Τι ενώνει και τι χωρίζει τους τρεις υποψήφιους για την Κερύνεια
- Δημιουργηθηκε στις Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου 2011
-
Γράφτηκε από τον/την "Φιλελεύθερος"
-
Του Λούκα Πάρπα - 11.31
Τρεις κληρικοί, δύο αρχιμανδρίτες και ένας επίσκοπος, διεκδικούν τον κενωθέντα μητροπολιτικό θρόνο της Επαρχίας Κερύνειας.
Ο επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριος και ο αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Κυκκώτης κατάγονται από τον Λάρνακα της Λαπήθου.
Ο αρχιμανδρίτης Βενέδικτος Ιωάννου έχει τις ρίζες του σε δύο χωριά, το Κάτω Δίκωμο και το Πέλλα Πάις.
Και οι τρεις ικανοποιούν την επιθυμία των προσφύγων της συγκεκριμένης επαρχίας, όπως ο νέος ιεράρχης τους έχει καταγωγή από την επαρχία Κερύνειας.
Αυτό όμως δεν είναι το μόνο κοινό χαρακτηριστικό που έχουν οι συγκεκριμένοι διεκδικητές του κενωθέντος θρόνου: Και οι τρεις διαθέτουν ήθος και επέλεξαν «προεκλογικό αγώνα» σε τόνους χαμηλούς χωρίς αντιπαραθέσεις και υπερβολική ή προκλητική προβολή τους.
Με αυτά τα δεδομένα λοιπόν, το ερχόμενο Σάββατο όλοι οι ορθόδοξοι χριστιανοί της κατεχόμενης επαρχίας Κερύνειας καλούνται να εκλέξουν το νέο μητροπολίτη τους. Σύμφωνα με το νέο Καταστατικό της Εκκλησίας, υποψήφιοι δεν είναι μόνο οι τρεις αλλά όλοι οι άγαμοι κληρικοί που κατέχουν πτυχίο Θεολογίας.
Η εκλογή θα γίνει σε δύο φάσεις: Η πρώτη θα διεξαχθεί στις 19 Νοεμβρίου 2011 από τις 8.00 π.μ. ώς τις 1.00 μ.μ. και από τις 2.00 μ.μ. ώς τις 4.00 μ.μ. σε ειδικά εκλογικά κέντρα, όπου όλοι οι εκτοπισμένοι που κατάγονται από τη Μητροπολιτική Περιφέρεια Κυρηνείας ορθόδοξοι χριστιανοί και είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, θα μπορούν να ψηφίσουν.
Τα ονόματα των τριών πρώτων θα δοθούν στην Ιερά Σύνοδο, η οποία με τη σειρά της και ανεξάρτητα από τη σειρά επιτυχίας των τριών, θα επιλέξει τον ένα που θα είναι ο νέος μητροπολίτης.
Ρωτήσαμε και τους τρεις να μας πουν γιατί κατά τη γνώμη τους οι Κερυνειώτες πρέπει να δώσουν την ψήφο τους σε αυτούς και όχι σε έναν από τους δύο άλλους υποψήφιους.
Ο επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριοςήταν ξεκάθαρος στη θέση του: «Κατ’ αρχή, ούτε εγώ ούτε κάποιοι άλλοι είμαστε υποψήφιοι, αφού κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στην εκκλησιαστική πρακτική και παράδοση. Ο λαός θα ψηφίσει τον προσοντούχο κληρικό, που ο ίδιος πιστεύει και έχει διακρίνει ότι πληροί τις αναγκαίες προϋποθέσεις. Οι εμπειρίες που έχω αποκομίσει, μέσα από την επικοινωνία μου με το λαό, κατά τη διάρκεια της τετραετούς επισκοπικής διακονίας μου, συνηγορούν υπέρ της άποψης ότι οι Κερυνειώτες με έχουν αγκαλιάσει με την εμπιστοσύνη τους και αναμένω ότι θα με ψηφίσουν».
