Γενναίο, δριμύτατο κατηγορώ Βαρθολομαίου κατά της Τουρκίας
- Δημιουργηθηκε στις Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2009
-
Γράφτηκε από τον/την Εθνικός Κήρυκας - Θεόδωρος Καλμούκος 21:56
-
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος σε μία ιστορική του συνέντευξη στην τηλεοπτική εκπομπή «Εξήντα λεπτά» του «CBS» δήλωσε ότι αισθάνεται «σταυρωμένος» κι ακόμα ότι οι Τούρκοι επιδιώκουν τον εκδιωγμό του Πατριαρχείου από την Κωνσταντινούπολη.
Πρόκειται για μία άνευ προηγουμένου καταγγελία για την Τουρκία, που πρώτη φορά στην ιστορία των τελευταίων πενήντα ετών τόλμησε να κάνει ο Πατριάρχης δημόσια και με αποδέκτες τον αμερικανικό λαό και γενικότερα όλο τον Κόσμο.Είπε χαρακτηριστικά, πως οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί στην Τουρκία τυγχάνουν μεταχείρισης ως δεύτερης κατηγορίας πολίτες. Είπε επί λέξει, πως «δεν αισθανόμαστε ότι απολαμβάνουμε τα πλήρη μας δικαιώματα ως Τούρκοι πολίτες».
Οταν ο δημοσιογράφος κ. Σάιμον τον ρώτησε «εφόσον σας μεταχειρίζονται ως δεύτερης κατηγορίας πολίτες εδώ και είστε Ελληνες, γιατί δεν πηγαίνετε στην Ελλάδα;», ο Πατριάρχης απάντησε «διότι αγαπούμε την πατρίδα μας.
Γεννηθήκαμε εδώ και εδώ θέλουμε να πεθάνουμε. Αισθανόμαστε ότι εδώ είναι η αποστολή μας, η οποία είναι επί 17 ολόκληρους αιώνες» και συμπλήρωσε «απορώ γιατί οι Αρχές της χώρας μας δεν σέβονται αυτή την Ιστορία».
Ολόκληρη η συνέντευξη-εκπομπή των «Εξήντα Λεπτών» του «CBS» ακολουθεί σε μετάφραση του «Εθνικού Κήρυκα». Μπομπ Σάιμον («CBS»): Θα σας προξενήσει έκπληξη αν πληροφορηθείτε πως ένας από τους πιο σπουδαίους χριστιανούς ηγέτες, έπειτα από τον Πάπα, ζει σε μία χώρα όπου το 99% του πληθυσμού της είναι μουσουλμάνοι;
Το όνομά του είναι Βαρθολομαίος και είναι ο Πατριάρχης των 300 εκατομμυρίων Ορθοδόξων Χριστιανών. Μένει στην Ινσταμπούλ της Τουρκίας, είναι ο τελευταίος της σειράς των Πατριαρχών που διαμένει εκεί πριν από την ύπαρξη της Τουρκίας, από τους αιώνες που ακολούθησαν τον θάνατο του Ιησού Χριστού.
Ηταν τότε που η Ινσταμπούλ ονομαζόταν Κωνσταντινούπολη και ήταν η πιο σπουδαία πόλη στον Χριστιανικό κόσμο. Ο κ. Σάιμον συνέχισε, λέγοντας: «Ομως, οι καιροί άλλαξαν και στη σύγχρονη μουσουλμανική Τουρκία ο Πατριάρχης δεν αισθάνεται πολύ ευπρόσδεκτος. Οι τουρκικές Αρχές έχουν κατασχέσει χριστιανικές περιουσίες και έχουν κλείσει εκκλησίες, μοναστήρια και σχολεία.
