Μητροπολίτης Ταμασού: "Χωρίς πολεμικές ιαχές οι εκλογές στην Κερύνεια"
- Δημιουργηθηκε στις Κυριακή, 30 Οκτωβρίου 2011
-
Γράφτηκε από τον/την Φιλελεύθερος
-
Συνέντευξη στον Λουκά Πάρπα - 13.33
Εάν είναι κάτι που χαρακτηρίζει τον Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής Ησαΐα είναι η ευθύτητα του λόγου του.
Λέει χωρίς περιστροφές αυτό που θέλει να πει, εκφράζει την άποψή του χωρίς φόβο, όμως, ποτέ δεν ξεχνά τα καθήκοντά του που πηγάζουν από τη θέση που κατέχει στην άρχουσα εκκλησία της Κύπρου.
Πιστεύει ότι η Εκκλησία πρέπει να εκφράζει την άποψή της στα της πολιτείας, όχι όμως με κομματικό λόγο.
Αναφερόμενος στην οικονομική κρίση, υποστηρίζει ότι η εκκλησία δεν επιλέγει το δρόμο της παθητικής αποδοχής των μοιραίων εξελίξεων, αλλά το δρόμο της ενεργού συμμετοχής στους αγώνες, που προσδιορίζουν το μέλλον και την ποιότητα της ζωής.
Δεν διστάζει να δηλώσει εθνικόφρων και ενώ εκφράζει έντονο ενδιαφέρον για τις επικείμενες εκλογές ανάδειξης νέου Μητροπολίτη Κερύνειας, αποκαλύπτει ότι οι πρόσφυγες της κατεχόμενης επαρχίας θα ψηφίσουν σε λευκό χαρτί.
Ο λαός έχει εισέλθει σε μια περίοδο ανασφάλειας και κρίσης αξιών, με αποτέλεσμα πολλοί να νιώθουν τα θεμέλια να κουνιούνται. Μέσα σε αυτά τα νέα δεδομένα, ο ρόλος της Εκκλησίας αλλάζει;
Ο ρόλος της Εκκλησίας ήταν, είναι και θα είναι ένας: η σωτηρία της ψυχής του ανθρώπου.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, η Εκκλησία ακολουθεί ένα δρόμο, εκείνον της προσευχής και της αγάπης.
Η αγάπη είναι ο τρόπος με τον οποίο αποδεικνύει την προσευχή της η Εκκλησία, είναι το αποτέλεσμα του αγιαστικού της έργου, είναι το αποτέλεσμα της επαφής του ανθρώπου με τον Θεό, που είναι πλέον ο εθελοντισμός, η κοινωνική προσφορά.
Όπως είπε ο Ιησούς Χριστός «ουκ ήλθον διακονηθείναι αλλά διακονείσαι», έτσι λέει και ο κάθε Χριστιανός: Δεν ήρθα στη Γη για να εξουσιάσω τους υπόλοιπους συνανθρώπους μου αλλά για να τους αγαπήσω και να κληρονομήσω μαζί τους τον Παράδεισο.
Άρα, προσευχή και κοινωνική προσφορά, αγιασμός ψυχής, καλλιέργεια των αρετών είναι σκοπός της Εκκλησίας, για να μπορέσει ο άνθρωπος με ασφάλεια να ολοκληρωθεί ως προσωπικότητα και να διεκδικήσει τη σωτηρία του, την ένωσή του με τον Θεό.
Άρα, όλα είναι αλληλένδετα. Η Εκκλησία δεν επιλέγει τον δρόμο της παθητικής αποδοχής των μοιραίων εξελίξεων, αλλά τον δρόμο της ενεργού συμμετοχής στους αγώνες, που προσδιορίζουν το μέλλον και την ποιότητα της ζωής.
Άρα όπου υπάρχει νόσημα, ηθική κατάπτωση, πρόβλημα, ηθική κρίση, οικονομική κρίση, η Εκκλησία δεν μένει παθητική, αλλά ακριβώς για να βοηθήσει τον άνθρωπο να ευημερήσει πνευματικά και κοινωνικά, δίνει αγώνες, δίνει τη μαρτυρία της.
Παρόλα αυτά όμως, η άρχουσα Εκκλησία κατά καιρούς έχει υποπέσει σε σφάλματα που οδήγησαν σε απομάκρυνση του ποιμνίου από τις εκκλησίες…
Το ανθρώπινο σκέλος της Εκκλησίας που είναι οι άνθρωποι, κάνει λάθη, διότι ως άνθρωποι δεν είμαστε τέλειοι.