Ο αρχιμανδρίτης Βενέδικτος Ιωάννου απέφυγε την απευθείας τοποθέτηση επί του συγκεκριμένου ερωτήματος: «Αυτό δεν θα το κρίνω εγώ, γιατί η άποψή μου θα είναι ενδεχομένως υποκειμενική, αλλά ο λαός της Κερύνειας με αντικειμενικά, ελπίζω, κριτήρια και με γνώμονα το συμφέρον τής τοπικής μας Εκκλησίας και της μαρτυρικής μας πατρίδας».
Για το ίδιο θέμα,ο αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Κυκκώτηςλέει: «Το θέμα δεν είναι ποιον δεν πρέπει να ψηφίσουν, αλλά γιατί πρέπει να ψηφίσουν κάποιον. Πιστεύω ότι μπορώ να εκπροσωπώ τους Κερυνειώτες και θέλω να γνωρίζουν πως το ράσο μου είναι ράσο προσευχής και σημαία αγώνα. Σε όποιο βήμα βρίσκομαι εντός ή εκτός Κύπρου θέλω να ξέρουν πως στο βήμα αυτό θα στέκεται ο κάθε Κερυνειώτης και θα ακούεται η γνήσια κερυνειώτικη φωνή για την αγαπημένη μας Κερύνεια».
ΕΑΝ ΕΚΛΕΓΩ…
Βαρύ το φορτίο που θα κληθεί να φέρει στους ώμους του ο νέος μητροπολίτης Κερύνειας και σίγουρα θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί προς διάφορες κατευθύνσεις. Τους ρωτήσαμε λοιπόν να μας πουν ποιες θα είναι οι προτεραιότητές τους σε περίπτωση εκλογής τους.
Βενέδικτος Ιωάννου:
«Ο μητροπολίτης είναι πρωτίστως πνευματικός πατέρας και φυσικά λειτουργός του Υψίστου. Κατά τό πρότυπο του καλού ποιμένος Χριστού οφείλει να αγαπά όλα ανεξαιρέτως τα πνευματικά τέκνα του και να είναι έτοιμος να θυσιάσει ακόμα και τη ζωή του για το ποίμνιο του, όπως έπραξαν ο μητροπολίτης Χρυσόστομος Σμύρνης, ο εθνομάρτυρας αρχιεπίσκοπος Κυπριανός και τόσοι άλλοι ιεράρχες.
Ειδικά ο μητροπολίτης Κυρηνείας πρέπει να εργαστεί όχι μόνο για τη σωτηρία των ψυχών που θα του εμπιστευτεί ο Θεός (που είναι το κύριο έργο και η αποστολή του) αλλά και για την επανασύνδεση του προσφυγικού λαού της Κερύνειας που έχει διασκορπιστεί σε όλη την Κύπρο.
Ταυτόχρονα, όσο παραμένει κατεχόμενη η μαρτυρική Κερύνεια μας, οφείλει να διεξάγει αγώνες και εκτός Κύπρου στους διεθνείς οργανισμούς και να ενημερώνει συνεχώς τη διεθνή κοινότητα μέχρι την επιστροφή και του τελευταίου Κερυνειώτη στο σπίτι του και την αποκατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των προσφύγων. Άμεσης προτεραιότητας είναι και η ελεύθερη πρόσβαση, συντήρηση και επαναλειτουργία των κατεχομένων θρησκευτικών μας μνημείων. Εξίσου σημαντική είναι η αντιμετώπιση των συγχρόνων κοινωνικών προβλημάτων, ιδιαιτέρως αυτών που αφορούν τους νέους, όπως, για παράδειγμα, τα ναρκωτικά, η ανεργία και η νεανική παραβατικότητα και απαξίωση των πάντων».
Χρυσόστομος Κυκκώτης:
«Πρωτίστως να διατηρηθεί η πίστη και να κρατηθεί άσβεστη η μνήμη, ο πόθος και η ελπίδα της ευλογημένης από το Θεό επιστροφής όλων των Κερυνειωτών στις πατρογονικές μας εστίες».