Οι πιστοί του φοβούνται ότι οι Αρχές θέλουν να αναγκάσουν τον Βαρθολομαίο και την Εκκλησία του -η οποία είναι η αρχαιότερη από όλες τις Χριστιανικές Εκκλησίες- να φύγουν από την Τουρκία». Εξηγώντας στα εκατομμύρια των τηλεθεατών για τον τίτλο του Πατριάρχη, ο κ. Σάιμον είπε πως «ο επίσημος τίτλος του είναι εντυπωσιακός: Η Αυτού Θειοτάτη Παναγιότης Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος» και διευκρίνισε ότι «Οικουμενικός σημαίνει 'παγκόσμιος' και 300 εκατομμύρια Ορθόδοξοι Χριστιανοί προσβλέπουν σ' αυτόν για πνευματική καθοδήγηση».
Ο ανταποκριτής της εκπομπής «Εξήντα Λεπτά» Μπομπ Σάιμον συνάντησε για πρώτη φορά τον Πατριάρχη στην Κωνσταντινούπολη το Πάσχα όπου προσκυνητές από όλο τον Ορθόδοξο χριστιανικό κόσμο είχαν πάει να γιορτάσουν την Ανάσταση του Χριστού, την πιο ιερή στο εορτολόγιό της, με τον άνθρωπο ο οποίος είναι ο Πάπας τους».
Ο κ. Σάιμον του είπε πως «η πρώτη μου ερώτηση είναι τούτη: Πώς να σας αποκαλώ; Ως Παναγιότατο; Ως Πατριάρχη; Ως Οικουμενικό Πατριάρχη; Ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος προσφώνησής σας;». Κι ο Πατριάρχης απάντησε πως «ο επίσημος τίτλος είναι 'Παναγιότατος'« και συμπλήρωσε χαμογελώντας «αλλά για μένα το να με αποκαλείτε 'Βαρθολομαίο' είναι αρκετό».
Ο κ. Σάιμον είπε ότι «πιθανώς για εκείνον (είναι αρκετό) αλλά όχι για μας. Και ενώ ο Παναγιότατος μπορεί να κατέχει τον Οικουμενικό Θρόνο, η έδρα του απέχει κραυγαλέα από αυτό που είναι το Βατικανό. Το Γραφείο του είναι περιορισμένο, σχετικώς λιτό και γεμάτο από χαρτιά. Δεν υπάρχει κανένας πίνακας του Μιχαήλ Αγγέλου εκεί.
Τα μόνα που έχουν απομείνει είναι από μία Χριστιανική Αυτοκρατορία η οποία κάποτε διοίκησε την Ινσταμπούλ είναι ένα συγκρότημα από εννέα κτίρια τα οποία είναι συμπυκνωμένα σε λιγότερο από ένα εκτάριο γης».
Ο κ. Σάιμον ρώτησε τον Πατριάρχη, «τώρα αυτό είναι το 'Βατικανό' της Εκκλησίας σας» κι ο Πατριάρχης απάντησε «είναι τα Κεντρικά μας Γραφεία». Ο κ. Σάιμον εξήγησε πως «ονομάζεται Φανάρι και είναι η καρδιά της Ορθόδοξης Χριστιανοσύνης από το 1599. Ο Παναγιότατος προάγει μία ανεπίσημη ατμόσφαιρα εκεί: Δεν υπάρχει κανένα από αυτά τα τελετουργικά που πλαισιώνουν τον Πάπα στη Ρώμη, και δεν υπάρχει Καθεδρικός, μόνο μία σεμνή εκκλησία.
Η γειτονιά που περιβάλλει το Φανάρι ήταν ελληνική και χριστιανική, αλλά σήμερα είναι κυρίως μουσουλμανική. Το Φανάρι είναι τόσο μικρό, δεν χρειάσθηκε πολλή ώρα να το περιηγηθούμε. Η περιήγησή μας μόλις είχε τελειώσει όταν ένας Τούρκος αξιωματικός πληροφόρησε τον Πατριάρχη πως υπήρξε απειλή εναντίον της ζωής του, αλλά αποδείχθηκε ότι δεν ήταν τίποτε, πλην όμως εκκλησιαστικοί αξιωματούχοι λένε πως προηγούμενες απειλές ήταν αρκετά σοβαρές που το Φανάρι περιτριγυρίστηκε από συρματοπλέγματα και κάμερες κι ο Πατριάρχης έχει 24ωρη προστασία».
