Χρονικό υποδοχής Πάπα από τον Ιεροσολύμων Θεόφιλο
- Δημιουργηθηκε στις Πέμπτη, 21 Μαΐου 2009
-
Γράφτηκε από τον/την ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ - "Romfea.gr"
-
επεσκέφθη την Α.Θ.Μ. τον Πατριάρχην Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλον τον Γ' και ανεκοίνωσε εις Αυτόν την πρόθεσιν του Πάπα Ρώμης Βενεδίκτου του ΧVI να επισκεφθή την Αγίαν Γην.
Η Α. Θ. Μακαριότης απήντησεν αυτώ ότι ο Πάπας είναι ευπρόσδεκτος εις επίσκεψιν εις το πλαίσιον της κρατούσης εκκλησιαστικής και προσκυνηματικής καθεστωτικής τάξεως.
Έκτοτε ήρξατο συνεργασία μεταξύ της Προσκυνηματικής Επιτροπής του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, αποτελουμένης εκ του Γέροντος Δραγουμάνου Μητροπολίτου Ελευθερουπόλεως κ. Χριστοδούλου, Γέροντος Αρχιγραμματέως Αρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, του Παρασκευοφύλακος του Ναού της Αναστάσεως Αρχιμανδρίτου Ισιδώρου και της Αδελφότητος των Φραγκισκανών, κουστωδών της Αγίας Γης των Ρωμαιοκαθολικών, και του Αποστολικού Δελεγάτου, δια τας λεπτομερείας της επισκέψεως του Πάπα εις το Πατριαρχείον και τα Πανάγια Προσκυνήματα, βάσει του δια μέσου των αιώνων και κυρίως από του 19ου αι. και εξής αποκρυσταλλωθέντος προσκυνηματικού καθεστώτος.
Συνεχής υπήρξεν η συνεργασία της εν λόγω Προσκυνηματικής Επιτροπής δια την εις το Πατριαρχείον επίσκεψιν του Πάπα και μετά της Ισραηλινής Αστυνομίας, λαβούσης δρακόντεια μέτρα ασφαλείας δια την προστασίαν του Πάπα, προσκεκλημένου όντος του κράτους του Ισραήλ.
Επανειλημμέναι ήσαν αι επισκέψεις της Αστυνομίας εις τον χώρον του Πατριαρχείου δια την κατόπτευσιν και διασφάλισιν των τόπων επισκέψεως του Πάπα προς πρόληψιν και αποτροπήν οιασδήποτε ενεργείας εις βάρος Αυτού.
Ο Πάπας Βενέδικτος ήτο ωσαύτως προσκεκλημένος και του κράτους της Ιορδανίας. Η άφιξις Αυτού εις την Αγίαν Γην εγένετο πρώτον μέσω του κράτους της Ιορδανίας, ούσης και αυτής τμήμα της Αγίας Γης.
Ο Ποντίφηξ αφίχθη εις το αεροδρόμιον της Ιορδανίας την Παρασκευήν, 8-5-2009, γενόμενος δεκτός υπό της Βασιλικής οικογενείας, του Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου Γ', του Λατίνου Πατριάρχου κ. Φουάδ Τουάλ και άλλων επισήμων.
Εις τας λοιπάς εκδηλώσεις της εν Ιορδανία επισκέψεως του Πάπα, ως εις την επίσκεψιν Αυτού εις το τέμενος «Βασιλεύς Χουσεΐν», εις την τοποθέτησιν του θεμελίου λίθου του Πανεπιστημίου την πόλιν της Μαδηβάς, εις την επίσκεψιν Αυτού εις τας βυζαντινάς εκκλησίας του Όρους Νεβώ, αντεπροσώπευσε το Πατριαρχείον ο Αρχιεπίσκοπος Αβήλων κ. Δωρόθεος, ο εν Αμμάν Πατριαρχικός Επίτροπος Μητροπολίτης Φιλαδελφείας κ. Βενέδικτος και ο εν Μαδηβά Πατριαρχκός Επίτροπος και Υπεύθυνος των αραβοφώνων σχολείων του Πατριαρχείου Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Ιννοκέντιος.
Ο Πάπας αφίχθη εις το Ισραήλ μέσω του αεροδρομίου Ben - Gurion, την πρωΐαν της Δευτέρας, 11-5-2009.
Κατά την άφιξιν Αυτού υπεδέχθησαν Αυτόν εκ μέρους της Ισραηλινής Κυβερνήσεως ο Πρόεδρος του Κράτους του Ισραήλ κ. Σιμόν Πέρες και ο Πρωθυπουργός αυτού κ. Βενιαμίν Νατανιάχου.
Εκ τού χριστιανικού κόσμου υπεδέχθησαν Αυτόν οι Επίσκοποι της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και οι αρχηγοί των Χριστιανικών Δογμάτων της Αγίας Γης. Τον Πατριάρχην Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλον Γ' αντεπροσώπευσεν ο Δραγουμάνος του Πατριαρχείου, Ιερώτατος Μητροπολίτης Ελευθερουπόλεως κ. Χριστόδουλος.