Ο Μεσαορίας Γρηγόριος ανέφερε ως πρώτη προτεραιότητα την οργάνωση και δραστηριοποίηση των διασκορπισμένων Κερυνειωτών ώστε, μέσα από ενωτικές και παραγωγικές διαδικασίες, να εκπέμπεται προς κάθε κατεύθυνση το μήνυμα της επιμονής για επιστροφή στις πατρογονικές μας εστίες. «Ταυτόχρονα η αναζήτηση κάθε πρόσφορου μέσου, προς την κατεύθυνση της διάσωσης της θρησκευτικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της μητροπολιτικής περιφέρειας Κερύνειας», συμπλήρωσε.
ΓΙΑ ΝΑ ΨΗΦΙΣΟΥΝ..
Γιατί όμως κατά τη γνώμη των τριών πρέπει να ψηφίσουν οι ορθόδοξοι χριστιανοί, τη στιγμή που είναι γνωστό ότι στο τέλος θα εκλεγεί μητροπολίτης ο εκλεκτός της Ιεράς Συνόδου; Προβλέπουν οι τρεις μεγάλη αποχή από τη συγκεκριμένη ψηφοφορία;
Χρυσόστομος Κυκκώτης:
«Είναι ιερό το δικαίωμα του εκλέγειν! Δεν πρέπει ο λαός να απεμπολεί τα δικαιώματά του. Άλλωστε η ίδια η Ιερά Σύνοδος εν τη σοφία της έδωσε αυτό το δικαίωμα στο ορθόδοξο πλήρωμα της αγιοτόκου νήσου μας, και πιστεύω πως οι άγιοι αρχιερείς θα λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη το αποτέλεσμα και θα πράξουν το καλύτερο. Θα προηγηθεί της εκλογής θεία λειτουργία - έχω βαθιά πίστη στο Θεό. Οι δεσμοί των Κυπρίων με τα ιερά και τα όσιά του είναι μακραίωνοι και οι δεσμοί τους με την Εκκλησία άρρηκτοι και ακατάλυτοι. Πιστεύω στην αθρόα προσεύλευση των Κερυνειωτών γιατί στις 19 Νοεμβρίου ψηφίζουμε «Κερύνεια».
Μεσαορίας Γρηγόριος:
«Η Ιερά Σύνοδος είναι σώμα ιεραρχών, ανθρώπων δηλαδή που , κατά τεκμήριο, αγαπούν την Εκκλησία και έχουν αποδείξει επανειλημμένα ότι διαθέτουν την ικανότητα ευθυκρισίας και το θάρρος της γνώμης και απόφασης. Είναι άδικο, συνεπώς, να θεωρείται εκ προοιμίου δεδομένο ότι το σώμα αυτό θα αγνοήσει τη βούληση των πιστών. Για την αποχή δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις. Ωστόσο, και στις πολιτικές εκλογές η αποχή παρουσιάζει αυξητικές τάσεις. Ελπίζω ότι δεν θα είναι μεγάλη».
Ο αρχιμανδρίτης Βενέδικτος Ιωάννου αισιοδοξεί ότι η Ιερά Σύνοδος δεν θα αγνοήσει τη λαϊκή βούληση και δηλώνει ότι η σχετική διαδικασία προβλέπεται από το νέο Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας Κύπρου.
«Πέραν αυτού, θέλω να πιστεύω ότι τα μέλη της Ιεράς Συνόδου θα λάβουν υπόψη τους και την προτίμηση του λαού, όπως αυτή θα εκφραστεί δια της ψήφου του, με την προϋπόθεση ότι η προτίμηση του λαού θα εκφραστεί χωρίς φατριασμό ή κομματοποίηση της διαδικασίας. Ευελπιστώ ότι ο λαός θα προσέλθει αθρόα στις κάλπες, για να επιλέξει τον ποιμένα του» λέει.