Ο κ. Σάιμον ρώτησε τον Πατριάρχη «νομίζω πως πολλοί άνθρωποι θέλουν να ξέρουν, Παναγιότατε, γιατί ο ηγέτης τόσων εκατομμυρίων Ορθόδοξων Χριστιανών ανά τον κόσμο ζει σε μία χώρα η οποία είναι κατά 99 τοις εκατό μουσουλμανική», κι ο Πατριάρχης εξήγησε «επειδή είμαστε εδώ προτού αυτή η χώρα γίνει μουσουλμανική, πολύ πιο νωρίς, παλαιόθεν, από την αρχή», ενώ στην ερώτηση του κ. Σάιμον, από ποια αρχή, ο Πατριάρχης απάντησε «από την θεμελίωση της Εκκλησίας μας, της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως».
Ο κ. Σάιμον εξήγησε στους τηλεθεατές πως «στην αρχή η Ινσταμπούλ ονομαζόταν Κωνσταντινούπολη, η αρχαία πόλη στο Βόσπορο όπου η Ανατολή συναντά τη Δύση. Ο ορίζοντας της πόλης κυριαρχείται από μιναρέδες, κατά την προσευχή της Παρασκευής τα τεμένη γεμίζουν, αλλά οι πλουσιότερες και πιο γνωστές χριστιανικές εκκλησίες είναι σήμερα μουσεία, η Μέκκα για τους τουρίστες, όχι για τους προσκυνητές.
Υπάρχει η Μονή της χώρας με το ψηφιδωτό του Ιησού του οποίου τα μάτια φαίνονται να σε διαπερνούν, και η Αγία Σοφία, η πρώτη μεγάλη εκκλησία της Χριστιανοσύνης η οποία ήταν ένα αρχιτεκτονικό θαύμα που χτίσθηκε χίλια χρόνια πριν από τη Βασιλική του Αποστόλου Πέτρου στη Ρώμη και η οποία επί αιώνες ήταν η πιο σπουδαία εκκλησία του χριστιανικού κόσμου».
Ο κ. Σάιμον τόνισε ακόμα πως «είναι δύσκολο να βρεις χριστιανούς στην 'Ινσταμπούλ'. Μία εκκλησία που επισκέφτηκε η εκπομπή 'Εξήντα Λεπτά' χωρά 500 ανθρώπους, αλλά στην Ακολουθία της Κυριακής τα στασίδια της ήταν αδειανά. Το ίδιο ήταν παντού όπου πήγαμε. Τον περασμένο αιώνα υπήρχαν δύο εκατομμύρια Ορθόδοξοι Χριστιανοί στην Τουρκία, εκ των οποίων το ενάμισι εκατομμύριο εκδιώχθηκε το 1923 και άλλες εκατόν πενήντα χιλιάδες έφυγαν έπειτα από βίαιες αντιχριστιανικές εξεγέρσεις στην Ινσταμπούλ το 1955. Σήμερα σ' όλη την Τουρκία έχουν απομείνει μόνο τέσσερις χιλιάδες Ορθόδοξοι Χριστιανοί».
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος είπε στον κ. Σάιμον πως οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί στην Τουρκία τυγχάνουν μεταχείρισης ως δεύτερης κατηγορίας πολίτες. Είπε επί λέξει: «Και δεν αισθανόμαστε ότι απολαμβάνουμε τα πλήρη μας δικαιώματα ως Τούρκοι πολίτες». Ο ανταποκριτής του «CBS» ρώτησε: «Εφόσον σας μεταχειρίζονται ως δεύτερης κατηγορίας πολίτες εδώ και είστε Ελληνες, γιατί δεν πηγαίνετε στην Ελλάδα;», κι ο Πατριάρχης απάντησε «διότι αγαπούμε την πατρίδα μας. Γεννηθήκαμε εδώ και εδώ θέλουμε να πεθάνουμε. Αισθανόμαστε ότι εδώ είναι η αποστολή μας, η οποία είναι επί 17 ολόκληρους αιώνες» και συμπλήρωσε «απορώ γιατί οι Αρχές της χώρας μας δεν σέβονται αυτήν την Ιστορία».
