υπό του Αρχιμανδρίτου π. Φιλοθέου.
Προς το πολυπληθές τούτο ευλαβές, αλλά και φωνασκούν εκκλησίασμα απηύθυνε κήρυγμα η Α.Θ.Μ. ο Πατήρ ημών και Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος έχον ως έπεται:
«Είπεν ο Κύριος τοις εαυτού μαθηταίς: όταν δε έλθη ο Παράκλητος ον εγώ πέμψω υμίν παρά του πατρός, το Πνεύμα της αληθείας ο παρά του πατρός εκπορεύεται, εκείνος μαρτυρήσει περί εμού· και υμείς δε μαρτυρείτε, ότι απ’ αρχής μετ’ εμού εστε. Ταύτα λελάληκα υμίν ίνα μη σκανδαλισθήτε.
Αποσυναγώγους ποιήσουσιν υμάς, αλλ’έρχεται ώρα, ίνα πας ο αποκτείνας υμάς δόξη λατρείαν προσφέρειν τω Θεώ», (Ιωάν. 15, 26-27/16, 1-2).
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Ευλαβείς Χριστιανοί,
Ο ένδοξος μεγαλομάρτυς Άγιος Γεώργιος μας συνήγαγε σήμερον εν τω επωνύμω ιερώ ναώ αυτού εις την ιστορικήν πόλιν της Λύδδης, δια να τιμήσωμεν την μνήμην αυτού.
Ποιούμεν δε τούτο, διότι, ως λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος: «μαρτύρων γαρ θάνατος, πιστών εστι παράκλησις, Εκκλησιών παρρησία, Χριστιανισμού σύστασις, θανάτου κατάλυσις, αναστάσεως απόδειξις, δαιμόνων γέλως, διαβόλου κατηγορία, φιλοσοφίας διδασκαλία και πάντων των αγαθών ρίζα».
Όντως αγαπητοί μου, ο θάνατος των μαρτύρων της αγάπης του Χριστού είναι Χριστιανισμού σύστασις, θανάτου της αμαρτίας κατάλυσις και αναστάσεως απόδειξις.
Και τούτο διότι ο Χριστιανισμός, δηλονότι η χριστιανική Εκκλησία, είναι τεθεμελιωμένη επί του σταυρικού αίματος του Σωτήρος ημών Χριστού.
Το δε σταυρικόν και μαρτυρικόν αίμα του Χριστού είναι αυτό το οποίον κατήργησε, κατέλυσε δια παντός τον εκ της αμαρτίας του Παλαιού Αδάμ εισαχθέντα θάνατον εις τον κόσμον.
Με άλλα λόγια, ο θάνατος του νέου Αδάμ, του Χριστού, κατήργησε τον θάνατον της αμαρτίας. Απόδειξις τούτου είναι η εκ νεκρών Ανάστασις του Χριστού. Της δε Αναστάσεως του Χριστού απόδειξις είναι ο μαρτυρικός θάνατος του Χριστού.
Ο θάνατος δε των μαρτύρων της αγάπης του Χριστού, ως λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος, «ουκ εστι θάνατος, αλλά ζωής βελτίονος αρχή, μη γαρ δη τούτο ίδης, ότι γυμνόν του μάρτυρος το σώμα πρόκειται της ψυχικής ενεργείας έρημον.
Αλλ’ εκείνο σκόπει ότι της ψυχής αυτής ετέρα παρακάθηται μείζων αυτώ δύναμις, η του Αγίου Πνεύματος χάρις, δι’ ων θαυματοποιεί».
Ιδού τι θα λέγη εν προκειμένω ο υμνωδός του Αγίου Γεωργίου: «Πάθει το πάθος μιμούμενος, το ζωηφόρον Χριστού, παρ’αυτού την ενέργειαν των θαυμάτων είληφας, αθλοφόρε Άγιε. Αίματι τω σω σταζόμενος, τω ζωοδότη Χριστώ τω το αίμα το τίμιον, δια σε κενώσαντι προσηνέχθης, Γεώργιε, και κοινωνόν σε δόξης ειργάσατο και βασιλείας Αυτού συμμέτοχον ως αριστεύσαντα κατά του αλάστορος και τα δεινά τούτου μηχανήματα τελείως σβέσαντα».