Εις τας δηλώσεις Αυτού, άμα τη αφίξει Αυτού, ο Πάπας, συμφώνως προς τα Μ.Μ.Ε. του Ισραήλ, έκαμε λόγον δια την ειρήνευσιν μεταξύ Ισλάμ και Ιουδαϊσμού και δια το εις βάρος των Ιουδαίων ολοκαύτωμα εις τον δεύτερον Παγκόσμιον Πόλεμον.
Την 16:00 μ.μ. ώραν της ιδίας ημέρας, 11-5-2009, ο Πάπας εγένετο δεκτός εις επίσημον υποδοχήν εις το Προεδρικόν Μέγαρον υπό του Προέδρου του κράτους του Ισραήλ κ. Σιμόν Πέρες. Εις την υποδοχήν αυτήν ήτο προσκεκλημένος υπό του Προέδρου ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος Γ .
Την 17:45 μ.μ., ώραν της ιδίας ημέρας, 11-5-2009, ο Ποντίφιξ επεσκέφθη το μνημείον Yad -Vashem εις την δυτικήν Ιερουσαλήμ, αφιερωμένον εις τους 6.000.000 των Εβραίων, θυμάτων της Χιτλερικής μανίας.
Ο Πάπας κατεδίκασε το έγκλημα τούτο, ως και πάσαν εκδήλωσιν αντισημιτισμού, απευχόμενος την επανάληψιν τούτου εις το Εβραϊκόν γένος και την ανθρωπότητα όλην.
Την 18:30μ.μ. της ιδίας ημέρας, 11-5-2009, εις την αίθουσαν του ξενοδοχείου Notre - Dame, προσκυνηματικού κέντρου της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας παρά την Νέαν Πύλην, έλαβε χώραν συνάντησις του Πάπα μετά των εκπροσώπων των Χριστιανικών Ομολογιών της Αγίας Γης και των άλλων θρησκευμάτων, Ιουδαϊσμού και Ισλάμ.
Εις την συνάντησιν αυτήν μετέσχον και τα μέλη του Συμβουλίου των Θρησκευτικών Αρχηγών της Αγίας Γης, Ιουδαίων, Χριστιανών και Μουσουλμάνων. Το νεοσύστατον τούτο Συμβούλιον έχει ως σκοπόν την προώθησιν της επιλύσεως της πολιτικής κρίσεως μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστινίων δια της συμβολής των εκπροσώπων των ως άνω τριών θρησκειών.
Τα μέλη του Συμβουλίου τούτου μετέβησαν εις τας Η.Π.Α. υπό την Προεδρίαν του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου Γ' προ της συναντήσεως των πολιτικών αρχηγών εις την Αννάπολιν των Η.Π.Α. τον Οκτώβριον του 2007.
Συντονιστής του Συμβουλίου τούτου είναι ο Σουηδός κ. Trond Bakkevig. Eις την ως άνω συνάντησιν εν Notre - Dame αντεπροσώπευσε το Πατριαρχείον ο Γέρων Αρχιγραμματεύς Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίνης κ. Αρίσταρχος.
Εις την προσφώνησιν αυτών εν τη συναντήσει ταύτη, ο Πατριάρχης των Λατίνων κ. Φουάδ Τουάλ, ο Συντονιστής του Συμβουλίου Θρησκευτικών Αρχηγών της Αγίας Γης κ. Trond Bakkevig, ο Πάπας Βενέδικτος XVI και ο σεΐχης Ταϊσίρ Ταμίμη ετόνισαν τον ρόλον, τον οποίον δύνανται να διαδραματίσουν οι εκπρόσωποι των τριών θρησκειών εις την εξεύρεσιν ειρηνικής λύσεως του προβλήματος μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστινίων, λύσεως εξασφαλιζούσης την ελευθερίαν, ανεξαρτησίαν, ασφάλειαν και ευημερίαν των δύο λαών και των οπαδών των τριών θρησκειών, ήτοι Ιουδαϊσμού, Χριστιανισμού και Ισλάμ.
Την Τρίτην, 12.5.2009, ο Πάπας επεσκέφθη τον ιερόν χώρον των Μουσουλμάνων Χάραφ - Σιαρίφ, Τέμενος του Ομάρ, ένθα υπεδέχθη Aυτόν ο Μουφτής των Ιεροσολύμων, σεΐχης Μουχάμαντ Χουσεΐν.
Εν συνεχεία επεσκέφθη το εις την ιδίαν περιοχήν Δυτικόν Τείχος του Ναού του Σολομώντος, το ιερώτατον προσκύνημα του Ιουδαϊσμού.
Την μεσημβρίαν της ιδίας ημέρας ο Λατίνος Πατριάρχης κ. Φουάδ Τουάλ παρέθεσε τράπεζαν προς τιμήν του Πάπα εις το Λατινικόν Πατριαρχείον.
Εις ταύτην παρεκάθισαν ως προσκεκλημένοι εκ μέρους του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος Γ' και ο Γέρων Αρχιγραμματεύς, Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίνης κ. Αρίσταρχος.
Το εσπέρας της ιδίας ημέρας ο Πάπας Βενέδικτος ΧVI ετέλεσε λειτουργίαν εις τον Κήπον της Γεθσημανής, εις την «Κοιλάδα των Κέδρων», μεταξύ του Ναού του Σολομώντος και του Όρους των Ελαιών.