Προκειμένου να κατανοήσουμε την αποκαρδίωση του Πατριάρχη μάς υπέδειξε να κάνουμε τη δική μας έρευνα (αποστολή), 500 μίλα ανατολικά της Ινσταμπούλ σε μία περιοχή η οποία ονομάζεται Καππαδοκία. Ξεκινήσαμε την έρευνά μας γι' αυτή τη χριστιανική ιστορία μέσα από ένα αερόστατο και πετάξαμε πάνω από ένα από τα πιο περίεργα και δραματικά τοπία που υπάρχουν στη Γη: Πάνω από τα σύννεφα φαίνεται σαν μία πέτρινη πόλη, κι όταν πλησιάζεις τις βραχώδεις ακτές της, βλέπεις πόρτες και παράθυρα σκαλισμένα με το χέρι μέσα στους βράχους πριν από αιώνες.
Είναι αρκετά εντυπωσιακό από έξω, αλλά όταν ανοίξεις τις πόρτες και μπεις μέσα εισέρχεσαι σ' έναν κόσμο ανεξιχνίαστης ομορφιάς. Υπάρχουν παρεκκλήσια με αγιογραφίες οι οποίες φιλοτεχνήθηκαν όταν ακόμα η Ρώμη κυβερνιόταν από τους Καίσαρες και η Βηθλεέμ και Ναζαρέτ ήταν μικρές χωματένιες κωμοπόλεις».
Ο κ. Σάιμον ρώτησε την Τουρκάλα ξεναγό Σεβίν Καραβιγίκ «έχουν απομείνει διόλου χριστιανικά απομεινάρια όσο παλαιά είναι τούτο το κτίσμα στην Αγία Γη, στην Ιερουσαλήμ ή στη Βηθλεέμ;», η οποία απάντησε «όχι από όσο γνωρίζω». Ο κ. Σάιμον είπε πως «η Καραβιγίκ μας είπε ότι τέσσερα Ευαγγέλια γράφτηκαν στην Τουρκία και πως τρεις από τους Αποστόλους κήρυξαν τον λόγο εκεί» και τόνισε ο κ. Σάιμον πως υπάρχουν εκατοντάδες τέτοιες εκκλησίες στην Καππαδοκία όπου οι χριστιανοί αναζήτησαν καταφύγιο από τους διωγμούς.
Ο αρχαιότερος ναός κτίστηκε τον 5ο αιώνα όταν ο Χριστιανισμός βρισκόταν στο νηπιακό του στάδιο». Ο κ. Σάιμον ρώτησε την ξεναγό «νομίζετε ότι πολλοί Χριστιανοί αντιλαμβάνονται ότι όλα ξεκίνησαν εδώ στην Τουρκία» και εκείνη απάντησε «από προσωπική εμπειρία, όχι», ενώ ο κ. Σάιμον υπογράμμισε πως «όλα ξεκίνησαν από την Αγία Γη διότι από εκεί ήταν ο Χριστός και κανείς δεν αμφιβάλλει γι' αυτό, αλλά η Χριστιανική Θρησκεία άρχισε στην Τουρκία», ενώ η Σεβίν Καραβιγίκ απάντησε «στην Ανατολή, στην Τουρκία».