Πνευματικό λόγο, αλλά και λόγο στα εθνικά θέματα
Συνηθίσαμε να ακούμε πολιτικό -ενίοτε και κομματικό- λόγο από εκπροσώπους της άρχουσας Εκκλησίας. Θα συνεχίσουν άραγε την … παράδοση, σε περίπτωση εκλογής τους;
Βενέδικτος Ιωάννου:
«Ο μητροπολίτης δεν είναι ούτε πολιτικός ούτε κομματάρχης, αλλά ποιμένας ψυχών. Ο λόγος μου θα είναι πνευματικός και θεολογικός όπως και το λειτούργημά μου. Ωστόσο, η Εκκλησία δρα μέσα στις ιδιαίτερες ιστορικές συνθήκες του λαού της και συμπάσχει με τις περιπέτειές του. Ο λόγος της στα ιστορικά διλήμματα και αποφάσεις του λαού της είναι και αναμενόμενος και επιβεβλημένος από τη δισχιλιετή ιστορική της πορεία».
Χρυσόστομος Κυκκώτης:
«Δεν είναι παράδοση, είναι υποχρέωση της Εκκλησίας να έχει άποψη και να τη λέει. Ο ορθόδοξος αρχιερέας δεν είναι κομματικό πρόσωπο. Η Εκκλησία ενώνει και δεν διαιρεί, γι’ αυτό και όταν έχει άποψη πρέπει να την εκφράζει. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υφίσταται ο εθνοφυλετισμός, ο οποίος μάλιστα καταδικάζεται από όλη την Εκκλησία».
Μεσαορίας Γρηγόριος:
«Ο όρος “άρχουσα Εκκλησία” θεωρώ ότι δεν είναι δόκιμος. Παράλληλα, πιστεύω ότι η Εκκλησία, ως Σώμα Χριστού, οφείλει να ασχολείται με όσα απασχολούν το ποίμνιό της και ασφαλώς να εκφέρει λόγο αγάπης, όχι με τη συναισθηματική έννοια, αλλά με την έννοια της αλήθειας, της δικαιοσύνης και πάντοτε με σκοπό τη σωτηρία του ανθρώπου και του κόσμου».
Αγώνα διεθνώς για τη θρησκευτική κληρονομιά
Η κατεχόμενη Κερύνεια είναι διάσπαρτη από εκκλησίες και μοναστήρια που κινδυνεύουν με κατάρρευση ή έχουν μετατραπεί σε τεμένη. Τι προτίθενται άραγε να κάνουν για την προστασία της θρησκευτικής μας κληρονομιάς;
Ο επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριοςαπαντά απλά ότι θα συνεχίσει να κάνει, με μεγαλύτερη συχνότητα και ένταση, αυτό που κάνει σήμερα. «Πέρα από το να επικαλούμαι τη θεία βοήθεια, να καταγγέλλω από κάθε προσφερόμενο βήμα, σε διεθνή ή τοπικά συνέδρια, στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησίων, σε διορθόδοξες ή διαχριστιανικές συναντήσεις και μέσω της ιστοσελίδας της Εκκλησίας της Κύπρου για τη λειτουργία της οποίας τυγχάνω υπεύθυνος, την καταστροφή της θρησκευτικής μας κληρονομιάς.
Και παράλληλα, να στηρίζω την εκπεφρασμένη βούληση και τον αγώνα του μακαριωτάτου και της Ιεράς Συνόδου για να δοθεί η άδεια για συντήρηση των ιερών μας χώρων» συμπληρώνει.
Ο αρχιμανδρίτης Βενέδικτος Ιωάννου αναφέρει ότι είναι επείγουσα η αναστύλωση και συντήρησή τους, διότι -όπως δηλώνει- μετά από 37 χρόνια κατοχής, σύλησης και λεηλασίας των θρησκευτικών μας μνημείων, πολλά έχουν ήδη καταρρεύσει ή είναι ετοιμόρροπα. «Αυτό όμως πρέπει να συνδυασθεί στη συνέχεια με την επαναλειτουργία τους.
