Άρθρα - Απόψεις

''Επτωχεύσαμεν σφόδρα..''

sfodra

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Α. Επτωχεύσαμεν σφόδρα

Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα της λατρείας της Εκκλησίας μας είναι η παρουσία του Ιερού Ψαλτηρίου σε όλες τις Ιερές Ακολουθίες, στα Ιερά Μυστήρια αλλά και σε αυτό το θεοσύστατο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.

Στην Ακολουθία του Εσπερινού, του Αποδείπνου, του Όρθρου, των Ωρών, διαβάζονται και ψάλλονται τμήματα ιερών ψαλμών του προφητάνακτος Δαυίδ. Ακόμη καί στο πρώτο τμήμα της Θείας Λειτουργίας, πάλι εκεί επικρατεί ο Δαυίδ.

Λέγει χαρακτηριστικά ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: «Τι ουν ειπείν έχω προς τον μακάριον Δαυίδ, όπως η του Πνεύματος χάρις ωκονόμησε καθ’ εκάστην ημέραν τε και νύκτα αυτόν ανακηρύττεσθαι; πάντες γαρ αυτόν αντί μύρου δια στόματος φέρομεν. Εν εκκλησία παννυχίδες, και πρώτος και μέσος και τελευταίος ο Δαυίδ· εν ορθριναίς υμνολογίαις και πρώτος και μέσος και τελευταίος ο Δαυίδ»1.

Στα παλαιότερα χρόνια, ήταν τόσο επιθυμητή η παρουσία του Ιερού Ψαλτηρίου ώστε, όχι μόνο στις Ιερές Ακολουθίες, αλλά και στις κατ’ ιδίαν προσευχές, ο Ιερός Ψαλτήρας καθηγίαζε το νου και τη γλώσσα των ευλαβών Χριστιανών.

Πολλές φιλόθεες ψυχές διάβαζαν ολόκληρο το Ψαλτήρι κατά το μεσονύκτιο ή ακόμη, ακολουθώντας την πρακτική της Εκκλησίας, το διάβαζαν ολόκληρο μέσα σε μία εβδομάδα ή δύο φορές την εβδομάδα κατά την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Γνώρισα τέτοια πρόσωπα, και εκ του ιερού καταλόγου αλλά και εκ των ευλαβών Χριστιανών μας, που στο προσκεφάλι τους είχαν τον Ιερό Ψαλτήρα.

Ο μακάριος Θεοδώρητος Κύρου γράφει χαρακτηριστικά: «Όχι μόνον προφητικάς ρήσεις περιέχει, αλλά και λόγους συμβουλευτικούς και λόγους που αποτελούν νόμους. Και άλλοτε μεν προσφέρει ηθικήν και άλλοτε δογματικήν. Άλλοτε θρηνεί δια τας συμφοράς των Ιουδαίων και άλλοτε προαναγγέλλει την σωτηρία των ειδωλολατρών. Εις πολλούς δε ψαλμούς περιέχονται προφητικοί λόγοι δια το Πάθος και την Ανάστασιν του Κυρίου. Έτσι, εις εκείνους οι οποίοι θέλουν να προσέξουν, προσφέρει μεγάλην ευχαρίστησιν με την ποικιλίαν των προφητικών εξαγγελιών του»2.

Αλλά και η Εκκλησία, για όλους εκείνους που επιθυμούσαν να εισέλθουν στα «ενδότερα του καταπετάσματος» και να γίνουν ποιμένες της, καθόρισε να γνωρίζουν καλώς το ιερό αυτό βιβλίο και να κατανοούν τα επουράνια νοήματά του. Γι’ αυτό και η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος όρισε ότι, εκείνος ο οποίος πρόκειται να χειροτονηθεί Επίσκοπος, έπρεπε να γνωρίζει το Ψαλτήρι : «Ορίζομεν πάντα τον προάγεσθαι μέλλοντα, εις τον της Επισκοπής βαθμόν, πάντως τον Ψαλτήρα γινώσκειν, ίνα ως εκ τούτου και πάντα τον κατ’ αυτόν κλήρον ούτω νουθετείν μυείσθαι»3.

Και όλα αυτά γιατί, όπως γράφει ο μακαριστός π. Ιωάννης Ρωμανίδης, το Ψαλτήριο ήταν η νοερά προσευχή της Παλαιάς Διαθήκης.

Συνεπώς, ο Επίσκοπος έπρεπε να βρίσκεται στην κατάσταση αυτή, αφού πρόκειται για αρχίατρο που γνωρίζει την ασθένεια και δίδει τα κατάλληλα φάρμακα για τη θεραπεία.

Ο στόχος και ο σκοπός της Εκκλησίας είναι να θεραπεύσει τον άνθρωπο και να του δώσει τη δυνατότητα να δει το Θεό ως φως και να γίνει όλος φως στη Βασιλεία των Ουρανών.

Έτσι εξηγείται και το φαινόμενο των Αγίων μας, οι οποίοι κατηγορούνται από ορισμένους στην εποχή μας.

Οι Άγιοι δεν ήταν απλώς «καλοί χριστιανοί», ούτε κάποιοι που επηρέαζαν τον λαό ή και στάθηκαν κοντά του, αλλά τα πρόσωπα εκείνα τα οποία είδαν το Θεό ως φως, έγιναν φως και μετέδιδαν αυτό το φως.

Αξίζει σε αυτό το σημείο να γραφεί αυτό που αναφέρει ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος για το νέο εκείνο που θεραπεύτηκε από δαιμονικές καταστάσεις που βίωσε στην Ινδία: «… Περιγράφει ο ίδιος : Κάποια μέρα, φεύγοντας από το κελί του Γέροντα (του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτου) στην εξώπορτα θυμήθηκα κάτι που με προβλημάτιζε .... Τον ρώτησα. Τότε ... ο σήκωσε (ο Άγιος Παΐσιος) γλυκά το χέρι του και το έβαλε πάνω στο κεφάλι μου ... Δεν έλεγε τίποτε ...Ένα φως ξεχυνόταν από παντού. Πλημμύριζε όλη την αυλή. Όπου και να κοιτούσα γύρω μου έβλεπα αυτό το φως. Ο γέροντας ήταν η πηγή που ανάβλυζε. ... Όμως παρ΄ όλο που ήταν έντονο, δεν πονούσε τα μάτια ... ήταν γλυκό, άυλο, νοερό, δεν χόρταινα να το βλέπω ... Χαιρόμουν βαθειά, όμως οι κινήσεις μου ήταν ειρηνικές ... Ήταν κάτι το υπερφυσικό, ... κάτι τό σπάνιο ... όμως δεν ένοιωθα έκπληξη, υπήρχε μία μεγάλη φυσικότητα. ... Είχα μεγάλη διαύγεια νου. Ο νους μου ήταν απορροφημένος απ΄ τη θέα, όμως έβλεπα και το φυσικό περιβάλλον γύρω μου ... Θυμάμαι ήταν μεσημέρι, με πολύ ηλιακό φως. Όμως, όταν έλαμψε το άυλο φως του π. Παϊσίου, το ηλιακό φάνηκε πολύ ... αδύνατο»4.

Β. Επτωχεύσαμεν σφόδρα

Ο 78ος Ψαλμός είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικός για την εποχή του, αλλά και για την εποχή μας. Ίσως να μην υπήρξε φτωχότερη εποχή από τη δική μας, όχι από πλευράς οικονομικής, αλλά κυρίως από πλευράς πνευματικής, γι’ αυτό και το «επτωχεύσαμεν σφόδρα» είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα όλων μας.