Ο κ. Σάιμον είπε στους τηλεθεατές πως «στη συνέχεια ο Πατριάρχης μας έστειλε στα βάθη της Ερήμου του Σινά στην Αίγυπτο, σ' ένα Ελληνικό Ορθόδοξο Μοναστήρι όπου οι πρώτοι Χριστιανοί αναζήτησαν προστασία. Ονομάζεται το Μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης και βρίσκεται στους πρόποδες του Ορους Σινά όπου σύμφωνα με την παράδοση ο Μωϋσής παρέλαβε τις Δέκα Εντολές. Είναι το αρχαιότερο εν λειτουργία Μοναστήρι οπουδήποτε. Υπάρχουν 25 Μοναχοί σήμερα εκεί υπηρετώντας την μικρότερη Επισκοπή στον κόσμο. Ολοι οι μοναχοί είναι Ελληνες με μία εξαίρεση, τον π. Ιουστίνο, ο οποίος είναι προσήλυτος πρώην Βαπτιστής από την πόλη Ελ Πάσο του Τέξας. Ο π. Ιουστίνος, ο οποίος είναι ο διευθυντής της βιβλιοθήκης επιβλέπει μία ασύγκριτη συλλογή αρχαίων χειρογράφων και ο οποίος εξήγησε πως «τα περισσότερα από αυτά χρονολογούνται από τον 10ο μέχρι τον 140 αιώνα».
Ο κ. Σάιμον συμπλήρωσε ακόμα, πως «ο π. Ιουστίνος μας έδειξε τη συλλογή εικόνων του Μοναστηριού, η οποία είναι η αρχαιότερη συλλογή εικόνων σ' όλο τον Κόσμο. Κατόπιν μας πήρε εκεί που ο Πατριάρχης ήθελε πάρα πολύ να βλέπαμε, ένα ελάχιστα γνωστό γράμμα γραμμένο από τον Προφήτη Μωάμεθ πριν 1.400 χρόνια σχεδόν, υπογραμμένο και σφραγισμένο με το ίδιο του το χέρι, προσφέροντας προστασία και θρησκευτική ελευθερία στους Χριστιανούς στο Μοναστήρι.
Ο π. Ιουστίνος εξήγησε πως «αυτές είναι οι συστάσεις από τον ίδιο τον Μωάμεθ για ανοχή και ειρήνη ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικών πίστεων». Ο κ. Σάιμον ανέφερε πως «στη συνέχεια ο Πατριάρχης μάς γύρισε πίσω στον 21ο αιώνα στην αυλή του στην Τουρκία. Μας πήρε για περιήγηση με άμαξα σ' ένα νησί πλησίον της Ινσταμπούλ με τη συνοδεία Αστυνομίας. Ο Πατριάρχης ήθελε να μας δείξει ότι ο μήνυμα του Μωάμεθ για ανοχή δεν έχει γίνει αποδεκτό από τις τουρκικές Αρχές.
Το πρωταρχικό του παράδειγμα είναι η Θεολογική Σχολή της Χάλκης, η μόνη Ελληνική Ορθόδοξη Θεολογική Σχολή στην Τουρκία, αδειανή και εγκαταλειμμένη, δεν υπάρχει ιερεύς, ούτε γίνονται Ακολουθίες. Η Χάλκη έκλεισε από τις τουρκικές Αρχές το 1971 με την ψήφιση νόμου ο οποίος απαγορεύει την ανώτερη ιδιωτική εκπαίδευση».
Ο Πατριάρχης είπε «είναι κρίμα και ντροπή. Είναι έγκλημα να είναι μία τέτοια Σχολή κλειστή, αχρησιμοποίητη δίχως λόγο. Γιατί;». Ο κ. Σάιμον ρώτησε «κυβερνητικοί λόγοι;». Κι ο Πατριάρχης απάντησε: «κυβερνητικοί λόγοι».