Την πρωΐαν της Τετάρτης, 13-5-2009, εγένετο υποδοχή του Πάπα υπό του Προέδρου της Παλαιστινιακής Αυτονομίας κ. Μαχμούντ Αμπάς-Αμπού Μάζεν εις τα παρά την Βηθλεέμ Προεδρικά Γραφεία της Παλαιστινιακής Αυτονομίας. Εις ταύτην προσκληθείς ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος ο Γ', αντεπροσώπευσε το Πατριαρχείον συνοδευόμενος υπό του εν Βηθλεέμ Πατριαρχικού Επιτρόπου Αρχιεπισκόπου Ιορδάνου κ. Θεοφυλάκτου.
Εν συνεχεία ο Ποντίφηξ ετέλεσε λειτουργίαν εις την πλατείαν της πόλεως Βηθλεέμ, προ της Δημαρχίας και της αυλής της Βασιλικής της Γεννήσεως. Εις την λειτουργίαν ταύτην αντεπροσώπευσε το Πατριαρχείον, παραστάς, ο Πατριαρχικός Επίτροπος Βηθλεέμ Αρχιεπίσκοπος Ιορδάνου κ. Θεοφύλακτος.
Μετά ταύτα, το εσπέρας της ιδίας ημέρας, 13.5.2009, περί την 3:30μ.μ. ώραν ο Πάπας επεσκέφθη την Βασιλικήν της Γεννήσεως. Ο Πάπας, εισελθών, συμφώνως τω κρατούντι προσκυνηματικώ καθεστώτι, από της Εκκλησίας της Αγίας Αικατερίνης των Λατίνων εις το Άγιον Σπήλαιον, προσεκύνησε, παρόντων του ημετέρου Πατριαρχικού Επιτρόπου και του Επιτρόπου των Αρμενίων.
Το εσπέρας της ιδίας ημέρας, 13.5.2009, ο Πάπας επεσκέφθη τον παρά τον Τάφον της Ραχήλ Παλαιστινιακόν καταυλισμόν Aida, ένθα παρουσία του Προέδρου Αμπάς- Αμπού Μάζεν εδήλωσε την συμπαράστασιν Αυτού προς τον Παλαιστινιακόν λαόν και τον προσφάτως δεινοπαθήσαντα λαόν της Γάζης και υπεσχέθη να βοηθήση δι' όλων των δυνατών μέσων εις την δικαίαν επίλυσιν του Παλαιστινιακού ζητήματος.
Η Πέμπτη, 14η του μηνός Μαΐου, αφιερώθη υπό του Πάπα δια τήν εις Ναζαρέτ επίσκεψιν Αυτού.
Την Παρασκευήν, 15ην Μαΐου, ο Πάπας επεσκέφθη μετά της 36 μελούς συνοδείας Αυτού ως ήτο κατά την τάξιν κεκανονισμένον και ρυθμισμένον, το Ελληνορθόδοξον Πατριαρχείον Ιεροσολύμων.
Μεταξύ των μελών της συνοδείας Αυτού ήσαν ο Καρδινάλιος Tarcisio Bertone, υπουργός Εξωτερικών του Πάπα, ο Καρδινάλιος Walter Kasper, Πρόεδρος του Ποντιφηκού Συμβουλίου επί της Χριστιανικής Ενότητος, ο Αποστολικός Δελεγάτος, Msgr. Antonio Franco, και ο κουστωδός της Αγίας Γης π. Pierebattista Pizzabala.
Η επίσκεψις αύτη, κατόπιν όλων των προετοιμασιών και των μέτρων ασφαλείας καθ' όλην την διάρκειαν της προηγουμένης νυκτός και την πρωΐαν υπό της Ισραηλινής Αστυνομίας, έλαβε χώραν την 9:15 π.μ. ώραν.
Εις την είσοδον του Πατριαρχείου υπεδέχθησαν τον Ποντίφηκα οι Ιερώτατοι Μητροπολίται Ναζαρέτ κ. Κυριακός και Καπιτωλιάδος κ. Ησύχιος και ο Γέρων Αρχιγραμματεύς, Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίνης κ. Αρίσταρχος, οίτινες και ωδήγησαν Αυτόν εις την είσοδον της αιθούσης του Θρόνου, ένθα παρέλαβεν Aυτόν η Α.Θ.Μ. ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος ο Γ' και ωδήγησεν Αυτόν δεξιόθεν Αυτού.
Ευθύς αμέσως ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος προσεφώνησε τον Πάπαν και ο Πάπας Βενέδικτος XVI ανταπήντησε τω Μακαριωτάτω δια των προσφωνήσεων (παρατίθενται εις το τέλος της σελίδος).
Μετά τας προσφωνήσεις ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος προσέφερε τω Ποντίφηκι ωραιοτάτην εικόνα της Γεννήσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, εικονογραφηθείσαν δια τα 2000 έτη εορτασμού της χριστιανοσύνης και ζεύγος δικηροτρικήρων.
Ο Πάπας Βενέδικτος XVI ανταποκρινόμενος αμοιβαίως, έδωσεν τω Μακαριωτάτω εις πανομοιότυπον πολύτιμον έκδοσιν (Facsimilia) εικονογραφημένον συναξαρικόν χειρόγραφον των μηνών Σεπτεμβρίου έως Φεβρουαρίου, συγγραφέν δια τον βυζαντινόν αυτοκράτορα Βασίλειον Β' (976 -1025) και φυλασσόμενον εις την Βατικάνειαν Βιβλιοθήκην υπό τα στοιχεία, Codex Vat. Graec., 1613, 11ου αι.