Ο συγγραφεύς του 78ου ψαλμού ονομάζεται Ασάφ. Δεν πρόκειται για τον σύγχρονο του Δαυίδ, αλλά για άλλο πρόσωπο, ίσως κάποιον αρχιμουσικό, που έζησε την εποχή της καταστροφής των Ιεροσολύμων από τον Ναβουχοδονόσορα το 586 π.Χ..

Η τραγική κατάσταση που είχε περιέλθει τότε ο λαός του Θεού, αλλά και το μέγεθος της καταστροφής, περιγράφεται στους 13 στίχους αυτού του Ψαλμού.

Εδώ ο στιχουργός, σαν άλλος προφήτης, υψώνει τη διάνοιά του στο Θεό και με συντριβή καρδίας ζητά το έλεός Του: «Ταχύ προκαταλαβέτωσαν ημάς οι οικτιρμοί σου, Κύριε, ότι επτωχεύσαμεν σφόδρα». Τα ίδια ακριβώς λόγια έχουν μεταφερθεί στη λατρεία της Εκκλησίας και ακούγονται κάθε φορά στην Ακολοθία της ΣΤ΄ Ώρας, ώστε να μας υπενθυμίζουν, αφενός μεν τη δική μας πνευματική πτωχεία, αφετέρου δε τη σωστική παρέμβαση του Θεού, τότε και πάντοτε μέσα στην ιστορία.

Γ. Επτωχεύσαμεν σφόδρα

Στις ημέρες μας, αφήσαμε τη λατρεία του αληθινού Θεού και λατρέψαμε τα είδωλα της εποχής : το χρήμα, τη δόξα, τη σάρκα, τη λογική.

Άρχισε ακόμη, να αναβιώνει η λατρεία των ψευδών θεοτήτων των αρχαίων παγανιστικών θρησκειών. Θεοποιήσαμε την κτίση και όχι τον Κτίσαντα.

Σταματήσαμε να λατρεύουμε τον αληθινό Θεό «εν οσιότητι και δικαιοσύνη» και λατρεύουμε τα δημιουργήματα του Θεού.

Ετοιμάσαμε μάλιστα και γιορτές γι’ αυτά που παράγει και μας προσφέρει η δημιουργία καθημερινά, με την προνοητική ενέργεια του Θεού.

Έτσι έχουμε γιορτές για τα μήλα, τα φασόλια, τα μανιτάρια, τα σταφύλια και κάθε τι που παράγει ο αιματοβαμμένος τόπος μας.

Αν πούμε στον σημερινό άνθρωπο, ότι πρέπει να κλείνει τα γόνατα για να ευχαριστήσει Εκείνον που κατέβηκε στα κατώτατα μέρη της γης για να βρει τον αποκτηνωθέντα άνθρωπο και να τον επαναφέρει στην προτέρα δόξα και μακαριότητα, δεν θα το κάνει.

Προτιμά, τις ημέρες αυτές που εορτάζονται τα υπερφυή γεγονότα της επίγειας παρουσίας του Κυρίου, να τα ζει με το δικό του τρόπο, και να ικανοποιεί τον αισθησιακό του χώρο και όχι να γεμίζει την αθάνατη ψυχή του με την δρόσο του Πνεύματος.

Σύνθημα του σημερινού ανθρώπου έγινε αυτό που αναφέρει ο προφήτης Δαυίδ : «Δεύτε και καταπαύσωμεν πάσας τας εορτάς του Θεού από της γης»5.

Δ. Επτωχεύσαμεν σφόδρα

Να αναφέρουμε όλα εκείνα τα πρόσωπα που επί σειρά ετών δούλεψαν φανερά και μυστικά για την αποδόμηση του πιστεύω του Ορθόδοξου Έλληνα;

Να μιλήσουμε για τον χλευασμό των αξιών του Ευαγγελίου, την προβολή της αμαρτίας, την απαξίωση του μυστηρίου του γάμου και την αποϊεροποίηση της οικογένειας;

Μήπως, δεν είναι σωστός ο λόγος του φιλαγίου και πολυσεβάστου Μητροπολίτου Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλου ότι η πατρίδα μας από χώρα ευεργετών, έγινε χώρα κλεπτών;

Δεν καταληστέψαμε τους δημοσίους οικονομικούς πόρους, δεν τους χρησιμοποιήσαμε προς ίδιον όφελος;

Θυμάμαι, για παράδειγμα, τον μακαριστό Γέροντα Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο, που έλεγε ότι αυτός που δεν ακυρώνει το εισιτήριο του στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι κλέπτης ενώπιον του Θεού.

Το έλεγε ποιος; Ένας μόνο, ενώ όλοι οι άλλοι ροκάνιζαν τον πλούτο της πατρίδος μας και φτάνοντάς την σ’ αυτό το σημείο που βρίσκεται σήμερα.

Ε. Επτωχεύσαμεν σφόδρα

Φωτεινά πνεύματα της εποχής μας ονόμασαν την κρίση που έχει ξεσπάσει, όχι μόνο οικονομική, αλλά κυρίως πνευματική.

Οι ίδιοι παραδώσαμε τον εαυτό μας σε ανθρώπους που δεν πιστεύουν στο Θεό και δεχτήκαμε στην ζωή μας ξένους διαμορφωτές της συνειδήσεώς μας.

Απεμπολήσαμε την Παράδοσή μας, καθώς και ολόκληρο τον ορθόδοξο πνευματικό πλούτο. Ενεργούμε χωρίς το Θεό και το χειρότερο από όλα, κατά του Θεού!

Βλασφημούμε το όνομά Του.

Εμπαίζουμε το θεσμό της Εκκλησίας.

Δεν δεχόμαστε στη ζωή μας την παρουσία του Θεού.

Φωνάζουμε με δικά μας λόγια το «απόστα απ’ εμού, οδούς σου ειδέναι ου βούλομαι»6.

Δεν διδαχτήκαμε από την πλούσια ιστορία της πατρίδος μας και την παρουσία των Αγίων μας, οι οποίοι ιδιαίτερα σήμερα μας μιλούν για τον Θεό, ότι «χωρίς εμού ού δύνασθε ποιείν ουδέν»7.

Ξεχάσαμε, ακόμη και αυτούς τους εθνικούς μας ήρωες που πάλεψαν «για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία».

Τους υποτιμούμε με το χειρότερο τρόπο. Αμφισβητούμε τη θυσία τους και την προσφορά τους. Αμφιβάλλουμε για τις σφαγές, τους εξανδραποδισμούς, τα φρικτά μαρτύρια των αγίων προγόνων μας προκειμένου να κρατήσουν την ελληνική γλώσσα, αλλά κυρίως την πίστη.

Ποιος μιλάει σήμερα γι’ αυτούς που έσφαξαν στη Συρία, μόνο και μόνο επειδή τα χείλη τους πρόφεραν το όνομα του Χριστού;

Ποιος αναφέρει σήμερα στα παιδιά μας ότι η κάθε εποχή έχει τους δικούς της Αγίους και τους δικούς της μάρτυρες και πως ο λόγος της Αγίας Γραφής που είναι λόγος Αγίου Πνεύματος είναι χαρακτηριστικός σε κάθε εποχή: «γίνεσθε μοι μάρτυρες, και εγώ μάρτυς, λέγει Κύριος ο Θεός»8;

ΣΤ. Επτωχεύσαμεν σφόδρα

Μήπως μας φταίνε οι ξένοι, όταν εμείς οι ίδιοι ξεχάσαμε την ιστορία μας, βάλαμε στο περιθώριο τα πρότυπα ηρωισμού τα οποία σαν λουλούδια άνθισαν σε κάποιες δύσκολες εποχές στην πατρίδα μας;

Μας φταίνε οι ξένοι για τα νέα ήθη και τον μοντέρνο τρόπο ζωής μας τον οποίο πήραμε από αυτούς; Μα εκείνοι βρίσκονται εκτός της σωστικής παραδόσεώς μας.