Ο κ. Σάιμον παρατήρησε πως «το αποτέλεσμα είναι η Εκκλησία να μην μπορεί να εκπαιδεύσει τους ιερείς της, μελλοντικούς Πατριάρχες, οι οποίοι, σύμφωνα με την νομοθεσία της Τουρκίας πρέπει να είναι γεννημένοι στην Τουρκία» και συμπλήρωσε «είναι σαν να κλείσει η Ρώμη το Κολέγιο των Καρδιναλίων. Οι διάδρομοι όπου 100 νεαροί ιεροσπουδαστές περιτριγύριζαν τώρα είναι έρημοι. Οι πολύτιμες συλλογές χειρογράφων της βιβλιοθήκης κείτονται ανέγγιχτες. Μπαίνεις μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας και νομίζεις ότι μόλις έφυγαν οι φοιτητές κι όχι πριν από 38 χρόνια».
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος επεσήμανε πως «αυτή η Σχολή προετοίμαζε ανθρώπους οι οποίοι κήρυτταν ενότητα, κήρυτταν αγάπη και με το να μην δίνεται στην Εκκλησία η δυνατότητα να προετοιμάζει αυτούς τους ανθρώπους, προσβάλλουμε την ανθρώπινη αξιοπρέπεια».
Ο κ. Σάιμον τόνισε πως «ο Πατριάρχης λέγει πως δεν προσβάλλει μόνο την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, προσβάλλει και τον ίδιον προσωπικά διότι σ' αυτή η Σχολή σπούδασε». Ο Πατριάρχης γεννήθηκε στην Τουρκία ως Δημήτριος Αρχοντώνης, κι όπως όλοι οι Τούρκοι υπήκοοι υπηρέτησε στον τουρκικό στρατό. Χειροτονήθηκε στην ηλικία των 21 ετών και εκλέχτηκε Οικουμενικός Πατριάρχης το 1991.
Ομως, η τουρκική κυβέρνηση δεν αναγνωρίζει την οικουμενικότητα του τίτλου του, αλλά γι' αυτούς είναι απλώς ένας τοπικός Επίσκοπος. Ο Πατριάρχης είπε στον κ. Σάιμον πως «έχω επισκεφθεί τον Πρωθυπουργό υποβάλλοντας τα προβλήματά μας, συγκεκριμένα προβλήματα, ερωτώντας γιατί και ερωτώντας να μας βοηθήσει». Οταν ο κ. Σάιμον ρώτησε «λάβατε απαντήσεις;», ο Πατριάρχης απάντησε, «ποτέ».
Στην ερώτηση του κ. Σάιμον «φοβάστε μερικές φορές πως θα εξαφανιστεί η Κοινότητα;», ο Πατριάρχης απάντησε «όχι πράγματι, θα επιβιώσουμε, πιστεύουμε στα θαύματα» κι αυτό διότι ο Πατριάρχης λέει ότι η Τουρκία είναι επίσης ιερός τόπος, πνευματικός, όχι πολύ μακριά από την Ιερουσαλήμ.
Ο Πατριάρχης υπογράμμισε ότι «είναι η συνέχιση της Ιερουσαλήμ και για μας αυτός ο τόπος είναι εξίσου ιερός. Προτιμούμε να μείνουμε εδώ κι αν ακόμα σταυρωνόμαστε μερικές φορές, διότι στο Ευαγγέλιο γράφεται ότι εδόθη σε μας όχι μόνο να πιστεύουμε στον Χριστό, αλλά να υποφέρουμε επίσης για τον Χριστό».
Ο κ. Σάιμον ρώτησε: «Είπατε ακόμα και να σταυρώνεστε μερικές φορές», κι ο Πατριάρχης απάντησε «μάλιστα, διότι πιστεύουμε στην Ανάσταση. Επειτα από τη Σταύρωση έρχεται η Ανάσταση». Στην ερώτηση του κ. Σάιμον εάν ο Πατριάρχης προσωπικά αισθάνεται ότι μερικές φορές σταυρώνεται, ο κ. Βαρθολομαίος απάντησε «ναι, το αισθάνομαι».
- Εμφανίσεις: 67068