Από την άλλη, η θρησκευτική μας κληρονομιά αποτελεί, ως επί το πλείστον, και παγκόσμια θρησκευτική αλλά και πολιτιστική κληρονομιά.
Επομένως, η δράση ενός αρχιερέα μιας κατεχόμενης Μητρόπολης πρέπει να επεκτείνεται και σε όλα τα προσφερόμενα διεθνή βήματα, όπως η UΝΕSCΟ, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί κ.ά.» συμπληρώνει.
Χρυσόστομος Κυκκώτης:
«Είναι ιερό καθήκον και χρέος προς την πατρίδα και τον τόπο μας να δώσουμε μάχες και αγώνες. Να επηρεάσουμε πρόσωπα και καταστάσεις.
Προσωπικά η ζωή μου είναι μια μαρτυρία του τόπου μας και της αγαπημένης μας Κερύνειας.
Επηρέασα θετικά τον σύμβουλο του προέδρου της Κίνας στο Πεκίνο, τον γενικό γραμματέα της Αραβικής Συνδιάσκεψης και για πρώτη φορά έγινε δεκτός ο εκπρόσωπος της Κύπρου παρά την προπαγάνδα της Τουρκίας.
Έχω αλληλογραφία στη βάση θρησκευτικού διαλόγου με το Ισλάμ της γύρω περιοχής.
Ενημερώνω, ενημερώνομαι και συμβάλλω όχι μόνο στη διατήρηση ή στη συντήρηση.
Πρωταρχικός μου στόχος είναι η επαναλειτουργία των ναών μας».
Πέρασαν τα οδοφράγματα σαν επισκέπτες, θα το ξανακάνουν αν εκλεγούν
Έχετε επισκεφθεί την κατεχόμενη Κερύνεια μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων; Αυτή ήταν η επόμενη ερώτηση που υποβάλαμε και στους τρεις.
Ο αρχιμανδρίτης Βενέδικτος Ιωάννου την έχει επισκεφθεί και λέει:
«Παρά τον πόνο ψυχής που προκαλεί η θέα της κατοχής της αγαπημένης μου πατρίδας πήγα στα κατεχόμενα και μάλιστα κατ’ εντολήν του μακαριωτάτου αρχιεπισκόπου μας, στο πλαίσιο της συνάντησης Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων νέων, όπου θέσαμε επιτακτικά και το αίτημα της άμεσης επαναλειτουργίας όλων των Εκκλησιών μας στα κατεχόμενα».
Χρυσόστομος Κυκκώτης:
«Έχω πάει μια φορά σε αποστολή για να καταδείξω το μέγεθος της καταστροφής και άλλη μια στο αγαπημένο μου χωριό. Πάτησα τα χώματα του χωριού μου και ένιωσα δικό μου το χώμα, φέρνοντας στο νου μου τις ιστορίες του πατέρα μου, της γιαγιάς και της μακαρισμένης της μάνας μου».
Θετική είναι η απάντηση του Μεσαορίας Χρυσόστομου Κυκκώτη στο ερώτημα:«Ναι. Και συγκεκριμένα τη γενέτειρά μου Λάρνακα της Λαπήθου και το μοναστήρι της Παναγίας της Αψινθιώτισσας».
Τι θα κάνουν όμως οι τρεις σε περίπτωση που εκλεγούν; Θα επισκέπτονται -υπό τις παρούσες συνθήκες- την πόλη και την επαρχία της Κερύνειας;
Ο αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Κυκκώτης λέει:
«Εάν η επίσκεψή μου θα εξυπηρετούσε, θα ενίσχυε και κυρίως θα προωθούσε και θα συνέβαλε στην κατάδειξη του προβλήματος της εισβολής και κατοχής που αντιμετωπίζει η Κερύνεια με τον έντεχνο τρόπο της εθνοκάθαρσης που επιβάλλει η Τουρκία, χωρίς δεύτερη σκέψη θα ήθελα την ανάδειξη του θέματος αυτού διεθνώς».