Έχουν ένα διαφορετικό τρόπο ζωής από αυτόν που μας χάρισε ο Χριστός και οι Άγιοί μας και τον οποίο διακρατεί ως κόρην οφθαλμού και διδάσκει η Εκκλησία μας.

Αυτοί οι ξένοι φταίνε όταν τα παιδιά μας δεν πιστεύουν στον Θεό και βλασφημούν το όνομα του Χριστού;

Οι ξένοι φταίνε για το κατάντημα της γλώσσας μας και την απεμπόληση του πλούτου της ελληνικής σκέψεως;

Κι όταν, ακόμη, αδελφοί μας από ορθόδοξες χώρες φθάνουν στην πατρίδα μας επισκέπτες - προσκυνητἐς για να γνωρίσουν τόσο τη λατρεία όσο και τον ορθόδοξο μοναχισμό, κάποιοι έξυπνοι σαν εμάς τους συμβουλεύουμε ούτε τις Ιερές Ακολουθίες να παρακολουθούν, ούτε επισκέψεις σε μοναστικά κέντρα να κάνουν καθοδηγώντας τους αλλού..., ούτε και τις παραδοσιακές νηστείες να τηρούν, αλλά να καταλύουν κατά κόρον, όπως κάνουμε εμείς, κάποιες μεγάλες ημέρες της πίστεώς μας.

Έτσι και για εμάς θα ακουστεί σε λίγες ημέρες το παράπονο του Χριστού: «Λαός μου, τι εποίησά σοι; και τι μοι ανταπέδωκας; αντί του μάννα, χολήν, αντί του ύδατος, όξος, αντί του αγαπάν με, σταυρώ με προσηλώσατε…»9.

Ζ. Επτωχεύσαμεν σφόδρα

Θα έλεγα ότι στένεψε η καρδιά μας απελπιστικά. Δεν υπάρχει χώρος για τον συνάνθρωπο. Πάγωσε η αγάπη, κατά τον φοβερό λόγο του Χριστού: «δια το πληθυνθήναι την ανομίαν ψυγήσεται η αγάπη των πολλών»10.

Στο πρόσωπο του άλλου, του συνανθρώπου μας, στον οποίον συναντούμε το ίδιο το πρόσωπο του Χριστού, βλέπουμε το σημείο της ανταγωνιστικότητος.

Θέλουμε να εφαρμόζουμε έναν λόγο φοβερό: «Ο θάνατός σου, ζωή μου. Πάνω από όλα το συμφέρον, πάνω από όλα ΕΓΩ».

Όμως, η αγάπη είναι αρετή ενυπόστατος· που σημαίνει ότι αυτός που αγαπά έχει μέσα του ζωντανή την παρουσία του Θεού. Είναι ο φιλόθεος, αλλά συγχρόνως και φιλάνθρωπος.

Αυτήν τη δύσκολη ώρα χρειάζεται να εφαρμόσουμε τον λόγο του Ιερού Ψαλτηρίου: «Ταχύ προκαταλαβέτωσαν ημάς οι οικτιρμοί σου, Κύριε»11. Να ζητήσουμε, δηλαδή, το έλεος του Θεού, να ενδυθούμε «σάκκον και σποδόν»12 όπως ακριβώς οι Νινευίτες της εποχής τους.

Να προβάλλουμε ως πρέσβεις στο θρόνο της Θείας Μεγαλωσύνης την Παναγία μητέρα Του, την Υπεραγία Θεοτόκο, το χορό των Προφητών και των Αποστόλων.

Να ικετεύσουμε τον Απόστολο Παύλο, τον Απόστολο της πατρίδος μας.

Να απευθυνθούμε στον πολυάριθμο χορό και το ιερό σύνταγμα των Αγίων που πέρασαν, που έζησαν, που μαρτύρησαν στον τόπο μας.

Να μιλήσουμε στον Όσιο Παΐσιο, στον Όσιο Πορφύριο, στην Οσία Σοφία και σε όλους τους νεοφανείς Αγίους, ώστε και αυτοί με τη σειρά τους να μιλήσουν στο αυτί του Χριστού για τον τόπο μας, τον δικό τους τόπο και την δική τους κληρονομία.

Δεν είναι τυχαίο γεγονός η αναφορά στα ιερά πρόσωπά τους την δύσκολη αυτή στιγμή. Είναι μαρτυρία και συγχρόνως υπόμνηση ότι: «Ουκ έστιν εν άλλω ουδενί η σωτηρία, ουδέ γαρ όνομα έστιν έτερον υπό τον ουρανόν το δεδομένον εν ανθρώποις εν ω δει σωθήναι ημάς»13.

Επτωχεύσαμεν σφόδρα. Επτωχεύσαμεν. Επτωχεύσαμεν…

Μας χρειάζεται η πίστη.

Μας χρειάζεται το φιλότιμο.

Μας χρειάζεται όραμα για να προχωρήσουμε και να νικήσουμε, μα κυρίως να δούμε το πρόσωπο του Θεού.

«Βοήθησον ημίν, ο Θεός,ο Σωτήρ ημών, ένεκεν της δόξης του ονόματός σου»14.


1 Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, «Περί μετανοίας, και εις το ανάγνωσμα του Δαυίδ περί της του Ουρίου», PG 64,17.

2 Ψαλτήριον, Εκδόσεις Συναξαριστής 2013, σελ. 216.

3 ο.π., σελ. 211

4 Εκκλησιαστική Παρέμβαση, περ. Ιεράς Μητροπόλεως Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, τευ. 223, Φεβρ. 2015. σελ. 11-12.

5 Ψαλμ. 73

6 Ιώβ κα’,14

7 Ιωαν. 15, 5

8 Ησ. 43, 10

9 Τροπάριο στ’ Ώρας Μεγάλης Παρασκευής

10 Αποκ. 24, 12

11 Ψαλμ. 78

12 Ιων. 3, 6

13 Πράξ. δ’, 12

14 Ακολουθία στ’ Ώρας

 

Το μεγαλείο και η δύναμη της Μετανοίας

aigiptia

Γράφει ο Λάμπρος Σκόντζος, Θεολόγος - Καθηγητής | Romfea.gr


Η περίοδος του Τριωδίου και ιδιαίτερα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, είναι για την Αγία μας Εκκλησία η ιερότερη χρονική διάρκεια του ενιαυτού.

Είναι το νοητό στάδιο όπου ο κάθε πιστός καλείται να δώσει τον προσωπικό του αγώνα για την ψυχοσωματική του κάθαρση από τους ρίπους της αμαρτίας.

Να βιώσει την ορθόδοξη πνευματικότητα, η οποία ταυτίζεται με την ανάκτηση της αυθεντικής του φύσεως, από τη φθορά και την αμαρτία, «εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος του Χριστού» (Εφ.4,13).

