Ολοκληρώθηκε το ΙΒ΄ Παννελήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο στο Βόλο
- Δημιουργηθηκε στις Πέμπτη, 30 Σεπτεμβρίου 2010
-
Γράφτηκε από τον/την Ιερά Σύνοδος 12:01
-
Συνεχίσθηκαν χθες 29 Σεπτεμβρίου οι εργασίες του ΙΒ’ Πανελληνίου Λειτουργικού Συμποσίου Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων, το οποίο διοργανώνει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος στο Συνεδριακό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού, στα Μελισσιάτικα Νέας Ιωνίας Βόλου. Γενικό θέμα του Συμποσίου, το οποίο έχει θέσει υπό την αιγίδα του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, είναι:
«ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΟΙ
ΟΡΟΣΗΜΑ
ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ»
Η πέμπτη συνεδρία πραγματοποιήθηκε με προεδρεύοντα τον Ελλογιμώτατο κ. Γεώργιο Φίλια, Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η πρώτη Εισήγηση είχε ως θέμα : «Κανονική Παράδοση και Λατρεία». Ο εισηγητής Ελλογιμώτατος κ. Θεόδωρος Γιάγκου, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο οποίος παρουσίασε πτυχές του θέματός του, επεσήμανε τα εξής:
Ως προς το θέμα της σχέσεως της κανονικής παραδόσεως με τη Λατρεία επισημάνθηκε ότι η πλειονότητα των ιερών κανόνων αναφέρεται σε λειτουργικά ζητήματα. Επειδή η Εκκλησιαστική ζωή είναι μυστηριακή, ήταν εύλογο ο κανονικός νομοθέτης να ενδιαφερθεί για τα όρια της κανονικότητας των μυστηρίων και τη διάκριση κανονικού και αντικανονικού σε θέματα τελετουργίας και θεολογίας της Θείας Λατρείας.
Ο δεύτερος εισηγητής Ελλογιμώτατος κ. Αθανάσιος Βουρλής, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών ανέπτυξε το θέμα: «Το Τυπικό της Κωνσταντινουπόλεως (19ος αι.) και η περαιτέρω πορεία του». Ο ομιλητής με γλαφυρότητα ανέφερε ότι ο μεν 19ος αιώνας είναι καθοριστικός ως προς την καταγραφή των τυπικών διατάξεων που ίσχυαν τότε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, ο δε 20ος αιώνας διατηρεί το τυπικό αυτό. Συγχρόνως όμως έχουν κατατεθεί ενδιαφέρουσες προτάσεις για νέες αναθεωρήσεις του τυπικού, με βάση τη λειτουργική παράδοση και τις ποιμαντικές ανάγκες.
Μετά το σύντομο διάλειμμα επαναλήφθηκαν οι εργασίες με την 6η συνεδρία υπό την προεδρία του Ελλογιμωτάτου κ. Γεωργίου Φίλια, Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με τους εξής εισηγητές:
Ακολούθησε η εισήγηση του τρίτου εισηγητού Αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου κ. Βασιλείου Καλλιακμάνη, Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με θέμα : «Σημαντικοί εκπρόσωποι της ιστορίας και θεολογίας κατά τον 20ο αιώνα».
Ο Εισηγητής μετά τη διατύπωση εμπεριστατωμένων επιστημονικών θέσεων τόνισε : «Κατά τον εικοστό αιώνα υπήρξε έντονη αναζήτηση, επιστημονική έρευνα, εκδόσεις κειμένων και βιβλίων, θεολογικές συζητήσεις και ζυμώσεις, συνέδρια και ημερίδες με κέντρο τη θεία λατρεία. Και ο τομέας αυτός δεν ενδιαφέρει μόνο κληρικούς και θεολόγους, αλλά και ιστορικούς, βυζαντινολόγους, αρχαιολόγους, μουσικολόγους, αρχιτέκτονες, αγιογράφους, φιλολόγους, κοινωνιολόγους, ανθρώπους της τέχνης, θρησκειολόγους, λογοτέχνες κ.ά. Από το 1921 που κυκλοφόρησε το βιβλίο ενός ικανού, λογίου και σοφού κληρικού του Κωνσταντίνου Καλλινίκου, με τίτλο, «Ο χριστιανικός ναός και τα τελούμενα εν αυτώ» στην Αλεξάνδρεια, μέχρι την έκδοση του ογκώδους τόμου του άριστου γνώστη της λατρείας μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου που περιέχει Λειτουργικές Εγκυκλίους τριών και πλέον δεκαετιών, παρήλθαν ογδόντα περίπου χρόνια.