Παρόλο που η Εκκλησία πέρασε κάποιες τραμουντάνες και κάποια ατυχή γεγονότα, εντούτοις βλέπουμε σήμερα να έχει μία Ιερά Σύνοδο που αλλάζει με τόλμη το καταστατικό της, αυξάνει τις μητροπόλεις, βάζει πρόνοιες στο νέο καταστατικό για να υπάρχει διαφάνεια και στις εκκλησιαστικές εκλογές και στην απονομή της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης και στις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων σε σχέση με τα διαζύγιά τους και έτσι βγαίνει κερδισμένη.
Αναφερθήκατε στην αύξηση των μητροπόλεων και κατ’ επέκταση των μελών της Ιεράς Συνόδου… Στα παρασκήνια γίνεται προσπάθεια ελέγχου της από συγκεκριμένη ομάδα ιερωμένων;
Αυτή η πολεμική ορολογία πραγματικά με θλίβει και δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Αυτά ίσως τα ανέφεραν άνθρωποι οι οποίοι θυμούνται τα παλιά, αλλά δεν βλέπουν τα νέα. Σήμερα εμείς δεν μιλούμε με θεωρία αλλά με πράξεις.Σήμερα η Εκκλησία της Κύπρου έχει μια ολοκληρωμένη Ιερά Σύνοδο, έχει επισκόπους, οι οποίοι αποδεικνύουν τη συνεργασία τους μέσα στην Ιερά Σύνοδο και αυτά που σας λέω δεν είναι κολακευτικά σχόλια χωρίς αποδείξεις.
Τα αποτελέσματα τα βλέπετε. Δεν ήταν εύκολο να αλλάξει το καταστατικό με ομοφωνία, δεν ήταν εύκολο να παρθούν κοινές αποφάσεις για τέτοιου είδους εκλογές, για οικονομική αναδιάρθρωση και έλεγχο.
Στην ψυχολογία των συνοδικών δεν υπάρχει πλέον κανένα πολεμικό κλίμα.
Εμείς θέλουμε νέα παιδιά της Εκκλησίας να καταρτίζονται θεολογικά, να ζουν και να βιώνουν το ορθόδοξο φρόνιμα και να έρχονται να ενισχύουν τις τάξεις τις αρχιερατικές για να συνδιακονίσουν μαζί μας.
Τώρα με τις μητροπολιτικές εκλογές στην Κερύνεια, αυτό το πνεύμα επικρατεί: θέλουμε ένας από τους καλούς υποψηφίους να ’ρθει στην ιεραρχία για να συνεργαστούμε μαζί του και έτσι να δούμε καλύτερες μέρες.
Ο καθένας από τους αρχιερείς έχει τις προσωπικές του εκτιμήσεις για τα πρόσωπα και εγώ δεν το κρύβω ότι θα στηρίξω τον ομογάλακτό μου, τον πατέρα Χρυσόστομο Κυκκώτη, που πιστεύω ότι είναι μια πολύ καλή πρόταση για τους Κερυνειώτες.
Αυτή είναι η άποψή μου για τις εκλογές της Κερύνειας. Βέβαια, άλλοι έχουν άλλες απόψεις οι οποίες είναι σεβαστές.
Σε τελική ανάλυση, εμείς ως συνοδικοί θα περιμένουμε να εκλεγεί ένας νέος μητροπολίτης και όλοι θα τρέξουμε να τον στηρίξουμε, ανεξάρτητα με το ποιο θα διαλέξει ο κόσμος και ποιον θα ψηφίσουμε εμείς ως συνοδικοί.
Άρα το πνεύμα το προεκλογικό δεν είναι ποιος θα πάρει μια εξουσία αλλά ποιος θα αναλάβει μια διακονία. Έτσι το βλέπουμε πραγματικά. Δεν υπάρχουν πολεμικές ιαχές.
Έντονο το ενδιαφέρον σας για τις εκλογές στην Κερύνεια και εκπλήσσει…
Οφείλεται στο ότι η μητέρα μου κατάγεται από τον Καραβά και συγκεκριμένα από την πολύ μεγάλη οικογένεια Φραντζέσκου.
Τον πάππο μου τον σκότωσαν οι Τούρκοι μέσα στο σπίτι του στον Καραβά και εγώ μετά από τόσα χρόνια, το δισέγγονό του, έκανα την κηδεία του.
Ήταν αγνοούμενος και προσφάτως έκανα την κηδεία του και τον έθαψα στο Επισκοπειό για να τον έχω δίπλα μου, να του ανάβω την καντήλα του.
Είμαι πολύ συνδεδεμένος με την Κερύνεια, μεγάλωσα μέσα στην Αδούλωτη Κερύνεια, ήμουν μέλος της χορωδίας, στα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια ήμουν ενεργό μέλος.