Η προπαρασκευή μας για τον εορτασμό του Πάσχα είναι ταυτόσημη με την πνευματική μας προαγωγή και ωρίμανση, ώστε να καταστούμε «σύμμορφοι της εικόνος του Υιού (του Θεού)» (Ρωμ.8,29). Ολόκληρο το πνευματικό κλίμα, οι ιερές ακολουθίες, τα τιμώμενα πρόσωπα και οι μνήμες γεγονότων είναι ένα συνεχές και κραυγαλέο κάλεσμα να έρθουμε «εις εαυτόν» (Λουκ.15,17).

Την ιερή αυτή περίοδο προβάλλονται ιδιαιτέρως ορισμένα ιερά πρόσωπα της Εκκλησίας μας, τα οποία διέπρεψαν στην αρετή, ως ζωντανά παραδείγματα για τους πιστούς. Ένα τέτοιο από αυτά τα ιερά πρόσωπα είναι και η αγία Μαρία την Αιγυπτία, η οποία κατέστη συνώνυμη με τη συντριβή και τη μετάνοια και που τιμάται την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών.

Προβάλλεται από την Εκκλησία μας ως λαμπρό παράδειγμα μεταστροφής αμαρτωλού ανθρώπου, αφού με την αποφασιστική της μετάνοια και τον πνευματικό της αγώνα έφτασε σε μεγάλα ύψη αγιότητας.

Προβάλλεται ως πρότυπο στους πιστούς για να καταλάβουν ότι το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι τόσο η αμαρτία, όσο μεγάλη και αν είναι, αλλά η εμμονή στην αμαρτία, η αμετανοησία, την οποία η Εκκλησία μας χαρακτηρίζει ως βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος (Μάρκ.3,29)!

Το ιερό συναξάρι της αναφέρει πως έζησε τον 6ο μ. Χ αιώνα. Καταγόταν από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και ασκούσε το επαίσχυντο επάγγελμα της πορνείας από τα δώδεκα κιόλας χρόνια της.

Ήταν δε τόσο πωρωμένη στην αμαρτία ώστε ο επαγγελματισμός είχε δευτερεύουσα σημασία. Ασκούσε την πορνεία κυρίως για ηδονιστική απόλαυση, σε τέτοια ηθική κατάπτωση είχε περιέλθει!

Αναζητούσε συνεχώς πορνικούς πελάτες στα μεγάλα λιμάνια και τις πολυπληθείς πόλεις. Κάποτε πληροφορήθηκε πως στην Ιερουσαλήμ συγκεντρωνόταν πολύς κόσμος. Σκέφτηκε πως αν μετέβαινε εκεί θα έβρισκε πελάτες.

Έτσι αποφάσισε να ταξιδέψει στην Παλαιστίνη. Βρήκε κάποιο πλοίο, πλήρωσε το ναύλο με το κορμί της, έφτασε στην Ιερουσαλήμ και οδηγήθηκε στον πανίερο ναό της Αναστάσεως.

Επιχείρησε να εισέλθει στον ιερό αυτό χώρο, μήπως και έβρισκε εκεί εραστές. Μέχρι εκεί είχε φτάσει ο πορνικός της παραλογισμός.

Όμως μια αόρατη δύναμη την εμπόδιζε να εισέλθει στο ναό. Όσο και αν προσπαθούσε δε μπορούσε να μπει. Τέσσερις φορές απωθήθηκε μυστηριωδώς.

Απόρησε και άρχισε για πρώτη φορά στη ζωή της να προβληματίζεται. Μια μυστική φωνή ακούστηκε στην ψυχή της, η οποία ξύπνησε τη ναρκωμένη από την αμαρτία συνείδησή της.

Κατάλαβε πως αυτό που επιχειρούσε ήταν φρικτή ιεροσυλία και ανείπωτη ασέβεια. Προσπαθούσε να βεβηλώσει τον άγιο τόπο, που σταυρώθηκε, τάφηκε και ανέστη ο Κύριος Ιησούς Χριστός.

Καυτά δάκρυα μετάνοιας άρχισαν να κυλούν από τα λάγνα μάτια της. Είναι ολοφάνερο πως εκεί την οδήγησε η θεία πρόνοια να σωθεί, διότι η ψυχή της, παρ’ όλη την πώρωσή της, ήταν δεκτική στη μετάνοια και τη σωτηρία.

Εν ριπή οφθαλμού άλλαξε γνώμη. Ήθελε να εισέλθει στο ναό, όχι πια να συναντήσει πορνικούς εραστές, αλλά για να συναντήσει το Νυμφίο της ταλαίπωρης και βασανισμένης ψυχής της, το Σωτήρα Χριστό.

Παρακαλούσε να παραμερισθεί το αόρατο εμπόδιο και να μπει, να προσκυνήσει τον Πανάγιο Τάφο του Κυρίου. Έτσι και έγινε. Ο Θεός της επέτρεψε να μπει και να προσκυνήσει.

Αυτή ήταν μια νέα αφετηρία για τη ζωή της. Έφυγε ευθείς για την έρημο της Ιουδαίας. Πέταξε τα προκλητικά πολυτελή ενδύματα και ντύθηκε τραχύ ασκητικό σάκο.

Απαρνήθηκε τις απολαύσεις της ζωής και ακολούθησε το βίο της άσκησης. Κατόρθωσε να ανέλθει σε ύψη αγιότητας. Το πρώην αμαρτωλό σαρκίο της έγινε πλέον θεοφόρο σκήνωμα, κατοικητήριο του Θεού.

Ο διάβολος μεταχειρίζεται μύριους τρόπους να παρασύρει και να κρατήσει τους αμαρτωλούς στην αμαρτία. Ο πιο ύπουλος τρόπος και η πιο δόλια παγίδα είναι η μη συνειδητοποίηση της αμαρτωλότητας από τους «πεποιθότας εφ’ εαυτοίς ότι εισί δίκαιοι» (Λουκ.18,9).

Ο πονηρός προκαλεί πνευματική αφασία στον αμαρτωλό, ώστε να μην έχει τη συναίσθηση της αμαρτίας και κατά συνέπεια να μην αισθάνεται την ανάγκη της μετάνοιας.

Εκτός από τα φτηνά δέλεαρ του κόσμου για να μας παρασύρει στην αμαρτία, μεταχειρίζεται και τον δοκιμασμένο τρόπο της απογοήτευσης, υποβάλλοντας στον αμαρτωλό ότι η αμαρτία του είναι τόσο μεγάλη που δεν παίρνει μετάνοια.

Η Εκκλησία μας όμως διατρανώνει το κάλεσμά Της σε κάθε άνθρωπο, με το στόμα του ιερού Χρυσοστόμου, πως «Όσον σπινθήρ προς πέλαγος, τοσούτον κακία προς την του Θεού φιλανθρωπίαν» (Ε.Π. Migne 49, 336-337).

Η μετάνοια αποτελεί κορυφαίο κεφάλαιο της χριστιανικής μας πίστεως, διότι μέσα στην Εκκλησία έχει τη δυνατότητα ο πιστός να μετανοήσει και να επανέρθει στην «κατά φύσιν» ζωή του.

Αποτελεί κατά τους Πατέρες τη διαρκή ανανέωση του χαρίσματος, που λαμβάνει ο νεοφώτιστος κατά το άγιο Βάπτισμα, να ανήκει ψυχοσωματικά στο μυστικό σώμα του Χριστού και να έχει τη δυνατότητα της σωτηρίας δια του Χριστού. Είναι η θεία διαδικασία η οποία μεταμορφώνει οντολογικά τον άνθρωπο σε νέα ύπαρξη.