Εις την συνάντησιν εν τω Πατριαρχείω ήσαν προσκεκλημένοι οι εκπρόσωποι των άλλων Χριστιανικών Δογμάτων της Αγίας Γης, οι αρχηγοί της Ισραηλινής Αστυνομίας, οι Διευθυνταί του Τμήματος Χριστιανικών Υποθέσεων του Υπουργείου Θρησκευμάτων του Ισραήλ, ο Πρόεδρος της Τοπικής Αυτοδιοικήσεως της Παλαιστινιακής Αυτονομίας κ. Ζιγιάντ Μπάντακ, οι Διευθυνταί της Επιστροπής Χριστιανικών Υποθέσεων της Παλαιστινιακής Αυτονομίας, οι εκπρόσωποι των Διπλωματικών Αντιπροσωπειών των Ιεροσολύμων, εν οις ο Έλλην Γενικός Πρόξενος κ. Σωτήριος Αθανασίου, μέλη του αραβοφώνου ημών ποιμνίου και επίλεκτα μέλη εκ της Ιουδαϊκής, Μουσουλμανικής και Χριστιανικής Κοινότητος.
Ευθύς μετά τας προσφωνήσεις και τον χαιρετισμόν υπό των Χριστιανικών Κοινοτήτων, ο Πάπας ανεχώρησε δια την επίσκεψιν Αυτού εις τον Ναόν της Αναστάσεως.
Εις την αυλήν του Ναού της Αναστάσεως υπεδέχθησαν τον Πάπαν ο Ιερώτατος Μητροπολίτης Καπιτωλιάδος κ. Ησύχιος, τα μέλη της Προσκυνηματικής Επιτροπής του ημετέρου Πατριαρχείου, Γέρων Δραγουμάνος Μητροπολίτης Ελευθερουπόλεως κ. Χριστόδουλος, Γέρων Αρχιγραμματεύς Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίνης κ. Αρίσταρχος, Αρχιμανδρίτης Ισίδωρος Παρασκευοφύλαξ του Πανιέρου Ναού της Αναστάσεως και οι εκπρόσωποι των Αρμενίων και των Φραγκισκανών.
Ο Πάπας εισελθών, εγένετο δεκτός υπό του κουστωδού της Αγίας Γης π. Pierebattista Pizzaballa εις το προσκύνημα της Αποκαθηλώσεως, ένθα προσεκύνησε και ακολούθως κατευθυνθείς προς τον Πανάγιον Τάφον ετέλεσε προ Αυτού Δοξολογίαν, εν η παρέστησαν ως αντιπρόσωποι του Πατριαρχείου, οι υποδεχθέντες Αυτόν εις την αυλήν του Ναού της Αναστάσεως.
Εν συνεχεία ο Πάπας προσεκύνησε εις το προσκύνημα των Φραγκισκανών, «Μη μου άπτου» η Παρεκκλήσιον της Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής, ακολούθως δε ανήλθε δια των βορείων βαθμίδων εις τον Φρικτόν Γολγοθάν, ένθα υπεδέχθη Αυτόν ο Ορθόδοξος Φύλαξ του προσκυνήματος και ένθα προσηυχήθη και ήναψε λαμπάδα.
Μετά την εν τω Ναώ προσκύνησιν Αυτού ο Πάπας επεσκέφθη το Αρμενικόν Πατριαρχείον, το εν τη Αγία Σιών υπερώον και ακολούθως μετέβη εις το εν Τελ-Αβίβ αεροδρόμιον Ben - Gurion, ένθα εγένετο και η επίσημος τελετή αποχαιρετισμού δια την αναχώρησιν Αυτού προς Ρώμην.
Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ κ. ΘΕΟΦΙΛΟΥ Γ’
«Αγιώτατε Πάπα Ρώμης Βενέδικτε XVI, Χριστός ανέστη!
Χαιρετίζομεν υμάς ενθέρμως εν τω ονόματι του Αναστάντος Κυρίου εις αυτήν την Αγίαν Πόλιν, η οποία έγινε μάρτυς του πάθους, του θανάτου και της αναστάσεως του Κυρίου ημών και καλωσορίζομεν υμάς επί τη πρώτη Παπική επισκέψει υμών εις την Αγίαν Γην.
Ενθυμούμεθα καλώς την επίσκεψιν του μακαριστού και αγαπητού προκατόχου υμών, Πάπα Ιωάννου Παύλου ΙΙ, το έτος 2000, ως και το βαθύ και θετικόν αποτέλεσμα, το οποίον είχεν η επίσκεψις αυτή δια την συνδιαλλαγήν και ειρήνην εις την περιοχήν ημών.