Η Εκκλησία μας τιμά ιδιαιτέρως τους Αγίους αυτής μάρτυρας, διότι το ίδιον αυτών αίμα εξέχεαν υπέρ της αληθείας. Η δε αλήθεια είναι ο Χριστός: «Εγώ ειμι η οδός και η αλήθεια», (Ιωάν. 14-6). Της αληθείας του Χριστού μάρτυς, κήρυξ και ευαγγελιστής είναι ο θεσμός της Εκκλησίας.
Τον δε θεσμόν τούτον συγκροτεί και συνέχει το Άγιον Πνεύμα, το Πνεύμα της Αληθείας του Χριστού, το εκ του Πατρός εκπορευόμενον.
Το υπέρ της αληθείας του Χριστού εκχυθέν αίμα των μαρτύρων της σωζούσης αγάπης του Χριστού είναι εκείνον, το οποίον εδραίωσεν εις τα πέρατα της οικουμένης την διδασκαλίαν των Αγίων Αποστόλων. Ο Μέγας των Εθνών Απόστολος Παύλος παραγγέλλει εις τον μαθητήν του Τιμόθεον, λέγων: «Μνημόνευε Ιησούν Χριστόν εγηγερμένον εκ νεκρών, εκ σπέρματος Δαυΐδ κατά το Ευαγγέλιόν μου.
Εν ω κακοπαθώ μέχρι δεσμών ως κακούργος, αλλ’ ο λόγος του Θεού ου δέδεται. Δια τούτο πάντα υπομένω δια τους εκλεκτούς, ίνα και αυτοί σωτηρίας τύχωσι της εν Χριστώ Ιησού, μετά δόξης αιωνίου», (Β’ Τιμ. 2, 8-10).
Υπέρ της εν Χριστώ Ιησού σωτηρίας όχι μόνον εδίδαξεν ο Άγιος Γεώργιος , αλλά και λαμπρώς -ως λέγει ο συναξαριστής αυτού- τον Χριστόν Θεόν τε και Θεού Υιόν ανεκήρυξε παρρησιασάμενος το μυστήριον της ευσεβείας, δηλονότι το μυστήριον της θείας οικονομίας.
Τούτο δε εποίησεν ο Άγιος εν Ρώμη ενώπιον του αυτοκράτορος Διοκλητιανού και πάσης της των Ρωμαίων Βουλής.
Ανεδείχθη ο Άγιος μέγας μάρτυς όχι απλώς της αγάπης του Χριστού, αλλά και των έργων της του Χριστού αγάπης, ως επίσης και θαυματουργός, ως ψάλλει και ο υμνωδός της Εκκλησίας: «Ως των αιχμαλώτων ελευθερωτής και των πτωχών υπερασπιστής, ασθενούντων ιατρός, βασιλέων υπέρμαχος, τροπαιοφόρε μαγαλομάρτυς Γεώργιε, πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ σωθήναι τας ψυχάς ημών».
Ανεδείχθη μέγας μάρτυς, επαναλαμβάνομεν, της αγάπης του Χριστού ο Τροπαιοφόρος Γεώργιος, ο έχων το γένος εκ πατρός μεν Καππαδόκης, εκ μητρός δε Παλαιστίνος, διότι εκ προγόνων εσέβετο τον Χριστόν, μιμούμενος την διδασκαλίαν και το έργον, αλλά και το πάθος του Χριστού. Με άλλα λόγια, ο Γεώργιος κατώρθωσε να αποβάλλη τον παλαιόν Αδάμ, όταν κατά το βάπτισμά του ενεδύθη τον νέον Αδάμ, δηλονότι τον Χριστόν.