Αναφέρονται άπειρα παραδείγματα από την ιστορία της Εκκλησίας μας όπου άνθρωποι απόλυτα αμαρτωλοί, μεταφέροντας στο είναι τους φρικτά εγκλήματα και βορβόρους ηθικών παρεκτροπών, μεταβλήθηκαν σε χαρισματικές και αγίες προσωπικότητες, προκαλώντας συχνά τα ειρωνικά σχόλια των εκτός της Εκκλησίας επικροτών Της.

Όμως αυτή είναι η αποστολή της Εκκλησίας στον κόσμο, να ανασέρνει από τους δυσώδεις βόθρους της αμαρτίας πεσόντα ανθρώπινα πρόσωπα, να τα καθαρίζει από τους ψυχοσωματικούς των ρίπους και να τα καθιστά φωτεινές προσωπικότητες, αντάξιες της αξίας τους ως εικόνες του Θεού! Αυτό είναι το άφθαστο μεγαλείο της ειλικρινούς μετάνοιας.

Αυτή είναι η αήττητη δύναμη, η οποία απορρέει από την προσωπική συντριβή και τη μεταστροφή και η οποία εξυψώνει τον άνθρωπο στη σφαίρα της θεώσεως.

Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως οι κρουνοί του θείου ελέους και της φιλανθρωπίας είναι ακένωτοι. Φτάνει να πάρουμε τη μεγάλη και συνάμα σωτήρια απόφαση να ανορθωθούμε από το βρώμικο δεσμωτήριο της αμαρτίας, όπου βρισκόμαστε δεμένοι, επειδή το θέλουμε εμείς!

Το κλειδί των χειροπεδών μας το κρατάμε εμείς, όπως κρατάμε και το κλειδί της Βασιλείας του Θεού, που είναι η μετάνοιά μας!

Ο μετανοών ληστής, ο πρώτος ένοικος του Παραδείσου, μπήκε σ’ αυτόν, «βαλών κλείδα το μνήσθητί μου»!

Η άγια Μαρία η Αιγυπτία είναι ζωντανό παράδειγμα ειλικρινούς μετάνοιας, η οποία δείχνει το δρόμο της μεταμέλειας σε κάθε πιστό.

Αποδεικνύει περίτρανα πως ο κάθε άνθρωπος, όσο αμαρτωλός και αν είναι, είναι καλεσμένος για σωτηρία, φτάνει να μετανοήσει ειλικρινά.

Αυτό είναι το μεγαλείο και η ειδοποιός διαφορά του Χριστιανισμού από τα άλλα θρησκεύματα.

Γι’ αυτό και η σεπτή και αγία μορφή της αγίας Μαρίας προβάλλεται και τιμάται αυτή την κατ’ εξοχήν περίοδο της μετάνοιας από την Εκκλησία μας.

Κυριακή της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας: Μετάνοια και μεταμέλεια

Maria Aigyptia

Του Κώστα Καρατζά, Θεολόγου - Καθηγητή | Romfea.gr


Αδελφοί μου, εδώ και πέντε εβδομάδες διανύουμε μία από τις πνευματικότερες περιόδους της λειτουργικής μας ζωής.

Πρόκειται, όπως όλοι γνωρίζουμε, για την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής ή Σαρακοστής, της κυράς Σαρακοστής των παιδικών μας χρόνων.

Η ονομασία της οφείλεται στο ότι περιλαμβάνει 6 συνολικά εβδομάδες Νηστειών, 40 περίπου ημέρες δηλαδή αυστηρής νηστείας.

Για τους πιστούς χριστιανούς η Σαρακοστή είναι η κατεξοχήν ιερή περίοδος του εκκλησιαστικού έτους και για έναν ακόμη λόγο.

Αυτός είναι το ότι περιλαμβάνει μια σειρά από ιδιαίτερες ακολουθίες που τελούνται μόνο κατά τις μέρες που διανύουμε, και ποτέ άλλοτε κατά την υπόλοιπη χρονιά.

Έτσι, λοιπόν, τα απογεύματα όλων των Κυριακών της Μεγάλης Σαρακοστής, συμπεριλαμβανομένου και του αποψινού, τελούνται στους ναούς Κατανυκτικοί Εσπερινοί που με ιδιαίτερους ύμνους τονίζουν το πνευματικό μήνυμα της όλης περιόδου που διανύουμε και που ως στόχο έχουν να στηρίξουν τους πιστούς στον γεμάτο από εμπόδια πνευματικό τους αγώνα για τη σωτηρία και την Ανάσταση.

Να τους στηρίξουν πνευματικά στον αγώνα τους να Σταυρωθούν και να Αναστηθούν μαζί με το Χριστό.

Η σημερινή μέρα είναι αφιερωμένη στην Οσία Μαρία την Αιγυπτία.

Η Εκκλησία προβάλλει στους πιστούς το πρόσωπο της Αγίας εκείνης, γιατί θέλει να τους υπενθυμίσει ότι ένας από τους βασικούς στόχους της ιερής περιόδου που διανύουμε είναι το να καταφέρει ο πιστός να μετανοήσει για τα λάθη και τις παραλείψεις που έχει διαπράξει μέχρι σήμερα.

Το να καταφέρει ο πιστός να πλησιάσει το Θεό, αυτόν που συγχωρά και εξαλείφει κάθε αμαρτία.

Το να κατανοήσει ο πιστός ότι η λύτρωση και η σωτηρία του καθενός μας από την αμαρτία δεν είναι έργο μόνο δικό μας, αλλά και του Σταυρωθέντος και Αναστάντος Χριστού.

Όλοι μας, όταν βαπτιστήκαμε, υποσχεθήκαμε στο Θεό μέσω του αναδόχου μας, του νονού μας δηλαδή, ότι στη χριστιανική μας ζωή θα αποτάξουμε το Σατανά και θα συνταχθούμε με το Χριστό.

Ωστόσο, λίγοι – πολύ λίγοι είμαστε εκείνοι που τις υποσχέσεις που δώσαμε κατά το ιερό μυστήριο του Βαπτίσματος τις έχουμε τοποθετήσει ως πρωταρχικό στόχο στη ζωή μας, τις έχουμε κάνει βίωμα.

Αντ’ αυτού αφήνουμε το κακό να επηρεάζει τη ζωή μας με αποτέλεσμα να κυριαρχεί, σχεδόν, γύρω μας. Φόνοι, απάτες, κλοπές, εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, καταστροφές, πόλεμοι έχουν στα δελτία ειδήσεων την πρώτη θέση, γιατί εμείς οι ίδιοι έχουμε φροντίσει να απουσιάζει το καλό.

Βέβαια, είναι ανθρώπινο να αμαρτάνουμε και μόνο ο Θεός είναι αναμάρτητος.

Σύμφωνα με την Ορθόδοξη Θεολογία, όταν κάνουμε το κακό, προσβάλλουμε το Θεό, περιφρονούμε τις εντολές του και δεν ανταποκρινόμαστε στην αγάπη που εκείνος έχει επιδείξει προς εμάς από τη δημιουργία μας μέχρι και σήμερα.

Ακόμη το κακό, η αμαρτία, μας αποξενώνει από τους συνανθρώπους μας και διασπά τη σχέση μας με το περιβάλλον.

Ό,τι κι αν έχουμε κερδίσει στη ζωή μας, χρήματα ή δόξα, δεν μπορεί να βγάλει απ' την ψυχή μας το διχασμό, την αποτυχία, τη δυστυχία, τη μεγάλη μοναξιά που νιώθουμε.

Αποτέλεσμα, λοιπόν, της αμαρτίας είναι κι ό,τι νιώθουμε μέσα στην ψυχή μας, κι όχι μόνο ό,τι βλέπουμε ή ακούμε.