Ο επίσκοπος Μεσαορίας Χρυσόστομος δηλώνει:
«Η μόνιμη παρουσία του μητροπολίτη Κυρηνείας στην έδρα του είναι ευχή και αντικείμενο του αγώνα μας. Η επίσκεψη για λόγους λατρευτικούς με βρίσκει σύμφωνο μόνο ως δηλωτική της πεποίθησης ότι αυτή η γη είναι δική μας».
Παρόμοια είναι και η θέση τουαρχιμανδρίτη Βενέδικτου Ιωάννου:
«Πιστεύω ότι πρέπει να πηγαίνουμε ως ευλαβείς προσκυνητές για να λειτουργούμε τις εκκλησίες μας και για να μη ξεχάσουμε, κυρίως οι νεότερες γενεές, τη μαρτυρική πατρίδα μας, που στενάζει. Ως ποιμένας και λειτουργός προτίθεμαι να πηγαίνω, και πιστεύω ότι τούτο επιβάλλεται».
*Στην ερώτηση «ποια η γνώμη σας για τις θείες λειτουργίες που τελούνται κατά διαστήματα στις κατεχόμενες εκκλησίες; Θα τις προωθούσατε ή θα τις καταργούσατε σε περίπτωση εκλογής σας στη θέση του μητροπολίτη;» και οι τρεις έδωσαν ξεκάθαρες απαντήσεις.
Μεσαορίας Γρηγόριος:
«Ο μητροπολίτης μιας κατεχόμενης περιοχής οφείλει να συνδυάζει την αγωνιστικότητα με την ικανότητα προώθησης διαλόγου και συναινετικών διαδικασιών, ώστε η προσπάθεια επιστροφής να καταβάλλεται με τον κατά το δυνατό αποτελεσματικότερο τρόπο».
Βενέδικτος Ιωάννου:
«Σε περίπτωση εκλογής μου, όχι μόνο θα επιτρέπω σε άλλους ιερείς να λειτουργούν, αλλά θα αναλαμβάνω εγώ ο ίδιος την πρωτοβουλία για οργάνωση λειτουργιών σε όλες τις κατεχόμενες εκκλησίες μας για τρεις λόγους: (α) για ικανοποίηση του ευσεβούς πόθου και της θρησκευτικής ανάγκης των προσφύγων Κερυνειωτών, (β) για την επανασύνδεση των προσφύγων με τους χώρους λατρείας και τη γενέθλια γη τους και (γ) γιατί με τον τρόπο αυτό θα επιτύχουμε τη συντήρηση και διάσωσή τους».
Χρυσόστομος Κυκκώτης:
«Οι χώροι λατρείας είναι χώροι ζωογόνοι και μεταδοτικοί της θείας Χάρης. Σ’ αυτούς τελούνται τα άχραντα μυστήρια, δεν πρέπει να μένουν βουβοί. Από την άλλη όμως, όπως λέει ο απόστολος Παύλος “εξαγοραζόμενοι τον καιρόν, διότι αι ημέραι πονηραί εισι” πρέπει να προσέχουμε να μην γινόμαστε στοιχείο και προϊόν εκμετάλευσης από τις κατοχικές δυνάμεις για να απενοχοποιείται η Τουρκία την στιγμή που καταστρέφει και βεβηλώνει.
Η φωτεινή και σεπτή παρουσία του οικουμενικού πατριάρχου σε καταστραμένους ναούς στην Κωνσταντινούπολη και στη Μικρά Ασία γίνεται μέσα από μια άλλη εντελώς διαφορετική περιρέουσα ατμόσφαιρα. Χρειάζονται λεπτοί, σοφοί και μετρημένοι χειρισμοί».
- Εμφανίσεις: 27927