Όλοι όσοι έρχονται εις την Αγίαν Γην -από τον ανώτατον έως και τον πλέον ταπεινόν απλόν άνθρωπον- έρχονται ως προσκυνηταί. Εις τα Λατινικά η λέξις δια τον προσκυνητήν είναι peregrinus. Εις την ρίζαν αυτής, η λέξις “peregrinus” σημαίνει κάποιον, ο οποίος έρχεται από μίαν άλλην χώραν. Από τας πρώτας ημέρας της ζωής της Εκκλησίας μετά τον Μέγαν Κωνσταντίνον, πιστοί άνθρωποι εταξίδευσαν προς Προσκυνήματα και Αγίους Τόπους εις την Αγίαν Γην και ανά την Ευρώπην.
Και εις την Ελληνικήν η λέξις δια τον όρον “peregrinus” είναι «προσκυνητής». Με αυτήν την λέξιν εννοούμεν τον άνθρωπον εκείνον, ο οποίος προσφέρει λατρείαν.
Ακριβώς, όπως οι πλείστοι των προσκυνητών ταξιδεύουν, ούτω και ο σκοπός της περιοδείας εκάστου προσκυνητού είναι η λατρεία εις το προσκύνημα του προορισμού αυτού.
Έρχεσθε ενταύθα, Αγιώτατε, ως εις, όπως πολλά εκατομμύρια άλλων εκ των παρελθόντων αιώνων, ο οποίος εκφράζει και τας δύο ταύτας σημασίας της προσκυνήσεως: ήλθατε έχοντες διανύσει μακράν οδόν και ήλθατε, δια να προσφέρετε λατρείαν εν τοις Αγίοις Τόποις.
Είθε η προσκυνηματική υμών πορεία να είναι παράδειγμα εις όλους τους άλλους, οι οποίοι επιθυμούν να έλθουν εις τους τόπους, όπου η ιερά ιστορία, η ιστορία της σωτηρίας, εγένετο σαρξ και όπου οι άνθρωποι έλαβον πείραν του Θεού εις τους λόγους των προφητών και εις το πρόσωπον του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Η Ιερουσαλήμ είναι η πνευματική «Μήτηρ όλων των Εκκλησιών». Ενταύθα την ημέραν της Πεντηκοστής, απεκαλύφθη η Εκκλησία, και απ’ αυτής της ημέρας έως της σήμερον, δια 2000 έτη, η Εκκλησία των Ιεροσολύμων υπήρξε μάρτυς της ζωής, του Θανάτου και της Αναστάσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Ημείς, οι οποίοι επιδιώκομεν να είμεθα πιστοί εις την κλήσιν των Ιεροσολύμων ως της πνευματικής μητρός όλων των Εκκλησιών, διατηρούμεν τας οικουμενικάς ημών συνεργασίας και σχέσεις και προσευχόμεθα καθημερινώς δια την «ένωσιν όλων», «υπέρ της των πάντων ενώσεως».
Η οικουμενική πορεία είναι μία πορεία θεραπείας των αναμνήσεων του παρελθόντος, ως επίσης είναι και η ανάκτησις μιας κοινής ζωής πίστεως και μαρτυρίας δια το παρόν και το μέλλον. Είθε ο Θεός να δίδη εις ημάς πάντοτε την χάριν να λαμβάνωμεν σοβαρώς υπ’ όψιν την δυσκολίαν, εις την οποίαν ευρισκόμεθα εξ αιτίας των δυσαρέστων διαιρέσεων και την αποφασιστικότητα να πράττωμεν παν ο,τι δυνάμεθα, ώστε να υπερβώμεν όλα όσα διαιρούν ημάς.
Συνεχίζομεν την μαρτυρίαν ημών, διατηρούντες τα πανάγια προσκυνήματα, τα οποία είναι πολύτιμα και άγια εις Ιουδαίους, Χριστιανούς και Μουσουλμάνους ομοίως. Όσον αφορά την Χριστιανικήν Κοινότητα εις την ευρυτέραν ημών περιοχήν και την Αγίαν Γην εν γένει, οι Άγιοι Τόποι είναι ο σύνδεσμος μεταξύ της Εκκλησίας και αυτής της Γης.
Η διακονία αυτών, εις τους οποίους η θεία Πρόνοια έχει εμπιστευθή τους Αγίους Τόπους, είναι να εξασφαλίσουν την δυνατότητα να έχουν όλοι ελευθέραν πρόσβασιν εις αυτά, ούτως ώστε η δύναμις της ιεράς ημών ιστορίας να μεταμορφώνη τας ζωάς των πιστών εις το να ανακαλύπτουν την κοινήν ημών ανθρωπίνην φύσιν και την αποστολήν ημών δια της αποκαταστάσεως των πάντων, ως ο άγιος απόστολος Παύλος λέγει: «αποκαταλλάξαι τα πάντα εις Αυτόν»(Κολ. 1:20).
Το Πασχάλιον πνεύμα είναι εις ημάς μία υπόμνησις του θριάμβου της αγάπης επί του μίσους, της ζωής επί του θανάτου, της δικαιοσύνης επί της αδικίας, της ειρήνης επί της διαμάχης, του φωτός επί του σκότους.
Η Εκκλησία εξακολουθεί να φέρη την μαρτυρίαν δι’ αυτήν την σεσαρκωμένην αγάπην, την αγάπην του σεσαρκωμένου Λόγου, ο οποίος κατά την διάρκειαν του επιγείου Αυτού έργου, έδωσεν εις ημάς την εντολήν όχι απλώς να αγαπώμεν τον πλησίον ημών ως εαυτούς, αλλά επίσης να αγαπώμεν τους εχθρούς ημών και τους μισούντας ημάς.