Επομένως, για να περιοριστεί το κακό, χρειάζεται να αλλάξει η εσωτερική μας διάθεση, να ξαναβρούμε το στόχο μας και να επιστρέψει η καρδιά, ο νους και η θέλησή μας στο Θεό. Κι αυτό είναι η ειλικρινής και πραγματική μετάνοια.

Πολλοί άνθρωποι, όταν αμαρτάνουμε λυπούμαστε και στενοχωριόμαστε. Η αληθινή, όμως, μετάνοια δεν είναι απλή μεταμέλεια. Είναι ο πόνος της καρδιάς μας, που δεν καταφέραμε να ανταποκριθούμε στην αγάπη του Θεού, δεν τιμήσαμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας.

Έρχεται, όμως, κάποια στιγμή που βιώνουμε το λάθος μας και αποφασίζουμε να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς, δηλαδή μετανοούμε και ζητούμε συγχώρηση από το Θεό.

Αποφασίζουμε να αλλάξουμε τρόπο ζωής, κάτι το οποίο βέβαια δεν είναι εύκολο και χρειάζεται γενναιότητα και αγώνα για να επιτευχθεί.

Η ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση ορίζει ότι την επισφράγιση της συγχώρησης του αμαρτωλού από το Θεό τη δίνει το μυστήριο της Μετανοίας – Εξομολόγησης.

Όπως, στο Βάπτισμα με τη μεσολάβηση του ιερέα πήραμε το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος, έτσι κι εδώ με τη μεσιτεία του ιερέα – εξομολόγου παίρνουμε με τη χάρη του Χριστού την άφεση των αμαρτιών μας, των λαθών και των παραλείψεων μας.

Με τη μετάνοια, τέλος, ο άνθρωπος ξαναβρίσκει το χαμένο του εαυτό και τη χαμένη κοινωνικότητά του, επειδή επανασυνδέεται με την πηγή της ζωής, το Θεό.

Νιώθει ότι είναι χρήσιμο μέλος της κοινωνίας. Βλέπει το φυσικό περιβάλλον οικείο και χρήσιμο για τη ζωή όλων και δεν το καταστρέφει. Αισθάνεται μεγάλη χαρά, γιατί απαλλάχθηκε απ’ ότι τον βάραινε. Γένοιτο!

Η Πασίχαρις Θεοτόκος

platitera

Γράφει ο Αρχιμ. Πορφύριος, Ηγούμενος Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου Βεροίας | Romfea.gr


Όλες οι εορτές της αγίας Εκκλησίας μας έχουν χάρη και σκορπίζουν αφθόνως την χάρη.

Όμως οι εορτές της Κυρίας Θεοτόκου έχουν σίγουρα μεγαλύτερη χάρη, αφού αυτή σάρκωσε την Χάρη, έχει κάθε χάρη και σκορπίζει την Χάρη. Είναι πασίχαρις. Είναι η Πασίχαρις.

Η εορτή λοιπόν του Ακαθίστου είναι κατεξοχήν η εορτή του Γένους των Ρωμαίων, των Ρωμιών, των Ελλήνων.

Και κάποιοι, πιό θερμόαιμοι, έλληνες έφτασαν να πουν πως η Παναγία είναι Ελληνίδα. Σίγουρα αυτό κινείται στην σφαίρα του μύθου και της καλλιεργημένης φαντασίας τους. Αλλά εκείνο που είναι απολύτως σίγουρο είναι πως η Κυρία Θεοτόκος έχει ιδιαίτερη σχέση με το γένος των Ρωμιών, με εμάς, δηλαδή, τους Έλληνες.

Ίσως γιατί στην πάνσεπτη κοίμησή της παρέστη η μεγαλύτερη αντιπροσωπεία, αφού ήταν παρόντες οι δύο πρώτοι ιεράρχες των Αθηνών, ο Διονύσιος και ο Ιερόθεος, αλλά και ο Λουκάς που, από πολλούς επιστήμονες, θεωρείται έλληνας.

Θέλοντας πιθανώς η Κυρία Θεοτόκος να εκφράσει την ευγνωμοσύνη της προς τους Ρωμιούς, τους δείχνει ιδιαίτερη αγάπη και προστασία.

Κάθε ορθόδοξος λαός τήν χαρακτηρίζει μητέρα του και της αφιερώνει εκατοντάδες ιερά εικονίσματα με ποικίλα ονόματα, είτε από τα θαύματά της, είτε από τους τόπους όπου βρίσκονται, είτε γιά τον ένα είτε γιά τον άλλο λόγο.

Εκατοντάδες εικονίσματά της, απλά ή θαυματουργά, στην Ρωσσία, η Τριχερούσα και τόσα άλλα στην Σερβία. Στο Μπάτσκοβο και σε όλα τα μοναστήρια στην Βουλγαρία. Στην πάσχουσα μαρτυρική αδελφή μας, την Συρία, και σε όλη την Παλαιστίνη και την Αραβία άλλες πάλι. Στην Κύπρο μας.

Όμως ο θρόνος της σίγουρα είναι στην Πόλη, την μία και μονάκριβη πόλη, στην Βασιλεύουσα. Εκεί, στην κόγχη της Αγίας Σοφίας, λίγο πιό επάνω από τον θρόνο του πατριάρχη μας και το ιερό σύνθρονο, γιά να δείχνει ότι αυτή είναι η Επίσκοπος των Ρωμιών, η παντέφορος και παντεπίσκοπος.

Και λένε πως προσπάθησαν, οι άλλοι, να καλύψουν την πάντερπνη αγία μορφή της με σοβάδες, αλλά δεν τα κατάφερναν. Και κάθε φορά που την σοβάτιζαν, έπεφταν οι σοβάδες. Και άντε πάλι από την αρχή.

Και τότε σκέφτηκαν, οι άπιστοι, να σφάξουν ένα δαμάλι και να σκεπάσουν την μορφή της. Και επάνω στο βοϊδοτόμαρο να σοβατίσουν. Αλλά και πάλι, το τομάρι έπεσε. Και έτσι η θεοείκελος μορφή της έμεινε ελεύθερη, ακάλυπτη, σε όλους τους κάτω χρόνους του Γένους μας, του Γένους των ραγιάδων.

Η εορτή λοιπόν του Ακαθίστου είναι κατεξοχήν εορτή της Ρωμιοσύνης. Το πικραμένο συναξάρι του λαού μας είναι γραμμένο στα πόδια της τα άγια. Και κάθε φορά που έχουμε αυτήν την εορτή και πανήγυρη κάνουν μεγάλη παρέλαση μπροστά της πατριάρχες, αυτοκράτορες και ο λαός μας ο πονεμένος.

Κάθε που ξεκινούσαν οι πολέμαρχοι σε εκστρατεία, λιτάνευαν στα τείχη της Βασιλεύουσας την πάγκαλλη μορφή της, και την έπαιρναν μαζί τους στην εκστρατεία. Και κάθε που γυρνούσαν, νικητές ή ηττημένοι, πάλι την λιτάνευαν, είτε γιά να της αποδώσουν την νίκη είτε να τους παρηγορήσει εκείνη, η μήτηρ της φιλανθρωπίας και της ευσπλαγχνίας.

Μέσα σε αυτό το ωραίο Κοντάκιον, που δεν έχει υμνογράφο, κρύβεται η ιστορία μας. Άρα, πώς να έχει συγκεκριμένο πρόσωπο γιά συνθέτη; Σαν τα Έπη του παπού μας του Όμηρου, που, κατά πώς λένε οι σοφοί, χρειάστηκαν χρόνια πολλά γιά να αποτελειωθούν.