Το μεσοδιάστημα σημάδεψαν με το πέρασμά τους πολλά σπουδαία πρόσωπα, που με τα συγγράμματά τους συνέβαλαν στην ανάδειξη και βαθειά γνώση της λατρευτικής ζωής. Τον Κ. Καλλίνικο ακολούθησε ο Μητροπολίτης Καισαρείας Αμβρόσιος Σταυριανός, ο οποίος δημοσίευσε λειτουργικά κείμενα.
Πραγματικό σταθμό αποτελεί η παρουσία του καθηγητή Παναγιώτη Τρεμπέλα, ο οποίος εκδίδοντας λειτουργικά κείμενα βάσει χειρογράφων και συνδέοντάς τα με την καθημερινή ζωή των πιστών, δημιούργησε προϋποθέσεις για τη μελέτη και ενσυνείδητη βίωση της θείας λατρείας.
Ένας λόγιος κληρικός που ασχολήθηκε με τα λειτουργικά θέματα όχι από την έδρα του πανεπιστημιακού, παρότι είχε όλες τις προϋποθέσεις όσο από το βήμα του λειτουργού ήταν ο μακαριστός Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης Διονύσιος Ψαριανός. Ο Κοζάνης Διονύσιος έδινε προτεραιότητα στο αγιαστικό και λειτουργικό έργο της Εκκλησίας καθώς και στη διακονία του λόγου και δευτερεύοντως στο κοινωνικό έργο.
Μια άλλη σημαίνουσα προσωπικότητα που δίδαξε Λειτουργική, Ομιλητική και Κατηχητική στη Θεολογική Σχολή Αθηνών και διετέλεσε Πρύτανης του Πανεπιστημίου είναι ο Ομότιμος Καθηγητής Ευάγγελος Θεοδώρου.
Κορυφαίος καθηγητής της Λειτουργικής, ερευνητής, εκδότης κειμένων και εκλεκτός δάσκαλος ήταν ο Ιωάννης Φουντούλης, ο οποίος άφησε ένα σπουδαίο λειτουργικό έργο. Για τριάντα πέντε χρόνια δίδαξε τα μαθήματα αυτά στη Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και συνέβαλε στην ανάδειξη και τη διεθνή ακτινοβολία της. Το μέγεθος του έργου του δεν μπορεί εύκολα να αποτιμηθεί. Είναι όμως σίγουρο ότι όσοι θα ασχολούνται στο μέλλον με τη Λειτουργική, την Ομιλητική, την Αγιολογία και τις « ιερές τέχνες» είναι αδύνατο να μην αναφέρονται στην μεγάλη προσφορά του λειτουργιολόγου της Εκκλησίας Ιωάννη Φουντούλη.
Σημαντικό ρόλο διαδραμάτισαν οι μεταφράσεις στα ελληνικά των έργων δύο σπουδαίων θεολόγων ρωσικής καταγωγής: του π. Γεωργίου Φλορόφσκυ, και του π. Αλεξάνδρου Σμέμαν.
Σημαντική ήταν η συμβολή του Αγίου Όρους. Εκτός από τον Υμνογράφο μοναχό Γεράσιμο Μικραγιαννανίτη που συνέταξε πάνω από δυο χιλιάδες ιερές ακολουθίες, κανόνες, τροπάρια, μεγαλυνάρια και κοντάκια αρκετοί λόγιοι μοναχοί και ιερομόναχοι έγραψαν λειτουργικές μελέτες, ενώ ορισμένα μοναστήρια επιμελήθηκαν λειτουργικών βιβλίων».