Πιστεύομεν ότι η ειρηνική συνύπαρξις Ιουδαίων, Χριστιανών και Μουσουλμάνων εις την Αγίαν Γην είναι ουσιώδης δια την θεμελιώδη ακεραιότητα της περιοχής. Έχομεν ζήσει ενταύθα μαζί επί γενεάς γενεών.
Ούτως πρέπει να είναι και δια το μέλλον. Ημείς εξακολουθούμεν να είμεθα, να ευρισκώμεθα ενταύθα δια τον χριστιανικόν πληθυσμόν της Αγίας Γης. Οι αριθμοί μας μειώνονται εν σχέσει με το υπόλοιπον του πληθυσμού, αλλ’ ημείς είμεθα αφωσιωμένοι εις την βελτίωσιν των ευκαιριών δια την παιδείαν, απασχόλησιν και οικογενειακήν ζωήν, η οποία δίδει την δυνατότητα εις όλους αυτούς, οι οποίοι ονομάζουν την Αγίαν Γην γενέτειράν των, να ημπορούν να ζουν πλήρη και ευτυχισμένην ζωήν.
Η Ιερουσαλήμ είναι μοναδική. Εδώ Ιουδαίοι, Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι αποτελούν υπόδειγμα ενότητος και ποικιλίας, το οποίον δίδει έκφρασιν εις την διαθρησκειακήν και πολυπολιτισμικήν ατμόσφαιραν της συγχρόνου ημών ζωής και απάντησιν εις τας προκλήσεις, τας οποίας ο κόσμος αντιμετωπίζει.
Καθήκον ημών είναι να επεκτείνωμεν και εμβαθύνωμεν την ηθικήν υποχρέωσιν του αμοιβαίου σεβασμού, συνδιαλλαγής και διαρκούς ειρήνης εις την Αγίαν Γην. Εις τούτο το μέγα έργον, οι χριστιανοί όλων των ομολογιών καλούνται να ενώσουν δυνάμεις. Είθε η ζωή ημών από κοινού να δίδη μορφήν εις τους λόγους του ψαλμωδού, οι οποίοι είναι: «έλεος και αλήθεια συνήντησαν, δικαιοσύνη και ειρήνη κατεφίλησαν (ψαλμ. 84 (85), 10).
Εις τούτο το μέγα καθήκον καλούμεθα όλοι εις ένα δυναμικόν διάλογον - ένα διάλογον μεταξύ των Εκκλησιών ημών, όπως καλούμεθα και εις ένα διάλογον μεταξύ των Χριστιανών και των πιστών μιας εκάστης των πίστεων ημών. Ας μη λησμονώμεν ποτέ ότι η ενότης της πίστεως, εις την οποίαν οι Χριστιανοί καλούνται, δεν είναι καθ’ εαυτό εν τέλος, αλλ’ εν μέσον, δια του οποίου ημείς μαρτυρούμεν την ενότητα του ανθρωπίνου γένους.
Αγιώτατε, γνωρίζομεν ότι έχετε έλθει εις την Αγίαν Γην ως προσκυνητής, αλλά οι άνθρωποι ενταύθα καλωσορίζουν υμάς και ως αγγελιαφόρον ειρήνης και συμφιλιώσεως. Ταυτοχρόνως Ημείς, ως Πατριάρχης Ιεροσολύμων, χαιρετίζομεν υμάς με τας λέξεις του ιερού Χρυσοστόμου, ο οποίος προτρέπει ημάς εις εκάστην θ. λειτουργίαν να «αγαπήσωμεν αλλήλους, ίνα εν ομονοία ομολογήσωμεν Πατέρα, Υιόν και Άγιον Πνεύμα, Τριάδα ομοούσιον και αχώριστον».
Αγιώτατε, εξ ονόματος όλων των αντιπροσώπων των Εκκλησιών και των θρησκευτικών Κοινοτήτων, των συνηθροισμένων σήμερον ενταύθα, ευχαριστούμεν υμάς δια την επίσκεψιν υμών.
Χριστός ανέστη! Αληθώς ανέστη.
Ο Θεός να ευλογήση το προσκύνημα Υμών»
Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΒΕΝΕΔΙΚΤΟΥ 16ου
«Αγαπητοί Αδελφοί και Αδελφαί εν Χριστώ,
Μετά βαθείας ευγνωμοσύνης και χαράς επισκέπτομαι το Ελληνορθόδοξον Πατριαρχείον Ιεροσολύμων. Από πολλού ανέμενον την στιγμήν ταύτην.
Ευχαριστώ την Αυτού Μακαριότητα τον Πατριάρχην Θεόφιλον Γ’ δια τας ευγενείς αυτού λέξεις εις τον αδελφικόν αυτού χαιρετισμόν, προς τον οποίον ενθέρμως εν αμοιβαιότητι ανταποκρίνομαι.
Επίσης εκφράζω προς όλους υμάς την εγκάρδιον ευγνωμοσύνην μου, δια την παροχήν της ευκαιρίας αυτής να συναντήσω ξανά τους πολλούς αρχηγούς των Εκκλησιών και Εκκλησιαστικών Κοινοτήτων, παρόντας ενταύθα.