Η δια του Αγίου Βαπτίσματος και του χρίσματος της σφραγίδος της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος ένταξίς μας εις το σώμα της Εκκλησίας, το Σώμα του Χριστού, εις ουδέν άλλο τι αποσκοπεί, ει μη μόνον εις την μνηστείαν της βασιλείας του Θεού Πατρός, Κυρίου δε ημών Ιησού Χριστού.
Την μνηστείαν, την αρραβώνα της επουρανίου του Χριστού βασιλείας επέτυχεν και ο σήμερον τιμώμενος Άγιος ημών Γεώργιος, επί τη μνήμη της μετακομιδής του ιερού αυτού λειψάνου εν αυτώ τούτω τω τόπω της μεγαλωνύμου πόλεως Λύδδης και δη του μεγαλοπρεπούς και επωνύμου αυτού Ναού, δια του μαρτυρίου της αγάπης της εν Χριστώ. Και λέγομεν της εν Χριστώ αγάπης διότι, ως παρατηρεί ο Ιερός Χρυσόστομος «αγάπης ουδέν ούτε μείζον ούτε ίσον εστίν, ουδέ αυτό το μαρτύριον, ο πάντων εστί κεφάλαιον των αγαθών».
Εάν, αγαπητοί μου αδελφοί, θέλωμεν να φανώμεν άξιοι της τιμής των Αγίων και δη του Αγίου μεγαλομάρτυρος Γεωργίου, πρέπει να γίνωμεν και ημείς ζηλωταί και μιμηταί της αρετής αυτού και των καλών έργων της αγάπης του Χριστού. Εξ άλλου, κατά τους Αγίους Πατέρας της Εκκλησίας το των Αγίων μαρτύριον δεν τελειούται, δεν ολοκληρώνεται μόνον δια του πάθους του μαρτυρικού, αλλά και δια του λόγου της χάριτος: «Πας γαρ κήρυξ αληθείας, μάρτυς εστι του Θεού».
Της σωζούσης αληθείας και της αγάπης του Χριστού καλούμεθα και ημείς, αγαπητοί, να γίνωμεν μάρτυρες δια των πρεσβειών του Αγίου ενδόξου μεγαλομάρτυρος Γεωργίου και των πρεσβειών της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας. Αμήν.
Την θ. Λειτουργίαν παρηκολούθησεν ο αντιπρόσωπος του Έλληνος Πρέσβεως εις το Ισραήλ, οι Πρέσβεις της Γεωργίας, της Λευκορωσίας και της Σερβίας, ο Δήμαρχος της Λύδδης και ο Κυβερνήτης της περιοχής Κιρκασίας της Ουκρανίας κ. Σεργκέϊ Μπορισόβιτς, συνοδευόμενος υπό του Πρέσβεως της Ουκρανίας εις το Τελ-Αβίβ κ. Nennundo Nadolenko και συνεργατών αυτού.
Την θ. Λειτουργίαν ηκολούθησε δεξίωσις εις το ηγουμενείον, παρατεθείσα υπό του καθηγουμένου οσιωτάτου Αρχιμανδρίτου π. Σωφρονίου.
Την μεσημβρίαν η Επιτροπή της Κοινότητος της Λύδδης παρέθεσεν εις την Λέσχην της Κοινότητος γεύμα εις τον Μακαριώτατον, την συνοδείαν Αυτού και εις προσκεκλημένους εκ της Κοινότητος της Λύδδης και εξ άλλων Κοινοτήτων.
Διαρκούντος του γεύματος τούτου ο Πρόεδρος της Κοινότητος κ. Γιούσεφ Χάνχαν, ηυχαρίστησε τον Μακαριώτατον δια την παραχώρησιν πατά του Πατριαρχείου τεμαχίου γης δι’ οικιστικήν ανοικοδόμησιν και ο Δήμαρχος της πόλεως της Λύδδης ηυχαρίστησε δια την πρόσκλησιν εις την εορτήν και το γεύμα και ανεφέρθη εις το σχολείον της Ρέμλης ως πρότυπον σχολείον.
{youtube width="600" height="400"}K4j5nHqz0aE{/youtube}
- Εμφανίσεις: 70092