Δεν είναι μυστικό ότι ήμουν, είμαι και θα είμαι πάντα εθνικόφρων με τη σωστή έννοια του όρου, ότι αγαπώ το έθνος μου, την πατρίδα μου, την ιστορία μου, τη σέβομαι και δεν θέλω να συμβιβαστεί η ελληνική ιστορία της Κερύνειας με κανένα σχέδιο.
Θέλω οι άνθρωποι να γυρίσουν στα σπίτια τους, στις περιουσίες τους και να μην είναι άνθρωποι δευτέρας κατηγορίας.
Μέσα μου, το «δεν ξεχνώ» είναι μια ιερά υπόθεση και μεγαλύτερος οραματισμός μου είναι να αξιωθώ να λειτουργήσω ως κληρικός εκεί που με βάφτισε ο παππούς μου, στη Λάμπουσα στην Αχεροποίητο.
Είναι πόθος και στόχος ζωής.
Γι’ αυτό με ενδιαφέρει ο καλύτερος να γίνει Μητροπολίτης Κερύνειας και όποιος και αν είναι αυτός, από μένα θα έχει συμπαράσταση και μια φοβερή υποστήριξη.
Σύντομα σε δίκη στο ΕΔΑΔ με τον Αττίλα
Ακούγοντας αυτά που λέτε, κάποιος που δεν γνωρίζει τα του βίου σας, δικαιολογημένα θα υπέθετε ότι ανήκετε σε εκείνους τους κληρικούς που δεν πάτησαν το πόδι τους στα κατεχόμενα μετά το άνοιγμα τον οδοφραγμάτων.
Είμαι από τους πρώτους που έχουν επισκεφθεί τα κατεχόμενα μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων.
Είμαι από τους ανθρώπους που πιστεύουν ότι με το να λειτουργείς τα συλημένα και να ξαναφέρνεις τη χάρη του Θεού είναι ένας τρόπος αντίστασης.
Γι’ αυτό προσπαθούσα να βρίσκω τρόπους να λειτουργώ όσο το δυνατόν περισσότερο στον Απόστολο Βαρνάβα και σε άλλες εκκλησίες και να προσεύχομαι για την απελευθέρωση και την αποκατάσταση της δικαιοσύνης.
Σε μια λειτουργία το 2008 με συνέλαβαν οι Τούρκοι αφού διέκοψαν τη Θεία Λειτουργία και με εξεδίωξαν βίαια.
Τους έχω κινήσει αγωγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και έχει γίνει αποδεκτή η αίτησή μου. Σύντομα θα αρχίσει η δίκη.
Μετά από εκείνο το επεισόδιο δεν έχω ξαναπάει στα κατεχόμενα, όμως είμαι εξ αυτών που πιστεύουν ότι η Θεία Λειτουργία κάνει θαύματα.
Για μένα το Κυπριακό είναι θέμα εισβολής και κατοχής.
Σε λευκό χαρτί θα ψηφίσουν οι Κερυνειώτες
Πόσοι αναμένετε ότι θα κατέλθουν στις εκλογές για τη Μητρόπολη Κερύνειας ως υποψήφιοι;
Έχουν ακουστεί διάφορα ονόματα. Ενδιαφέρονται και άλλα παιδιά και ο Θεός να τους βοηθήσει.
Υπολογίζω ότι θα έχουμε δύο με τρεις υποψήφιους.
Με τρεις υποψήφιους θα έχουμε εκλογές;
Είναι γνωστό ότι τα ονόματα των τριών πρώτων της εκλογικής μάχης θα οδηγηθούν στην Ιερά Σύνοδο για να αποφασίσει, ανεξάρτητα από τη σειρά κατάταξής τους, ποιος θα γίνει μητροπολίτης.
Όσοι και να είναι οι υποψήφιοι θα γίνουν εκλογές. Στις 19 του Νοέμβρη οι Κερυνειώτες πρέπει να ψηφίσουν.
Θα τους δοθεί ένα δελτίο, ένα ψηφοδέλτιο, πάνω στο οποίο θα γράψουν ονομαστικά τον υποψήφιο που υποστηρίζουν.
Μιλάμε για λευκό χαρτί ασφαλείας πάνω στο οποίο θα πρέπει να γράψει ο ψηφοφόρος το όνομα του υποψηφίου που επιλέγει ολογράφως.
Εάν δεν μπορεί να γράψει, ο πρόεδρος της κάλπης θα το γράψει γι’ αυτόν.
Στην Ιερά Σύνοδο θα ληφθεί υπόψη και πόσες ψήφους θα λάβει ο κάθε υποψήφιος.
Κάτι παρόμοιο λεγόταν ότι θα γίνει και στις αρχιεπισκοπικές εκλογές, όμως στο τέλος δεν εκλέχθηκε από την Ιερά Σύνοδο εκείνος που συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους των πιστών…
Με το σύστημα το οποίο επικρατούσε τότε, δεν ψήφισε απευθείας ο κόσμος υποψήφιο αλλά αντιπροσώπους και άρα, οι αντιπρόσωποι, εφόσον αποφάσιζαν διαφορετικά, θα μπορούσαν να καθοδηγήσουν την ψηφοφορία.