Την πρωΐαν αυτήν φέρω εις την μνήμην μου τας ιστορικάς συναντήσεις, αι οποίαι έχουν λάβει χώραν εδώ εις τα Ιεροσόλυμα μεταξύ του προκατόχου μου Πάπα Παύλου VI και του Οικουμενικού Πατριάρχου Αθηναγόρου Ι και επίσης μεταξύ του Πάπα Ιωάννου Παύλου ΙΙ και του μακαριστού Πατριάρχου Διοδώρου.
Αι συναντήσεις αυταί, συμπεριλαμβανομένης της επισκέψεως μου σήμερον, έχουν μεγάλην συμβολικήν σημασίαν. Αυταί αναπολούν ότι το φως της Ανατολής (πρβλ. Ησ. 60,1 / Αποκ. 21,10) έχει φωτίσει όλον τον κόσμον από της στιγμής, καθ’ ην «ανατολή εξ ύψους», ήλθε να επισκεφθή ημάς (Λουκ. 1, 78) και αυταί μας υπενθυμίζουν επίσης ότι εντεύθεν το Ευαγγέλιον εκηρύχθη εις όλα τα έθνη.
Ιστάμενοι εις τούτον τον καθαγιασμένον τόπον παραπλεύρως του Ναού της Αναστάσεως, ο οποίος σημειοί τον χώρον, ένθα ο σταυρωθείς Κύριος ημών ανέστη εκ νεκρών δι’ όλην την ανθρωπότητα και πλησίον του υπερώου, ένθα την ημέραν της Πεντηκοστής «ήσαν πάντες ομού επί το αυτό» (Πραξ. 2,1). ποίος θα ηδύνατο να μην αισθανθή παρωρμημένος να αποδώση την πληρότητα της καλής θελήσεως, και να αναγγείλη την διάθεσιν μαθητείας και πνευματικής επιθυμίας εις τας οικουμενικάς ημών προσπαθείας;
Προσεύχομαι, ώστε η συνάντησις ημών σήμερον να δώση νέαν ώθησιν εις την εργασίαν του οικουμενικού διαλόγου μεταξύ της Καθολικής Εκκλησίας και των Ορθοδόξων Εκκλησιών, προσθέτουσα εις τους προσφάτους καρπούς της μελέτης των κειμένων και άλλων κοινών πρωτοβουλιών.
Ιδιαιτέρα υπήρξεν η χαρά των Εκκλησιών ημών ως εκ της συμμετοχής του Οικουμενικού Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, της Αυτού Αγιότητος Βαρθολομαίου Ι, εις την πρόσφατον Σύνοδον των Επισκόπων της Ρώμης, αφιερωμένην εις το θέμα: «Ο Λόγος του Θεού εις την Ζωήν και την Αποστολήν της Εκκλησίας».
Ο ένθερμος καλωσορισμός, μετά του οποίου Εκείνος εγένετο δεκτός και η συγκινητική αυτού παρέμβασις ήσαν ειλικρινείς εκφράσεις της βαθείας πνευματικής χαράς, πηγαζούσης ως εκ της εκτάσεως, εις την οποίαν η κοινωνία είναι ήδη παρούσα μεταξύ των Εκκλησιών ημών.
Μία τοιαύτη οικουμενική εμπειρία φέρει καθαράν μαρτυρίαν του συνδέσμου μεταξύ της ενότητος της Εκκλησίας και της αποστολής αυτής. Εκτείνων τας χείρας Αυτού επί του σταυρού, ο Ιησούς απεκάλυψε το πλήρωμα της επιθυμίας Αυτού να ελκύση όλους προς Εαυτόν, ενώνων αυτούς ομού εις εν (πρβλ. Ιω. 12,32).
Εμφυσών το Πνεύμα Αυτού εφ’ ημάς, απεκάλυψεν εις ημάς την δύναμιν Αυτού να καθιστά ημάς ικανούς να μετέχωμεν εις την αποστολήν Αυτού της συνδιαλλαγής (πρβλ. Ιω. 19,30, 20, 22-23).
Εις αυτήν την εμφύσησιν, δια της λυτρώσεως, η οποία ενώνει, ευρίσκεται η αποστολή ημών! Απορεί τις ολίγον, επομένως, δια το ότι ακριβώς εις την διακαή ημών επιθυμίαν να φέρωμεν τον Χριστόν εις τους άλλους, να καταστήσωμεν γνωστόν το μήνυμα Αυτού της συνδιαλλαγής (πρβλ. Β’ Κορ. 5,19), ημείς αισθανόμεθα την εντροπήν της διαιρέσεως ημών.
Ακόμη απεσταλμένοι έξω προς τον κόσμον (πρβλ. Ιω. 20,21) ενδυναμούμενοι υπό της ενοποιού δυνάμεως του Αγίου Πνεύματος (αυτόθ. στιχ. 22), διακηρύσσοντες την συνδιαλλαγήν, η οποία ελκύει όλους να πιστεύσουν ότι ο Ιησούς είναι ο Υιός του Θεού (αυτόθ. στιχ. 31), ημείς θα εύρωμεν την δύναμιν να αναδιπλασιάσωμεν τας προσπαθείας ημών, να τελειοποιήσωμεν την κοινωνίαν ημών, να κάμωμεν αυτήν τελείαν, να φέρωμεν ηνωμένην μαρτυρίαν εις την αγάπην του Πατρός, ο οποίος αποστέλλει τον Υιόν, ώστε ο κόσμος να γνωρίση την αγάπην Εκείνου δι’ ημάς (πρβλ. Ιω. 17,23).