Έτσι και ο Ακάθιστος. Πήραν πολλά χρόνια, γιατί έχει μεγάλη μέσα του ιστορία. Πολύ μεγάλη. Κρύβει την ιστορία του λαού μας. Την ιστορία της κατ’ ανατολάς Εκκλησίας, της εκκλησίας των Ρωμαίων, των Ρωμιών, των ραγιάδων, των Ελλήνων, ημών, δηλαδή, των επιγενομένων.

Θέλεις θάνατο; Στην Παναγία καταφεύγουμε. Σαν εκείνον τον βατοπαιδινό καλόγερο, που την πήρε στην αγκαλιά του, στριμώχτηκε σε μία γωνία, μαζί με τα άλλα κόκκαλα των πατέρων του, και της παρέδωσε την αθλητική του ψυχή.

Θέλεις παράκληση, σαν τον γέροντά μας τον Όσιο Αθανάσιο, που, εκεί στην σπηλιά του, μόνη παρηγοριά του είχε – ποιά άλλη – την Εγγυήτισσα, την εγγυήτρια της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας, που αύριο είναι η χάρη της.

Ή σαν τον σεπτό μας πατέρα, που άκουσε την φωνή της, σε ώρα πειρασμού, κατά την iterem ignis, να τον λέει: «πάντως, η φωτιά θα περάσει».

Αν θέλετε, ας προσθέσουμε και τον παπού μας τον Όσιο, τον σπηλαιώτη Ιωσήφ, που έπαιρνε στην αγκαλιά του την πάνσεπτη μορφή της και εξομολογούνταν τους πόθους και τους πόνους του, και τον μυρόβρυσε.

Έλειψε το λάδι; Η Ελαιοβρύτισσα, στην Σιμωνόπετρα, γέμισε δύο πιθάρια. Στην Παντοκράτορος τα ίδια. Και στο Βατοπαίδι.

Φως στην θάλασσα; Έφτασε στο Ιβήρων η Πορταΐτισσα.

Καί πόσα ακόμα ιερά εικονίσματα με την παναγία μορφή της.

Και εδώ, στα Μάλγαρα, έκλαψε Μεγάλη Πέμπτη το 2013. και την άλλη μέρα της έλειπαν τα αφιερώματα. Έκλαψε γιά αυτόν ή αυτούς που τα έκλεψαν.

Αλλά μάκρυνε ο λόγος. Και όμως δεν είπαμε σχεδόν τίποτα. Πόσα μπορεί κανείς να της πει;! Οι κόκκοι της άμμου παρά το χείλος της θαλάσσης δεν φτάνουν.

Βουλή γαρ προαιώνιος. Βουλή, σκέψη και θέληση. Βούλομαι και βουλεύομαι. Προ-αιώνιος. Αιών είναι ο κτιστός χρόνος, αλλά ο λόγος γιά Εκείνην είναι προ των αιώνων.

Μένουμε σε ένα. Και το επαναλαμβάνουμε, χείλεσι και καρδία, αενάως και αιωνίως. Μαζί με τον Αρχάγγελο Γαβριήλ. Χαίρε, Νύμφη Ανύμφευτε. Και πάλιν. Και αεί. Χαίρε, Κυρία Θεοτόκε.

Χαῖρε, Νύμφη Ανύμφευτε.

Αδελφοί, Χαίρετε και συγχαίρετε.

''Ω πανύμνητε Μήτερ''

psnymnht

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ

Κάθε φορά που η Αγία μας Εκκλησία με μία γιορτή της τιμά το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου, ο νους και η σκέψη όλων μας τρέχει σε κείνη, που είναι η "Κιβωτός η χρυσωθείσα τω Πνεύματι", όπως ψάλλουμε στην Ακολουθία των Χαιρετισμών· σε κείνη, που ουράνωσε "το γεώδες ημών φύραμα" καί έφερε στη γη μας όχι απλώς την ουράνια βροχή, αλλά αυτόν τον Κύριο των νεφελών, τον Μονογενή Υιό του Θεού.

Πώς μπορεί όμως να μιλήσει κανείς για την Παναγία;

Ποιά γλώσσα ανθρώπινη μπορεί να εξυμνήσει τα θαυμάσια της Θεοτόκου;

Πώς μπορεί να φωτισθεί η πηγή του φωτός;

"Ταύτην ουκ ανθρωπίνη γλώσσα, ουκ αγγέλων νους υπερκόσμιος κατ΄ αξίαν ευφημείσαι δύναται· δι΄ ης ημίν δέδοται την δόξαν Κυρίου τηλαυγώς κατοπτρίζεσθαι".

Δηλαδή, δεν υπάρχει γλώσσα ανθρώπου, μήτε υπερκόσμιος αγγελικός νους, που να μπορεί επάξια να υμνήσει εκείνη, με την οποία μας δόθηκε η δυνατότητα να θεωρούμε καθαρά τη δόξα του Κυρίου.

Κι αν ακόμη, αδελφοί μου, διαθέταμε την καθαρότητα των Αγγέλων, τη μαρτυρία και την ομολογία των Αγίων Πατέρων, τα δάκρυα και την άσκηση των Οσίων, αν διαθέταμε όλα αυτά και πάλι δεν θα μπορούσαμε να μιλήσουμε και να εξυμνήσουμε το πρόσωπο της Παναγίας, το μυστήριο των μυστηρίων, που είναι η Θεοτόκος, αφού "πάντα υπέρ έννοιαν πάντα υπερένδοξα", θα πει ο ιερός υμνογράφος, "τα σα Θεοτόκε μυστήρια".

Τι είναι η Παναγία; Σ΄ ένα τροπάριο ο εμπνευσμένος ιερός υμνογράφος μάς λέγει χαρακτηριστικά τα εξής:

"Τι σε καλέσωμεν, ω Κεχαριτωμένη; Ουρανόν; ότι ανέτειλες τον ήλιον της δικαιοσύνης· Παράδεισον; ότι εβλάστησας το άνθος της αφθαρσίας·

Παρθένον; ότι έμεινας άφθορος· Αγνήν Μητέρα; ότι έσχες σαις αγίαις αγκάλαις Υιόν, τον πάντων Θεόν".

Τι είναι, λοιπόν, η Θεοτόκος; Είναι, πρώτον, ένας πνευματικός ουρανός. Καί όπως από τον ουρανό ανατέλει καθημερινά ο ήλιος που ζωογονεί με τις ακτίνες του και φωτίζει με το φως του και απολυμαίνει με την ακτινοβολία του, έτσι και από τον πνευματικό ουρανό ανατέλει ο Ήλιος της Δικαιοσύνης, ο Χριστός, ο Μονογενής Υιός του Θεού, το Δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, που έγινε άνθρωπος διά φιλανθρωπίαν, "ίνα το ωριάλωτον ευρών πρόβατον τοις ώμοις αναλαβών τω πατρί προσαγάγη".

Γι΄ αυτό και ψάλλουμε την ημέρα των Χριστουγέννων: "Ανέτειλας Χριστέ εκ Παρθένου νοητέ ήλιε της δικαιοσύνης".

Δεύτερον. Τι είναι η Παναγία; Είναι ο πνευματικός παράδεισος, ο "μυστικός και ωραίος" κατά την έκφραση των Αγίων Πατέρων, μέσα στον οποίον "εβλάστησε το άνθος της αφθαρσίας", το ευώδες λουλούδι, που με την παρουσία Του στον πλανήτη αυτό της γης ευωδίασε όχι μόνο τα επίγεια αλλά και τα καταχθόνια.