Ο επόμενος Εισηγητής Ελλογιμώτατος κ. Διονύσιος Μπιλάλης - Ανατολικιώτης, επιμελητὴς των Διπτύχων της Εκκλησίας της Ελλάδος παρουσίασε το θέμα: «Συντάκται του εκκλησιαστικού τυπικού κατά τους νεωτέρους χρόνους». Τόνισε χαρακτηριστικά τα κάτωθι:
1. Η διόρθωσις του ημερολογίου τω 1924 δημιούργησε νέες περιπτώσεις τυπικού, κυρίως στην περίοδο του Τριωδίου και του Πεντηκοσταρίου, πράγμα που ωδήγησε στην έκδοσιν νεωτέ-ρων τυπικών βοηθημάτων.
2. Το ετήσιον τυπικόν το ευρισκόμενον εις τα Δίπτυχα (Ημερολόγιον) της Εκκλησίας της Ελλάδος συντάσσεται ανελλιπώς δια περίοδον μεγαλυτέραν των 80 ετών. Γίνεται αναφορά εις τα πρόσωπα και τους συντάκτας που καθώρισαν το περιεχόμενόν του.
3. Οι συντάκται του ετησίου τυπικού έδωκαν ώθησιν εις τας λειτουργικάς μελέτας, διευκρίνισαν διάφορα ζητήματα τυπικού που ανέκυψαν εκ της ημερολογιακής διορθώσεως και όχι μόνον, και με το έργον των κατέδειξαν ότι ο θεσμός του τυπικαρίου είναι σημαντικός δια την ορθήν διεξαγωγήν των ιερών ακολουθιών της ορθοδόξου λατρείας».
Ο τελευταίος εισηγητής και Πρόεδρος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Λειτουργικής Αναγεννήσεως, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ ανέπτυξε την ομιλία του με θέμα: «Ανάγκες και προβλήματα στην Θεία Λατρεία κατά τους παρόντες καιρούς», πάνω στους εξής άξονες:
- Η απόρριψη της κλήσεως από τον Θεό να συμμετάσχουν οι πιστοί στην Ευχαριστιακή Σύναξη.
- Η έλλειψη λειτουργικής αγωγής των πιστών
- Η αποιεροποίηση των Ιερών Μυστηρίων της Εκκλη-σίας.
- Η γλώσσα της Θείας Λατρείας.
- Η έκδοση νέων Ιερών Ακολουθιών και Ευχών.
- Η σύνταξη νέων Ιερών Ακολουθιών και Ευχών.
- Το Ωρολόγιον Πρόγραμμα τελέσεων Ιερών Ακολου-θιών.
- Η ανομοιομορφία στην τελετουργική.
9. Μοναστηριακό και Ενοριακό (Ασματικό) Τυπικό.
Η τρίτη και τελευταία συνεδριακή ημέρα έκλεισε με την εξαγωγή των Πορισμάτων και την κατάθεση των Προτάσεων του Συμποσίου εκ μέρους της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Λειτουργικής Αναγεννήσεως. Μετά την ομόφωνη έγκριση αμφοτέρων αποφασίσθηκε να υποβληθούν προς έγκριση στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο και με τον τρόπο αυτό ολοκληρώθηκαν επιτυχώς οι εργασίες του Συμποσίου.
Στη συνέχεια παρατέθηκε από την φιλοξενούσα Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος και Αλμυρού αποχαιρετιστήριο γεύμα προς τιμήν των εισηγητών και συνέδρων, διανεμήθηκαν τα σχετικά αναμνηστικά και οι εκπρόσωποι των Ιερών Μητροπόλεων ανεχώρησαν εις τα ίδια.
Τέλος οι εργασίες και κατά την σημερινή τρίτη και τελευταία ημέρα του ΙΒ’ Λειτουργικού Συμποσίου καλύφθηκαν ζωντανάαπό το διαδυκτιακό κανάλι intv.gr.
- Εμφανίσεις: 59600