Περίπου πριν από δύο χιλιάδες έτη, κατά μήκος τούτων των ιδίων οδών, μία ομάς Ελλήνων υπέβαλον αυτήν την παράκλησιν εις τον Φίλιππον: «Κύριε, θέλομεν τον Ιησούν ιδείν» ( Ιω. 12,21).
Αύτη είναι μία παράκλησις γενομένη ξανά υφ’ ημών σήμερον, εδώ εις την Ιερουσαλήμ, εις την Αγίαν Γην, εις την περιοχήν αυτήν και τον κόσμον όλον. Πως απαντώμεν; Ακούγεται η απάντησις ημών; Ο απόστολος Παύλος αφυπνίζει ημάς ως προς την βαρύτητα της απαντήσεως ημών: της αποστολής ημών να διδάσκωμεν και να κηρύσσωμεν.
Λέγει: «άρα η πίστις εξ ακοής, η δε ακοή δια ρήματος Χριστού (Ρωμ. 10,17)». Είναι επιτακτικόν επομένως οι Χριστιανοί ηγέτες και αι Κοινότητες αυτών να δίδουν δυνατήν μαρτυρίαν εις ο,τι η πίστις ημών διακηρύσσει: τον αιώνιον Λόγον, ο οποίος εισήλθεν εις τον χώρον και χρόνον εις αυτήν την γην, Ιησούν τον από Ναζαρέτ, ο Οποίος περιεπάτησεν εις αυτούς τους δρόμους και δια των λόγων και πράξεων Αυτού καλεί τους ανθρώπους κάθε ηλικίας εις την ζωήν της αληθείας και της αγάπης.
Αγαπητοί φίλοι, ενώ ενθαρρύνω υμάς να διακηρύσσητε χαρμοσύνως τον Αναστάντα Κύριον, επιθυμώ επίσης να αναγνωρίσω το έργον προς αυτόν τον σκοπόν των Αρχηγών των Χριστιανικών Εκκλησιών, οι οποίοι συνέρχονται τακτικώς εις αυτήν την πόλιν.
Φαίνεται εις εμέ ότι η μεγίστη υπηρεσία, την οποίαν οι Χριστιανοί εις την Ιερουσαλήμ δύνανται να προσφέρουν προς τους συμπολίτας αυτών είναι η ανάπτυξις και η παιδεία μιας περαιτέρω γενεάς καλώς πεπληροφορημένων και αφωσιωμένων Χριστιανών, ενθέρμων εις την επιθυμίαν αυτών να συνεισφέρουν γενναιοδώρως εις την θρησκευτικήν και πολιτιστικήν ζωήν αυτής της μοναδικής και αγίας Πόλεως.
Η θεμελιώδης προτεραιότης κάθε Χριστιανού ηγέτου είναι η τροφοδότησις της πίστεως των ατόμων και των οικογενειών, των εμπεπιστευμένων εις την ποιμαντικήν αυτού φροντίδα.
Τούτο το κοινόν ποιμαντικόν ενδιαφέρον θα διαβεβαιώση ότι αι συνήθεις συναντήσεις υμών είναι σημειωμέναι από την σοφίαν και την αδελφικήν αγάπην, αι οποίαι είναι απαραίτητοι, δια να υποστηρίξητε ο εις τον άλλον και να συνδέσητε με αμφοτέρας ταύτας τας χαράς και τας ειδικάς δυσκολίας, αι οποίαι σημαδεύουν τας ζωάς του λαού υμών.
Προσεύχομαι, ώστε αι επιδιώξεις των Χριστιανών των Ιεροσολύμων να κατανοηθούν ως συμφωνούσαι προς τας επιδιώξεις όλων των κατοίκων αυτών, ανεξαρτήτως του θρησκεύματος αυτών: μία ζωή θρησκευτικής ελευθερίας και ειρηνικής συνυπάρξεως και ιδίως δια την νεολαίαν - ανεμπόδιστος πρόσβασις προς την παιδείαν και απασχόλησιν, προοπτική καταλλήλου στεγάσεως και οικογενειακής κατοικίας και δυνατότης να ωφεληθούν και να συνεισφέρουν εις την οικονομικήν σταθερότητα.
Μακαριώτατε,
Ευχαριστώ υμάς ξανά δια την ευγένειαν υμών να με προσκαλέσητε ενταύθα, ομού μετά των άλλων φιλοξενουμένων.
Εφ’ ένα έκαστον υμών και επί τας Κοινότητας, τας οποίας υμείς αντιπροσωπεύετε, επικαλούμαι εν αφθονία δαψιλείς τας ευλογίας του Θεού δια δύναμιν και σοφίαν.
Είθε όλοι υμείς να ενδυναμωθήτε υπό της ελπίδος του Χριστού, η οποία δεν διαψεύδει!».
- Εμφανίσεις: 80964