Γι΄ αυτό γεμάτος θαυμασμό ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός θα πει χαρακτηριστικά: "ο του Πατρός όρος και Λόγος, το γλυκύτατον και ουράνιον μάννα, το όνομα το ευώνυμον, το υπέρ παν όνομα, το φως το αΐδιον και απρόσιτον, ο άρτος της ζωής ο ουράνιος, ο αγεώργητος καρπός σωματικώς εκ σου ανεβλάστησε".

Τρίτον. Είναι, ακόμη, η Παναγία, Παρθένος, που συνέλαβε ασπόρως εκ Πνεύματος Αγίου στα πανάχραντα σπλάχνα της τον Υιό του Θεού.

Αλλά και παρέμεινε Παρθένος, όπως προ του τόκου, έτσι και "εν τόκω και μετά τόκον και εσσαεί Αειπάρθενος νω και ψυχή και σώματι αειπαρθενεύουσα", όπως θα πει χαρακτηριστικά ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός. Πρότυπον, με άλλα λόγια, αγνείας και ταμείον αρετής για κάθε άνθρωπο της κάθε εποχής.

Τέταρτον. Είναι η Παναγία η Μητέρα του Θεού. "Αγνήν Μητέρα ότι έσχες σαις αγίαις αγκάλαις Υιόν, τον πάντων Θεόν". Είναι αυτή που έδωσε στον Πλάστη το πλασθήναι και στον Υιό του Θεού το ανθρωπισθήναι.

Αυτή που Τον εβάστασε στην αγκαλιά της και Τον έθρεψε με το γάλα της. Αλλά και δική μας μητέρα, μητέρα των Χριστιανών, η ακαταίσχυντος προστασία όλων μας, που συμπονά το ανθρώπινο γένος, που σκουπίζει τα δάκρυα των ανθρώπων, που απαλύνει τον πόνο με τις δραστικότατες πρεσβείες της στο θρόνο του Υιού και Θεού της.

Πέμπτον. Τι είναι, ακόμη, η Θεοτόκος; Ο Άγιος Κύριλλος Πατριάρχης Αλεξανδρείας, ο οποίος στην Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο υπερμάχησε υπέρ του ονόματος της Θεοτόκου, μας λέγει ένα φοβερό λόγο: "Μαρίαν την Αειπάρθενον, την Αγίαν Εκκλησίαν λέγω".

Ονομάζει, δηλαδή, ή μάλλον ταυτίζει την Παναγία με την Εκκλησία. Και η ταύτιση αυτή και η συσχέτιση δεν είναι τυχαία, αφού το έργο, που άρχισε η Θεοτόκος με τη σάρκωση του Λόγου του Θεού, το συνεχίζει η Εκκλησία σε όλο το βάθος, το πλάτος και το ύψος, για να σωθεί ο κόσμος.

Γι΄ αυτό και ο μακαριστός Μητροπολίτης Κοζάνης κυρός Διονύσιος, στηριζόμενος στην παραπάνω άποψη του Αγίου Κυρίλλου Αλεξανδρείας, γράφει: "Δεν νοείται και δεν μπορεί να σταθεί η Εκκλησία χωρίς την Παναγία Μητέρα του Σωτήρος Χριστού. Η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η Εκκλησία και η Εκκλησία είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Όταν πει κανείς το Θεοτόκος, συμπεριλαμβάνει σ΄ αυτό την έννοια της Εκκλησίας, γιατί διά του ονόματος τούτου και στο πρόσωπο της Αειπαρθένου Μαρίας εκφράζεται όλο το θείο μυστήριο του προσώπου του Ιησού Χριστού. Η Πλατυτέρα, ζωγραφουμένη στο ημιθόλιο της κόγχης του Ιερού Βήματος μετά του Ιησού Χριστού, αυτό ακριβώς συμβολίζει, δηλαδή, την Εκκλησία μετά του Ιησού Χριστού εις το μέσον αυτής. Και η Οδηγήτρια είναι η επίγεια Εκκλησία, που οδηγεί όλους τους ανθρώπους να τους συνενώσει σε Σώμα Χριστού".

Και όπως "εις τούτο το όνομα της Θεοτόκου άπαν το μυστήριον της οικονομίας συνίστησι" (συγκεφαλαιώνεται) κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, έτσι και η Εκκλησία είναι τό "μυστήριον των μυστηρίων, τά άγια των αγίων, το ευαγγέλιον των ευαγγελίων. Όλη μυστήριον, όλη αγιότης, όλη ευαγγέλιον":

Το μυστήριο "το αποκεκρυμμένον από των αιώνων και των γενεών", που φανερώθηκε για να σώσει και να λυτρώσει τον κόσμο.

Να, λοιπόν, γιατί τιμά την Παναγία η Εκκλησία.

Να, γιατί δεν υπάρχει Ιερή Ακολουθία που να μην αναφέρεται με ευλάβεια το πανάγιο όνομά της.

Να, γιατί μέσα στο υπερφυέστατο μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, ευθύς μετά τον Καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων, εκφωνεί ο Λειτουργός του Μυστηρίου: "Εξαιρέτως της Παναγίας, αχράντου, υπερευλογημένης, ενδόξου, Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας".

Να, γιατί οι Χριστιανοί μας έχουν το όνομά της στα χείλη τους, μα πολύ περισσότερο στην καρδιά τους και κατακλύζουν τους Ιερούς Ναούς και τα Ιερά Προσκυνήματα για να ζητήσουν την πρεσβεία της και τη μεσιτεία της.

Είναι ριζωμένα βαθιά μέσα στην καρδιά του λαού μας ο σεβασμός και η τιμή προς το πρόσωπο της Παναγίας.

Ένας Μοναχός του Αγίου Όρους, ο μακαριστός Γέροντας Μωυσής, ο οποίος πριν από ένα χρόνο εκοιμήθη στην Καστοριά, γράφει τα εξής για την Παναγία: "Η Παναγία είναι η μόνη ελπίδα. Δεν υπάρχει άλλη για τους πολλούς απελπισμένους. Δεν στεκόταν στα δεκανίκια των λόγων των άλλων. Στηριζόταν στον Σταυρό του Υιού της. Ο πόνος την ομόρφαινε πιο πολύ. Στον κίνδυνο βρήκε τη λύτρωση. Επέλεξε τη σιωπή. Κυνηγήθηκε. Αγάπησε τα δύσκολα. Ἀντεξε στον πόνο. Έπαθε λοιπόν και έμαθε. Κέρδησε και έχει να δώσει. Ό,τι έχει είναι δικό μας. Ο πλούτος ακένωτος, ζωοδόχος πηγή, ζωηφόρος αγάπη, επιτάφιος της απόγνωσης. Τό πέμπτο Ευαγγέλιο της Παναγίας είναι όλο λευκές σελίδες, είναι γραμμένο από θωπευτική σιωπή, από μελάνι παραμυθίας".

"Χαρά του κόσμου υπάρχεις, αμαρτωλών ο λιμήν· χειμαζομένων ρύστις, Θεοτόκε Παρθένε· δέξαι ουν βοώ σοι καμού την ευχήν, και την δέησιν άχραντε, ην και προσάγαγε τάχει τω σω Υιώ, ίνα σώση με τον άσωτον". ΑΜΗΝ.

top
Has no content to show!