Με αυτά τα δεδομένα λοιπόν και με καθόλα νόμιμο τρόπο εξελέγη ο Αρχιεπίσκοπος διότι τελικά το σύνολο των αντιπροσώπων, που είχαν τον τελικό λόγο, ψήφισαν αυτόν.
Τον υποστήριξε ο Μητροπολίτης Κύκκου και οι αντιπρόσωποί του και έτσι εξελέγη.
Ο λαός όμως τώρα έχει μεγάλη παρέμβαση στις εκλογές αυτές και έκκλησή μου προς όλους τους Κερυνειώτες είναι να πάνε να ψηφίσουν τον πνευματικό τους ηγέτη, άσχετα από την προσωπική μου επιλογή.
Ειρήνη και πάλι στους Εργάτες
Τι απέγινε μετά από όλο εκείνο τον ξεσηκωμό στο χωριό Εργάτες, με τους κατοίκους που δεν ήθελαν απομάκρυνση του ιερέα τους;
Τα όσα συνέβησαν στο χωριό Εργάτες ήταν μια πρώτη τραυματική εμπειρία για μένα ως μητροπολίτης. Ποτέ προηγουμένως δεν είχα παρόμοιο περιστατικό.
Οι κάτοικοι, δικαιολογημένα ή αδικαιολόγητα, επαναστάτησαν διότι δεν γνωρίζουν τις εκκλησιαστικές διαδικασίες.
Υπήρξαν κάποιες καταγγελίες για συγκεκριμένο κληρικό, υπήρξε και μια απόφαση της νομικής υπηρεσίας να προχωρήσει σε δίκη η υπόθεση αυτή, γι’ αυτό ο ιερέας μπήκε σε μια διοικητική αργία μέχρι να λήξει η υπόθεση. Τα
ην υπόθεση ανέλαβε εκκλησιαστική επιτροπή αλλά και το κρατικό δικαστήριο. Εμείς απλώς περιμένουμε τις αποφάσεις που θα λάβουν.
Ο κληρικός έχει τη στήριξή μου διότι είμαι πνευματικός πατέρας του, όμως είμαι υπόχρεος να κρατήσω και την εκκλησιαστική τάξη.
Οπόταν βρίσκεται σε αργία και ταυτόχρονα σε κοινωνία μαζί μας, αλλά πρέπει να περιμένουμε τις αποφάσεις των ποινικών δικαστηρίων και των εκκλησιαστικών δικαστηρίων για να πάρουμε και εμείς κάποιες αποφάσεις.
Με αυτά τα δεδομένα, το μόνο που μπορώ να πω σε όλους είναι υπομονή και προσευχή.
Πώς βλέπετε την ανάμειξη της άρχουσας Εκκλησίας στα της Πολιτείας;
Από τη στιγμή που Εκκλησία είναι κλήρος και λαός, σίγουρα τα της Πολιτείας ενδιαφέρουν την Εκκλησία, διότι είναι ποίμνιό της.
Ενδιαφέρεται για την ελευθερία του, την ευημερία του, την εμπέδωση των αρχών της δικαιοσύνης, της ισότητας… Από εκεί και πέρα, όμως, άλλο η πολιτική και άλλο τα κομματικά.
Η Εκκλησία πρέπει να έχει εθνικό λόγο, διότι ο εθνικός είναι και πνευματικός λόγος, διότι αφορά την επιβίωση του έθνους, αφορά την προστασία της Εκκλησίας που μας κληρονόμησε ο Θεός και μας ευλόγησε να ζήσουμε.
Όπως λοιπόν σεβόμαστε τα σώματά μας διότι είναι ναός του πνεύματός μας, έτσι σεβόμαστε και τη χώρα που ζει η οικογένειά μας και έχουμε ηθική υποχρέωση. Όπως σεβόμαστε το σώμα μας, έτσι να προστατέψουμε και την πατρίδα μας, που είναι ναός της οικογένειάς μας.
Η Εκκλησία πρέπει να έχει τέτοιο λόγο, όχι όμως και κομματικό λόγο. Πρέπει να εκφράζουμε άποψη, όχι όμως με κομματικό λόγο.
Εάν κάποιο κόμμα όμως πάρει απόφαση, η οποία συγκρούεται με το ιερό ευαγγέλιο, βεβαίως και θα διαμαρτυρηθούμε, όμως ποτέ η Εκκλησία δεν αναμιγνύεται στα εσωτερικά των κομμάτων.
- Εμφανίσεις: 78325